Imperial Porter

Gestart door André_84, 04-04-2016 14:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André_84

Ik had laatst een Flying Dog Gonzo Imperial Porter, die viel me bijzonder in de smaak. Zijn hier ook dergelijke recepten bekend?

Wat smaak betreft viel het mij op dat deze een soort IPA achtige bitterheid en frisheid had, maar dan wat donkerder met wat koffietonen.

RienP

Kijk eens onder de Bewezen recepten en discussies over recepten. Daar is vast inspiratie te vinden.
De website van flying dog geeft je ook een idee welke kant het op moet:
http://flyingdogbrewery.com/?beers=gonzo-imperial-porter

Succes. :brouwen:

Jacques

Citaat van: André_84 op 04-04-2016  14:46 uIk had laatst een Flying Dog Gonzo Imperial Porter, die viel me bijzonder in de smaak. Zijn hier ook dergelijke recepten bekend?

Wat smaak betreft viel het mij op dat deze een soort IPA achtige bitterheid en frisheid had, maar dan wat donkerder met wat koffietonen.

In principe is een Imperial Porter niets anders dan een zware porter...

Omdat je het hebt over een IPA-achtige bitterheid moet je geen Engelse maar Amerikaanse hopsoorten gebruiken.

homoeccentricus

Van Brew Your Own - http://byo.com/malt/item/1454-tasting-double

Flying Dog Gonzo Porter (Imperial Porter) Clone

5 gallons/19 L, all-grain; OG = 1.088;  FG = 1.025; IBU = 75  SRM = 83  ABV = 8.2%

Ingredients:

15 lbs. (6.8 kg) 2-row pale malt
2.5 lbs. (1.1 kg) crystal malt (120 °L)
1.0 lb. (0.45 kg) black malt
0.5 lb. (0.23 kg) chocolate malt
5.5 AAU Warrior hops (90 mins) (0.34 oz./9.7 g of 16% alpha acids)
9.4 AAU Northern Brewer hops (60 mins) (1.0 oz./30 g of 9% alpha acids)
9.4 AAU Northern Brewer hops (30 mins) (1.0 oz./30 g of 9% alpha acids)
3.0 oz. (85 g) Cascade hops (0 mins)
4.0 oz. (114 g) Cascade hops (dry hops)
Wyeast 1056 (American Ale) or White Labs WLP001 (California Ale) yeast (3 qt./~3 L yeast starter)
0.75 cups corn sugar (for priming)

Step by Step: 

Mash at 152 °F (67 °C). Lauter slowly to allow maximum sugar collection. Two hour boil. Ferment at 70 °F (21 °C).

André_84

Gaaf, bedankt. Ik zal er vast nog eens op terugkomen met vragen, als beginner, maar volgens mij kom ik hier een heel eind mee!

André_84

Als beginner op gebied van brouwen heb ik op dit moment niet meer capaciteit dan 5 liter per keer om te verwerken. Enige waar hem dat inzit zijn de brouwketels, 5 liter, misschien iets meer is op dit moment het maximum wat ik in 1 pan kwijt kan. Valt makkelijk wat aan te doen, maar bergruimte voor grotere pannen heb ik dit moment ook niet, dus ik houd het even zo.

Bovenstaand recept gaat uit van 19 L. Meeste grondstoffen gaan uit van liters en grammen, kom ik in deze gevallen uit als ik de hoeveelheid deel door 19 en vermenigvuldig met 5?

Voor de hop geldt dit geloof ik niet helemaal. kan iemand me daarmee helpen?

Tot slot, hoeveelheid maischwater en spoelwater?

PrinsHeerlijk

Tip: gebruik BrouwVisie en vul daar al je gegevens in van je recept en brouwerij. Ook kun je ''High gravity brewing'' overwegen, dan kun je misschien wel 8 liter maken ipv. 5.

Groet  :degroeten:

hans_nwk

Citaat van: PrinsHeerlijk op 08-04-2016  11:49 uOok kun je ''High gravity brewing'' overwegen, dan kun je misschien wel 8 liter maken ipv. 5.
Bij een bier met start SG van 1.088 lijkt me dat lastig...
Dan moet je namelijk met 5 l met SG 1.141 beginnen.

André_84

Inmiddels even gekeken naar BrouwVisie... Pfff daar moet je wel voor gestudeerd hebben volgens mij :'). Heb je, om er goed mee te kunnen werken de licentie nodig? Ik kom er nu in ieder geval totaal niet uit...

Inmiddels wél een 20 L emaille ketel ergens vandaan geplukt :-), brouwcapaciteit dus verhoogd :-). Deze zal wel gebruikt worden om het wort te koken. Een extra ketel (zeg 10 L?)voor het maischen zal nog wel wenselijk zijn.

RienP

Zonder licentie werkt BrouwVisie ook. Voer een aantal recepten in om gevoel met de software te krijgen. Als je hetzelfde doet met BrouwHulp kun je voor jezelf beslissen welke van de 2 je het makkelijkst vindt werken.
Je kan uiteraard ook voor Engelstalige software gebruiken, zoals o.a. Beersmith.

Jacques

Citaat van: RienP op 18-04-2016  10:47 uJe kan uiteraard ook voor Engelstalige software gebruiken, zoals o.a. Beersmith.

Maar die hebben geen handige exportmogeljikheid om een recept netjes in een tabelvorm op dit forum te plaatsen.

SanderH

Citaat van: Jacques op 18-04-2016  20:43 uMaar die hebben geen handige exportmogeljikheid om een recept netjes in een tabelvorm op dit forum te plaatsen.

Ouderwets handwerk om het om te zetten ;)

Oscar

Citaat van: André_84 op 18-04-2016  10:05 uInmiddels even gekeken naar BrouwVisie... Pfff daar moet je wel voor gestudeerd hebben volgens mij :').

Nee, je kunt er veel mee. Maar voor een receptje moet je in ieder geval de logica van het brouwen snappen. :brouwen: Dus je ff verdiepen en je zult er veel plezier en gemak aan  beleven :) :brouwen:

Tip : https://www.youtube.com/results?search_query=BrouwVisie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.