Cola-schuim /schuimhoudbaarheid

Gestart door broeder, 07-10-2005 15:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Gebruik je temperatuurgecontroleerd vergisten met sensor op je gistingsvat of sensor in de gistingsruimte?
Het te hoog oplopen van de temperatuur in het vat aan het begin van de gisting is denk ik de hoofdreden voor slecht schuim, immers dan worden de sterk schuimnegatieve stoffen gevormd als je de temperatuur dan niet goed onder controle hebt en daardoor te hoog oploopt tijdens de gistingspiek. 

Mouwe Stream

Wij vergisten in een klimaatkast met temperatuurcontrole. De bladzijden in je boek had ik inmiddels gevonden hoor Jacques. inderdaad veel tips, maar we zien door de bomen het bos bijna niet meer....  :-[ Of door de flesjes het krat niet meer om in onze eigen termen te blijven  ;). Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat we onze schrootmolen hebben gemotoriseerd waardoor deze langzamer (maar wel constant) draait dan met de hand. Daardoor hebben we de rollenafstand verkleind van 1.6 naar 1.4 mm. Ik heb het idee dat we sindsdien veel last hebben van colaschuim. De witbieren gaan wel goed, dit lijkt dus naar mijn idee erg veel op de problematiek die Broeder beschreef. Vandaar dat ik even benieuwd was naar zijn mogelijke oplossing.

hansHalberstadt

Toch denk ik niet dat de schrootmolen er iets mee te maken heeft.

Mouwe Stream

Sorry, had je vraag niet helemaal goed gelezen. We hebben een sensor op het vergistingsvat.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 31-01-2019  18:33 uToch denk ik niet dat de schrootmolen er iets mee te maken heeft.

Te fijn schroten kan zorgen voor het vermalen van de kiempjes. In de kiempjes zit meer vet dan in de rest van de gerstekorrel. Vandaar dat schroten invloed kan hebben op de schuimhoudbaarheid.

Oscar

Citaat van: HermanH op 30-01-2019  21:03 uSchuimbevorderende handelingen:
-Paar % tarwe- en/of havervlokken gebruiken

 ;D ;D ;D  Het bekende handje tarwe... ;D ;D ;D  Broodje aap... ;)

Citaat van: HermanH op 30-01-2019  21:03 u-Als je er kan aan geraken, Tetrahopextract gebruiken, dit is HET ultieme schuimbevorderingsmiddel.
-Paar druppels anti-schuimmiddel gebruiken bij maischen, koken en vergisting. (klinkt onlogisch, maar het schuim dat gedurende deze stappen vrij komt ben je kwijt in je glas, dus daar moet het schuim zijn, niet in je ketel of vergistingsvat)

Als je dit overweegt... moet je echt aan jezelf gaan twijfelen als brouwer zijnde... ::) ::) ::)

Jacques

Citaat van: Oscar op 31-01-2019  23:25 u;D ;D ;D  Het bekende handje tarwe... ;D ;D ;D  Broodje aap... ;)

Als je dit overweegt... moet je echt aan jezelf gaan twijfelen als brouwer zijnde... ::) ::) ::)

De betere schuimhoudbaarheid van tarwe is inderdaad maar heel beperkt.

Tetrahop daarentegen werkt erg goed... 

Oscar

Citaat van: Jacques op 31-01-2019  23:37 uTetrahop daarentegen werkt erg goed...

Klopt... maar dan nog moet je twijfelen aan jezelf als brouwer... Een goed gebrouwen bier heeft voor zijn schuim geen tetrahop nodig... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 31-01-2019  23:44 uEen goed gebrouwen bier heeft voor zijn schuim geen tetrahop nodig... ;)

Nee dat klopt, maar het helpt wel...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 31-01-2019  21:51 uTe fijn schroten kan zorgen voor het vermalen van de kiempjes. In de kiempjes zit meer vet dan in de rest van de gerstekorrel. Vandaar dat schroten invloed kan hebben op de schuimhoudbaarheid.
Is dat een veronderstelling of ook aantoonbaar waargenomen. Het komt namelijk nogal eens voor dat veronderstellingen al tot waarheid gebombardeerd worden alleen al door het als mogelijke verklaring te noemen. Zo zijn heel wat schijnverklaringen die voor het gemak aangenomen worden om niet verder te hoeven zoeken naar de echte oorzaak. 

HermanH

Citaat van: Oscar op 31-01-2019  23:25 u;D ;D ;D  Het bekende handje tarwe... ;D ;D ;D  Broodje aap... ;)

Als je dit overweegt... moet je echt aan jezelf gaan twijfelen als brouwer zijnde... ::) ::) ::)

Misschien uw energie dan beter stoppen in zelf een tekst neer te pennen waar iemand iets aan heeft en uw tips ook eens neerschrijven ipv telkens een sneer te geven naar iemand die het wel doet, iemand belachelijk maken is tegenwoordig blijkbaar je hobby... Iedereen doet met zijn brouwsels wat ze willen toch, het is/was maar een tip hé, ik wil niet weten hoeveel commerciële brouwerijen deze producten ook gebruiken! Ja jij natuurlijk niet, want een zuur bier heeft geen schuim nodig... ;-)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2019  00:35 uIs dat een veronderstelling of ook aantoonbaar waargenomen. Het komt namelijk nogal eens voor dat veronderstellingen al tot waarheid gebombardeerd worden alleen al door het als mogelijke verklaring te noemen. Zo zijn heel wat schijnverklaringen die voor het gemak aangenomen worden om niet verder te hoeven zoeken naar de echte oorzaak.

Het is één van de mogelijke oorzaken van een minder schuimhoudbaarheid die genoemd wordt in wetenschappelijk publicaties.

ftp://mecanica.ufu.br/LIVRE/Valerio/CERVEJA/Beer_-_A_quality_perspective.pdf
(download het snel nu het nog kan...)


Gossi

Lees nou het begin van deze draad eens goed. Lange lage maischtijden en een niet goed onder controle hebben van de vergistingstemperatuur is het meest waarschijnlijk.
En simpel, je glas moet natuurlijk ook schoon zijn.

Jacques

Citaat van: Gossi op 01-02-2019  14:22 uLees nou het begin van deze draad eens goed. Lange lage maischtijden en een niet goed onder controle hebben van de vergistingstemperatuur is het meest waarschijnlijk.
En simpel, je glas moet natuurlijk ook schoon zijn.

Schuimhoudbaarheid is een zeer complexe materie. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen.
Zie ook http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid

nico.derks

Ik leest vele mogelijke oorzaken.
Echter een belangrijke is de filtratie.
Niet de filtratie op zich zelf, maar tot hoever je door filtreert.
Wil je cola-schuim? Dan filtreer je te ver door (onder de sg 1010)
Door te ver door-filtreren trek je uiteindelijk looistoffen e.d uit het kaf, wat je schuimkraag zeer negatief zal beïnvloeden.
Een tip om dus goed op te letten.

TeVeHa

Citaat van: nico.derks op 01-02-2019  16:03 uDoor te ver door-filtreren trek je uiteindelijk looistoffen e.d uit het kaf, wat je schuimkraag zeer negatief zal beïnvloeden.

Nico, met filtratie wordt in het hobbybrouwjargon spoelen bedoeld neem ik aan?

nico.derks

Citaat van: TeVeHa op 01-02-2019  17:23 uNico, met filtratie wordt in het hobbybrouwjargon spoelen bedoeld neem ik aan?
Dit is correct [emoji6]

hansHalberstadt

Citaat van: nico.derks op 01-02-2019  16:03 uWil je cola-schuim? Dan filtreer je te ver door (onder de sg 1010)
Door te ver door-filtreren trek je uiteindelijk looistoffen e.d uit het kaf, wat je schuimkraag zeer negatief zal beïnvloeden.
Een tip om dus goed op te letten.
Maakt het volgens jou dan nog uit of je het spoelwater aanzuurt? Door aanzuren komen er minder looistoffen etc in oplossing wordt altijd gezegd.   

nico.derks

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2019  19:47 uMaakt het volgens jou dan nog uit of je het spoelwater aanzuurt? Door aanzuren komen er minder looistoffen etc in oplossing wordt altijd gezegd.
Niet, als je gewoonweg door 'spoelt' hoor.
Het heeft verder ook geen nut om verder de spoelen beneden 1010.
Proef het filtraat maar eens, en je zal merken dat het bitter/wrang wordt.
Vroeger (middeleeuwen) had men vaak 2 filtratie's, 1 voor het Dickenbier, en 2 voor het Scharrenbier.
Dat laatste was wrang, draderig en schuimloos en had 1 a 2 % alc.
Niet erg, want de kook was er over geweest, dus beter als grachtwater.
Maar ik wijk af [emoji6]


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.