Verbeteren Brouwinstalatie van Klarstein RVS elektrische ketel

Gestart door Battum80, 06-04-2016 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Battum80

Hallo allemaal, ik heb onderstaande ketel een paar maanden geleden gekocht en de kranen veranderd en een pompje met dimmer erop gezet. Ik ben nu bijna klaar met de moutkorf die ik heb gemaakt van een mennopan en een spatdeksel.







Er moeten nog een aantal gaten in, maar een kant komen geen gaten, zodat ik de moutkorf op de rand van de pan kan laten steunen terwijl ik het rooster van de oven met mijn andere hand eronder schuif, zonder dat het wort naast de pan lekt.





Iemand een idee om de deksel weer dicht te krijgen? Wat kan ik aan het einde van de slang maken om te vorkomen dat een dikke straal wort het graanbed verstoord?

Biertje1985

Korte vraag, zijn die gaten niet wat groot, daar valt je mout toch zo doorheen?

Ziet er super uit overigens!

wonnink

Citaat van: Biertje1985 op 06-04-2016  22:47 uKorte vraag, zijn die gaten niet wat groot, daar valt je mout toch zo doorheen?

Ziet er super uit overigens!

Ik snap het ook niet, er zit een hele mooie filterplaat bij de klarsteiner zelf

PrinsHeerlijk

Wow! Dat ziet er heeel strak uit, dit draadje blijf ik ook even volgen.  :brouwen:
Hopen dat het snel goede bieren opleverd, proficiat!  :proost:

emiel1

Citaat van: Biertje1985 op 06-04-2016  22:47 uKorte vraag, zijn die gaten niet wat groot, daar valt je mout toch zo doorheen?

Ziet er super uit overigens!

Hij heeft op die gaten nog een filter liggen, dus die gaten zijn meer zodat de bodem van de pan het filter ondersteunt, maar het wort er nog wel doorheen kan. Deze pan lijkt sprekend op mijn steba pan en die heeft geen filterbodem...

abroeders

Hoi Battum,
Ik ben ook een inmaakketel aan het verbouwen. Een 21 liter Menno pan als moutpijp. Misschien heb je iets aan mijn ideeën.
PID regelaar voor de temperatuurregeling (pt100 temperatuurmeter in de leiding onder de huiddoorvoer) en een solarpompje ingebouwd in de voet van de inmaakketel. Ik heb onderin de pan een huiddoorvoer gemaakt. 1 Aftapkraan waarmee het wort onder vrij verval in het gistvat kan stromen. De andere kraan zit in de stijgleiding voor het rondpompen.
Ik ben van plan een knie met siliconenslang straks op het maischbed te leggen zodat het wort met een ronddraaiende beweging over de mout gepompt wordt.
In het deksel ga ik nog een sleuf, of gat maken om de slang hierlangs naar binnen te laten gaan. Moet nog even hierover nadenken.















Moet nog voor de eerste keer gaan brouwen met deze ketel. De eerste natte tests met loog en hierna met citroenzuur verliepen prima en zonder lekkages.

Nog een paar kleine dingen zoals een greep/hengsel aan de binnenpan, uitdruip/spoelrek of hijslier. Kijken of het deze maand af komt zodat ik hiermee kan gaan brouwen.

emiel1

Ziet er mooi uit! Hoe is die isolatiemantel? Ik heb zelf een stuk van een isolatiematje om mijn pan, dat werkt wel goed, maar dit ziet er beter uit

abroeders

De isolatiemantel is de officiele bij de pan behorende steba mantel. Met kokend water in de pan voelt de buitenkant ietswat lauw. Dus de isolatie is prima.

Het opwarmen gaat met de mantel sneller iniedersgeval.

emiel1

Citaat van: abroeders op 06-04-2016  23:18 uDe isolatiemantel is de officiele bij de pan behorende steba mantel. Met kokend water in de pan voelt de buitenkant ietswat lauw. Dus de isolatie is prima.

Het opwarmen gaat met de mantel sneller iniedersgeval.

Dank, toch maar eens aanschaffen dan. Ik heb precies dezelfde pan. Leuk om te zien wat jij met t bedieningspaneel hebt gedaan, ziet er strak uit

Battum80

Citaat van: Biertje1985 op 06-04-2016  22:47 uKorte vraag, zijn die gaten niet wat groot, daar valt je mout toch zo doorheen?

Ziet er super uit overigens!

De gaten zijn inderdaad erg groot en daarom ligt dit spatdeksel erop:



Zonder het handvat natuurlijk.
Ik wil eerst een stekkertje aan de voeding maken. Doordat de pomp aan de ketel vast zit is het een beetje lastig dat de voeding eraan bungelt. De eerste is al in het water gevallen bij het schoonmaken. Ik heb het nu met een knoonsteentje opgelost en het stekkertje is onderweg.

De isolatiemantel ( ) staat op mijn lijstje om binnenkort te bestellen. Tot nu toe heb ik doeken over de ketel gelegd tijdens het maischen.


Battum80

Citaat van: abroeders op 06-04-2016  23:04 uHoi Battum,
Ik ben ook een inmaakketel aan het verbouwen. Een 21 liter Menno pan als moutpijp. Misschien heb je iets aan mijn ideeën.
PID regelaar voor de temperatuurregeling (pt100 temperatuurmeter in de leiding onder de huiddoorvoer) en een solarpompje ingebouwd in de voet van de inmaakketel. Ik heb onderin de pan een huiddoorvoer gemaakt. 1 Aftapkraan waarmee het wort onder vrij verval in het gistvat kan stromen. De andere kraan zit in de stijgleiding voor het rondpompen.
Ik ben van plan een knie met siliconenslang straks op het maischbed te leggen zodat het wort met een ronddraaiende beweging over de mout gepompt wordt.
In het deksel ga ik nog een sleuf, of gat maken om de slang hierlangs naar binnen te laten gaan. Moet nog even hierover nadenken.

... knip...

Moet nog voor de eerste keer gaan brouwen met deze ketel. De eerste natte tests met loog en hierna met citroenzuur verliepen prima en zonder lekkages.

Nog een paar kleine dingen zoals een greep/hengsel aan de binnenpan, uitdruip/spoelrek of hijslier. Kijken of het deze maand af komt zodat ik hiermee kan gaan brouwen.

Dat ziet er een heel stuk professioneler uit! Ik ben jaloers. Kan je de binnenkant van je ketel eens laten zien? Ik ben vooral benieuwd wat je met de afvoer hebt gedaan.

Een PID ben ik nog niet aan toe. Mijn beperkte kennis staat dat nog niet toe. Ik heb al wel met de ketel gebrouwen, ongeveer 5 keer nu. Ik ben vooral verbaasd over hoe helder het wort wordt door het rondpompen tijdens het maischen. Tot nu toe heb ik het wort in een emmer laten lopen, de ketel schoongemaakt en het wort terug gestort in de ketel om te koken. Dit kost best veel tijd, ook omdat het wort afkoelt en het daardoor langer duurt voordat alles kookt.
Met de binnenpan/moutpijp ga ik ervan uit dat dit veel sneller gaat, omdat ik al kan gaan verwarmen nog tijdens het filteren.
Als steun voor de binnenpan tijdens het koken wil een rooster uit de oven gaan gebruiken. Hoe ga jij dit oplossen?

Battum80

Citaat van: wonnink op 06-04-2016  22:56 uIk snap het ook niet, er zit een hele mooie filterplaat bij de klarsteiner zelf

Dit is niet de "klarstein maischekessel" met filterbodem, maar een "Klarstein Einkocher" een namaak weckketel. Ik heb deze gekocht: http://www.ebay.com/itm/361127495438?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

In eerste instantie had ik een soortgelijke gekocht met een digitaal display maar deze werkte niet. De ketel stopte niet met verwarmen.

Ronald82

Complimenten ziet er allemaal erg mooi uit, en die ketel is niet duur kun je nog heel wat aan verspijkeren.

abroeders

Citaat van: Battum80 op 07-04-2016  08:56 uDat ziet er een heel stuk professioneler uit! Ik ben jaloers. Kan je de binnenkant van je ketel eens laten zien? Ik ben vooral benieuwd wat je met de afvoer hebt gedaan.

Een PID ben ik nog niet aan toe. Mijn beperkte kennis staat dat nog niet toe. Ik heb al wel met de ketel gebrouwen, ongeveer 5 keer nu. Ik ben vooral verbaasd over hoe helder het wort wordt door het rondpompen tijdens het maischen. Tot nu toe heb ik het wort in een emmer laten lopen, de ketel schoongemaakt en het wort terug gestort in de ketel om te koken. Dit kost best veel tijd, ook omdat het wort afkoelt en het daardoor langer duurt voordat alles kookt.
Met de binnenpan/moutpijp ga ik ervan uit dat dit veel sneller gaat, omdat ik al kan gaan verwarmen nog tijdens het filteren.
Als steun voor de binnenpan tijdens het koken wil een rooster uit de oven gaan gebruiken. Hoe ga jij dit oplossen?

De afvoer in de buitenketel gaat via een huiddoorvoer in de bodem.


Ik denk dat ik hier nog een rvs ikea spatdeksel op ga leggen voor het hopkoken; zodat ik na het koken kan rondpompen en koelen met mijn dompelkoeler.

Voor het rondpompen tijdens het maischen had ik het knietje bedacht:

Misschien is het beter om ook nog een spatdeksel op mijn maisch te leggen en dit knietje dan bovenop het spatdeksel.

Voor uitlekken en spoelen wil ik het eerst zo proberen:

Alleen ben ik wel bang voor oxidatie op deze manier. Ik wil misschien later een takel maken om de binnenpan geleidelijk om hoog te kunnen takelen tijdens het spoelen.

Als iemand goede ideeën heeft dan hoor ik dat graag!

emiel1

Citaat van: abroeders op 07-04-2016  11:45 uMisschien is het beter om ook nog een spatdeksel op mijn maisch te leggen en dit knietje dan bovenop het spatdeksel.

Das natuurlijk het mooiste, als je filter dan traag doorloopt heb je ook geen gevaar dat er graan over de rand van de binnenpan meekomt en in je pomp terecht komt

Citaat van: abroeders op 07-04-2016  11:45 uAlleen ben ik wel bang voor oxidatie op deze manier. Ik wil misschien later een takel maken om de binnenpan geleidelijk om hoog te kunnen takelen tijdens het spoelen.

Is dat echt zo'n groot probleem? Een Braumeister of Grainfather doet het ook zo en daar zijn mensen heel enthousiast over...

Battum80

Ik heb rondpompen al een keer geprobeerd met een Ikea deskel maar merkte dat deze behoorlijk naar beneden werd getrokken door de pomp. Ik had het gevoel dat deze te fijnmazig is. De deksel die ik nu heb is wat grover.

Ik dacht dat oxidate voor het koken niet zo'n groot risico was.

Mooi gemaakt die afvoer. Zo kan je binnenpan veel dieper in je ketel. Ik moet aardig afstand houden van de bodem door het filter dat ik gebruik.

tdp

Citaat van: emiel1 op 07-04-2016  11:48 uDas natuurlijk het mooiste, als je filter dan traag doorloopt heb je ook geen gevaar dat er graan over de rand van de binnenpan meekomt en in je pomp terecht komt

Is dat echt zo'n groot probleem? Een braumeister of grainfather doet het ook zo en daar zijn mensen heel enthousiast over....

Heb een dergelijke opstelling gehad maar heb nooit oxidatiesmaak of zo gehad... Werkte bij mij gewoon prima.
Je zou vrij simpel ene takel kunnen fabriceren, om dit te voorkomen.

Groet,
de TDP

ciesvandekwis

Ik werk met een gelijkaardige opstelling, maar dan wel met geblutste koper potten  ^-^.
Een takel is eenvoudig te maken met een spanband, zie onder



en het ikea deksel (Stabil) gebruik ik tijdens maischen bovenop het beslag. Als je slang daar op ligt, verdeelt wort zich vrij goed.

Om uit de druipen neem ik gewoon 3 draadstangen


Jacques

Citaat van: emiel1 op 07-04-2016  11:48 uIs dat echt zo'n groot probleem? Een Braumeister of Grainfather doet het ook zo en daar zijn mensen heel enthousiast over...

Voor wat betreft het voorkomen van oxidatie is een Braumeister zeker niet het beste apparaat.

Om het kletteren van het wort te voorkomen haal ik niet de hele moutkorf omhoog als ik ga spoelen. Ik zet de korf op de bovenste nokken van de korf. De onderkant van de korf blijft dan in de vloeistof. Ook gaat het spoelen langzamer waardoor je een beter rendement haalt.

DJ

Heren, petje af, mooi om te zien.
Hier een beetje jaloers...

Jelmer P

Citaat van: abroeders op 06-04-2016  23:04 u




Hoe kom je aan die mooie ronde filterbodem? Ik ben op zoek naar zoiets.

Heb je er al mee gebrouwen? Het lijken mij wat weinig gaten in je pan..

abroeders

Citaat van: Jelmer P op 08-04-2016  07:20 uHoe kom je aan die mooie ronde filterbodem? Ik ben op zoek naar zoiets.

Heb je er al mee gebrouwen? Het lijken mij wat weinig gaten in je pan..

De filterbodem is een valse bodem. Op aliexpress kun je er vele vinden.
Eigenlijk hoort er in het midden een doorvoer met slangenpilaar en kun je dit filter onderin een 'dichte' pan leggen en via de slang afhevelen. I.p.v. de doorvoer gebruik ik een RVS bout, moer en carosseriering om het filter aan mijn moutkorf te fixeren.

Ik heb er nog niet mee gebrouwen maar mijn gevoel zegt dat 6 grote gaten van 20mm doorsnede voldoende moet zijn om de aanvoer van wort uit mijn slangeltje weer af te voeren. We zullen het zien, anders kan ik de gaten altijd nog wat groter uitponsen.

emiel1

Citaat van: abroeders op 08-04-2016  07:51 uik heb er nog niet mee gebrouwen maar mijn gevoel zegt dat 6 grote gaten van 20mm doorsnede voldoende moet zijn om de aanvoer van wort uit mijn slangeltje weer af te voeren. We zullen het zien, anders kan ik de gaten altijd nog wat groter uitponsen.

Met gemak lijkt me. Er zit wel een klein beetje ruimte tussen je onderste filterplaat en de bodem van de pan, toch? Anders krijg je misschien in de hoeken wort dat niet weg kan

abroeders

Citaat van: emiel1 op 08-04-2016  09:02 uMet gemak lijkt me. Er zit wel een klein beetje ruimte tussen je onderste filterplaat en de bodem van de pan, toch? Anders krijg je misschien in de hoeken wort dat niet weg kan

Ja, het filter is gewoon een bolletje. In het midden een centimeter of 2 hoog. Wort kan gewoon vrij stromen tussen de filter en de bodem van de pan. Die paar milliliter aan de randjes maak ik me geen zorgen over. Ik zie hier geen beren op de weg.

emiel1

Citaat van: abroeders op 08-04-2016  10:23 uJa, het filter is gewoon een bolletje. In het midden een centimeter of 2 hoog. Wort kan gewoon vrij stromen tussen de filter en de bodem van de pan. Die paar milliliter aan de randjes maak ik me geen zorgen over. Ik zie hier geen beren op de weg.

Nee dat zou ik ook niet doen. Goede tip trouwens van die valse bodem, ik heb destijds lang gezocht naar iets dergelijks, maar niks gevonden. Uiteindelijk zelf gemaakt van aluminium, maar heb toch liever RVS, dus misschien schaf ik er ook wel 2 aan...

Erik Z

Citaat van: abroeders op 07-04-2016  11:45 uDe afvoer in de buitenketel gaat via een huiddoorvoer in de bodem.

Ziet er prachtig uit. Hoe heb je die mooie huiddoorvoer gemaakt?

abroeders

Citaat van: Erik Z op 08-04-2016  15:47 uZiet er prachtig uit. Hoe heb je die mooie huiddoorvoer gemaakt?

Bij RVS paleis een huiddoorvoer besteld. Op aliexpress een 1/2 duimse siliconen o-ring en voor aan de achterzijde nog een rubber afdichtring.

DenMaarten

Citaat van: abroeders op 08-04-2016  21:45 uBij RVS paleis een huiddoorvoer besteld. Op aliexpress een 1/2 duimse siliconen o-ring en voor aan de achterzijde nog een rubber afdichtring.

Heb je toevallig een linkje van die ringen? Ik knip ze nu zelf uit een siliconen bakblik maar dat is eigenlijk te dun.

DJ

Dit draadje volg ik op het bot.
Dus alle info van de bedrijven sla ik ook meteen op.
Haal zo een pan van 15 liter op, de handvaten slijp ik af en maak ik een losse beugel van een scheepsemmer zodat ik een hevelsysteem ervan kan maken.

abroeders

Citaat van: DenMaarten op 09-04-2016  07:05 uHeb je toevallig een linkje van die ringen? Ik knip ze nu zelf uit een siliconen bakblik maar dat is eigenlijk te dun.

Ik heb deze ringen hier vandaan. Ze zijn eigenlijk bedoeld voor een 1/2"Triclamp, maar door ze ietswat op te rekken kunnen ze over 1/2" buitendraad heen.

DJ

Snikkkkk

Het spijt ons, dit artikel is niet meer beschikbaar!

 >:D


Erik Z

Een geweldig idee om die PID gewoon onderin je ketel in te bouwen. Je hebt me geïnspireerd om mijn systeem te heroverwegen.

Battum80

Citaat van: Erik Z op 09-04-2016  20:02 uEen geweldig idee om die PID gewoon onderin je ketel in te bouwen. Je hebt me geïnspireerd om mijn systeem te heroverwegen.

Daar sluit ik me bij aan, kan ik dat zelf ook, of moet je daar heel handig voor zijn?

abroeders

Citaat van: Battum80 op 09-04-2016  21:14 uDaar sluit ik me bij aan, kan ik dat zelf ook, of moet je daar heel handig voor zijn?
In deze draad kun je het eea terugvinden over de PID regelaar. Het is niet moeilijker dan een STC1000 aansluiten. Echter de inregeling heb je wat meer geduld voor nodig. Eenmaal goed ingeregeld heb je geen overshoots meer met de temperatuurregeling. Let bij inbouwen goed op de beschikbare ruimte onder in de pan. Ik heb bij mijn Steba een klein stukje plastic in het midden moeten wegzagen en de regelaar helemaal rechtsbovenin moeten monteren in het frontpaneel. De huidtoevoer en t-stuk met sensor onderin heb ik afgekeken van de brouwketel van emiel1. Zijn ketel staat hier ook op het forum omschreven.

Battum80

De eerste brouwdag met binnenpan zit erop, een witbier welke ik elders op dit forum heb gepost. Ik ben erg tevreden over het gemak van de ketel en de snelheid van het brouwen. Maar er zijn ook nog wel een paar nadelen.









Veel meer mout als dit kan ik in deze opzet niet gebruiken. Door de vrije ruimte onder en naast de pan gaat er veel ruimte "verloren" voor het mout, iets dunner maischen zou nog wel kunnen. ook lijkt het erop dat de gaten in de bodem van de binnenpan te groot of te veel zijn. Het filteren was na 5 min klaar. Door de vrije ruimte onder de binnenpan en het circuleren in her verwarmen wel eenvoudig.
Na het koelen was ik eg blij het het hopfilter in de ketel. en inmiddels staat alles lekker te gisten.

abroeders

Citaat van: Battum80 op 09-04-2016  22:45 uVeel meer mout als dit kan ik in deze opzet niet gebruiken. Door de vrije ruimte onder en naast de pan gaat er veel ruimte "verloren" voor het mout, iets dunner maischen zou nog wel kunnen. ook lijkt het erop dat de gaten in de bodem van de binnenpan te groot of te veel zijn. Het filteren was na 5 min klaar. Door de vrije ruimte onder de binnenpan en het circuleren in her verwarmen wel eenvoudig.
Na het koelen was ik eg blij het het hopfilter in de ketel. en inmiddels staat alles lekker te gisten.

Ik ben ook benieuwd hoeveel mout ik straks kwijt kan. Over het algemeen brouw ik bieren tot ongeveer 1.060, dus heb goede hoop dat ik mijn batchgrootte van 20-22 liter kan aanhouden. Je kunt je ruimte met een huiddoorvoer in de bodem nog optimaliseren.

5 min filteren? Je filtert toch al continue tijdens het maischen? Of bedoel je het spoelen? Ik neig steeds meer naar het idee om met een takeltje de binnenpan stukje bij beetje omhoog te halen tijdens het spoelen. Hierdoor krijgt volgens mij het spoelwater een langere tijd om de suikers goed op te lossen.

Maar langs de andere kant, misschien zijn die 5 min. spoelen ook wel voldoende. Waarom dan moeilijk doen met een takeltje. Wat is je behaalde rendement?

DJ

Vindt het rekje onder je binnenpan wel goed gevonden van je.
Maar ik ben nog in mijn hoofd bezig met een takel te fabriceren die je om de pan kan plaatsen, maar dan niet te zwaar en te omslachtig.


Erik Z

Dat rekje is inderdaad heel goed gevonden, mooi stabiel.

Erik Z

Wat is nu de ideale manier om te circuleren in dit systeem? Van beneden naar boven of van boven naar beneden?

Battum80

Het rekje komt gewoon uit de oven en werkt inderdaad prima. Ik heb van boven naar beneden gecirculeerd en ik bedoel inderdaad spoelen.

Dit bier had een SG van 1044 en het rendement was 72%

Erik Z

Heb je ook een handige manier bedacht om zoveel mogelijk c.q. al het gewenste water uit het mout te drukken?

Battum80

Nee, gewoon spoelen met heet aangezuurd water. Na 10 liter water is uitknijpen niet nodig lijkt me.

DJ


_M_M_

Citaat van: abroeders op 10-04-2016  09:25 uIk ben ook benieuwd hoeveel mout ik straks kwijt kan. Over het algemeen brouw ik bieren tot ongeveer 1.060, dus heb goede hoop dat ik mijn batchgrootte van 20-22 liter kan aanhouden.


Ik heb laatst een tripel gebrouwen met mijn rims (ook een weck) en daar was een stort van ik meen ±6 kg voor nodig (alleen mout, suiker niet meegeteld)
Dit was uiteindelijk 18 L geworden,  maar er is ook een ipa van 7% mee gebrouwen en dat was 20.7 L.

Dus rond de 6-6.5 kg moet zonder moeite lukken.


Jelmer P


Citaat van: _M_M_ op 11-04-2016  09:22 uDus rond de 6-6.5 kg moet zonder moeite lukken.

Ik heb een elektrische weckpan van 27 liter inhoud en daarin een 21 liter pan. 6,5 kg is het meeste waarmee ik heb gebrouwen en dat ging prima.

Laatst brouwde ik met 3 kg pilsmout en 1 kg tarwevlokken.. En dat laatste was niet zo fijn voor de doorstroming. Het filterbed is enkele malen dicht geslagen...

abroeders

Okay, bedankt voor de bevestiging. 6-6,5 kg mout is ruim voldoende voor mij. Dan gaat 20 liter per batch prima lukken voor mij [emoji3]

Erik Z

Ik wil een ketel gaan voorzien van een STC-1000+, versie OVBSC. Die regelt het maischproces en de pomp.

abroeders

Citaat van: Erik Z op 12-04-2016  00:06 uIk wil een ketel gaan voorzien van een STC-1000+, versie OVBSC. Die regelt het maischproces en de pomp.
Ja, dat is een leuk controllertje. Persoonlijk zou ik mijn PID niet willen ruilen voor een thermostaat. Wat valt er aan het pomp proces te regelen door de controller tijdens het maischen? Draait de pomp niet gewoon constant tijden het maischen? En de temperatuurstappen heb ik BrouwHulp voor. Ik wil toch in de buurt blijven tijdens het maischen.

Het verschil tussen thermostaat en een pid regelaar is dat een thermostaat vol gas blijft verwarmen totdat de doeltemperatuur bereikt is. Een pid corrigeert en gaat 'gas terug nemen' om de overshoot zo klein mogelijk te houden.

Toen in nog met een stc1000 maischte op een elektrisch kookplaatje had ik een overschoot van een 3 graden. En ging pas weer verwarmen als de temp 3,5 graden gedaald was. Nu met pid blijft de temp binnen 1 graad constant tijdens verwarmen en koelen.

bjorri

In plaats van een PID heb ik een STC1000 in serie met een elektronische vermogensregelaar.
http://www.ebay.com/itm/3000W-high-power-thyristor-electronic-regulator-dimming-speed-thermostat-control/170990048322?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D33421%26meid%3Dd69357461ead4a56a75c427199338597%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D180909670516

De truuk is dat je met het draaiknopje zelf het vermogen van je ketel kan regelen. Dus bij opwarmen voluit en als de temperatuur in de buurt komt geleidelijk het vermogen terug schroeven totdat je net zoveel warmte toevoert als je verliest. Vergelijk het met het zachter draaien van het gas als de piepers aan de kook zijn.

De overshoot is dan minimaal omdat het opwarmen zeer geleidelijk gaat. Op de STC zie je de maischtemperatuur en de STC schakelt alsnog uit als de temperatuur te hoog wordt. Persoonlijk had ik het niet zo met een PID, voor mijn gevoel ging dat automatisch maar zeker niet vanzelf. Met deze combinatie heb ik zelf meer grip op het regelproces.

Erik Z

Aan de pomp valt inderdaad niets te regelen. Ik zal moeten testen hoeveel de overshoot is, als dit teveel is, is de STC-1000+ inderdaad geen oplossing.

Roer je wel eens tijdens het maischen?

abroeders

Citaat van: Erik Z op 12-04-2016  10:54 uAan de pomp valt inderdaad niets te regelen. Ik zal moeten testen hoeveel de overshoot is, als dit teveel is, is de STC-1000+ inderdaad geen oplossing.

Roer je wel eens tijdens het maischen?
Wat bjorrie hierboven schrijft kan natuurlijk ook, maar is feitelijk hetzelfde als wat een pid automatisch doet. Het vermogen terugregelen tegen de tijd dat de temperatuur in de buurt komt van je ingestelde waarde. Wat wel fijn is aan de regeling van bjorrie is dat je tijdens het koken je vermogen kan regelen.

Roeren doe ik nu nog wel, heb nog niet met mijn nieuwe ketel gebrouwen. Nu maisch ik in een 33 liter pan op een 2,5 kW kookplaatje met pid regelaar. Voeler zit halverwege de maisch en moet nu dus, zeker tijdens het opwarmen blijven roeren.

Battum80

Citaat van: Erik Z op 12-04-2016  10:54 uAan de pomp valt inderdaad niets te regelen.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik gebruik deze dimmer om het vermogen van de pomp te regelen. Zo dan je voorkomen dat je filterbed dicht slaat en/of de ruimte onder de moutpijp droog komt te staan.

http://www.ebay.com/itm/PWM-DC-Motor-Speed-Control-Pulse-Width-Modulator-Switch-Controller-10A-6V-12-24V-/261682982024?hash=item3ced856c88

Erik Z

Citaat van: Battum80 op 12-04-2016  13:22 uDat ben ik niet helemaal met je eens. Ik gebruik deze dimmer om het vermogen van de pomp te regelen. Zo dan je voorkomen dat je filterbed dicht slaat en/of de ruimte onder de moutpijp droog komt te staan.

Ik ben het helemaal met je eens dat een dimmer nodig is, maar dat doe je niet automatisch aangestuurd lijkt mij.

Battum80

Nee inderdaad, je hebt gelijk. Al zou het niet gek zijn als de pomp automatisch een bepaald niveau in de buitenpan vasthoud. Maar dat voegt niet veel toe.

Erik Z

Ik brouw nu in een 25 L Clatronic ketel met een (externe) PID en dat bevalt prima. Ik wacht al heel lang op het perfecte apparaat (dat niet duur is). Ik ben nu heel enthousiast geworden door wat er nu mogelijk is met een elektrische ketel. Het neemt ook zo weinig plaats in en er zijn weinig kabels en slangen voor nodig. Dit gaat 'm zeker worden. Ik ben jullie zeer dankbaar. Nu alleen nog kiezen hoe en wat...

bjorri

Citaat van: Battum80 op 12-04-2016  13:22 uDat ben ik niet helemaal met je eens. Ik gebruik deze dimmer om het vermogen van de pomp te regelen. Zo dan je voorkomen dat je filterbed dicht slaat en/of de ruimte onder de moutpijp droog komt te staan.

http://www.ebay.com/itm/PWM-DC-Motor-Speed-Control-Pulse-Width-Modulator-Switch-Controller-10A-6V-12-24V-/261682982024?hash=item3ced856c88
Die heb ik ook in gebruik gehad maar mijn solarpomp ging stuk. Geen idee of er een oorzakelijk verband was.

Nu een 2e hands iwakipomp. Ja, die heeft net iets te veel capaciteit maar hij kan toch niet de bodem van de kookketel leegtrekken dus trekt ie wel eens iets lucht (waterdamp?) in het pomphuis en daardoor zakt het debiet voldoende. De pomp knijpen kan ook maar dat geeft weer kans op springende slangen e.d.

abroeders

Aankomend weekend proberen 22 liter blond 1.055 te brouwen in de nieuwe ketel. Ik ben benieuwd en zie er naar uit!
Ik zal mijn ervaringen met jullie delen.

DJ

Nou ik ben benieuwd naar jouw bevindingen, bij Bat ging al goed, stelletje handige Harry's.

Battum80

Ik heb afgelopen 16 liter IPA gebrouwen en liep tegen een probleem aan. Het filterbed sloeg dicht. Met wat roeren kwam het wel weer los maar het wort was erg troebel uiteraard. Het rendement was wel in orde. Bij het schoonmaken zag ik dat de filterbodem die ik van een spatdeksel heb gemaakt verstopt is geraakt. Ik ga de volgende keer wat grover schroten en kijken wat er gebeurt. Anders op zoek naar een andere filterbodem.

emiel1

Citaat van: Battum80 op 20-04-2016  09:49 uIk heb afgelopen 16 liter IPA gebrouwen en liep tegen een probleem aan. Het filterbed sloeg dicht. Met wat roeren kwam het wel weer los maar het wort was erg troebel uiteraard. Het rendement was wel in orde. Bij het schoonmaken zag ik dat de filterbodem die ik van een spatdeksel heb gemaakt verstopt is geraakt. Ik ga de volgende keer wat grover schroten en kijken wat er gebeurt. Anders op zoek naar een andere filterbodem.

Ik denk dat je filterbodem te fijnmazig is. Ik heb toen ik mijn brouwpan bouwde een hoop onderzoek gedaan (met name op dit forum :) ) en aan de hand daarvan heb ik zelf een filterbodem met gaten van 2mm gemaakt en die is nog geen enkele keer dichtgeslagen...

Biertje1985

Over die silicone ringen, ik heb er nog 50 of zo, als je ze nodig hebt stuur me even een PM

Jelmer P

Citaat van: Battum80 op 20-04-2016  09:49 uIk heb afgelopen 16 liter IPA gebrouwen en liep tegen een probleem aan. Het filterbed sloeg dicht. Met wat roeren kwam het wel weer los maar het wort was erg troebel uiteraard. Het rendement was wel in orde. Bij het schoonmaken zag ik dat de filterbodem die ik van een spatdeksel heb gemaakt verstopt is geraakt. Ik ga de volgende keer wat grover schroten en kijken wat er gebeurt. Anders op zoek naar een andere filterbodem.
Dat had ik ook met de spatdeksel... Daarom gebruik ik hem nu ook niet meer..

beermenke

Ik heb voldoende sleuven in mijn binnenpan gemaakt en nu trekt mijn iwaki10 de buitenpan zeker niet meer leeg. Pompje kan voluit draaien en brengt 6 liter per minuut
Met 1 staps maischschema en 20 liter werkt het perfect

Battum80

Citaat van: Jelmer P op 20-04-2016  22:19 uDat had ik ook met de spatdeksel... Daarom gebruik ik hem nu ook niet meer..

Wat gebruik je nu?

Jelmer P

Citaat van: Battum80 op 21-04-2016  11:32 uWat gebruik je nu?
Tot nu toe een moutzak in mijn binnenpan maar dat vind ik ook niet zo mooi. Ik heb (idee vanaf dit forum) nu deze besteld.

http://www.aliexpress.com/snapshot/7550928175.html?orderId=74442477180754

Die past heel mooi in een 21 liter Menno pan.

In mijn herms (verkocht) had ik ook zo'n soort plaat en dat werkte altijd goed.

Ik had me de kosten van 2 spatdeksels en een moutzak dus kunnen besparen door direct iets beters te kopen....

ciesvandekwis

Citaat van: Jelmer P op 20-04-2016  22:19 uDat had ik ook met de spatdeksel... Daarom gebruik ik hem nu ook niet meer..
Dat spatdeksel gebruik ik nu om bovenop de maisch te leggen tijdens het spoelen. Werkt goed verdelend en verstoort het filterbed niet.

Battum80

Beginnen jullie meteen na het storten van de mout met rondpompen of laat je eerst het filterbed een beetje vormen?

Jelmer P

Citaat van: Battum80 op 21-04-2016  15:49 uBeginnen jullie meteen na het storten van de mout met rondpompen of laat je eerst het filterbed een beetje vormen?
Hey wat een goed idee. Dat ga ik ook doen
Citaat van: ciesvandekwis op 21-04-2016  15:40 uDat spatdeksel gebruik ik nu om bovenop de maisch te leggen tijdens het spoelen. Werkt goed verdelend en verstoort het filterbed niet.
Ik pomp rond tot het warm genoeg is om te storten. Daarna roer het eerst goed en laat het 5 minuten rusten. Daarna ga ik pas weer pompen.

_M_M_

Ik begin meteen met rondpompen... Dat vormen komt van zelf wel, en het grover schroten is echt aan te raden. Heb je een schijvenmolentje of een met walsen?

Eric v B

Citaat van: _M_M_ op 21-04-2016  19:44 uIk begin meteen met rondpompen... Dat vormen komt van zelf wel, en het grover schroten is echt aan te raden. Heb je een schijvenmolentje of een met walsen?
Dat doe ik ook. De perszijde van de pomp heb ik dan wel geknepen mbv een kogelkraan. Als ik met volledig open kraan pomp, dan slaat mijn filterbed dicht.

Battum80

Citaat van: _M_M_ op 21-04-2016  19:44 uIk begin meteen met rondpompen..  Dat vormen komt van zelf wel,  en het grover schroten is echt aan te raden.  Heb je een schijvenmolentje of een met walsen?

Ik heb een molen met 2 walsen

abroeders

Morgen ga ik een simpel recept brouwen en zal mijn bevindingen van het proces in deze draad plaatsen.

Jelmer P

Citaat van: abroeders op 09-04-2016  21:54 uIn deze draad kun je het eea terugvinden over de PID regelaar. Het is niet moeilijker dan een STC1000 aansluiten. Echter de inregeling heb je wat meer geduld voor nodig. Eenmaal goed ingeregeld heb je geen overshoots meer met de temperatuurregeling. Let bij inbouwen goed op de beschikbare ruimte onder in de pan. Ik heb bij mijn Steba een klein stukje plastic in het midden moeten wegzagen en de regelaar helemaal rechtsbovenin moeten monteren in het frontpaneel. De huidtoevoer en t-stuk met sensor onderin heb ik afgekeken van de brouwketel van emiel1. Zijn ketel staat hier ook op het forum omschreven.
Ik ben niet zo tevreden met mijn instellingen van de PID... zou je mij jouw instellingen willen vertellen? Gezien we dezelfde opstelling hebben (nu ook met zo'n mooie filterplaat) zou dat dan hetzelfde moeten werken...

rajd

Hoe heb je overigens de handvaten van de binnenpan afgehaald en mooi gemaakt? Ik heb zelf dezelfde pan staan, met een soortgelijk plan voor de handvaten :)

abroeders

Citaat van: Jelmer P op 02-05-2016  21:08 uIk ben niet zo tevreden met mijn instellingen van de PID...zou je mij jouw instellingen willen vertellen? Gezien we dezelfde opstelling hebben (nu ook met zo'n mooie filterplaat) zou dat dan hetzelfde moeten werken...

Hoi Jelmer, net even voor je gekeken, de volgende instellingen werken al heel aardig al moet ik zeggen dat het nog net iets verder getuned kan worden. Let wel, ik heb een PT100 sensor, dit werkt stukken prettiger als een thermokoppel:

AL 78
ATU 0
P 2,0
I 300
d 75
Ar 44
r 40
SC 0,7

COD 0000 settings:
SL1 1000
SL2 0000
SL3 0000
SL4 0011
SL5 0000
SL6 0001
SL7 0000
SL8 0000
SL9 0000
SL10 0000
SL11 0000

COD 0001 settings:
SLH 120,0
SLL 0,0
PGdP 0001
oH 2,0
AH1 2,0
dF 0



Jelmer P

Citaat van: abroeders op 02-05-2016  21:22 uHoi Jelmer, net even voor je gekeken, de volgende instellingen werken al heel aardig al moet ik zeggen dat het nog net iets verder getuned kan worden. Let wel, ik heb een PT100 sensor, dit werkt stukken prettiger als een thermokoppel:

AL 78
ATU 0
P 2,0
I 300
d 75
Ar 44
r 40
SC 0,7

COD 0000 settings:
SL1 1000
SL2 0000
SL3 0000
SL4 0011
SL5 0000
SL6 0001
SL7 0000
SL8 0000
SL9 0000
SL10 0000
SL11 0000

COD 0001 settings:
SLH 120,0
SLL 0,0
PGdP 0001
oH 2,0
AH1 2,0
dF 0
Geweldig dankjewel!
Ik ga het uitproberen. Ik heb ook de pt1000.

Bij mij komt hij redelijk goed ( wel langzaam) bij de juiste temperatuur uit. Maar doordat hij om de minuut aanspringt verwarmt hij steeds verder door...

abroeders

Citaat van: rajd op 02-05-2016  21:13 uHoe heb je overigens de handvaten van de binnenpan afgehaald en mooi gemaakt? Ik heb zelf dezelfde pan staan, met een soortgelijk plan voor de handvaten :)
Met een slijptol en doorslijpschijfje.. Geprobeerd de eindjes zo kort mogelijk te houden.

Battum80

Ik overweeg om ipv de handvaten eraf te slijpen, een paar kleine inkepingen te maken aan de bovenkant van de pan waar de handvaten in kunnen hangen en daardoor de binnenpan (ongeveer 2 cm) dieper komt te hangen. Ik wwet alleen niet of hierdoor de stevigheid van de pan negatief beïnvloed wordt.

Afgelopen weekend weer gebrouwen, met het spatdeksel als filter. Ik heb wat grover geschroot en het moutbed sloeg niet dicht en het wort was kraakhelder. Alleen nu was het rendement dramatisch laag. Ik kwam op 1.045 uit ipv 1.056. Volgende keer toch maar weer iets fijner schroten.

abroeders

Citaat van: Battum80 op 03-05-2016  08:54 uIk overweeg om ipv de handvaten eraf te slijpen, een paar kleine inkepingen te maken aan de bovenkant van de pan waar de handvaten in kunnen hangen en daardoor de binnenpan (ongeveer 2 cm) dieper komt te hangen. Ik wwet alleen niet of hierdoor de stevigheid van de pan negatief beïnvloed wordt.

Nadeel is ook dat je goed moet oppassen dat het wort er niet langs de kanten uitgutst. Feitelijk kun je je buitenpan dus ook 2 cm minder vullen dan.
Persoonlijk zou ik liever de grepen van de moutkorf eraf slijpen dan sleuven in de buitenpan. Je zou ook 2 nieuwe RVS kast/ladegrepen net onder de rand van je moutkorf kunnen bevestigen. Dat scheelt ook al gauw 2 cm.

DJ

Alvast een hefboom gemaakt door mijn collega Patrick voor de weckpan


Battum80

Vandaag een paar verbeteringen doorgevoerd aan de pan. De handvatten zijn eraf en ik heb het deksel zo aangepast dat deze weer dicht kan een een mooie doorvoer heeft. Verder een nieuwe filterbodem.








deze heeft een een stukje slang van 20 cm om kletteren van het wort te voorkomen




abroeders

Ziet er goed uit. Hoop dat je net zo enthousiast wordt over de filterbodem als ik.
Je binnenpan komt nu net zo diep als bij mij. Heb je je hop-bazooka-filter verwijderd?
Mijn bestelde en in hoogte aangepaste hopfilter is ondertussen al verscheept zodra hij binnen is zal ik wel wat foto's plaatsen.

DJ


Battum80

Citaat van: abroeders op 26-05-2016  23:09 uZiet er goed uit. Hoop dat je net zo enthousiast wordt over de filterbodem als ik.
Je binnenpan komt nu net zo diep als bij mij. Heb je je hop-bazooka-filter verwijderd?
Mijn bestelde en in hoogte aangepaste hopfilter is ondertussen al verscheept zodra hij binnen is zal ik wel wat foto's plaatsen.

Ja ik heb het bazooka filter verwijderd en gebruik nu van die grote thee- / kruideneieren

rajd

Heb je toevallig ook een foto van de bodem van de binnenpan?

DJ


Mario72

Uit dit draadje haal ik een hoop inspiratie om het in 1 keer goed te doen. Deze blijf ik goed volgen  :)

Battum80

Citaat van: rajd op 27-05-2016  23:29 uHeb je toevallig ook een foto van de bodem van de binnenpan?

De foto van de binnenpan staat in mijn eerste post in dit topic, die gatenkaas...

abroeders

Citaat van: Battum80 op 06-06-2016  13:39 uDe foto van de binnenpan staat in mijn eerste post in dit topic, die gatenkaas...

Maar zoveel flow heb je niet eens nodig hoor. Ik begrijp dat de gatenkaas bij Battum is ontstaan uit zijn vorige experiment met het spatdeksel; maar als je een nieuwe pan gaat gebruiken icm met zo'n bolle filterplaat zou ik véél minder gaten boren.

Mijn pan heeft meer als voldoende flow. De 6 gaten zijn 22mm geloof ik. Het hadden naar mijn idee best 6 gaten van 10mm mogen zijn. Ik ik het over zou mogen doen dan zou ik het zeker eerst met 6 gaten van 10mm proberen omdat dat misschien de flow bij het spoelen iets meer remt.

Langs de andere kant heb ik met 6 gaten van 22mm ook geen probleem; wellicht is mijn rendement hierdoor iets minder.

Ik zou bij een nieuwe pan wel de gaten mooi evenredig over een cirkel en tussen zijkant filterplaat en middelpunt evenredig  verdelen zodat je stroomsnelheid in de binnenpan overal gelijk is. Zie onderstaande foto.



Battum80

Als ik opnieuw kon beginnen werden het 4 gaten van 10 mm

beermenke

Waarom geen sleufjes?
Ik heb sleufjes < 1 mm en dat werkt prima
Geen filter  nodig en maakt gemakkelijk schoon

Jelmer P


Citaat van: Battum80 op 26-05-2016  21:12 uVandaag een paar verbeteringen doorgevoerd aan de pan.

Ik heb dezelfde filterplaat. Bij mij laat die nog heel veel stukjes door... Daarom heb ik er voor gekozen om daaronder nog een doek te leggen.
Dat gaf met 4 bieren een goed resultaat maar gisteren met een witbier (40% tarwemout) sloeg het helemaal dicht..

Hoe gaat het bij jou met deze plaat?

Battum80

Citaat van: Jelmer P op 25-06-2016  09:30 uIk heb dezelfde filterplaat. Bij mij laat die nog heel veel stukjes door... Daarom heb ik er voor gekozen om daaronder nog een doek te leggen.
Dat gaf met 4 bieren een goed resultaat maar gisteren met een witbier (40% tarwemout) sloeg het helemaal dicht..

Hoe gaat het bij jou met deze plaat?

Geen enkel probleem, ook niet met vlokken of tarwe. Ik schroot klam en niet eens heel grof. Na 15 min circuleren heb ik heldere wort

Jelmer P

Citaat van: Battum80 op 26-06-2016  12:25 uGeen enkel probleem, ook niet met vlokken of tarwe. Ik schroot klam en niet eens heel grof. Na 15 min circuleren heb ik heldere wort
Maar heb je dan geen kleine deeltjes meer in je wort wanneer je gaat koken?

Battum80

Nee, helemaal niet. Kan het zijn dat je te fijn schroot? Circuleer je je wort of gooi je de eerste afloop weer terug op het mouthed?

Jelmer P

Citaat van: Battum80 op 26-06-2016  14:28 uNee, helemaal niet. Kan het zijn dat je te fijn schroot? Circuleer je je wort of gooi je de eerste afloop weer terug op het mouthed?
Nee ik wals en dat is echt niet fijn.
Ik vul de weckketel met water en verwarm dat terwijl de binnenpan er in staat. Ondertussen ga ik pompen (buitenpan onderin via hopbazooka in en boven in de binnenpan er uit via een koperen tuinslangsproeier (lidll setje van 2 maanden terug).

Als het water warm is dan stop ik met pompen. Daarna stort in de mout in de binnenpan en dat moet ik roeren/besproeien (start pompen) om het niet te laten samenklonteren.

Daarna doe ik er een spatdeksel bovenop en daar leg ik de sproeier op zodat die naar de zijkant spuit.

Ik zie direct na het storten al kleine stukjes (binnenkant moutjes vermoed ik...) in de buitenpan dwarrelen. Die blijven dwarrelen...


abroeders

Citaat van: Jelmer P op 26-06-2016  21:14 uNee ik wals en dat is echt niet fijn.
Ik vul de weckketel met water en verwarm dat terwijl de binnenpan er in staat. Ondertussen ga ik pompen (buitenpan onderin via hopbazooka in en boven in de binnenpan er uit via een koperen tuinslangsproeier (lidll setje van 2 maanden terug).

Als het water warm is dan stop ik met pompen. Daarna stort in de mout in de binnenpan en dat moet ik roeren/besproeien (start pompen) om het niet te laten samenklonteren.

Daarna doe ik er een spatdeksel bovenop en daar leg ik de sproeier op zodat die naar de zijkant spuit.

Ik zie direct na het storten al kleine stukjes (binnenkant moutjes vermoed ik...) in de buitenpan dwarrelen. Die blijven dwarrelen...

Vreemd, ik heb dat niet. Misschien een enkel klein deeltje maar dat wordt dat vanzelf met het pompen weer bovenop mijn filterbed gepompt. Uitsluitend de filterplaat, dus zonder andere filters of doeken, geeft dit mij kraakhelder wort. Ik denk dat je toch nog te fijn schroot als je problemen hebt met deze filterplaat.
Wel schroot ik altijd klam. Voeg 10 ml water per kilo mout toe en schud dit in een gesloten emmer net (ongeveer 10 min.) voor het schroten. Het voorkomt naar mijn idee het versplinteren van het kaf. Mijn schrootsel ziet er uit alsof er zelfs nog hele korrels tussen zitten, maar als je goed kijkt zijn de kafjes netjes in tweeën gespleten. En zie je een geplette binnenkern tussen de scheuren in het kaf.  Ik haal 77-80% rendement, zonder tussendoor te roeren, met een spatdeksel bovenop de moutkorf en uiteraard glashelder!

Jelmer P

Citaat van: abroeders op 26-06-2016  21:44 uVreemd, ik heb dat niet. Misschien een enkel klein deeltje maar dat wordt dat vanzelf met het pompen weer bovenop mijn filterbed gepompt. Uitsluitend de filterplaat, dus zonder andere filters of doeken, geeft dit mij kraakhelder wort. Ik denk dat je toch nog te fijn schroot als je problemen hebt met deze filterplaat.
Wel schroot ik altijd klam. Voeg 10 ml water per kilo mout toe en schud dit in een gesloten emmer net (ongeveer 10 min.) voor het schroten. Het voorkomt naar mijn idee het versplinteren van het kaf. Mijn schrootsel ziet er uit alsof er zelfs nog hele korrels tussen zitten, maar als je goed kijkt zijn de kafjes netjes in tweeën gespleten. En zie je een geplette binnenkern tussen de scheuren in het kaf.  Ik haal 77-80% rendement, zonder tussendoor te roeren, met een spatdeksel bovenop de moutkorf en uiteraard glashelder!

Ja zo helder krijg ik het op zich ook wel. Mooi is dat met zo'n installatie! Maar dan een foto van na de gisting.


Ik zal toch weer eens gaan brouwen zonder het doek. Misschien de walsenmolen nog iets grover zetten.. Ik heb hem nu op 1,1. Wellicht toch eens 1,3 proberen en klam schroten.

abroeders

Citaat van: Jelmer P op 26-06-2016  22:01 uJa zo helder krijg ik het opzich ook wel. Mooi is dat met zo'n installatie! Maar dan een foto van na de gisting.


Ik zal toch weer eens gaan brouwen zonder het doek. Misschien de walsenmolen nog iets grover zetten.. Ik heb hem nu op 1,1. Wellicht toch eens 1,3 proberen en klam schroten.
Mijn chineese 2 walsenmolen staat op 0,050 (precies in het midden, zijn dit inches?).
Mijn foto was van het wort tijden het maischen. Als het bij jou ook zo helder is tijdens het maischen, wat is dan het probleem?
p.s. Hoe is het met het regelgedrag van je REX pid afgelopen? Heb je al een PT100 er op aangesloten? Werkt het naar behoren?

Jelmer P

Citaat van: abroeders op 26-06-2016  22:10 uMijn chineese 2 walsenmolen staat op 0,050 (precies in het midden, zijn dit inches?).
Mijn foto was van het wort tijden het maischen. Als het bij jou ook zo helder is tijdens het maischen, wat is dan het probleem?
p.s. Hoe is het met het regelgedrag van je REX pid afgelopen? Heb je al een PT100 er op aangesloten? Werkt het naar behoren?
Het wort wordt helder alleen zweven er allerlei kleine deeltjes door. Die kan ik dus niet filteren met het koken waardoor potentiele smaakafwijkingen plaats kunnen vinden.

Ik heb mijn schrootmolen nagekeken. Die heb ik met een regelhulpje op 1.1 gezet want de maat op de knoppen zelf snap ik niet...


De PID werkt ook nog niet naar behoren.. Maar goed ik kan goed naar de doeltemperatuur toe opwarmen. Daarna springt hij om de zoveel tijd aan en daardoor wordt het langzaam aan steeds warmer. Ik heb een schakkelaar ingebouwd waarmee ik het verwarmingselement uit kan zetten. Dus ik kan heel makkelijk schakkelen wanneer de temperatuur bereikt is. Dus die instellingen hoef ik niet noodzakelijk goed te krijgen.

Dankjewel voor je hulp!

DJ

Mijn maat Richard (Almere), heeft een wortkoeler op maat gemaakt voor mijn elektrische ketel, stapsgewijs kom ik steeds verder.

Battum80

Citaat van: DJ op 29-06-2016  11:00 uMijn maat Richard (Almere), heeft een wortkoeler op maat gemaakt voor mijn elektrische ketel, stapsgewijs kom ik steeds verder.

Fotootje?

Battum80

Ik heb gisteren tijdens het brouwen de temperatuur geregeld met mijn ITC308. De sensor heb ik in de slang gestoken die het wort op het mout bed laat lopen. Ik had een overshoot van een halve graad wat ik acceptabel vind. Het was erg prettig werken.

Daarnaast heb ik het eerste half uur elke 5 – 10 minuten geroerd icm het rondpompen van het wort. Na een half uur mijn spatdeksel (die eerst als filter diende) erop. Uiteindelijk redelijk heldere wort in de pan. Door de tarwe is het waarschijnlijk niet heel helder geworden. Ik had een wat dunner beslag en uiteindelijk een rendement van 80%

Jelmer P

Citaat van: Battum80 op 30-06-2016  08:38 uIk heb gisteren tijdens het brouwen de temperatuur geregeld met mijn ITC308. De sensor heb ik in de slang gestoken die het wort op het mout bed laat lopen. Ik had een overshoot van een halve graad wat ik acceptabel vind. Het was erg prettig werken.

Daarnaast heb ik het eerste half uur elke 5 – 10 minuten geroerd icm het rondpompen van het wort. Na een half uur mijn spatdeksel (die eerst als filter diende) erop. Uiteindelijk redelijk heldere wort in de pan. Door de tarwe is het waarschijnlijk niet heel helder geworden. Ik had een wat dunner beslag en uiteindelijk een rendement van 80%
Heb je een foto van hoe jij die sensor in een slang krijgt?

Battum80

Citaat van: Jelmer P op 02-07-2016  08:31 uHeb je een foto van hoe jij die sensor in een slang krijgt?

Op de meest eenvoudige manier die je je maar kan voorstellen. 8)





Met een gaatje door de deksel en in het uiteinde van de slang. De sensor van de itc-308 is waterdicht.

Ik denk dat ik een stc1000 ga gebruiken voor de regeling van de ketel en de aansturing van de pomp in hetzelfde kastje bouw. Heeft iemand een link voor een waterdichte temperatuur sensor die op een stc-1000 kan worden aangesloten?




Jelmer P

Citaat van: Battum80 op 02-07-2016  12:04 uOp de meest eenvoudige manier die je je maar kan voorstellen. 8)





Met een gaatje door de deksel en in het uiteinde van de slang. de sensor van de itc-308 is waterdicht.

Ik denk dat ik een stc1000 ga gebruiken voor de regeling van de ketel en de aansturing van de pomp in hetzelfde kastje bouw. Heeft iemand een link voor een waterdichte temperatuur sensor die op een stc-1000 kan worden aangesloten?
Is die kabel voedselveilig? Spoelt de sensor niet uit de buis?

Battum80

Citaat van: Jelmer P op 02-07-2016  12:06 uIs die kabel voedselveilig? Spoelt de sensor niet uit de buis?

Geen idee of de kabel voedselveilig is, de sensor blijft prima op z'n plek

Battum80

Inmiddels besloten geen STC1000 maar een REX PID100 te gaan gebruiken. De meeste onderdelen zijn binnen en de hulp en informatie van Abroeders hebben me inmiddels het vertrouwen gegeven dat dit me gaat lukken. Wordt vervolgd...

Ik heb de kranen van de ketel verwijderd en ga ze niet allemaal meer terugzetten. Ik had de 3 kranen gemaakt om ook het spoelwater te kunnen oppompen, maar dat voegt eigenlijk niets toe. Er komt straks 1 kraan op met een T-stuk voor de sensor en een slangpilaar waar de slang naar de pomp en koeler op kan.

Het verbaasde me hoe vies de leidingen en kranen nog waren. Ik maak na het brouwen schoon met PBW dmv rondpompen maar het was allesbehalve schoon. Toch maar investeren in een kraan die demontabel is.

Battum80

De laatste upgrade is zo goed als klaar, alleen nog even wachten op 2 schakelaars die ergens op zee ronddobberen. Onder de foto's van het projectje. Alle credits gaan naar forumlid abroeders en dit topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29883.msg456180.html#msg456180

Het startpunt:


Eerst heb ik de pan uit elkaar gehaald en de bestaande componenten verwijderd.




Vervolgens alles aangesloten en getest met een lamp.


Toen alle draden netjes vastgemaakt en weggewerkt. Daarnaast ook de pomp voeding en dimmer ingebouwd.


De pan en onderkant met elkaar verbonden en de kranen ed er weer op gezet.




En vervolgens een eerste proef met water.



Ongelooflijk hoe goed de PID te temperatuur constant op dezelfde temperatuur houdt. De externe slangen zien er misschien wat minder mooi uit, maar zijn wel een bewuste keuze. Makkelijk schoon te houden en zorgen ervoor dat ik tijdens het koken de pomp kan reinigen.

Als de schakelaars er zijn maak ik nog een mooi frontje maar ik ben hier al heel blij mee.

abroeders

Top! Ziet er goed uit. Vooral de uitstekende pomp is handig in geval van nood.

Jelmer P

 
Citaat van: Battum80 op 24-07-2016  14:09 uOngelooflijk hoe goed de PID te temperatuur constant op dezelfde temperatuur houdt. De externe slangen zien er misschien wat minder mooi uit, maar zijn wel een bewuste keuze. Makkelijk schoon te houden en zorgen ervoor dat ik tijdens het koken de pomp kan reinigen.

Heb je de "sjoemelsoftware" van de PID al uit gezet? Want bij mij leek het ook alsof hij heel goed op dezelfde temp bleef maar hij gaf een wenselijk antwoord. De daadwerkelijke temp bleek wel +2 of -2 graden te verschillen.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=532794

Hier staat hoe je dat uit kan zetten en altijd de echte temperatuur kan zien.

Battum80

Citaat van: abroeders op 24-07-2016  21:01 uTop! Ziet er goed uit. Vooral de uitstekende pomp is handig in geval van nood.

Dank je, zo kan ik de pomp eruit halen zonder alles te moeten openen.

Battum80

Citaat van: Jelmer P op 24-07-2016  21:04 uHeb je de "sjoemelsoftware" van de PID al uit gezet? Want bij mij leek het ook alsof hij heel goed op dezelfde temp bleef maar hij gaf een wenselijk antwoord. De daadwerkelijke temp bleek wel +2 of -2 graden te verschillen.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=532794

Hier staat hoe je dat uit kan zetten en altijd de echte temperatuur kan zien.

Dat had ik nog niet gedaan, bedankt voor de tip

mbroek

Citaat van: Battum80 op 06-06-2016  21:37 uAls ik opnieuw kon beginnen werden het 4 gaten van 10 mm

Ik ben door jouw tip begonnen met 6 gaten van 8 mm. Gisteren even getest met alleen water. Als ik de pan er uit til dan loopt de binnenpan rustig leeg. Binnenkort maar eens echt proberen.



Battum80

Ben benieuwd hoe dat gaat. Circuleer je het wort ook met een pomp?

mbroek

Citaat van: Battum80 op 31-07-2016  13:39 uBen benieuwd hoe dat gaat. Circuleer je het wort ook met een pomp?

Ja, met zo'n solarpompje. Ik ben ook benieuwd, maar het zal pas over een week of twee gaan proberen.

abroeders

Citaat van: mbroek op 31-07-2016  13:28 uIk ben door jouw tip begonnen met 6 gaten van 8 mm. Gisteren even getest met alleen water. Als ik de pan er uit til dan loopt de binnenpan rustig leeg. Binnenkort maar eens echt proberen.


Ik verwacht dat het prima gaat werken. Mijn gaten lopen eigenlijk te snel door tijdens het spoelen.

Trouwens een vrij gelijkende kopie van mijn pan... Hahaha moest eerst even goed kijken.

Heb je al een goede hijsconstructie, de pan uit het wort tillen kost aardig wat kracht. Met kleinere gaten moet je meer kracht zetten.

mbroek

Citaat van: abroeders op 31-07-2016  17:59 uIk verwacht dat het prima gaat werken. Mijn gaten lopen eigenlijk te snel door tijdens het spoelen.

Trouwens een vrij gelijkende kopie van mijn pan... Hahaha moest eerst even goed kijken.

Heb je al een goede hijsconstructie, de pan uit het wort tillen kost aardig wat kracht. Met kleinere gaten moet je meer kracht zetten.

Hij lijkt sprekend, ik denk dat de "pootjes" iets meer naar het midden zitten.  ;D
Ik heb Fenderogen gemonteerd, nu de rest nog bedenken om de pan veilig op te kunnen takelen of tillen. Ik denk dat de pan best zwaar wordt om er uit te halen door de kleine gaten. Plaatsen duurt ook even als er al water in de buitenpan zit.



Herman

Als je toch gaat takelen, zou ik wat meer gaten in de bodem willen. Er is niks mis met een goede doorstroming en met een takel kun je de binnenpan ook langzaam omhoog hijsen.

mbroek

Citaat van: Herman op 31-07-2016  21:31 uAls je toch gaat takelen, zou ik wat meer gaten in de bodem willen. Er is niks mis met een goede doorstroming en met een takel kun je de binnenpan ook langzaam omhoog hijsen.

Dat was juist de opmerkingen van battum80 en abroeders, die waren er eigenlijk van overtuigd dat de gaten in hun binnenpannen te groot waren. Dus start ik met 6 gaten van 8 mm. Als het toch tekort doorstroming geeft ga ik of opboren of 8 mm gaten erbij boren.

Ik heb het gevoel dat dit wel aardig klopt, het is voldoende voor de pomp. Effectief is het 2 maal de capaciteit van de pomp, kraan en slangen.

Spoelen zal zo wel rustig gaan. Als ik zover ben begin ik met een redelijk simpele tripel, ik meen 3,5 kg mout voor een 13 liter batch.

hermjan

He mbroek, ziet er erg mooi uit! Hoe heb je de handvatten er zo netjes afgekregen? En heb je de gaten voor de ogen er gewoon ingeboord of geponsd? Ik hoop er binnenkort mee bezig te gaan dus ik ben benieuwd.

Of zou dit nog een optie zijn. Dan hoef ik de handvaten er niet af te halen: http://www.hijman.nl/papierbak-30-liter-rvs-vlamdovend.html. Qua diameter past hij in mijn ketel.

hermjan

Om de binnenpan omhoog te tillen zat ik hier aan te denken: https://www.2cheap.nl/handtakel-katrol-180kg-hefhoogte-3m-20m-touw.html. In het plafond schroef ik dan een oog en ik zet de ketel eronder.

Battum80

Citaat van: hermjan op 01-08-2016  08:42 uOm de binnenpan omhoog te tillen zat ik hier aan te denken: https://www.2cheap.nl/handtakel-katrol-180kg-hefhoogte-3m-20m-touw.html. In het plafond schroef ik dan een oog en ik zet de ketel eronder.

Ik zou persoonlijk voor een spanband gaan. Die kan je makkelijk traploos optillen. Deze katrol moet je steeds vastmaken als je niet ineens de hele pan omhoog wilt takelen.

Die prullenbak lijkt me ook wel goed. Door de grotere diameter kan je een zwaardere stort hebben.

Als je voor de pan gaat kan je de handvatten er eenvoudig vanaf slijpen met een haakse slijper.

mbroek

Citaat van: hermjan op 01-08-2016  08:30 uHe mbroek, ziet er erg mooi uit! Hoe heb je de handvatten er zo netjes afgekregen? En heb je de gaten voor de ogen er gewoon ingeboord of geponsd? Ik hoop er binnenkort mee bezig te gaan dus ik ben benieuwd.

Of zou dit nog een optie zijn. Dan hoef ik de handvaten er niet af te halen: http://www.hijman.nl/papierbak-30-liter-rvs-vlamdovend.html. Qua diameter past hij in mijn ketel.

Die handvatten heb ik er af gezaagd met een ijzerzaag met cobalt blad wat ik nog had liggen. De gaten voor de ogen (5 mm) zijn gewoon geboord.

Die papierbak lijkt mooi maar is een stuk duurder dan een "Menno" pan. En je moet ook even kijken naar hoe de bodem tegen de zijkanten aanzit, dat lijkt echt haaks terwijl dat met een pan vloeiend is zodat je het  beter schoon kunt maken. Ook moet je even zien of de bovenrand verstevigd is. Ik zou zelf dus een Menno pan kopen en gaan zagen. Slijpen kan ook, net wat je ik huis hebt.


mbroek

Citaat van: hermjan op 01-08-2016  08:42 uOm de binnenpan omhoog te tillen zat ik hier aan te denken: https://www.2cheap.nl/handtakel-katrol-180kg-hefhoogte-3m-20m-touw.html. In het plafond schroef ik dan een oog en ik zet de ketel eronder.

Er zijn ook takels speciaal voor fietsen, die lijken mij ook geschikt. Maar goed, een katrol aan een plafond is voor mij geen optie omdat ik meestal buiten brouw en het afdak niet geschikt is om dingen aan op te hangen. Dat wordt dus iets anders wat ik los boven de ketel zet.

DrummerItchy

Wat een mooi systeem.
Ik was een tijdje op zoek naar een leuk zelfb(r)ouw project.
En dit voldoet aan mijn verwachtingen.
Ik volg jullie bevindingen en uitvindingen op de voet.

Nu heb ik wel een vraagje:
Welk soort pompje gebruiken jullie?
Hebben jullie misschien een linkje?


mbroek



mbroek


Battum80

Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn ketel. Alleen het spoelen gaat me te snel. In mijn eerste post kan je zien dat ik veel grote gaten in mijn binnenpan heb. De reden hiervoor was dat ik in eerste instantie een andere filterbodem in gedachten had. Heeft iemand een idee hoe ik het spoelen kan vertragen?

Sander van Dijk

Citaat van: Battum80 op 09-10-2016  17:30 uIk ben nog steeds erg tevreden met mijn ketel. Alleen het spoelen gaat me te snel. In mijn eerste post kan je zien dat ik veel grote gaten in mijn binnenpan heb. De reden hiervoor was dat ik in eerste instantie een andere filterbodem in gedachten had. Heeft iemand een idee hoe ik het spoelen kan vertragen?
De binnen-ketel minder ver optillen, waardoor het hoogte verschil kleiner is en het spoelen langzamer gaat. Ik gebruik hiervoor een takel.

Ik heb hier zelf een houten frame voor gemaakt en ik gebruik een ratel om de binnenpan cm voor cm op te hijssen.

Sander van Dijk


Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 09-10-2016  17:48 uDe binnen-ketel minder ver optillen, waardoor het hoogte verschil kleiner is en het spoelen langzamer gaat. Ik gebruik hiervoor een takel.

Inderdaad een goede optie. Dat doe ik ook met mijn Braumeister maar dan zonder een takel maar door de moutkorf op de bovenste nokken vast te zetten in plaats van de onderste. Het spoelen gaat hierdoor een stuk langzamer.

mbroek

Citaat van: Battum80 op 09-10-2016  17:30 uIk ben nog steeds erg tevreden met mijn ketel. Alleen het spoelen gaat me te snel. In mijn eerste post kan je zien dat ik veel grote gaten in mijn binnenpan heb. De reden hiervoor was dat ik in eerste instantie een andere filterbodem in gedachten had. Heeft iemand een idee hoe ik het spoelen kan vertragen?

Ik heb denk ik na een tip van jouw kleinere gaten in de bodem van mijn binnenketel geboord, 6 stuks van 8 mm. Als ik de pan er uit til en op een soort van rek zet duurt het nog vrij lang voor de binnenketel leeg is. Spoelen gaat ook mooi langzaam.

Ook het plaatsen van de binnenketel gaat langzaam als de buitenketel al gevuld is, die 6 gaatjes van 8 mm houden nog veel tegen.

Best kans dat als ik eens een bier met veel vlokken brouw dat ik tot de conclusie kom om die gaten te vergroten.

Om het te proberen zou je voor een keer eens een aantal van je gaten kunnen dichten met bouten, moeren en carrosserie ringen.

beermenke

Aan de uitvoer heb ik een dun rvs buisje in de siliconenslang een beetje naar binnen gebogen en iets dichtgeknepen zodat de pomp iets tegendruk heeft en dus altijd wort. Het is helemaal niet erg dat t filterbed aan de bovenzijde verstoort wordt. Ik heb een iwaki md10
Werkt prima. Indien de pomp de ketel dreigt leeg te trekken dan hang ik de binnenketel iets hoger maar zorg er wel voor dat mijn maisch niet droogvalt. Ik pomp continue rond.

mbroek

Ik heb er ondertussen 12 gaten van 10 mm in zitten, en ga er van de week nog 6 bij boren.

Op de afgaande slang van de pomp heb ik zo'n (ik ben de naam kwijt) verstelbare klem zitten om de slang wat dicht te knijpen.
De binnenketel iets optakelen met een mooi takeltje gaat bij mij nog niet, dus knijp ik de pomp maar wat als het nodig is.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.