Een late Bredaas Lambiek

Gestart door Vik75, 05-04-2016 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vik75

Zo we zijn een aantal maanden verder en mijn bevindingen zijn dat het bier op de fles geen pellicle heeft. Maar in het vat staat een heerlijk dik deken op het bier.

Heb wel een vraag wat gaat er nu verder gebeuren. Verdwijnt deze laag of blijft het zo. Kan ik de deken door breken om een meting te doen en een monster te nemen. Of moet ik het nu lekker rustig laten staan?

Hay

Is bij ons ook het geval in het vat zit er een laag op het bier en in de fles niet.
Volgens mij verschillen daar de meningen over, wij hebben besloten om geen monsters meer te nemen en die laag intact te laten.

Vik75

Ga ik dat ook doen. Het ruikt in ieder geval lekker zurig.

Richard

Citaat van: Vik75 op 20-06-2016  16:49 uZo we zijn een aantal maanden verder en mijn bevindingen zijn dat het bier op de fles geen penicilline heeft. Maar in het vat staat een heerlijk dik deken op het bier.

Heb wel een vraag wat gaat er nu verder gebeuren. Verdwijnt deze laag of blijft het zo. Kan ik de deken door breken om een meting te doen en een monster te nemen. Of moet ik het nu lekker rustig laten staan?
Zie link,
http://www.milkthefunk.com/wiki/Pellicle


Richard

Beste vertaling voor pellicle is een vlies.

Vik75

Haha foutje met tikken denk. Maar goed het werd begrepen zal hem aanpassen.

Vik75

Bijna een jaar verder. Nog een paar maanden en dan ga ik mijn eerste lambiek bottelen.

Wel een vraag erbij. Hoeveel suiker zou ik moeten toevoegen per liter?

Vanavond ga ik voor de volgende lambiek een extra 65 liter vat halen. Nog wel even wachten met lambiek brouwen want er zijn nog aardig wat insekten aanwezig.

Het dertig liter vat wordt na het botelen weer een lambiek maar daar gaat naar een half jaar eens wat lekkere vruchten op.

EvdBroek

Ja ik zag ook nog wat beestjes vliegen in de tuin. Ik denk dat ik gewoon eerst een kleine lambiek starter maak, gewoon een litertje buiten zetten met een filterdoek er overheen.
Misschien ook een idee voor je, gezien de hoeveelheid die je nog gaat brouwen.

Wordt het 65 liter vat er eentje van eiken of kastanje?

Vik75

Weer een kastanje vat van 65 liter.

Dat is ook een idee. Gewoon wat extract buiten zetten kan ook.
Maar ik moet het vat toch nog water dicht maken dus ik heb nog even.

De vorige batch had ik helemaal buiten gezet met kaasdoek er over.
De 5 liter die op fles staat van de vorige batch gaat de gootsteen in. Deze ruikt niet lekker zurig en de aanslag op de fles begint groen te worden. Mogelijk hopharsen maar neem geen risico.

De nieuwe batch van 60 liter brouw ik in twee keer.

EvdBroek

Dan moet dat helemaal kunnen als je een starter maakt, die gooi je dan bij de eerste batch en dan giet je vervolgens de tweede er overheen. Hoef je ook niet zo veel buiten te zetten

Misschien toch maar eens wat proeven van die 5 liter, dan weet je zeker of je het wel of niet weg moet kieperen

Vik75

Ja dat is waar. Eerst ff proeven is natuurlijk wel de bedoeling. En zet ik het als nog ff op fles.

Hoeveel bottelsuiker gebruik jij om dit op fles te zetten?

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 13-12-2016  09:18 uHoeveel bottelsuiker gebruik jij om dit op fles te zetten?
Goeie vraag, ik moet ook nog voor het eerst gaan bottelen. Nu heb ik van die grote (cider)flessen gekocht van 0,75L, dat zal dan natuurlijk weer afwijken van normale kleine flesjes.

Ik heb een paar boeken over het brouwen van zure bieren dus daar ga ik nog even in kijken.

Vik75

Oh welke boeken zijn dat. Lijkt me erg leuk om ook wat van die boeken te hebben.

Of je nu voor grote of kleine flessen bottel maakt volgens mij de suiker verhouding niet zo veel uit.
Zoveel gram suiker / liter.
Ik doe altijd alles in een bottelemmer en voeg daar de suiker aan toe. Ff voorzichtig roeren bottelen maar.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 13-12-2016  10:08 uOh welke boeken zijn dat. Lijkt me erg leuk om ook wat van die boeken te hebben.

Of je nu voor grote of kleine flessen bottel maakt volgens mij de suiker verhouding niet zo veel uit.
Zoveel gram suiker / liter.
Ik doe altijd alles in een bottelemmer en voeg daar de suiker aan toe. Ff voorzichtig roeren bottelen maar.
Ik heb:
- Wild brews van Jeff Sparrow
- American Sour Beers van Michael Tonsmeire

Suiker los ik altijd op in kokend water (2x zo veel water als suiker), daarna koel ik het af en giet het op de bodem van het bottelvat, daarna het jonbier er overheen

Vik75

Ja zo doe ik het ook ongeveer. Eerst oplossen en daarna vermengen.

Die boeken ga ik eens zoeken.

Wat meer literatuur over bier kan geen kwaad.

[emoji1]

Richard


EvdBroek


Vik75

Ondertussen ook al de twee boeken in huis. Wat een heerlijk leeswerk.

EvdBroek

Ik heb inmiddels weer een starter gemaakt van een liter wort. Afgelopen zaterdag buiten gezet, gisteren in de erlemeyer gedaan en gisteren kwam de gisting op gang.
Ik had een beetje mijn twijfels omdat het zaterdag en zondag vrijwel windstil was. Wel goed dat ik er een filterdoek overheen heb gedaan want er hingen nogal wat insecten in de tuin.

Vik75

Hoe bottel jij je lambiek. Met suiker of gewoon plat de fles in.

Vik75

Iets vroeger dan de bedoeling maar vanavond gaat de Lambiek op de fles.
En we doen gelijk een nieuwe brouwen.

De temperatuur is misschien vanavond niet optimaal maar moet goed komen.
Zal later wel wat foto's sturen.

Ik ga het vat met lauw water spoelen en daarna weer gelijk vullen. (doe ik hier goed aan????)

cow

Flink heet (liefst stoomreiniger), niet enkel een beetje spoelen, echt reinigen. En na drogen zwavelen tegen schimmels. En dan weer vullen.

Vik75

Zo dat is flink. Ik wil gewoon de cultuur behouden in mijn vat

cow

Cultuur zit voornamelijk in de omgeving, en diep in 't hout. Zo doen ze het bij lambiekbrouwerijen in België.
Maar als je schimmels lekker vindt, gewoon niet doen. Moet je helemaal zelf bepalen.

Drents Hopbier

Citaat van: cow op 29-03-2017  17:14 uCultuur zit voornamelijk in de omgeving, en diep in 't hout. Zo doen ze het bij lambiekbrouwerijen in België.
Maar als je schimmels lekker vindt, gewoon niet doen. Moet je helemaal zelf bepalen.

Gist hoort ook bij de schimmels: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gist

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.