Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Imperial Porter  (gelezen 4051 keer)

Offline André_84

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Imperial Porter
« Gepost op: 04-04-2016 14:46 u »
Ik had laatst een Flying Dog Gonzo Imperial Porter, die viel me bijzonder in de smaak. Zijn hier ook dergelijke recepten bekend?

Wat smaak betreft viel het mij op dat deze een soort IPA achtige bitterheid en frisheid had, maar dan wat donkerder met wat koffietonen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RienP

• Super lid
  • Land: nl
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
Re: Imperial Porter
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2016 16:34 u »
Kijk eens onder de Bewezen recepten en discussies over recepten. Daar is vast inspiratie te vinden.
De website van flying dog geeft je ook een idee welke kant het op moet:
http://flyingdogbrewery.com/?beers=gonzo-imperial-porter

Succes. :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2016 22:08 u »
Ik had laatst een Flying Dog Gonzo Imperial Porter, die viel me bijzonder in de smaak. Zijn hier ook dergelijke recepten bekend?

Wat smaak betreft viel het mij op dat deze een soort IPA achtige bitterheid en frisheid had, maar dan wat donkerder met wat koffietonen.

In principe is een Imperial Porter niets anders dan een zware porter...

Omdat je het hebt over een IPA-achtige bitterheid moet je geen Engelse maar Amerikaanse hopsoorten gebruiken.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2016 22:59 u »
Van Brew Your Own - http://byo.com/malt/item/1454-tasting-double

Flying Dog Gonzo Porter (Imperial Porter) Clone

5 gallons/19 L, all-grain; OG = 1.088;  FG = 1.025; IBU = 75  SRM = 83  ABV = 8.2%

Ingredients:

15 lbs. (6.8 kg) 2-row pale malt
2.5 lbs. (1.1 kg) crystal malt (120 °L)
1.0 lb. (0.45 kg) black malt
0.5 lb. (0.23 kg) chocolate malt
5.5 AAU Warrior hops (90 mins) (0.34 oz./9.7 g of 16% alpha acids)
9.4 AAU Northern Brewer hops (60 mins) (1.0 oz./30 g of 9% alpha acids)
9.4 AAU Northern Brewer hops (30 mins) (1.0 oz./30 g of 9% alpha acids)
3.0 oz. (85 g) Cascade hops (0 mins)
4.0 oz. (114 g) Cascade hops (dry hops)
Wyeast 1056 (American Ale) or White Labs WLP001 (California Ale) yeast (3 qt./~3 L yeast starter)
0.75 cups corn sugar (for priming)

Step by Step: 

Mash at 152 °F (67 °C). Lauter slowly to allow maximum sugar collection. Two hour boil. Ferment at 70 °F (21 °C).

Offline André_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2016 11:50 u »
Gaaf, bedankt. Ik zal er vast nog eens op terugkomen met vragen, als beginner, maar volgens mij kom ik hier een heel eind mee!

Offline André_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 08-04-2016 11:37 u »
Als beginner op gebied van brouwen heb ik op dit moment niet meer capaciteit dan 5 liter per keer om te verwerken. Enige waar hem dat inzit zijn de brouwketels, 5 liter, misschien iets meer is op dit moment het maximum wat ik in 1 pan kwijt kan. Valt makkelijk wat aan te doen, maar bergruimte voor grotere pannen heb ik dit moment ook niet, dus ik houd het even zo.

Bovenstaand recept gaat uit van 19 L. Meeste grondstoffen gaan uit van liters en grammen, kom ik in deze gevallen uit als ik de hoeveelheid deel door 19 en vermenigvuldig met 5?

Voor de hop geldt dit geloof ik niet helemaal. kan iemand me daarmee helpen?

Tot slot, hoeveelheid maischwater en spoelwater?

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #6 Gepost op: 08-04-2016 11:49 u »
Tip: gebruik BrouwVisie en vul daar al je gegevens in van je recept en brouwerij. Ook kun je ''High gravity brewing'' overwegen, dan kun je misschien wel 8 liter maken ipv. 5.

Groet  :degroeten:

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-04-2016 12:11 u »
Ook kun je ''High gravity brewing'' overwegen, dan kun je misschien wel 8 liter maken ipv. 5.
Bij een bier met start SG van 1.088 lijkt me dat lastig...
Dan moet je namelijk met 5 l met SG 1.141 beginnen.

Offline André_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2016 10:05 u »
Inmiddels even gekeken naar BrouwVisie... Pfff daar moet je wel voor gestudeerd hebben volgens mij :'). Heb je, om er goed mee te kunnen werken de licentie nodig? Ik kom er nu in ieder geval totaal niet uit...

Inmiddels wél een 20 L emaille ketel ergens vandaan geplukt :-), brouwcapaciteit dus verhoogd :-). Deze zal wel gebruikt worden om het wort te koken. Een extra ketel (zeg 10 L?)voor het maischen zal nog wel wenselijk zijn.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 18-04-2016 10:47 u »
Zonder licentie werkt BrouwVisie ook. Voer een aantal recepten in om gevoel met de software te krijgen. Als je hetzelfde doet met BrouwHulp kun je voor jezelf beslissen welke van de 2 je het makkelijkst vindt werken.
Je kan uiteraard ook voor Engelstalige software gebruiken, zoals o.a. Beersmith.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 18-04-2016 20:43 u »
Je kan uiteraard ook voor Engelstalige software gebruiken, zoals o.a. Beersmith.

Maar die hebben geen handige exportmogeljikheid om een recept netjes in een tabelvorm op dit forum te plaatsen.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #11 Gepost op: 18-04-2016 22:43 u »
Maar die hebben geen handige exportmogeljikheid om een recept netjes in een tabelvorm op dit forum te plaatsen.

Ouderwets handwerk om het om te zetten ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 18-04-2016 23:58 u »
Inmiddels even gekeken naar BrouwVisie... Pfff daar moet je wel voor gestudeerd hebben volgens mij :').

Nee, je kunt er veel mee. Maar voor een receptje moet je in ieder geval de logica van het brouwen snappen. :brouwen: Dus je ff verdiepen en je zult er veel plezier en gemak aan  beleven :) :brouwen:

Tip : https://www.youtube.com/results?search_query=BrouwVisie

Tags: