Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Desperados  (gelezen 15426 keer)

Offline alleskapaul

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Desperados
« Reactie #25 Gepost op: 01-05-2014 10:04 u »
Ik heb 1 flesje (333 g) toegevoegd aan 20 liter wort bij het lageren. Mijn bier is nog niet klaar om gedronken te worden dus kan nog niet heel veel zeggen over de smaak, ik heb al wel wat geproefd en dit was meer een lichte agave smaak dan echt een tequila smaak. Dit kan natuurlijk nog veranderen maar heb er niet echt vertrouwen in;)
Ik denk dat je toch extra gistvoeding toe moet voegen en misschien toch bij de hoofdvergisting het sap al toe moet voegen als je echt een tequila smaak wilt.
Wanneer het drink klaar is laat ik meer weten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • ‹bung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #26 Gepost op: 01-05-2014 10:11 u »
In principe zou het volgens de glucose/fructose verhouding wel enigszins vergistbaar moeten zijn. Ben benieuwd of je stort voldoende was om de smaak goed over te laten komen. Wellicht moet hij ook niet volledig vergist worden omdat daar de smaak ook door af kan vlakken.

Offline alleskapaul

• *
« Reactie #27 Gepost op: 01-05-2014 12:20 u »
Volgens dat artikel wat ik poste en als ik het goed begrepen heb, heeft agave te weinig voedingstoffen waardoor de gist het wat lastig kan vergisten vandaar dat je er wat gistvoeding bij moet doen. Ik heb het er pas een week geleden erbij gedaan dus er kan natuurlijk nog veel gebeuren maar tot nu toe lijkt het erop dat het niet echt aan het vergisten is bij mij. Ik wacht het nog even rustig af maar denk dat ik de volgende keer er vel gistvoeding bij gooi.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #28 Gepost op: 01-05-2014 20:18 u »
Volgens dat artikel wat ik poste en als ik het goed begrepen heb, heeft agave te weinig voedings stoffen waardoor de gist het wat lastig kan vergisten vandaar dat je er wat gistvoeding bij moet doen.
Maar is dat dan in puur agavesiroop?
Wort waar wat agavesiroop aan toegevoegd is, bevat veel meer voedingsstoffen.

@alrikdew: hoeveel heb jij toegevoegd?

Offline alleskapaul

• *
« Reactie #29 Gepost op: 01-05-2014 21:26 u »
Ik zou zeggen lees het artikel zelf (http://homebrewingfun.blogspot.nl/2010/10/working-with-agave.html. Ik ben zelf nog een beginde brouwer dus zoveel weet ik ook nog niet van af. Zoals ik begrepen heb heeft  agave sap zelf minder voedingstoffen dan bijv. honing dus ook wanneer het bij het wort word toegevoegd heeft t te weining voedingstoffen om goed te vergisten dat was zijn conclusie over agave in bier brouwen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 01-05-2014 21:44 u »
Suikerwater bevat helemaal geen voedingstoffen en het toevoegen van suiker aan je wort leidt (tot ca 30%) niet tot vergistingsproblemen... ;)
Voor wat ik ervan lees, is het moeilijke ervan het hoge percentage aan fructose.
Fructose wordt inderdaad wat minder snel vergist, maar het wordt wel vergist.

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #31 Gepost op: 01-05-2014 21:50 u »
Vanwege de prijs heb ik een half flesje gedaan tijdens de laatste twee minuten van de Hoofdgisting! Ook 20L. Als ik dat artikel zo leek heb ik het idee dat er misschien wel twee van die potjes in moet... Dat wordt wel prijzig! En dan gaat het alcoholpercentage ook weer omhoog en om dat te voorkomen moet er minder graan in waardoor de volheid er weer vanaf gaat!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 01-05-2014 21:52 u »
Hoeveel is een half flesje?
En hoeveel suiker bevat dat?

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 22-02-2016 18:26 u »
Hoe is dit nu gebrouwen en welk resultaat gaf het?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #34 Gepost op: 22-02-2016 20:32 u »
Zo dit draadje was al weer een poos aan het slapen. De topicstarter is al 4 maanden niet meer op het forum geweest dus een kleine kans op antwoord.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #35 Gepost op: 22-02-2016 22:31 u »
Zo dit draadje was al weer een poos aan het slapen. De topicstarter is al 4 maanden niet meer op het forum geweest dus een kleine kans op antwoord.
Inspector Ad  :police:

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 23-02-2016 00:26 u »
Jammer wil graag zelf ook een soortgelijk brouwen in de toekomst vandaar dat ik dit draadje vond

Offline Christian1990

• Vol lid
  • Wie bier zaait, zal whisky oogsten.
« Reactie #37 Gepost op: 25-03-2016 17:50 u »
Ja de topicstarter was niet erg actief op brouwgebied, mea culpa  :degroeten:, maar het antwoord op je vraag CrazyJopje.

Het moet anders... Agave siroop was niet hetgeen er in desperados zit althans niet het flesje dat Paul had, het bier was mierzoet en rook sterk naar agave.

Het idee was om een mooi basisbier te brouwen en hier bij de vergisting agave siroop aan toe te voegen. Ik vermoed dat tequila flavored bieren tijdens of na het koken iets van agave toevoegen, maar ik ben hier niet zeker van, misschien dat de agave zelfs voorbehandeld dient te worden. Het lastige is dat we niet weten of het vergistbare suikers bevat, misschien dat de plant zelf wel tijdens het vergisten mee moet gisten, maar zelfs dit is niet bekend bij ons.

Misschien dat je kunt beginnen met een brouwblik, een mexican cerveza, maar ik weet niet welke smaken deze hebben.

Ofwel, heel veel dingen onbekend, maar ik steun iedereen die het idee op wil pakken! :biersmile:

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #38 Gepost op: 25-03-2016 18:11 u »
De Bandit Brew bierkit komt redelijk in de richting van Desperados.

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 25-03-2016 18:53 u »
Ergens op een engelstalige site kwam ik een verhaal tegen waarin gezegd word dat de agave ruim toegevoegd moet worden (vrij veel denk ik?)  en meegekookt moet worden om het zoete eraf te krijgen... Tijden hoeveelheden recepten enz kan ik tot nu toe ook niet vinden.

Offline Loek Essers

• Junior lid
  • **
  • Brouwvereniging De Bierkaai
    • Something's Fermenting
« Reactie #40 Gepost op: 27-03-2016 10:23 u »

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #41 Gepost op: 25-04-2016 23:00 u »
Essence smaakt te chemisch. Om eerlijk te zijn kan je beter een scheutje tequilla erdoor doen.

Tags: