Dompelkoeler aansluiten

Gestart door McBeerman, 02-04-2016 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

McBeerman

In het kader van 'er bestaan geen domme vragen'... Ik heb een 2ehands dompelkoeler op de kop getikt (samen met de eerder besproken curvevaten) Hoe sluit ik deze koeler aan op de kraan?
De aansluitingen zijn veel kleiner dan een tuinslang. Ik kan er wel een kleinere slang aan doen en dan met slangklemmen vastmaken, maar ik zou niet weten hoe ik de kleinere slang zonder gigantisch te lekken aan moet sluiten op mijn kraan.  :o


McBeerman

Hier had een afbeelding bij gemoeten... Bij deze.

Haagse Wouter

Ik zal even een foto geven van iets dat ik heb liggen:



Het is zeg maar een tussenstukje voor de kraan om een andere diameter schroefdraad te krijgen.
Dan vervolgens daarop een plastic tussenstuk die spits toeloopt die je daar weer op schroeft. Kun je bij elke doe het zelf zaak kopen!

P.S. Ja ik besef me dat die kraan compleet verkalkt is.

McBeerman

Beste oplossing ooit! Ik rij van de week even langs de lokale doe-het-zelfer

Jacques

Je kunt ook kiezen voor deze oplossing van Gardena. Maar er zijn meer oplossingen.



Haagse Wouter

Citaat van: McBeerman op 03-04-2016  00:05 uBeste oplossing ooit! Ik rij van de week even langs de lokale doe-het-zelfer

Succes! Een gardena koppeling hebben veel mensen trouwens ook. Je hebt van die keukenkraanadaptors.
Maar mijn ding is wat goedkoper denk ik.

Edit: Jacques was me voor!

RuudB

Citaat van: Jacques op 03-04-2016  00:22 uJe kunt ook kiezen voor deze oplossing van Gardena. Maar er zijn meer oplossingen.



Dankjewel Jacques. Volgende week komt onze nieuwe keuken met kokend water kraan en ik zocht nog een oplossing om mijn spiraalkoeler op deze kraan aan te sluiten. Ik had al bijna een extra kraan in mijn keukenkastje aangelegd, maar dit is een perfecte oplossing... :)

sunlight

Als je je spiraal op de kokend water kraan aansluit moet je lang koelen denk ik[emoji6]

Battum80

Ik gebruik deze:



Ik heb er ipv een tuinslang een 10 mm siliconenslang op aangesloten en deze over de buis van de koeler geschoven en met een slangklem vast gezet.

Serge VL

Gewoon je filtertje op je kraan vervangen door deze
Daar past een gardena koppeling op maar je behoud wel je zachte spoelstraal op je kraan.

emiel1

Citaat van: Serge VL op 04-04-2016  11:28 uGewoon je filtertje op je kraan vervangen door deze
Daar past een gardena koppeling op maar je behoud wel je zachhte spoelstraal op je kraan

Precies, zo een heb ik er zaterdag nog gehaald (gewoon bij de Praxis, kost ie 7 euro of zo), omdat ik er bij de vorige keer brouwen achter kwam dat ik de vorige in mijn oude huis op de kraan heb laten zitten :(

RuudB

Citaat van: sunlight op 04-04-2016  09:50 uAls je je spiraal op de kokend water kraan aansluit moet je lang koelen denk ik[emoji6]

Ik ga met het koelwater de boiler vullen natuurlijk... :biersmile:

McBeerman

Mannenn bedankt voor de tips. Ik heb nu een perfect werkende dompelkoeler. Heb een wasmachine slang uit elk gesloopt voor het tussenstukje.  :D

Lead-ster

Hoi!

Ik ben compleet nieuw, en heb ook een vraagje. Ik heb mijn eerste batch ingezet vandaag (met een compleet suffe opstelling met soeppannen, zeven, en een glazen fles met waterslot), en het koelen zonder koelapparatuur is nogal een gedoe en duurt uren. Is voor de sterilisatie niet zo handig. Nu kan ik zo'n koelspiraal wel regelen, maar voor het aansluiten, toch een vraagje.

Loopt tijdens het koelen constant het koude water? Ben ik een 30 minuten lang water aan het verspillen? In deze tijd van klimaatverandering lijkt me dat niet okay... of vergis ik me en kan het ook anders?

Groetjes, Lidia


beermenke

Ja het koude water loopt steeds. Ik heb buiten de garage een grote regenton en binnen in de garage een pompje van een oude verwarmingsketel. Ik pomp dus rond en hergebruik dit water. Zomerdag en met vriesweer geregeld verversen oftewel de ton leeg laten.

Lead-ster

Dank je voor je snelle reactie! Ik ga es kijken of ik ook zoiets kan doen. Ik heb slechts een 4-5liter dingetje, dus het zal ook niet superveel water en tijd kosten.

Davester

Citaat van: Jacques op 03-04-2016  00:22 uJe kunt ook kiezen voor deze oplossing van Gardena. Maar er zijn meer oplossingen.



Toch fijn,een forum waarop alles terug te zoeken is. Deze oplossing zocht ik nog. Thanks weer

joenedu

Ik wil graag mijn koelspiraal middels een knelkoppeling met buitendraad aansluiten, maar de 10x 1/2" buitendraad is nergens (meer) te krijgen. Nu heb ik op advies van een bouwmarkt een verloopstukje erbij gekocht van 12 naar 10, maar ik heb nu geen idee hoe ik hem middels knel aan kan sluiten.
Het linkse stuk is de 12x 1/2" buitendraad en helemaal rechts het verloopstukje. Hoe moet deze puzzel nu in elkaar?  ???


emiel1

Eerst de moer om de koelspiraal, dan het verloopstuk op het uiteinde van de koelspiraal, draadverloop er op schuiven en de moer aandraaien.

De knelring heb je niet nodig dus

joenedu

Citaat van: emiel1 op 28-08-2019  14:02 uEerst de moer om de koelspiraal, dan het verloopstuk op het uiteinde van de koelspiraal, knelring er omheen, draadverloop er op schuiven en de moer aandraaien
Super, thanks! Kan het zijn dat het ringetje te groot is...? Die past niet in de draadverloop... het is een 12 x 1/2" die op een 10 moet, dus wellicht moet ik nog even 2 knelringetjes van 10 halen.

Citaat van: emiel1 op 28-08-2019  14:02 uDe knelring heb je niet nodig dus

Oké, goed lezen, thanks! Ik ga het straks proberen!!

emiel1

Citaat van: joenedu op 28-08-2019  14:07 uSuper, thanks! Kan het zijn dat het ringetje te groot is...? Die past niet in de draadverloop... het is een 12 x 1/2" die op een 10 moet, dus wellicht moet ik nog even 2 knelringetjes van 10 halen.

Ik zat niet goed op te letten, heb het bericht gewijzigd, die knelring heb je niet nodig

joenedu

Citaat van: emiel1 op 28-08-2019  14:08 uIk zat niet goed op te letten, heb het bericht gewijzigd, die knelring heb je niet nodig

Dat verklaart een boel! Ik heb de boel opgehaald in de pauze, heb de koeler niet zo bij de hand maar ga het vanavond meteen in elkaar zetten. Nogmaals dank Emiel!

emiel1

Citaat van: joenedu op 28-08-2019  14:12 uDat verklaart een boel! Ik heb de boel opgehaald in de pauze, heb de koeler niet zo bij de hand maar ga het vanavond meteen in elkaar zetten. Nogmaals dank Emiel!

Het idee is dat dat verloopstuk als knelring gaat functioneren. Door de druk die je levert bij het aandraaien van de moer breekt het achterste stukje los van de rest en wanneer je vervolgens doordraait duw je dat deel over het voorste deel, waardoor de smalle buis vastgeklemd wordt

joenedu

Citaat van: emiel1 op 28-08-2019  14:16 uHet idee is dat dat verloopstuk als knelring gaat functioneren. Door de druk die je levert bij het aandraaien van de moer breekt het achterste stukje los van de rest en wanneer je vervolgens doordraait duw je dat deel over het voorste deel, waardoor de smalle buis vastgeklemd wordt
Vandaar dat die medewerker zei dat je een 'knap' moet horen. Top!

joenedu

En wat blijkt? Het verloopje is helemaal niet nodig, de koeler is 12 ipv 10. Pff. En ik had ook de verkeerde maat tuinslang connectoren dus daar zitten wel verloopjes tussen, van plastic, dus dat moet nog veranderen. We blijven bezig en leren!  8)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.