Gistkast

Gestart door Zuidema, 16-04-2016 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zuidema

Beste,

Het is natuurlijk een veel besproken onderwerp. Maar volgens mij ook een van de belangrijkste in het proces. Aan komende week zij wij van plan een gistkast te bouwen. Het zou gaan om een gistkast voor een rvs 150 liter vat van polselini. Het is natuurlijk een hele klus om daar een passende koelkast voor te vinden maar toch is het ons gelukt. Het vat heeft een diameter van 53 cm en een hoogte van 75 cm. De koelkast heeft een hoogte van 120 cm en een breedte van 55 cm. Hierin willen wij het bekende concept bouwen. Met een warmte lamp en een ventilator. Om de temperatuur te regelen waren wij de INKBIRD ITC308 gebruiken.
De temperatuur sensor willen we doorvoeren in het vat om een precieze temperatuur te meten.
Wij vroegen we ons af wat jullie mening hier over was.

We horen het graag!


Proost!

Eskil

Citaat van: Zuidema op 16-04-2016  20:23 uBeste,

Het is natuurlijk een veel besproken onderwerp. Maar volgens mij ook een van de belangrijkste in het proces. Aan komende week zij wij van plan een gistkast te bouwen. Het zou gaan om een gistkast voor een rvs 150 liter vat van polselini. Het is natuurlijk een hele klus om daar een passende koelkast voor te vinden maar toch is het ons gelukt. Het vat heeft een diameter van 53 cm en een hoogte van 75 cm. De koelkast heeft een hoogte van 120 cm en een breedte van 55 cm. Hierin willen wij het bekende concept bouwen. Met een warmte lamp en een ventilator. Om de temperatuur te regelen waren wij de INKBIRD ITC308 gebruiken.
De temperatuur sensor willen we doorvoeren in het vat om een precieze temperatuur te meten.
Wij vroegen we ons af wat jullie mening hier over was.

We horen het graag!


Proost!

Ik heb hier dezelfde opstelling , al is mijn polsinelli vat 35 liter.
Ik heb het gat in de deksel uitgeboord met een stappenboor voor een groter waterslot.
En in de wand 10 centimeter van de bodem heb ik ook een gat geboord voor een "weldless thermo well" van 10 cm.
De inkbird sensor heb ik daarin geschoven en afgedicht met schuimrubber (proppen).


Zuidema

Dat ziet er erg netjes uit!

De vraag is gaat dit concept ook werken bij een vat van 150 liter. Of moeten we hier extra aanpassingen maken? Zoals extra lampen ect.



Proost!

Eskil

Ik zou gaan voor een keramische terrarium lamp van 75 watt. Een ventilatortje is essentieel.
Doordat je koelkast dicht is en erg goed geïsoleerd blijven al deze in warmte omgezette wattjes zich stapelen, en dat gaat best snel want het vat neemt de meeste ruimte in beslag.

Daarnaast heb ik mijn gist/koelkast op 4 stevige wielen. Ik rijdt mijn gistkast naar mijn vat , en daarna terug onder de werktafel waar hij mooi uit de weg staat. In jullie 150 liter vat zal vast minstens 100 liter gaan met vat is dat een dikke 100 kilo. Het polsinelli vat heeft geen handvatten denk dus goed na hoe je hem in je gistkast krijgt.

Zuidema

Ja precies, dat waren wij inderdaad dus al wel van plan. Maar je zegt dus niet meerdere lampen omdat het een grotere hoeveelheid vloeistof is?
Ja dat is wel een goeie ja. We waren het eigenlijk van plan het er in te laten pompen. Maar dit is ook een handig idee.
De weldless thermo well neem ik aan is benodigd bij metaal? Vaak lees ik dat de sensor tegen het vat geplakt wordt. Maar dat lees ik eigenlijk alleen maar toegepast bij kunststof.

Proost!

abroeders

Citaat van: Zuidema op 19-04-2016  07:36 uDe weldless thermo well neem ik aan is benodigd bij metaal? Vaak lees ik dat de sensor tegen het vat geplakt wordt. Maar dat lees ik eigenlijk alleen maar toegepast bij kunststof.

Hier was ik ook bang voor toen ik overging naar RVS. Echter, net als bij kunststof werkt een sponsje tegen de wand met de sensor ertussen bij RVS prima.

Zuidema

Dat is goed om te horen! Heeft iemand dit wel eens getest? Wat de accuraatste temperatuur uitleest?

Proost!

Pim

Citaat van: Zuidema op 19-04-2016  07:45 uDat is goed om te horen! Heeft iemand dit wel eens getest? Wat de accuraatste temperatuur uitleest?

Proost!
Heb ik getest op een rvs gietvat waarin ook een zakbuis zit zodat ik in het midden van het vergistende bier meet ten opzichte van een sensor-met-sponsje aan de buitenkant. Er zit bij grote temperatuurwisselingen natuurlijk een vertraging omdat het in het midden langer duurt voordat dit is doorgewerkt maar buiten dat is het verschil te verwaarlozen, namelijk 0,5 graden.
Alles gemeten met de bekende DS18B20 sensoren welke erg nauwkeurig zijn.

Zuidema

Kijk dat wilde ik weten! Scheelt toch weer geboor en geld :)

Proost!

Serge VL

Citaat van: Zuidema op 19-04-2016  07:45 uDat is goed om te horen ! Heeft iemand dit wel eens getest ? Wat de accuraatste temperatuur uitleest ?

Heel simpel een thermowell (minstens 10 cm anders is er te veel warmte/koude overdracht via de thermowel zelf) met gebruik van contact pasta aan de sensor. En natuurlijk een geijkte temperatuur sensor.

Het is belangrijker je temperatuur sensor eens te ijken, bij de 2 gistingskasten die ik en gebruik heb heb ik deze geijkt bij een temperatuur van 20°C en beide STC1000 hadden een afwijking van meer dan 1°C bij 20°C

Het temperatuurverschil tussen het meten op een kunststof of rvs vat aan de buitenzijde afgedekt met isolatie materiaal (sponsje) is nog steeds ongeveer 1°C t.o.v. in het midden van je gisting vat, zeker op het moment dat je gistings kast aan het koeken is daar je op dat moment het verschil tussen de omgevingstemperatuur en je inwendige temperatuur meestal het grootste is (warmte productie door de vergisting en tegen koelen)
Maakt een verschil van ongeveer 1°C veel uit? , als je tegenslag hebt en je temperatuur sensor meet al een graad fout kom je op een verschil van 2°C en dat is wel significant.

Maar het belangrijkste is dat je een goede temperatuur regeling hebt die niet te veel over en under shoot vertoont. (als je je temperatuur juist meet maar je hebt een over/undershoot van 2 of 3°C wat is het nut van deze correcte meting?)
 
Hoe kan je over en under shoot beperken:
Zorg er voor dat je als je verwarming/koeling aanslaat de omgevingstemperatuur in je gistingskast niet meer dan 5°C hoger/lager is dan de ingestelde vergistingstemperatuur. De oplossing hiervoor is het bijplaatsen van een of 2 extra thermostaten die de omgevingswarmte in je gistingskast regelen en het verwarmingselement niet over te dimensioneren (50W is meestal voldoende voor een grote ijskast).
Zorg voor voldoende gerichte ventilatie zodat de warmte overdracht beter is. Gericht wil zeggen dat je de lucht geforceerd over het koelings of verwarmingselement leid.
Voldoende ventilatie is minimum 1 luchtwissel per minuut (dus een ijskast met een inhoud van 400l daar zou een ventilator moeten instaan die ook ongeveer 400l/min lucht verplaatsing geeft)
Bij het vergisten van kleine hoeveelheden helpt het ook gewoon een extra vat gevuld met water bij in je gistingskast te zetten, dit beperkt ook de temperatuur schommelingen.

Als je bovenstaande allemaal een beetje toepast kom je snel tot een temperatuur regeling die je vergistingstemperatuur in je gistingsvat regelt tot op 0.5°C.

ciesvandekwis

Een beetje thermische massa voor stabielere temperatuur kan je ook bereiken door bvb een laagje bakstenen onderaan je kast te leggen. Die houdt warmte  / koude beter vast als de deur een paar keer per week opengaat.

Pim

Citaat van: ciesvandekwis op 19-04-2016  15:02 uEen beetje thermische massa voor stabielere temperatuur kan je ook bereiken door bvb een laagje bakstenen onderaan je kast te leggen. Die houdt warmte  / koude beter vast als de deur een paar keer per week opengaat.
En wat denk je van het gistvat zelf?
Wanneer daar 20-30-40L bier staat te gisten dan heb je een thermische massa waar een stapeltje bakstenen niet tegenop kan.

Fermon

Ik lift even mee, ... ik heb ook een kast gemaakt, dit met 2 gloeilampen op de kop onder een plank waar het vat op komt, een ventilator, dit in een koelkast, controller de STC-1000.

Nu heb ik niet zo'n mooi rvs gistvat maar een mandfles.

Ik heb de binnenzijde gefilmd dit terwijl de deur dicht was en de lampen aan, na het terug kijken van dit filmpje zag ik dat het behoorlijk licht was in de koelkast.

Is dit een groot probleem?


Houten Hoofd

Ik heb er een keramische warmtelamp in hangen. Die geven geen licht maar alleen maar warmte. Kan je altijd nog kopen als je het echt niet vertrouwd

Vik75

Ik heb 1 keramische lamp 50 watt met ventilator in de kast. De kast is 120 hoog dus een middel maat koelkast. Dit werkt bij mij ook prima.

Battum80

Ik gebruik een heatbelt of brewbelt van 35 Watt, werkt super icm 15 tot 20 liter bier

abroeders

Ik zou me om een gloeilamp geen zorgen maken. Het probleem van de zogenaamde lichtsmaak zit hem in UV-licht wat reageert met stoffen uit de hop afkomstig. Een normale gloeilamp straalt geen UV licht uit.

Erik Z

Ik gebruik een terrariummatje dat ik met een touwtje rond het vergistingsvat heb gebonden. Werkt prima. Aan de andere kant zit de sensor tussen het vat en een sponsje. Ik verwarm alleen in ze winter, de temperatuur slaat niet door dus koelen is dan niet nodig. Ik heb 2 matjes, een kleine en een grote.

Zuidema

We hebben nu een keramische lamp aangeschaft van Elstein 100 Watt. Bij de winkels die de lampen verkochten konden ze nooit echt duidelijk een temperatuur geven hoe warm de lampen werden. Nu we de lamp hebben zijn we er achter gekomen dat deze maximaal 530 graden kunnen worden. En leek ons dus erg brandgevaarlijk. De plaats van de lamp is dus cruciaal. Wat lijkt jullie de juiste plaats om de lamp te plaatsen. Ook heb ik een computer ventilator aangeschaft die ik ook in de koelkast wil plaatsen om een stabiel klimaat te creëren. Het leek ons dus slim om de lamp onder in de kast te plaatsen met een bescherming en de ventilator  boven in de kast. We horen het graag!


Proost!

Serge VL

Ik zou gaan voor een terrarium matje rond je gistvat bij AliExpress jeb je er al van af € 6 (ook in andere vermogens dan 20 W) en die voldoen meer dan goed genoeg, ik heb er zo gebuikt voor mijn gistkast om de hergisting op fles uit te voeren.
http://nl.aliexpress.com/item/Y122-28-42cm-Adjustable-Temperature-Pet-Reptile-Heating-Heater-Warmer-Bed-Mat-20W/2015007311.html

Markiej87

Ik vraag me eigenlijk af of een "normale" koelkast wel voldoende power heeft om 100 liter vergistend bier op temperatuur te houden?

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 09-05-2016  17:45 uIk vraag me eigenlijk af of een "normale" koelkast wel voldoende power heeft om 100 liter vergistend bier op temperatuur te houden?

Waarom twijfel je hieraan? Zo super laag is het vermogen niet van een gemiddelde koelkast.

Houten Hoofd

Ik heb een 70 Watt koelkastje (ongeveer 50 cm hoog) met een klein koelelement erin. Dit heb ik aangesloten op een kast waar onlangs 90 liter wort in heeft gefermenteerd. Geen enkele moeite gehad om het koel te houden. Daarna een coldcrash gedaan en 4 dagen daarna gebotteld. Bier was in ieder geval in 4 dagen naar de 5 graden Celsius gedaald.

Wel heb ik op mijn koelelement een 12 V ventilatortje op half vermogen gericht die de kou verspreidt in de kast. Zonder deze ventilator kwam de temperatuur in de kast (leeg!) niet onder de 8 graden in 5 dagen. Ventilator heeft dus erg veel profijt opgeleverd.

Over het vermogen van een koelkast die over het algemeen groter zijn dan die van mij zou ik mij dan ook helemaal geen zorgen maken  :brouwen:

Zuidema

Okee mooi ja dat was ook een zaak inderdaad waar we benieuwd naar waren.  Maar waar we de lamp gaan plaatsen die 530 graden kan worden maken we ons meer zorgen over.


Proost!

Jacques

Citaat van: Zuidema op 10-05-2016  17:10 uOkee mooi ja dat was ook een zaak inderdaad waar we benieuwd naar waren.  Maar waar we de lamp gaan plaatsen die 530 graden kan worden maken we ons meer zorgen over.

Ook een gewone gloeilamp kan behoorlijk heet worden.

Zelf gebruik ik een goedkoop armatuur zoals die gebruikt wordt voor buitenverlichting als bescherming van de gloeilamp die ik gebruik. Vocht en elektriciteit gaan namelijk niet altijd goed samen. En veiligheid voor alles.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.