Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Factor bottelsuiker in kegs ...  (gelezen 1744 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Factor bottelsuiker in kegs ...
« Gepost op: 28-01-2019 15:35 u »
Dag allemaal. Vraag van de dag ... ik kocht een aantal partykegs om wat bier in te bottelen voor komende zomer echter vernoemt de site dat je minder suiker moet gebruiken dan op fles. Echter wordt er niet vermeld hoeveel minder...

Iemand ervaring mee. Ga ik uit van de helft ? Meer of minder... bedankt

En nog een extra vraag ... Wat is ongeveer de druk in psi van gecarboniseerd bier in fles en op vat?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Land: nl
  • Niets hoeft, paarden wel
Re: Factor bottelsuiker in kegs ...
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2019 07:21 u »

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2019 08:00 u »
Bedankt, had topic niet gevonden, het woord 'fust' ken ik als Belg niet. bedankt!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2019 08:02 u »
Factor is bij mij gewoon 1, dus 7 gram per liter. Waarom zou die factor omlaag moeten? Je raakt bij het tappen al meer koolzuur kwijt dan bij inschenken van een flesje immers. Als je minder koolzuur maakt omdat je  anders teveel schuim tapt dan is je tapinstallatie niet goed gedimensioneerd.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2019 08:16 u »
Factor is bij mij gewoon 1, dus 7 gram per liter. Waarom zou die factor omlaag moeten? Je raakt bij het tappen al meer koolzuur kwijt dan bij inschenken van een flesje immers. Als je minder koolzuur maakt omdat je  anders teveel schuim tapt dan is je tapinstallatie niet goed gedimensioneerd.

Zou te maken hebben met de drukbestendigheid van de kegs/fusts... Een echte sodakeg kan tot 135 psi aan, de semi prof kegs tot 75 maar de 'partykegs' zijn niet meer dan een groot uitgevallen sodablikje en die kunnen gaan vervormen. Vandaar zou ik graag weten wat de typische druk is op een flesje en keg om te hergisten...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2019 08:21 u »
Zou te maken hebben met de drukbestendigheid van de kegs/fusts... Een echte sodakeg kan tot 135 psi aan, de semi prof kegs tot 75 maar de 'partykegs' zijn niet meer dan een groot uitgevallen sodablikje en die kunnen gaan vervormen. Vandaar zou ik graag weten wat de typische druk is op een flesje en keg om te hergisten...
Alles wat geschikt is om bier te bottelen moet minstens tegen 3x de normale druk kunnen, dus dat is niet de bepalende factor. Normale flesjes staan op ca 2-3 Bar bij 20 graden, maar die druk kan oplopen als ze erg warm worden, bijvoorbeeld in de achterbak van een auto die in de zomer in de zon staat. Dan loopt de druk zo op naar 4 BAR en bij iets van 7 BAR ontploffen de flesjes. Dat krijg je als je bottelt voordat het is uitgegist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 29-01-2019 23:16 u »
Alles wat geschikt is om bier te bottelen moet minstens tegen 3x de normale druk kunnen, dus dat is niet de bepalende factor. Normale flesjes staan op ca 2-3 Bar bij 20 graden, maar die druk kan oplopen als ze erg warm worden, bijvoorbeeld in de achterbak van een auto die in de zomer in de zon staat. Dan loopt de druk zo op naar 4 BAR en bij iets van 7 BAR ontploffen de flesjes. Dat krijg je als je bottelt voordat het is uitgegist.

En daarom heeft bier dat op fust zit heel vaak minder koolzuur...

Er zit bij commerciėle bieren een groot verschil in het koolzuurgehalte in flessen gebotteld bier en bier dat gefust is. In een fust ligt het koolzuurgehalte op 50 tot 65% van het flessenbier.
Bij partyvaatjes (in feite niets anders dan een groot blik) kun je het beste een nog lager koolzuurgehalte aanhouden. Menig blik is opengesprongen doordat het blik niet aankon.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 30-01-2019 08:12 u »
En daarom heeft bier dat op fust zit heel vaak minder koolzuur...

Er zit bij commerciėle bieren een groot verschil in het koolzuurgehalte in flessen gebotteld bier en bier dat gefust is. In een fust ligt het koolzuurgehalte op 50 tot 65% van het flessenbier.
Bij partyvaatjes (in feite niets anders dan een groot blik) kun je het beste een nog lager koolzuurgehalte aanhouden. Menig blik is opengesprongen doordat het blik niet aankon.
Als je kijkt naar de tapdruk die de brouwers hier op het forum instellen dan komt dat overeen met de normale percentages koolzuur die ook in flesjes zitten. Ik gebruik sodakegs. die kunnen prima de druk aan en tappen ook prima bij 0.5% opgeloste koolzuur, in ieder geval bij mij.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 30-01-2019 21:11 u »
Als je kijkt naar de tapdruk die de brouwers hier op het forum instellen dan komt dat overeen met de normale percentages koolzuur die ook in flesjes zitten. Ik gebruik sodakegs. die kunnen prima de druk aan en tappen ook prima bij 0.5% opgeloste koolzuur, in ieder geval bij mij.

Zeker bij de paryvaatjes moet het koolzuurgehalte lager zijn. Die vaatjes zijn zwak. Menig vaatje/blik is gescheurd op de naad dan wel uit elkaar geklapt. Ik heb er niet naar gezocht maar er zijn foto's op dit forum waarop je dat kunt zien.

Het koolzuurgehalte van fusten is lager dan flessenbier om het tappen makkelijker te maken. Veel mensen vinden tapbier lekkerder dan flessenbier. Dat komt deels door het lagere koolzuurgehalte.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 30-01-2019 21:27 u »
Antwoord is simpel : voor fust houd je aan ± 4,2 - 4,5 gram koolzuur per liter (= 0,42 - 0,45 gew%). Voor fles meestal rond de 5 gram per liter  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 30-01-2019 22:13 u »
Antwoord is simpel : voor fust houd je aan ± 4,2 - 4,5 gram koolzuur per liter (= 0,42 - 0,45 gew%). Voor fles meestal rond de 5 gram per liter  :brouwen:

Voor hobbybrouwers houden voor flessen een hoger koolzuurgehalte aan: 6 tot 8 g.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 30-01-2019 22:26 u »
Voor hobbybrouwers houden voor flessen een hoger koolzuurgehalte aan: 6 tot 8 g.
Dat is gram suiker 6-8 gram, geeft 3-4 gram koolzuur + 1.7 restant al opgelost totaal dan 4.7-5.7 g koolzuur per liter in flesjes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 30-01-2019 22:30 u »
Dat is gram suiker 6-8 gram, geeft 3-4 gram koolzuur + 1.7 restant al opgelost totaal dan 4.7-5.7 g koolzuur per liter in flesjes.

Je hebt gelijk.

Overigens wordt voor sommige bierstijlen zoals tripel een hogere suikergift gehanteerd.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 30-01-2019 22:42 u »
Dat klopt ook wat je zegt. ik denk dus dat de hele discussie over hoeveel koolzuur er in fusten moet weer eens gebaseerd is op alleen pils zonder dat men zich daar bewust van is. Pils tappen doe je bij lagere temperatuur dan speciaalbier en daarom geven standaard tappen als snel teveel koolzuur dus een glas met schuim bij de gewenste taptemperatuur. De oplossing is een langere remleiding of minder koolzuur in je fust. Het 2e wordt dan vaak noodgedwongen gekozen, maar is natuurlijk niet wat je echt wilt. 

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 31-01-2019 00:08 u »
Pils tappen doe je bij lagere temperatuur dan speciaalbier

Echt niet! Ongeacht het type bier, dat wordt altijd maximaal gekoeld om te tappen (rond de 4°C) anders krijg je tapproblemen... ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 31-01-2019 00:13 u »
Echt niet! Ongeacht het type bier, dat wordt altijd maximaal gekoeld om te tappen (rond de 4°C) anders krijg je tapproblemen... ;)
Dat is wat ik zeg. Maar je wilt een speciaalbier niet bij 4 graden tappen maar bij 10 graden, echter je standaard pilstap is daar niet geschikt voor, dus moet je wel bj 4 graden tappen en is je bier te koud geserveerd.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #16 Gepost op: 31-01-2019 00:57 u »

Wat Hans dus ook al zegt.

Als je zorgt dat de tapleiding voldoende lang is en de diameter voldoende klein en je bij voorkeur ook een compensator tapkraan hebt, kan de temperatuur wel wat hoger.

Mijn koelkast met de fusten staat in de kelder en mijn tapkranen hangen 2 meter hoger en ik heb 4 mm leidingen en een compensator kraan. Ik tap meestal met een temperatuur van ca 8 graden en een koolzuurdruk van 1 tot ca 1,2 bar. Dit gaat zonder problemen.

Tags: