Filteren

Gestart door guest4215, 09-10-2005 01:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

guest4215

Daag allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met bier brouwen, maar ik kan het wort niet helder krijgen, weet iemand een solide constructie voor een goede filter? En dan mijn tweede vraag hoe dik moet de mout zijn waarover je filtert?

:pan:

Eduard

Hallo Hillie,  allereerst welkom op dit forum!

Er zijn verschillende filterconstructies mogelijk. Op dit forum zijn het vooral de 'wortverzamelpijp' en de dubbele bodem die de boventoon voeren. Met beide constructies zou het goed mogelijk moeten zijn om een redelijk helder wort te verkrijgen.

Ik weet niet hoe jij filtert, maar in mijn pan van 28 liter en 40 cm hoog zit (vastgesteld na afloop van het filterproces) toch wel gauw 20-30 cm mout in. Het brouwproces is bij mij te characteriseren als enigszins 'high gravity' dus een minder dik filterbed is waarschijnlijk ook nog wel bruikbaar.

Wellicht kun je uitwijden over je huidige filterconstructie, indien mogelijk toegelicht met een foto.

Groeten uit nachtelijk Oslo

Eduard samenvol

Jacques

Leuk Edgar dat je het inmiddells bekende filterhulpmiddel een wortverzamelpijp noemt.  :duimop:


Hillie,

Over dit bijzonder handig filtersysteem kun je ook het een ander vinden met behulp van de zoekfunctie van dit forum (klik daarvoor op het icoontje ). Ik raad je aan om het zoekwoord hevelfilter te gebruiken omdat deze term meer gebruikt wordt. Voor het filteren is het echter niet noodzakelijk om te hevelen vandaar dat ik altijd de voorkeur aan heb gegeven om de term wortverzamelpijp te hanteren.

Verder kan ik je aanraden om mijn artikel over het filteren van het beslag te lezen. Zie hier. Overigens wordt in dit artikel weer een andere term gebruikt voor hetzelfde atribuut:  strainmaster.

Hopmans

Nee, nee nee  :huilen:,

Niet weer dat gore van binnen zwart geblakerde hevelfiltertje !

Ik geef het op.
Ik zeg niets meer.

Jammer dat ik mijn filterkuip niet kan laten zien van 14 Euro (kan maar tot 80 KB).
2 curverbakken in elkaar, waarbj de bovenste gaatjes op de bodem heeft van 3mm op 5-6mm
van elkaar, en een kraantje aan de voorkant.
Dit systeem filtert zo kraakhelder, dat ik de eerste uitloop nog niet eens terug hoef te gooien.

Maar goed neem maar een hevelfilter zoals de rest van de kudde. Ik hoef het bier niet te drinken.

 :degroeten:

Bruyn

Hey Hoppie,

Mail die foto even naar me door als je wilt (dirk@bruynseraede.net). Ben er wel in geïnteresseerd.
Zal hem dan converteren en hierbij plaatsen.

Greetz,

Bruyn :pan:

Hopmans

Is onderweg  ;)

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Hoppie op 09-10-2005  20:26 uNee, nee nee  :huilen:,

Niet weer dat gore van binnen zwart geblakerde hevelfiltertje !

Ik geef het op.
Ik zeg niets meer.

Jammer dat ik mijn filterkuip niet kan laten zien van 14 Euro (kan maar tot 80 KB).
2 curverbakken in elkaar, waarbj de bovenste gaatjes op de bodem heeft van 3mm op 5-6mm
van elkaar, en een kraantje aan de voorkant.
Dit systeem filtert zo kraakhelder, dat ik de eerste uitloop nog niet eens terug hoef te gooien.

Maar goed neem maar een hevelfilter zoals de rest van de kudde. Ik hoef het bier niet te drinken.


Hoi Hoppie,

Er is helemaal niets mis met een hevelfilter. Het is goedkoop, werkt snel en je hebt geen oxidatie door het overscheppen van het beslag, geen geklieder en geen afname van temperatuur door de grote warmtecapaciteit van een aparte filterkuip.

Als je rechte buizen neemt en knelkoppelingen kun je zo'n ding prima schoonmaken.

Dat de binnenkant van een hevelfilter er echt niet smerig hoeft uit te zien wil ik ilustreren aan de hand van de volgende foto.


Tevens heb ik een totaalfoto gevoegd van mijn hevelfilter om te laten zien hoe vreselijk simpel deze is. Voor alle duidelijkheid alleen in de poten met een eindstop zijn gleufjes gezaagd. Er zijn dus maar 3 poten met gleufjes. Desondanks werkt het filter uitstekend.





Hopmans

En toch werkt een filterkuip beter.

Geen gezuig.
Zeer goed regelbaar.
Absoluut vlak filterbed.
Overzichtelijk.
Goed schoon te maken.
Hoog rendement.
Geen problemen met tarwe, rogge, mais etc. indien gaatjes van 3mm door grote oppervlakte.
Bij voorzichtig overscheppen ook geen last van oxidatie.
Dubbelwandig, dus zeer goede isolatie. Helemaal met deksel erop.
Alle profesionele brouwers gebruiken daarom ook een filterkuip.
Geen kopermoleculen. Ok, wel plasticmoleculen, maar die proef je niet.
Ohjee Hoppie, wat heb je nu weer ontketend; plasticsmaak in bieren.  ;D

 :degroeten:



Edgar

Citaat van: jacbier op 09-10-2005  10:46 uLeuk Edgar dat je het inmiddells bekende filterhulpmiddel een wortverzamelpijp noemt.  :duimop:

Euh, ik was het niet! Ik noem het nog altijd spiraalfilter, vrees ik...

Bruyn

Zoals afgesproken de foto van de filterkuip van Hoppie :



Greetz,

Bruyn :pan:

Jacques

O jee,

Ik doe het weer! Eduard en Edgar met elkaar verwarren grr %$#@!


Grappig Hoppie zoals jij nu de filterkuip verdedigt. Jaren geleden deed ik dat ook en was ik helemaal niet overtuigd van de kracht van de hevelfilter.

Nu weet ik beter. Een hevelfilter werkt fantastich. Afgelopen vrijdag toen ik aan het brouwen dacht ik terug naar de kliederpartijen bij het overbrengen van het beslag van de maischketel naar de filterkuip. Aan de ellende van het niet snel klaren van het beslag en de verdunning van het gewonnen wort door het water tussen de dubbele bodems. Dat laatste was nodig omdat je anders een vastlopende filtering had of een behoorlijke zuurstofopname.

Om het beslag uit de filterkuip te halen gebruikte ik een grote kogelkraan. In die kraan bleef ook van alles achter met alle ellende van dien. Via een goot kwam vervolgens het beslag in de filterkuip (waar ik later een wort verzamelpijp in heb aangebracht). Bij het overbrengen was er altijd flink wat oxidatie en spetter.

Met de hevelfilter gaat het filteren van het beslag bij mij altijd zonder problemen welk recept ik ook gebruik. Het grote voordeel is dat ik minder heb schoon te maken en ook minder kans heb op mogelijke infectiebronnen.

Het aanzuigen is geen probleem als de slang maar lang genoeg is en je kraan gebruikt in de buurt van het uiteinde van de slang zodat het wort dat aangezogen is niet kan teruglopen als je de slang op de bodem van opvangemmer legt. Doordat de slang op de bodem van de emmer ligt heb je ook daar geen zuurstofopname.

Zoals je op de foto kunt zien is bij mij de binnenkant van mijn hevelfilter brandschoon (jammer dat het einde van de pijp niet helemaal scherp is). Even spoelen met heet water, borstelen nogmaals goed spoelen en weghangen om te drogen zorgen er voor dat je hevelfilter schoon blijft.

Dat hele kleine beetje koper dat in je bier komt gedurende de korte filterijd stelt helemaal niets voor. Ik neem aan dat jij ook koperen waterleidingen in je huis hebt.

Jacques

Nu ik je filterkuip zie op je aanrecht bedenk ik nog een voordeel van de hevelfilter: geen getil met een grote hoeveelheid heet beslag.

Zelf vang ik het wort op in 3 tot 4 emmers zodat alles goed hanteerbaar is. Veiligheid voor alles!

Edgar

Opvangen in emmers betekent wel weer een klein risicootje van luchtinslag bij het overbrengen naar de ketel. Of hevel je het wort netjes naar de kookketel?

Ik heb nooit een filterplaat of filterkuip gebruikt, en ik zie het ook niet zitten. Mijn aftandse (gebroken en hergesoldeerde) spiraalfilter is weliswaar niet helemaal vlak meer van onderen, maar voldoet toch nog altijd heel goed. Toegegeven ben ik altijd onzeker of 'ie wel helemaal schoon is van binnen.

Hopmans

CiteerNu ik je filterkuip zie op je aanrecht bedenk ik nog een voordeel van de hevelfilter: geen getil met een grote hoeveelheid heet beslag.

 :neenee: Jacques,

Maisketel staat er pal naast.
Ik mais op het gasfornuis.

Geloof mij Jacques, dit is een superfilter.
Je zou het desnoods over kunnen pompen ipv overscheppen.
Dit laatste is trouwens zo gebeurd met een steelpannetje.
Het filterbed is zo heel mooi vlak te krijgen.
Dit systeem werkt zo ontspannen door de zwaartekracht.
Als er problemen zijn met hevelfilters, moet er altijd een filterkuip aan te pas komen.
Dat is altijd zo op gezamelijke brouwdagen.
Maar goed, ieder zijn voorkeur.
Nu staan in ieder geval eerlijk beide systemen op het forum, zodat Hillie kan kiezen.

 :degroeten:

Herman

Als je nu gewoon gaat maischen in je filterkuip, zoals 90% van de 1 miljoen Amerikanen doen, ben je van alle gezeur af. Ik wou dat ik een 60-80-100l koelbox had, dan wist ik het wel. Gewoon lekker infusie maischen met kokend water om de volgende stap te bereiken en geen gezeur met aanzuigen, maisch scheppen etc.


Henk oet Paiz

Citaat van: Edgar op 09-10-2005  22:49 uToegegeven ben ik altijd onzeker of 'ie wel helemaal schoon is van binnen.

Hoi Edgar,

Daar hoef je niet onzeker over te zijn. Sinds kort kan ik mijn hevelfilter uit elkaar halen en ik kan je verzekeren dat ie na één keer gebruiken smerig is en blijft. Ik heb vanmiddag gebrouwen en na tijd de hevel uit elkaar gehaald nadat ie een tijd in warm water had gestaan. Er zat behoorlijk wat vuil aan de binnenkant dat alleen met een flessenborstel te verwijderen was. Dus een demontabel hevelfilter is zeker aan te bevelen.

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques

Citaat van: Herman op 09-10-2005  23:06 uAls je nu gewoon gaat maischen in je filterkuip, zoals 90% van de 1 miljoen Amerikanen doen, ben je van alle gezeur af. Ik wou dat ik een 60-80-100l koelbox had, dan wist ik het wel. Gewoon lekker infusie maischen met kokend water om de volgende stap te bereiken en geen gezeur met aanzuigen, maisch scheppen etc.

Aaaagh Herman,

En dan een echte wortverzamelpijp gebruiken!

Overigens is dat aanzuigen echt geen probleem. Gewoon een kwestie van de slang ophoog halen en zuigen. Het wort heeft een zodanige temperatuur dat dat hele kleine beetje speeksel zo gepasteuriseerd is. Kort daarna ga je uitgebreid koken.

Citaat van: Edgar op 09-10-2005  22:49 uIk heb nooit een filterplaat of filterkuip gebruikt, en ik zie het ook niet zitten. Mijn aftandse (gebroken en hergesoldeerde) spiraalfilter is weliswaar niet helemaal vlak meer van onderen, maar voldoet toch nog altijd heel goed. Toegegeven ben ik altijd onzeker of 'ie wel helemaal schoon is van binnen.


Edgar,

Om zuurstofinslag zo veel mogelijk te voorkomen giet ik het hete wort voorzichtig langs de wand van de kookketel. Overhevelen is inderdaad een betere oplossing maar daarvoor moet ik nog eens een constructie op mijn brouwzolder aanbrengen.
In het verleden heb ik een korte tijd zo'n boormaschine aangedreven pompje gebruikt maar daar ben ik vrij snel van afgestapt vanwege de zuurstofinslag en het feit dat bronzen deeltjes uit het pomphuis vrij kwamen. Nu giet ik dus voorzichtig en dat simpele bevalt mij prima...

Herman

Citaat van: jacbier op 09-10-2005  23:29 uEn dan een echte wortverzamelpijp gebruiken!
Eigenlijk zat ik nog simpeler te denken, zie het volgende artikel

Jacques

Hoi Herman,

Volgens mij is dat gewoon een variant van een wortverzamelpijp!

Overigens is dat pijpje met het dichtgekepen uiteinde nooit schoon te krijgen. Om die reden zou ik gewoon een eindstopje los op het uiteinde schuiven. Door de schuine kant van de ketel blijft dat wel zitten volgens mij.

Herman

Eens, maarreh maisch jij ook in je spoelvat?

Edgar

Citaat van: Herman op 09-10-2005  23:06 uAls je nu gewoon gaat maischen in je filterkuip, zoals 90% van de 1 miljoen Amerikanen doen, ben je van alle gezeur af. Ik wou dat ik een 60-80-100l koelbox had, dan wist ik het wel.

Ik denk dat ik die wel weet te vinden, als je die echt wil hebben. Ik kom vaak in Horecagroothandels waar die dingen worden aangeboden.

Jacques

Citaat van: Herman op 09-10-2005  23:55 uEens, maarreh maisch jij ook in je spoelvat?

Hoi Herman,

Ja. In mijn maischketel (die later ook dienst doet als kookketel) hang ik na het maischen mijn hevelfilter in. Meestal doe ik dat meteen na de laatste opwarming van het beslag. Ik roer dan nog eens en kan zonodig nog bijverwarmen. Via mijn elektronische thermometer houd ik de temperatuur nauwgezet bij.

Hoppie had het over filterproblemen bij bepaalde soorten van beslag. Daar heb ik nog nooit geen last van gehad. Het zou kunnen zijn dan dit komt door de vele gleufjes (om de 0,5 cm) en het feit dat door de knelfittingen de poten van de hevelfilter niet op de bodem van de ketel liggen maar er net boven hangen. Hierdoor krijg je denk ik een betere doorstroming.


Mijn oude filterkuip gebruik ik dus niet meer. Mede dankzij het niet meer spoelen van het beslag gaat het brouwen razend snel zonder dat ik een veel lager rendement heb, als tenminste het gekookte wort geen problemen oplevert bij het filteren zoals laatst. Deze filterproblemen werden overigens veroorzaakt door een brij-achtige substantie die ontstond door het gebruik van chocolade. De filterdoeken die ik om de poten van hde hevelfilter had bevestig raakten daardoor geheel verstopt. Normaal werkt dat systeem uitstekend maar bij chocoladebieren gaat het steeds mis.

Hopmans

Hoi Jacques,

Die filterproblemen heb ik niet meer.
Dat kwam door niet schoon te maken gaatjes van 1mm.
Nu zijn ze 3mm.

 :degroeten:

Hopmans

Jacques,

Waarom heb je buis naar boven niet precies in het midden?
Het lijkt me, dat je dan meer kracht kan zetten om het filter in het beslag te drukken.

CiteerMede dankzij het niet meer spoelen van het beslag gaat het brouwen
razend snel zonder dat ik een veel lager rendement heb

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om bostel weg te gooien waar nog zo
veel suiker in zit. Dat is gewoon een zonde.

Is ook alweer achterhaalt trouwens.
Er hoort gewoon wat tannine in het bier te zitten wat loskomt van het kaf bij spoelen.
En dan kan er weer iets minder hop gebruikt worden.

Het is een beetje raar dat er hier brouwers zijn die niet willen spoelen vanwege de tannine,
en ondertussen zuipen ze een bier van 60 EBU weg.

Daar komt nog eens bij, dat als je geen hop afschept, je uit moet gaan van een hoprendement
van 30% ipv 25%. Dus al de bieren hier zijn nog eens te bitter ook.

 :degroeten:

MO

Hoppie, leer nou eens dat een bier nooit te bitter is. Bitter is goed!

En je krijgt niet alleen tannines maar vooral kafsmaak bij teveel spoelen. Ik ga toch liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.