Een late Bredaas Lambiek

Gestart door Vik75, 05-04-2016 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vik75

Hoi ik ben erg laat om een lambiek te brouwen maar had wat ellende met mijn eerste houten vat.
Gezien de temperatuur aankomende vrijdag nacht gaat het denk ik nog wel goed komen.
Voor de veiligheid doe ik over mijn koelschip een kaasdoek spannen zodat suiker beluste insecten geen kans maken.

Hier mijn recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk06
Naam receptBredaas Lambiek
Brouwdatum08-04-2016
Biertypegeuze Lambic
Volume30,0 l
Begin SG1,061 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Daniels)20 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd120 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lWater uit Breda
16,72 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC64,9 %
2,000 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC26,0 %
0,500 kgTarwemout. donkerWeyermann17 EBC6,5 %
0,200 kgMünchenermoutDingemans15 EBC2,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
eiwitrust52,0 °C1 min.10 min.3,9 l/kg
beta62,0 °C6 min.30 min.3,9 l/kg
alpha72,0 °C8 min.45 min.3,9 l/kg
uitmaischen78,0 °C4 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gNorthern Brewerbellen8,5%60 min.20,4 IBU

Ik heb oude hop die ik ga toevoegen. de hoeveelheid weet ik nog niet want deze moet ik nog ontvangen.
Ik ga eerst 20 liter in het vat gooien en 10 liter in een fles zodat ik dit later het vat weer kan bijvullen.
Het donker mout heb ik toegevoegd om wat meer body in het bier te krijgen en de kleur een beetje op te pimpen.

Als jullie nog op- of aanmerkingen hebben hoor ik het graag.

Cheers
 

EvdBroek

Mooi vat heb je!!

Voor wat betreft de hop:
Je moet oude hop nemen met een laag alfazuur gehalte. Als je geen oude hop hebt kun je die ook verouderen in de oven. Van belang is dat je wel voldoende hop gaat gebruiken, ik heb 100 g / 20 liter gebruikt.

Heel veel succes!

Pepe

nderdaad een mooi vat, daar heb ik er 3 van zien langskomen voordat ik een dichte had!  :nut:

Succes, ben benieuwd hoe snel de boel start!


Vik75

Ja mijn eerste vat was ook niet dicht te krijgen. Deze lekt niet meer maar de bovenste cm is steeds leeg. Denk dat het hout bovenin nog drinkt.

Hoe heb jij die bruine zooi eruit gekregen. Heb namelijk al meerdere malen met warmwater gespoeld. Maar iedere keer als ik het water loos zit er nog een bruine kleur aan. Redelijk licht.

Zou dit nog een probleem op leveren.

Vik75

De hop krijg ik vanavond. Anders heb ik nog eigen pluk liggen. Northen brew. Die kan ik als nog verouderen in de oven.

100 gram op 20 liter? Dat is aardig wat. En dan voor de volledige kooktijd

Als ik bijvul lambiek brouw moet ik die dan ook weer buiten een luchtje laten scheppen?

Pepe

Bij de vaten die niet dicht waren had ik een paar keer gespoeld met heet water om de houtsmaak te verminderen...
Dat werd wel minder maar ben met spoelen gestopt omdat ze lek bleven. Daar kan ik je dus niet mee helpen.

Ik kreeg wel de waarschuwing, van een bekende lambiek brouwer hier op het forum, dat het een paar jaar duurt om de eiken smaak naar acceptabele niveaus te krijgen...

Het vat van mij dat uiteindelijk wel dicht was heb ik voor de zekerheid een nacht met heet water laten staan. Moet zeggen dat deze niet zoveel 'hout' los liet. Ik heb sterk het vermoeden dat deze al een paar keer was gevuld met water (voor mij alleen maar beter).

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 05-04-2016  14:01 uJa mijn eerste vat was ook niet dicht te krijgen. Deze lekt niet meer maar de bovenste cm is steeds leeg. Denk dat het hout bovenin nog drinkt.

Hoe heb jij die bruine zooi eruit gekregen. Heb namelijk al meerdere malen met warmwater gespoeld. Maar iedere keer als ik het water loos zit er nog een bruine kleur aan. Redelijk licht.

Zou dit nog een probleem op leveren.
Ik heb weken lang gespoeld ook even soda er in gedaan. Uiteindelijk kwam het water er transparant uit, maar heeft dus wel wat werk (en water) gekost. De navul lambiek moet ook bevrucht worden door de wilde gist. Die 100 gram per 20 liter heb je echt nodig. Succes!!

Vik75

Net de hop ontvangen en gaat ruimschoots over de 100 gram. Dus dat zit wel snor.

Soda is misschien wel een goede oplossing. Gaat ik morgen eens mee spoelen. Hij moet wel voor zaterdag schoon zijn.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 05-04-2016  23:41 uNet de hop ontvangen en gaat ruimschoots over de 100 gram. Dus dat zit wel snor.

Soda is misschien wel een goede oplossing. Gaat ik morgen eens mee spoelen. Hij moet wel voor zaterdag schoon zijn.

Als je het niet redt in tijd, kun je bijvoorbeeld ook de lambiek eerst in een mandfles doen en over 1 of 2 weken in het houten vat gieten. Het mooie is dat je dan ook de start van de gisting kunt zien.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is een starter te maken met wilde gist. Dus eerst 1 of 2 liter buiten zetten en dit op laten komen en later de grote hoeveelheid brouwen en daarna opstarten met je starter.

Vik75

Gisteren flink bezig geweest met deze late lambiek.
Het staat nu nog buiten vanaf gisteren 17:30.
Nu maar hopen dat ik iets heb gevangen.

Vanmiddag gaat 1 groot deel naar het kastanje vat en een klein deel naar een mand fles.

Ik ben iets hoger in de sg uitgekomen op 1069.
Kijken of de bredase vriendjes dit toch ook wel te nassen vinden.



Vik75

Afgelopen zaterdag alles naar het vat geheveld en naar een kleine mandfles.

Tot nu toe nog geen leven maar ik wacht geduldig af.
De bredase vriendjes zullen het rustig aan doen.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 11-04-2016  07:30 uAfgelopen zaterdag alles naar het vat geheveld en naar een kleine mandfles.

Tot nu toe nog geen leven maar ik wacht geduldig af.
De bredase vriendjes zullen het rustig aan doen.

Maak je niet ongerust, het kan wel een tijdje duren voordat er leven in komt.

Vik75

Hey evdbroek,

Ik was nog niet ongerust. Probeer hier een beetje een verslag te maken van mijn late lambiek. Maar altijd leuk die opbeurende reacties.

Ff een update: dinsdag ochtend 12 april zijn de Bredase vriendjes rustig aan het snoepen gegaan.

Een mooi schuimlaagje is er te zien in de mandfles. Ook komt er een licht azijnzurig geurtje uit de watersloten.

Tot op heden bubbelen ze gewoon rustig door met drie reeksen bubbels per minuut.


Pepe

Mooi dat je activiteit ziet! Vroeg me al af of dat goed zou komen dat doek tijdens de bevruchting, deze lijkt nogal dicht.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 14-04-2016  13:35 uHey evdbroek,

Ik was nog niet ongerust. Probeer hier een beetje een verslag te maken van mijn late lambiek. Maar altijd leuk die opbeurende reacties.

Ff een update: dinsdag ochtend 12 april zijn de Bredase vriendjes rustig aan het snoepen gegaan.

Een mooi schuimlaagje is er te zien in de mandfles. Ook komt er een licht azijnzurig geurtje uit de watersloten.

Tot op heden bubbelen ze gewoon rustig door met drie reeksen bubbels per minuut.

Goed om te zien dat het tot leven gekomen is, ziet er goed uit!
Nu nog een jaartje wachten :-D

Ik heb inmiddels op mijn lambiek een mooie pellicle, als het goed is krijg je die straks ook (over een paar maanden dan).

Vik75

Zover ben ik nog niet. Maar dat gaat ook weer goed komen.

Het geduldig zijn is begonnen. En als de vergisting zo rustig verder verloopt hoef ik niet bang te zijn van overschuimers.

Vik75

Citaat van: Pepe op 14-04-2016  14:00 uMooi dat je activiteit ziet! Vroeg me al af of dat goed zou komen dat doek tijdens de bevruchting, deze lijkt nogal dicht.
Nou dat blijkt dus toch goed te gaan.
Het is grof kaasdoek dus dat is niet zo gesloten.

Hield wel wat insecten tegen.

Vik75

Update:
Na een weekje is de vergisting gestopt op het vat. Op de mandfles bulpt het nog lekker verder door.

Nu lees ik in verschillende draadjes dat mensen een stop op het vat doen.
Is dit belangrijk of kan ik net zo goed het waterslot erop houden?

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 20-04-2016  06:28 uUpdate:
Na een weekje is de vergisting gestopt op het vat. Op de mandfles bulpt het nog lekker verder door.

Nu lees ik in verschillende draadjes dat mensen een stop op het vat doen.
Is dit belangrijk of kan ik net zo goed het waterslot erop houden?
Je kunt gewoon het waterslot er op houden, moet je wel zorgen dat er water in blijft staan en dat dit niet verdampt.
Ik heb er gewoon een grote kurk van een champagne fles in gelegd. Met een stop is het zo dat je die er niet in moet drukken ;)

Vik75

Dus er hoeft geen zuurstof bij te komen.

Zal vandaag even meten hoeveel hij is gezakt in punten sg.

Hij rook al zacht zurig. Ben benieuwd at er allemaal nog gaat gebeuren. Eerst maar eens rustig het schuim laten zakken.

Wat is de ideale opslag temp want het vat staat gewoon op een kamer die ik niet echt koel kan houden. Het zal er van de zomer wel 20 tot 25 graden worden.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 20-04-2016  08:02 uDus er hoeft geen zuurstof bij te komen.

Zal vandaag even meten hoeveel hij is gezakt in punten sg.

Hij rook al zacht zurig. Ben benieuwd at er allemaal nog gaat gebeuren. Eerst maar eens rustig het schuim laten zakken.

Wat is de ideale opslag temp want het vat staat gewoon op een kamer die ik niet echt koel kan houden. Het zal er van de zomer wel 20 tot 25 graden worden.
Er komt altijd zuurstof bij door je houten vat en dat is ook nodig voor bepaalde bacterien.
Mijn vat heb ik ook gewoon in een inloopkast binnen staan, maar ik denk dat een constante kelder temperatuur beter is

Hay

Wij hebben op het vat een stop dus geen waterslot en op de mandfles wel.
Het vat schuimt al een tijd niet meer en lijkt niks meer te doen maar in de mandfles is nog steeds schuim dus aktiviteit aanwezig.
We hebben nog nog geen sg gemeten , moeten we binnenkort is een keer gaan doen.
Het vat ruikt heel anders dan de mandfles.
Het vat ruikt iets zurig, terwijl de mandfles meer zwavelachtig, naar putlucht ruikt .

Vik75

Update:
vandaag een meting gedaan en een snuffel testje.
Meting van het houten vat is 1029 sg / brix 11.
Mandfles nog niet gemeten deze staat nog te vergisten.
Geur houten vat zachte zurige lucht. (aangenaam zelfs)
Geur mandfles weeig licht zoet en zeer licht zwavelachtig.

Er staat nog steeds schuim in het vat dus er zal nog wel iets van een vergisting gaande zijn maar zodanig licht dat het waterslot niet meer blupt.
In de mandfles staat ook nog schuim maar deze is al aan het inzakken. op de bodem van de fles ligt wel een 1,5 cm aan eiwit vlokken en gist.

Helaas het brouwsel niet zodanig kunnen filteren dat er veel eiwit vlokken uit zijn. Hopelijk heeft dit niet al te veel invloed op de smaak naar een jaar.
Er zal vast een bacterie of een gist zijn die ze lekker vindt.

Marksbrew

Als mede Bredanaar volg ik je topic met veel plezier. Leek me ook al eens een leuk idee, ben benieuwd of het gaat lukken.

Vik75

Citaat van: Marksbrew op 21-04-2016  22:26 uAls mede Bredanaar volg ik je topic met veel plezier. Leek me ook al eens een leuk idee, ben benieuwd of het gaat lukken.
Overige biertjes kun je volgen op brouwerij bakkebaard op facebook.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.