Verbeteren Brouwinstalatie van Klarstein RVS elektrische ketel

Gestart door Battum80, 06-04-2016 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik Z

Citaat van: abroeders op 07-04-2016  11:45 uDe afvoer in de buitenketel gaat via een huiddoorvoer in de bodem.

Ziet er prachtig uit. Hoe heb je die mooie huiddoorvoer gemaakt?

abroeders

Citaat van: Erik Z op 08-04-2016  15:47 uZiet er prachtig uit. Hoe heb je die mooie huiddoorvoer gemaakt?

Bij RVS paleis een huiddoorvoer besteld. Op aliexpress een 1/2 duimse siliconen o-ring en voor aan de achterzijde nog een rubber afdichtring.

DenMaarten

Citaat van: abroeders op 08-04-2016  21:45 uBij RVS paleis een huiddoorvoer besteld. Op aliexpress een 1/2 duimse siliconen o-ring en voor aan de achterzijde nog een rubber afdichtring.

Heb je toevallig een linkje van die ringen? Ik knip ze nu zelf uit een siliconen bakblik maar dat is eigenlijk te dun.

DJ

Dit draadje volg ik op het bot.
Dus alle info van de bedrijven sla ik ook meteen op.
Haal zo een pan van 15 liter op, de handvaten slijp ik af en maak ik een losse beugel van een scheepsemmer zodat ik een hevelsysteem ervan kan maken.

abroeders

Citaat van: DenMaarten op 09-04-2016  07:05 uHeb je toevallig een linkje van die ringen? Ik knip ze nu zelf uit een siliconen bakblik maar dat is eigenlijk te dun.

Ik heb deze ringen hier vandaan. Ze zijn eigenlijk bedoeld voor een 1/2"Triclamp, maar door ze ietswat op te rekken kunnen ze over 1/2" buitendraad heen.

DJ

Snikkkkk

Het spijt ons, dit artikel is niet meer beschikbaar!

 >:D


Erik Z

Een geweldig idee om die PID gewoon onderin je ketel in te bouwen. Je hebt me geïnspireerd om mijn systeem te heroverwegen.

Battum80

Citaat van: Erik Z op 09-04-2016  20:02 uEen geweldig idee om die PID gewoon onderin je ketel in te bouwen. Je hebt me geïnspireerd om mijn systeem te heroverwegen.

Daar sluit ik me bij aan, kan ik dat zelf ook, of moet je daar heel handig voor zijn?

abroeders

Citaat van: Battum80 op 09-04-2016  21:14 uDaar sluit ik me bij aan, kan ik dat zelf ook, of moet je daar heel handig voor zijn?
In deze draad kun je het eea terugvinden over de PID regelaar. Het is niet moeilijker dan een STC1000 aansluiten. Echter de inregeling heb je wat meer geduld voor nodig. Eenmaal goed ingeregeld heb je geen overshoots meer met de temperatuurregeling. Let bij inbouwen goed op de beschikbare ruimte onder in de pan. Ik heb bij mijn Steba een klein stukje plastic in het midden moeten wegzagen en de regelaar helemaal rechtsbovenin moeten monteren in het frontpaneel. De huidtoevoer en t-stuk met sensor onderin heb ik afgekeken van de brouwketel van emiel1. Zijn ketel staat hier ook op het forum omschreven.

Battum80

De eerste brouwdag met binnenpan zit erop, een witbier welke ik elders op dit forum heb gepost. Ik ben erg tevreden over het gemak van de ketel en de snelheid van het brouwen. Maar er zijn ook nog wel een paar nadelen.









Veel meer mout als dit kan ik in deze opzet niet gebruiken. Door de vrije ruimte onder en naast de pan gaat er veel ruimte "verloren" voor het mout, iets dunner maischen zou nog wel kunnen. ook lijkt het erop dat de gaten in de bodem van de binnenpan te groot of te veel zijn. Het filteren was na 5 min klaar. Door de vrije ruimte onder de binnenpan en het circuleren in her verwarmen wel eenvoudig.
Na het koelen was ik eg blij het het hopfilter in de ketel. en inmiddels staat alles lekker te gisten.

abroeders

Citaat van: Battum80 op 09-04-2016  22:45 uVeel meer mout als dit kan ik in deze opzet niet gebruiken. Door de vrije ruimte onder en naast de pan gaat er veel ruimte "verloren" voor het mout, iets dunner maischen zou nog wel kunnen. ook lijkt het erop dat de gaten in de bodem van de binnenpan te groot of te veel zijn. Het filteren was na 5 min klaar. Door de vrije ruimte onder de binnenpan en het circuleren in her verwarmen wel eenvoudig.
Na het koelen was ik eg blij het het hopfilter in de ketel. en inmiddels staat alles lekker te gisten.

Ik ben ook benieuwd hoeveel mout ik straks kwijt kan. Over het algemeen brouw ik bieren tot ongeveer 1.060, dus heb goede hoop dat ik mijn batchgrootte van 20-22 liter kan aanhouden. Je kunt je ruimte met een huiddoorvoer in de bodem nog optimaliseren.

5 min filteren? Je filtert toch al continue tijdens het maischen? Of bedoel je het spoelen? Ik neig steeds meer naar het idee om met een takeltje de binnenpan stukje bij beetje omhoog te halen tijdens het spoelen. Hierdoor krijgt volgens mij het spoelwater een langere tijd om de suikers goed op te lossen.

Maar langs de andere kant, misschien zijn die 5 min. spoelen ook wel voldoende. Waarom dan moeilijk doen met een takeltje. Wat is je behaalde rendement?

DJ

Vindt het rekje onder je binnenpan wel goed gevonden van je.
Maar ik ben nog in mijn hoofd bezig met een takel te fabriceren die je om de pan kan plaatsen, maar dan niet te zwaar en te omslachtig.


Erik Z

Dat rekje is inderdaad heel goed gevonden, mooi stabiel.

Erik Z

Wat is nu de ideale manier om te circuleren in dit systeem? Van beneden naar boven of van boven naar beneden?

Battum80

Het rekje komt gewoon uit de oven en werkt inderdaad prima. Ik heb van boven naar beneden gecirculeerd en ik bedoel inderdaad spoelen.

Dit bier had een SG van 1044 en het rendement was 72%

Erik Z

Heb je ook een handige manier bedacht om zoveel mogelijk c.q. al het gewenste water uit het mout te drukken?

Battum80

Nee, gewoon spoelen met heet aangezuurd water. Na 10 liter water is uitknijpen niet nodig lijkt me.

DJ


_M_M_

Citaat van: abroeders op 10-04-2016  09:25 uIk ben ook benieuwd hoeveel mout ik straks kwijt kan. Over het algemeen brouw ik bieren tot ongeveer 1.060, dus heb goede hoop dat ik mijn batchgrootte van 20-22 liter kan aanhouden.


Ik heb laatst een tripel gebrouwen met mijn rims (ook een weck) en daar was een stort van ik meen ±6 kg voor nodig (alleen mout, suiker niet meegeteld)
Dit was uiteindelijk 18 L geworden,  maar er is ook een ipa van 7% mee gebrouwen en dat was 20.7 L.

Dus rond de 6-6.5 kg moet zonder moeite lukken.


Jelmer P


Citaat van: _M_M_ op 11-04-2016  09:22 uDus rond de 6-6.5 kg moet zonder moeite lukken.

Ik heb een elektrische weckpan van 27 liter inhoud en daarin een 21 liter pan. 6,5 kg is het meeste waarmee ik heb gebrouwen en dat ging prima.

Laatst brouwde ik met 3 kg pilsmout en 1 kg tarwevlokken.. En dat laatste was niet zo fijn voor de doorstroming. Het filterbed is enkele malen dicht geslagen...

abroeders

Okay, bedankt voor de bevestiging. 6-6,5 kg mout is ruim voldoende voor mij. Dan gaat 20 liter per batch prima lukken voor mij [emoji3]

Erik Z

Ik wil een ketel gaan voorzien van een STC-1000+, versie OVBSC. Die regelt het maischproces en de pomp.

abroeders

Citaat van: Erik Z op 12-04-2016  00:06 uIk wil een ketel gaan voorzien van een STC-1000+, versie OVBSC. Die regelt het maischproces en de pomp.
Ja, dat is een leuk controllertje. Persoonlijk zou ik mijn PID niet willen ruilen voor een thermostaat. Wat valt er aan het pomp proces te regelen door de controller tijdens het maischen? Draait de pomp niet gewoon constant tijden het maischen? En de temperatuurstappen heb ik BrouwHulp voor. Ik wil toch in de buurt blijven tijdens het maischen.

Het verschil tussen thermostaat en een pid regelaar is dat een thermostaat vol gas blijft verwarmen totdat de doeltemperatuur bereikt is. Een pid corrigeert en gaat 'gas terug nemen' om de overshoot zo klein mogelijk te houden.

Toen in nog met een stc1000 maischte op een elektrisch kookplaatje had ik een overschoot van een 3 graden. En ging pas weer verwarmen als de temp 3,5 graden gedaald was. Nu met pid blijft de temp binnen 1 graad constant tijdens verwarmen en koelen.

bjorri

In plaats van een PID heb ik een STC1000 in serie met een elektronische vermogensregelaar.
http://www.ebay.com/itm/3000W-high-power-thyristor-electronic-regulator-dimming-speed-thermostat-control/170990048322?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D33421%26meid%3Dd69357461ead4a56a75c427199338597%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D180909670516

De truuk is dat je met het draaiknopje zelf het vermogen van je ketel kan regelen. Dus bij opwarmen voluit en als de temperatuur in de buurt komt geleidelijk het vermogen terug schroeven totdat je net zoveel warmte toevoert als je verliest. Vergelijk het met het zachter draaien van het gas als de piepers aan de kook zijn.

De overshoot is dan minimaal omdat het opwarmen zeer geleidelijk gaat. Op de STC zie je de maischtemperatuur en de STC schakelt alsnog uit als de temperatuur te hoog wordt. Persoonlijk had ik het niet zo met een PID, voor mijn gevoel ging dat automatisch maar zeker niet vanzelf. Met deze combinatie heb ik zelf meer grip op het regelproces.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.