Als nog even voorstellen: Sander

Gestart door SanderH, 04-04-2016 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SanderH

Al een poosje lid van het forum. Wel al wat foto's van mijn Herms gepost, maar toch maar eens volledig voorstellen!

Ik ben Sander Hessels, 41 jaar en sinds een jaar of 2 actief bezig met hobby matig brouwen. Aangestoken door mijn vader, die me vroeg een regeling te bouwen voor zijn brouwinstallatie. Bij de eerste keer er mee brouwen mee geweest om te kijken hoe het regelde en eventueel te "fine-tunen"direct aangestoken. Ik dacht direct, dit wil ik ook! Daarop het internet afgestruind naar informatie, waarbij gelijk duidelijk werd, het moest en zou een HERMS worden. De Herms is in de laatste 2 jaren veelvuldig aangepast. Beginnend met maish-ketel van 50 liter, een kook ketel van 50 liter en een warm-water tank van 30 liter, gas brander onder zowel de warm-water tank als de kookketel tot nu een 50 liter warm-watertank met een gasbrander en 3 kW elektrisch element en een 100 liter pan als kookketel. Alles samen met mijn vader gemaakt, die al het tig-laswerk voor zijn rekening heeft genomen, 40+ jaren ervaring in lassen is echt mooi meegenomen!

Een foto van de herms zoals deze nu is:



Echter bracht dit een dilema, de Herms is niet mee te nemen en het brouwen op een brouwdag van de club ('t Wort wat) is toch erg leuk. Dus er moest een compacter iets bij komen. En wat is er nu leuker dan dat zelf te maken!
En een foto van de brouwpot:


De brouwpot is een 3 kW koffieketel met daarin een moutpijp en 12 V solar pomp. De regeling wordt gedaan door een PID regelaar met een SSR:


Afgelopen zaterdag voor het eerst met de brouwpot aan de slag geweest en de eerste resultaten zijn veelbelovend! 23 april is er weer een brouwdag en dan volgt de tweede keer brouwen ermee.

DJ


tdp

Sander,

Welkom op het forum! Mooie opstelling, ook de brouwpot. Heb je daar detailfoto's van? Ziet er goed uit namelijk!

Groet,
de TDP

Sander van Dijk

Welkom naamgenoot!
 
Je hebt een mooie brouwinstallatie.
 
Groet, Sander :brouwen:

SanderH

Hierbij wat detail foto's:



De brouwpot is een 30 liter gluhwein/koffie ketel met twee verwarmingselementen (1300 W en 1500 W). In de zijkant een RVS doorvoer gezet direct naar een messing knie. in het T-stuk eronder zit een dompelbuis waar de sensor in gestoken wordt, ik gebruik nog het K-type thermokoppel.



De steun zet ik op de rand van de pot en daar bovenop zet ik de moutpijp bij het uitspoelen.



De steun en de moutpijp heeft mijn vader voor me gemaakt. Net als al het laswerk aan de HERMS. Hij last al bijna 56 jaar en doet dat veel beter dan ik het zelf kan!

Adbrouwt

Welkom Sander, tja ik moet het toch vragen, welke woonplaats heeft je herms. Zal waarschijnlijk niet ver van het wort wat zijn.

SanderH

Ik woon wat verder weg, maar toch nog in Noord Holland, namelijk Anna Paulowna (tegenwoordig Hollands Kroon). Mijn vader is ook lid van 't wort wat, vandaar de keuze.

tdp

Citaat van: Adbrouwt op 10-04-2016  13:21 uWelkom Sander, tja ik moet het toch vragen, welke woonplaats heeft je herms. Zal waarschijnlijk niet ver van het wort wat zijn.

Ik wou het vragen, maar gun de eer toch aan jou, Ad ;)

Groet,
de TDP

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.