Zeer veel gist (SafAle S-04) geproduceerd tijdens de fermentatie

Gestart door Walsingham, 02-02-2019 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Walsingham

Beste medebrouwers,

Ik ben vorige week begonnen aan mijn eerste brouwsel, een eenvoudig blond bier.
Mijn volume in de vergistingsfles was ongeveer 6 liter, dus ik heb een half zakje SafeAle S-04, ongeveer 5 gram, toegevoegd.

Na enkele dagen zag ik echter al een stevige neergezakte gistlaag. De vergisting is nu 6 dagen bezig en nog steeds actief.

Weten jullie de oorzaak van deze grote hoeveelheid gist? Teveel zuurstof? En heeft dit een negatieve invloed op het finaal product?

Bedankt,

Walsingham  :proost2:


Tjardo

Oorzaak? Gistgroei, is helemaal niks mis mee hoor! Als je het jongbier niet al te lang (max plm. 2 weken) op de gist laat staan zal het geen negatieve invloed hebben op het bier.

Walsingham

Citaat van: Tjardo op 02-02-2019  12:42 uOorzaak? Gistgroei, is helemaal niks mis mee hoor! Als je het jongbier niet al te lang (max plm. 2 weken) op de gist laat staan zal het geen negatieve invloed hebben op het bier.

Oke, dus dit is geen opvallend grote hoeveelheid? Ik weet dat gist inderdaad goed groei tijdens fermentatie, maar dit was meer dan ik had verwacht.

stiaanke


hobbybob

Citaat van: stiaanke op 02-02-2019  13:16 uEen deel zijn ook neergeslagen eiwitten.
Een groot deel zoniet het grootste deel

Het beste bier brouw jezelf


Walsingham

Citaat van: stiaanke op 02-02-2019  13:16 uEen deel zijn ook neergeslagen eiwitten.

Goed punt! Bedankt :)

Oxhead

Een deel zit ook tegen de wand van je gistfles aan. Maar de s-04 is een gist die goed bezinkt dus dit is normaal gedrag voor deze giststam.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.