Een late Bredaas Lambiek

Gestart door Vik75, 05-04-2016 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cow

Iedereen moet zelf weten hoe en wat hij doet. Is alleen een advies (heb ik zelf ook gekregen van een bevriende lambiekbrouwer).
Maar ze zwavelen heus niet omdat ze de geur zo lekker vinden, en aan het eind van de dag zodat niemand er meer bij hoeft te zijn.

Vik75

Ik wil natuurlijk geen schimmels in mijn bier die het bier slecht maken. Maar wat doen andere hobby lambik brouwers.

Het vat wordt weer gelijk gevuld. Met een bevrucht wort. Dus slechte schimmels en bacteriƫn worden weer verdreven

Vik75

Cow ik wil je advies niet in de wind slaan maar heb die middelen niet. Dus moet ik het op een andere manier doen.

Zou met heet water spoelen met daarin wat oxi al een redelijk effect hebben.

EvdBroek

Ik heb direct na het bottelen gevuld met nieuwe lambiek en alleen even omgespoeld

cow

Oude manier: ketting in ton, heet water, en rollen (minuut of 10-15), erna spoelen, zo'n 2 dagen drogen, zwavelen, wachten tot zwavel weer weg is, vullen met je wort, en weer wachten....

Knobby

Citaat van: Vik75 op 29-03-2017  18:05 uCow ik wil je advies niet in de wind slaan maar heb die middelen niet. Dus moet ik het op een andere manier doen.

Zou met heet water spoelen met daarin wat oxi al een redelijk effect hebben.
Ik heb nul ervaring met lambiek, maar zwavelwieken of -rondo's zijn gewoon te koop.

cow

Gelukkig wel.
Alleen niet de fout maken ze in je vat te hangen en dan erboven gaan kijken of het wel goed brand. De damp neemt je gedurende langere tijd de lucht weg, en is dus gevaarlijk. Kan je beter een sigaar gaan roken.

EvdBroek

Citaat van: cow op 29-03-2017  18:23 uOude manier: ketting in ton, heet water, en rollen (minuut of 10-15), erna spoelen, zo'n 2 dagen drogen, zwavelen, wachten tot zwavel weer weg is, vullen met je wort, en weer wachten....
Dit doe je alleen wanneer het vat een tijdje ongebruikt heeft gestaan. Niet met een vat dat je leegt en direct vult

Vik75

Het vat zit al mooi vol. Nu rustig wachten tot de vergisting begint.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 30-03-2017  13:36 uHet vat zit al mooi vol. Nu rustig wachten tot de vergisting begint.
Succes, dit gaat goed komen!

Vik75

Dat denk wel. Hopelijk heb ik net als vorige keer mooi gist gevangen. De lambiek die er uit kwam rook enorm lekker. Staat nu ff te bezinken want nam nog al wat rotzooi mee uit het vat. Morgen gaat hij op fles.






EvdBroek

Precies mijn vaten  :D

Heb je ook al geproefd?

Vik75

Van de jaar oude nog niets geproefd. Morgen zal ik wel een slokje nemen, want dan gaan we bottelen.
De geur was echt een lambiek geur. Nog geen natte hond of paarden deken maar gelukkig ook geen azijn zuur.

Vik75

Vrijdag de lambiek van vorig jaar op de fles gedaan met 4 gr/l suiker.
Woensdag rook hij erg aangenaam. Helaas vrijdag was de geur wel wat veranderd.
Misschien door de cold crash die ik had gedaan vanwege de rotzooi die mee uit het vat kwam.
Het is mooi helder maar de smaak is iets wrang geworden.

We hebben mooi 44 flessen gevuld. We gaan het wel beleven wat de smaak gaat worden na een half jaartje.

Het nieuwe brouwsel staat al lekker rustig te schuimen in het vat. Hopelijk blijft het bij in het vat maar je weet maar nooit. Het heeft wel even geduurd voordat er wat leven in kwam.

Ik houd jullie weer op de hoogte van de voortgang.

BrouwMark

Hoe is de lambiek geworden, Vik?

Vik75

Deze lambic was echt een zooitje.
Deze heeft zijn weg gevonden richting de stortbak.

Mislukt experiment.

met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke


Irukandji

Oh zonde joh.
Vooral omdat het ook allemaal zoveel tijd kost.
Maar ja het hoort erbij zeggen ze

BrouwMark

Jammer zeg  :( ben je nog met de nieuwe bezig?

Vik75

Nee ook niet meer met een nieuwe begonnen

EvdBroek

Volgende winter beter!

Wat was er mis met de smaak van het bier, teveel hout of te zuur?

Vik75

We hebben gewoon goede ruimte om het bier goed te vergisten voor langere tijd. Met tegenwoordig warme zomers kan ik het houten vat niet op een kamer bewaren. En we hebben geen kelder.

Dus door veel temperatuurwisselingen zat er een vieze chemische smaak aan. Erg houterig en niet zo zuur meer.

Hij staat nog steeds op fles binnenkort maken we er weer 1 open.

De tweede poging is door verbouwen twee jaar op het vat geweest. Dit was niet bevorderlijk voor het bier. Schimmel via het waterslot dat uitgedroogd was.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 10-07-2019  14:19 uWe hebben gewoon goede ruimte om het bier goed te vergisten voor langere tijd. Met tegenwoordig warme zomers kan ik het houten vat niet op een kamer bewaren. En we hebben geen kelder.

Dus door veel temperatuurwisselingen zat er een vieze chemische smaak aan. Erg houterig en niet zo zuur meer.

Hij staat nog steeds op fles binnenkort maken we er weer 1 open.

De tweede poging is door verbouwen twee jaar op het vat geweest. Dit was niet bevorderlijk voor het bier. Schimmel via het waterslot dat uitgedroogd was.

Misschien een kruipruimte gebruiken als je die hebt? Wat ook een alternatief voor een houten vat is, is een mandfles met een eikenhouten stop er in. Dan heb je in ieder geval minder zuurstofinslag

BrouwMark

Tot nog toe lijkt mijn plastic-vat-met-reddingsdeken ook goed te werken  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.