BONK 2005 D1 + alg. kampioen - bock coupé (dubbelbok) - Bas Huijbrechts

Gestart door Bas, 05-12-2005 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas

1e plaats klasse D + algemeen kampioen BONK 2005 (33 deelnemers), 84 punten

Brouwers: Bas Huijbrechts & Jan-Willem van Schagen.

Bron recept: gebasseerd op "Hallucinator", originieel recept van SiriS (Peter Bloxs), aangepast aan de inhoud van de kelder / koelkast, bedoeld om de restantjes hop en mout weg te werken.

Installatie: RIMS (tijdens maischen werd het wort rustig rondgepompt).

Type:                                   dubbelbok
Begin SG:                               1085
Eind SG:                                1019
Kleur (berekend, methode Daniels):      27,7 EBC
Bitterheid (berekend, methode Daniels): 39,7 EBU
Alc. vol:                               8,8% (9,1% op fles)

Water: kraanwater Breda (pompstation Dorst), Ca 67,0 ppm, Mg 7,4 ppm, Na 14,0 ppm, SO4 5,0 ppm, Cl 19,0 ppm, HCO3 248,0 ppm, pH 7,8 (water tijdens het brouwen niet aangezuurd).

Vergistbare ingrediënten per 20 liter wort:
31,9% - 2040 gr. - munich mout
 1,7% -  110 gr. - vienna mout
 7,8% -  500 gr. - lichte moutextract
47,0% - 3000 gr. - pilsener mout
 3,4% -  220 gr. - carared mout
 4,4% -  280 gr. - caramunich mout
 1,3% -   85 gr. - chocolate mout
 2,3% -  150 gr. - kristalsuiker

Maischschema (3 liter water / kg mout):
60 gr. C - inmaischen
60 gr. C - 40 min.
70 gr. C - 25 min.
75 gr. C - spoelen (niet warmer zodat kafsmaak voorkomen wordt)

Koken (90 min.):
15,4 gr. - 2,0% alpha -  3,2 EBU - FWH     - Hallertau Hersbrucker  
51,9 gr. - 4,1% alpha - 24,5 EBU - 90 min. - Hallertau Perle
25,0 gr. - 4,2% alpha - 12,1 EBU - 90 min. - Styrian Goldings

Let op, hopgift wijkt licht af van het promash recept, dit zijn de daadwerkelijk gebruikte hoeveelheden. Alleen hopbloemen gebruikt.

Vergisting:
Gist:             Danstar Nothingham (2 x 11gr.)
Hoofdvergisting:   4 dagen - 21 gr. C
Lagering:         16 dagen - 20 gr. C
Gebotteld:        6 - 7 gr. suiker / liter


Keuringsformulier:

  • Helderheid (13/15): tweeschijn (-2), koolzuur weinig (geep puntenaftrek), rest ok.
  • Geur (18/25): drop matig, hoppig matig, moutig matig, zoetig matig, boter zwak.
  • Smaak (22/25): drop matig tot sterk, hoppig matig tot sterk, moutig matig tot sterk, zoethout zwak, zoetig matig tot sterk.
  • Basissmaak (8/10): afwijkend van soort, te zoetig (-2).
  • Body (5/5): volgens soort.
  • Mondgevoel (5/5): volgens soort.
  • Nasmaak (13/15): alcohol matig tot sterk, bitter-hoppig matig, dropachtig zwak tot matig, zoetig-moutig sterk.


Nog wat opmerkingen over het brouwen:

- Gebrouwen op 21 augustus 2005.

- Alle hop en mout waren meer dan een jaar oud.

- Vergisting ging explosief, na een paar uur was werd de dop met blow-off slang (!) al vanaf de gistfles gelanceerd (zie foto). Ik heb trouwens gemerkt dat al mijn bieren die tijdens de vergisting een puinzooi maken van mijn kelderkast achteraf de mooiste worden.

- Tijdens de vergisting kwam er een heerlijke choco-geur uit het waterslot. Achteraf is deze heerlijke geur helaas wat minder geworden.

- Bij het bottelen is extra gist (Nothingham) toegevoegd.

- Smaak was eerst erg saai en neutraal, rond half november kon ik een sterke verbetering waarnemen (net op tijd dus ;)).

Grt, Bas H.


Caspar

Gefeliciteerd Bas! Ik hoop dat er gauw wat meer info op de BONK site gezet wordt.

Citaat van: Bas op 05-12-2005  22:48 u- Vergisting ging explosief, na een paar uur was werd de dop met blow-off slang (!) al vanaf de gistfles gelanceerd (zie foto). Ik heb trouwens gemerkt dat al mijn bieren die tijdens de vergisting een puinzooi maken van mijn kelderkast achteraf de mooiste worden.

Hahaha, ziet er goed uit... ik heb iets soortgelijks ook al eens mogen aanschouwen toen ik na een harde dag werken in mijn slaapkamertje kwam, oeps  :biersmile:

Bas

Trouwens, als je 'm na zou willen brouwen, zou je misschien de volgende wijzigingen kunnen proberen:

- carared mout vervangen door zelfde hoeveelheid caramunich mout (maakt 't recept wat simpeler)
- vienna mout vervangen door zelfde hoeveelheid munich mout (maakt 't recept wat simpeler)
- moutextract vervangen door 1.6 x hoeveelheid pils mout (maakt 't recept wat simpeler)
- beetje meer chocolate mout (voor een iets gebranderder / choco profiel, ontbrak namelijk grotendeels)

Op het moment wordt de smaak van het bier grotendeels door de hop bepaald, een beetje meer chocolate mout zou het volgens mij een nog meer bock-ig karakter geven.

Grt, Bas H.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.