Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filteren  (gelezen 25919 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: filteren
« Reactie #25 Gepost op: 10-10-2005 13:34 u »
16 liter spoelwater op 21 liter maiswater vind ik niet veel.
Bovendien; als ik niet spoel is mijn maispan te klein.
Een heel klein beetje kafsmaak is juist lekker man.  :biersmile:

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 10-10-2005 13:37 u »
Een heel klein beetje kafsmaak is juist lekker man.

Stoker  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 10-10-2005 13:46 u »
Hoppie,

Je hebt bitterheid en bitterheid. Hopbitterheid is gewenst de wrange bitterheid uit de kaf niet.
Daarnaast komt er door het spoelen meer ongewenste stoffen in het bier.

De voornaaamste reden waarom ik niet meer spoel is gewoon omdat het snel en makkelijk is! Je hoeft geen grote hoeveelheid water meer apart op te warmen. Je hoeft je niet druk te maken om de pH-waarde van het spoelwater. Het filterbed wordt nooit verstoort en je hoeft er niet steeds bij te blijven om telkens water toe te voegen.

Ook tijdens het maischen vindt er een uitloging van looistoffen plaats. Het wort is dus nooit looistofvrij. Gelukkig maar! Omdat je dunner maischt komen er meer looistoffen vrij.

Doordat je werkt met meer beslagwater is het wort minder viscues en loopt het sneller door de bostel. Buiten een iets lager rendement zijn mijn ervaringen zijn gunstig. Je moet wel een extra grote pan hebben.  Tja, als je die niet hebt dan heb je pech  ;D

Als het wort te zwaar is door het niet spoelen kun je nog altijd water toevoegen vlak voor het koken.

Low gravity brewing is Joepie!!!!!!

Offline Bruyn

• Junior lid
  • **
  • 24 uren = 1 dag. 24 flesjes = 1 bak bier. Toeval ?
« Reactie #28 Gepost op: 10-10-2005 15:42 u »
Hoi Jacques,

De opmerkingen die je hier plaatst om niet meer te spoelen spreken me wel aan.

Vraagje ...

Hoeveel liter water gaat er in je maischpan ?

En heb je dan niet teveel tijd nodig om van de ene temperatuurstap naar de andere te gaan?
Ik veronderstel dat 25 liter van 60 naar 70 brengen sneller gaat dan 40 liter...

Greetz,

Bruyn :pan:

SiriS

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 10-10-2005 15:50 u »
Herman, Hoppie,

Zelf maisch ik meestal in een gamel van 40 liter. Temperatuur verhoging door toevoegen van kokend water of door decoctie methode. Bij 75C gaat de hevelfilter/strainmaster in de gamel. Gamel staat vanaf het begin op de tafel, brander en kookketel staan op de grond. Aanzuigen van wort, gemiddeld 2 liter terugvoeren, heldere wort in de kookketel laten lopen en brander op vol vermogen (aardgas). Hierdoor kookt het wort al als ik klaar ben met spoelen. Bij 5 liter wort in de kookketel wordt de eerste (bitterhop) toegevoegd => FWH. T.o.v. overgieten van het wort in filterkuip, filteren etc. levert dit mij een tijdwinst op van ongeveer 1,5 - 2 uur.

Groet, SiriS

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #30 Gepost op: 10-10-2005 16:17 u »
Buiten een iets lager rendement zijn mijn ervaringen gunstig.

Wat noem jij een iets lager rendement. Ik heb nu tweemaal gebrouwen zonder te spoelen. Het is mij erg goed bevallen, gisteren bij een batch van 10 liter zat het wort in het gistvat exact 3,5 uur na start maischen. Maar mijn rendement zakt hierbij wel van 85% naar 70%. Niet dat dat erg is, maar je moet toch wel aanzienlijk meer mout gebruiken.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #31 Gepost op: 10-10-2005 16:52 u »
Ik denk dat ik die wel weet te vinden, als je die echt wil hebben. Ik kom vaak in Horecagroothandels waar die dingen worden aangeboden.
Bedankt voor het meedenken, maar ik heb inmiddels een tot brouwpan omgeturnd fust en 2 gamellen. Ik ga nu eerder voor een vaste opstelling, al dan niet met pomp. Voor kleine batches maak ik wel es gebruik van een koelbox. Voor het filteren en hopzeven gebruik ik mijn hevelfilter. Vgl met Siris, al staat bij mij de pan niet op de grond, ik ga na het koken tegenstroomkoelen en dan staat de gistingsfles op de grond.

Offline Bruyn

• Junior lid
  • **
  • 24 uren = 1 dag. 24 flesjes = 1 bak bier. Toeval ?
« Reactie #32 Gepost op: 10-10-2005 17:06 u »
Hoi Brouwers,

Temperatuur verhoging door toevoegen van kokend water

Is dit dan nog een andere techniek van maischen ? dit is (volgens mijn bescheiden mening) noch decoctie noch infusie...

Lijkt me wel een heel makkelijke manier ( geen aanbrandingsgevaar )

Hoe doe je dit Siris ? gewoon ineens een aantal liter erbij gooien of beetje bij beetje zodat de stijging van 1 graad per minuut gehandhaafd wordt ?

Greetz,

Bruyn :pan:

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 10-10-2005 17:17 u »
Dit is infusie. Wat je nu onder infusie verstaat, wordt ook wel stijgende infusie genoemd. Van stap naar stap ga je middels een gasvlam of door het toevoegen van heet water. Met promash kun je e.e.a. makkelijk uitrekenen.

Je begint iha wat dikker in te maischen en verhoogt de temperatuur middels het al roeren toevoegen van kokend water. De temperatuur stijgt soms wel sneller dan 1g per minuut, maar ik heb er bij mijn weten geen nadelige effecten van ondervonden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 10-10-2005 17:40 u »
En heb je dan niet teveel tijd nodig om van de ene temperatuurstap naar de andere te gaan ?
Ik veronderstel dat 25 liter van 60 naar 70 brengen sneller gaat dan 40 liter...

De ketel die ik heb heeft een inhoud van 90 liter. In het verleden ging die regelmatig helemaal vol. Tegenwoordig niet meer. Ik vind het nu leuker om wat vaker een kleinere hoeveelheid te brouwen. Het is allemaal hanteerbaarder en het opwarmen gaat inderdaad een stuk sneller bij een kleinere hoeveelheid. Overigens heb ik de brander van een grote oude badgeiser met een royale capacitiet. Het opwarmen levert dan ook nooit zo'n probleem op.

Bij mijn laatste brouwsel ben ik begonnen met zo'n 47 48 liter water. Ver dus onder de rand van mijn ketel.

Wat noem jij een iets lager rendement. Ik heb nu tweemaal gebrouwen zonder te spoelen. Het is mij erg goed bevallen, gisteren bij een batch van 10 liter zat het wort in het gistvat exact 3,5 uur na start maischen. Maar mijn rendement zakt hierbij wel van 85% naar 70%. Niet dat dat erg is, maar je moet toch wel aanzienlijk meer mout gebruiken.

Zelf ondervind ik een rendementverleis van zo'n 5 tot 10 %. Of je aanzienlijk meer mout moet gebruiken of niet is natuurlijk afhankelijk van de omvang van je brouwsel.

Uitgaande van een rendementverlies van 10% zou ik voor mijn laatste brouwsel met 1 kg mout minder toe hebben gekunnen als ik had gespoeld. Een besparing dus van ongeveer 1 1,5. Gelet op de totale kosten van ongeveer 35 liter bier is dat natuurlijk niet al te veel.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #35 Gepost op: 10-10-2005 18:22 u »
Uitgaande van een rendementverlies van 10% zou ik voor mijn laatste brouwsel met 1 kg mout minder toe hebben gekunnen als ik had gespoeld. Een besparing dus van ongeveer 1 1,5.

Dat is voor mij dan ongeveer 1,-- per uur, dat lijkt me inderdaad meer dan rendabel. ;D

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 10-10-2005 18:22 u »
Citaat
Temperatuur verhoging door toevoegen van kokend water.

Jan van schaik beschreef dit al in zijn boekje Ekologische alternatieven van uitgever
de kleine aarde. Jawel Edgar, nog met een "k" geschreven.
Boekje was van eind 70, begin 80 geloof ik.

Maar om dit al in de filterkuip te doen is nieuw voor mij.
misschien eens met een gekke bui proberen.

SiriS

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 10-10-2005 20:12 u »
Jan van schaik beschreef dit al in zijn boekje Ekologische alternatieven van uitgever
de kleine aarde. Jawel Edgar, nog met een "k" geschreven.
Boekje was van eind 70, begin 80 geloof ik.

Tja, sommige mensen brouwen al wat langer bier.....

Groet, SiriS

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 10-10-2005 20:24 u »
Maar wij zijn tenminste nog good looking.  ;)

:proost2:

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #39 Gepost op: 11-10-2005 10:58 u »
Heren brouwers,

Ik heb net de Promash licentie aangeschaft en ik begon er net een beetje uit te komen hoe dit geweldige programma werkt, nu ik dit onderwerp lees over niet spoelen begrijp ik waarom de Belgen lekkerder bier maken dan de zuinige Nederlanders.  ;D
Als ik mijn Herms af heb wil dus ook zo min mogelijk gaan spoelen of misschien helemaal niet indien ik een ruimere maisketel kan vinden, maar hoe passen jullie dit zo eenvoudig mogelijk in Promash aan? Ik probeerde het net maar kwam helemaal in de knel.

Gr. Hans

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 11-10-2005 12:03 u »
Citaat
nu ik dit onderwerp lees over niet spoelen begrijp ik waarom de Belgen lekkerder bier maken dan de zuinige Nederlanders.

En 30% suiker in het Belgische tripeltje is niet bezuinigen?

Suikerhoudend bostel weggooien gaat tegen mijn natuur in.

SiriS

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 11-10-2005 12:24 u »
En 30% suiker in het Belgische tripeltje is niet bezuinigen?

Hier wordt een grove denkfout gemaakt! Suiker is een functioneel ingredint en niet zomaar een vervanging voor de (pils)mout!

Groet, SiriS

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #42 Gepost op: 11-10-2005 12:27 u »
Hier wordt een grove denkfout gemaakt!

Je gaat ervan uit dat Hoppie nadenkt voordat 'ie iets opschrijft >:D ?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 11-10-2005 13:07 u »
Ik heb net de Promash licentie aangeschaft en ik begon er net een beetje uit te komen hoe dit geweldige programma werkt, nu ik dit onderwerp lees over niet spoelen begrijp ik waarom de Belgen lekkerder bier maken dan de zuinige Nederlanders.  ;D
Als ik mijn Herms af heb wil dus ook zo min mogelijk gaan spoelen of misschien helemaal niet indien ik een ruimere maisketel kan vinden, maar hoe passen jullie dit zo eenvoudig mogelijk in Promash aan? Ik probeerde het net maar kwam helemaal in de knel.

Hoi Lagos,

Promash kent een uitgebreide berekening voor de hoeveelheid water die je nodig hebt. Het probleem daarbij is dat je eerst moet weten hoeveel water (lees wort) achterblijft in ketels, emmers, slangen, pompen en dergelijke. Als je dat weet kun je deze (vaste) kengetallen invoeren en kun je zeer nauwkeurig berekenen hoeveel wort je overhoudt.

Om enige houvast te hebben mag je de vuistregel hanteren dat elke kg mout ongeveer een liter wort vasthoudt. Door te spoelen wordt de concentratie aan suikers in het wort dat in de bostel blijft hangen lager.
Afhankelijk van de grootte van je brouwsel verlies je verhoudingsgewijs meer of minder wort door het koken, overhevelen en dergelijke. Schaalvergroting heeft zo zijn voordeel.

Als je 10 liter bier wilt overhouden met een zwaarte van tussen de 1060 en 1070 heeft de gemiddelde hobbybrouwer in totaal ongeveer 16 17 liter water nodig.

Offline hillie

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Jas bier, vanzelfsprekend de lekkerste
« Reactie #44 Gepost op: 11-10-2005 14:21 u »
zeg herman

ervanuit gaande dat je in groningen woont. En meer ervaringen hebt dan ik, zou ik er een keer bij mogen zijn als je gaat brouwen, of is dit het geheim van de smit??? ik zou graag een keer zien hoe jij dit doet.

groetjes hillie

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #45 Gepost op: 11-10-2005 19:57 u »
Hoi Lagos,

Promash kent een uitgebreide berekening voor de hoeveelheid water die je nodig hebt. Het probleem daarbij is dat je eerst moet weten hoeveel water (lees wort) achterblijft in ketels, emmers, slangen, pompen en dergelijke. Als je dat weet kun je deze (vaste) kengetallen invoeren en kun je zeer nauwkeurig berekenen hoeveel wort je overhoudt.

Om enige houvast te hebben mag je de vuistregel hanteren dat elke kg mout ongeveer een liter wort vasthoudt. Door te spoelen wordt de concentratie aan suikers in het wort dat in de bostel blijft hangen lager.
Afhankelijk van de grootte van je brouwsel verlies je verhoudingsgewijs meer of minder wort door het koken, overhevelen en dergelijke. Schaalvergroting heeft zo zijn voordeel.

Als je 10 liter bier wilt overhouden met een zwaarte van tussen de 1060 en 1070 heeft de gemiddelde hobbybrouwer in totaal ongeveer 16 17 liter water nodig.

Bedankt Jac,

Dus eerst  eens proefdraaien met de Herms om de verliezen vast te stellen.

Verder dus om toch dezelfde hoeveelheid wort te verkrijgen als in het recept gewoon de Mas plus Sparg hoeveelheid aanhouden, vervolgens alleen 10% meer grondstoffen als malt etc. toevoegen, ("Lock ingredients to batch size" uit gevinkt)
Eventueel tot maximale capaciteit vullen en bij overcapaciteit van de mas ketel met wat overblijft alsnog spoelen tot de juiste SG  en/of vervolgens water toevoegen (met behulp van de Hydro calculator in Promash) om de correcte SG pre boil te verkrijgen.

Juist?

Kan bijna niet wachten met de praktijk test  :)

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 11-10-2005 20:58 u »
Hilbren, ik heb je een intern berichtje gestuurd.

Offline Adrianus Tripel

• Vol lid
  • Een dag zonder bier is als een kind zonder lach
    • Bergsche Bierbrouwers Gilde
« Reactie #47 Gepost op: 12-10-2005 12:55 u »

En je krijgt niet alleen tannines maar vooral kafsmaak bij teveel spoelen. Ik ga toch liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit.

Hoi Mo,

Bij RIMS en WURMS filter je continu. Spoel de dan ook tannines en kafsmaak uit je bostel? Lijkt mij wel. Wat is er anders verschillend om met spoelwater of met suikerwater te spoelen?
Persoonlijk heb ik nooit de kafsmaak in mijn bier aangetroffen welke uit de WURMS kwam.

Groeten
Ad

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #48 Gepost op: 12-10-2005 13:05 u »
de tannines zouden makkelijker oplossen bij 80 grC (spoelwater temp). De temp tijdens maischen is significant lager.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 12-10-2005 13:26 u »
Citaat
Bij RIMS en WURMS filter je continu. Spoel de dan ook tannines en kafsmaak uit je bostel? Lijkt mij wel.

Dit is ook de reden, waarom WURMS-bieren iets minder van kwaliteit zijn.
Ik ga toch liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit, daarom heb ik geen WURMS.  :dansen: