Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Inhoud pan (met onregelmatigheden)  (gelezen 2457 keer)

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
  • Land: nl
    • Thuisbrouwerij Prins
Inhoud pan (met onregelmatigheden)
« Gepost op: 12-04-2016 22:42 u »
Wiskunde is nooit mijn sterkste punt geweest. Ik gebruik nu twee jaar BrouwVisie en dat bevalt me zeer goed, nu is het zo dat ik een RVS weckketel heb van ongeveer 27 liter klik.

Nu heb ik met een steppenboor het gat dusdanig opgeboord dat ik er een filterhex in wil leggen met doorvoer naar de buitenkant van de ketel. Doordat de filterhex nogal wat onderdelen heeft vraag ik me af hoe ik nu de ''nieuwe inhoud'' van de pan in BrouwVisie moet aangeven zodat het cm-meten vanaf de bovenkant van de pan nogsteeds klopt met het aantal liter dat in de pan zit.

Groet!  :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
Re: Inhoud pan (met onregelmatigheden)
« Reactie #1 Gepost op: 12-04-2016 22:43 u »
Vullen met water en wegen?

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #2 Gepost op: 12-04-2016 22:49 u »
Wegen is een goed idee inderdaad, maar volgens mij is het verwaarloosbaar. Ik heb dezelfde pan en dezelfde filterheks en die filterheks vult met water, dus het gaat dan alleen om het T-stuk en de spiraal. Maar als je bedenkt dat er een verlaging in t midden van de bodem van de pan zit, was de meting toch al nooit helemaal nauwkeurig, dus ik denk dat de meting nu hooguit ipv iets te veel iets te weinig wordt

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 12-04-2016 22:50 u »
Door de "oneffenheden"  zal het in BrouwVisie niet exact meer werken, tenzij je met een "gemiddelde" wilt werken...de afwijking zal minimaal zijn.

Alternatief is het volume bepalen (door water in de pan te gieten mbv maatkannetjes) totdat alles onder water staat. Daarna kun je zelf een tabel maken met volume en cm onder de rand......

succes !!!  :brouwen:

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #4 Gepost op: 12-04-2016 22:51 u »
Bedankt voor de reacties! Maar hoe zorgt wegen ervoor dat het aantal cm vanaf de bovenrand meten tijdens brouwen nog klopt?  :weetniet:

verlaging in t midden van de bodem van de pan zit, was de meting toch al nooit helemaal nauwkeurig, dus ik denk dat de meting nu hooguit ipv iets te veel iets te weinig wordt

Hmm, bij mij is dit ongeveer een halve centimeter verhoging ipv. verlaging.  ???

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #5 Gepost op: 12-04-2016 22:52 u »

Alternatief is het volume bepalen (door water in de pan te gieten mbv maatkannetjes) totdat alles onder water staat. Daarna kun je zelf een tabel maken met volume en cm onder de rand......

Ha Oscar heel erg bedankt voor dit idee! Lijkt me het meest praktische!  :biersmile:

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #6 Gepost op: 12-04-2016 22:54 u »
Bedankt voor de reacties! Maar hoe zorgt wegen ervoor dat het aantal cm vanaf de bovenrand meten tijdens brouwen nog klopt?  :weetniet:

Hmm, bij mij is dit ongeveer een halve centimeter verhoging ipv. verlaging.  ???

Je hebt gelijk, het is een verhoging...

Maar stel dat BrouwVisie zegt dat je bij een volume van 20 liter op 7cm onder de rand zit, dan vul je je pan met de nieuwe filterheks met 20 liter water (wat je met kannetjes of op de weegschaal kunt doen) en vervolgens meet je de echte afstand en weet je t verschil

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #7 Gepost op: 12-04-2016 22:55 u »
Als je gaat wegen weet je dat 1 liter water 1 kg weegt. Op die manier kun je de hoogte tot de rand uit zetten of zoals Oscar aangeeft door gebruik te maken van maatbekers....

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 12-04-2016 23:01 u »
Het extra volume v/d filterheks zal slecht een paar mm in hoogte zijn en in volume praatje dan over ml....ik denk verwaarloosbaar op een volume van 20-25 liter. Tijdens het koken heb ik een filterplaat in mijn pan staan (vergelijkbaar) dat volume corrigeer ik niet......

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2016 23:14 u »
Ik heb even geknutseld voor je. Heb aan dit document een bestand toegevoegd dat automatisch de nieuwe pan hoogte berekend.
Het gaat er dus vanuit dat als je b.v. 2 liter aan volume vult met andere spullen dat dan eigenlijk de hoogte van je pan soort van afneemt.
Het houd in dit voorbeeld in dat bij een pan van 21.2L (hoogte 30cm, diameter 30cm) dat als je 2 liter volumeverlies hebt dan de hoogte van je pan eigenlijk 27cm is geworden.
Want als je 19.2L in de pan doet is de pan al vol (0 cm van de rand).

Je moet dus wel het volumeverlies weten. Dit kun je gewoon berekenen door de pan met 10 liter water te vullen, je spullen erbij te doen en dan te kijken hoeveel liter er dan in de pan zou moeten zitten.
Ik hoop dat je wat aan het excel bestandje hebt!

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #10 Gepost op: 12-04-2016 23:20 u »
Wauw! Zoveel dank voor dit alles, geeft stof tot nadenken en ook zeker het excelformulier zal ik gebruiken.  :groots:

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #11 Gepost op: 13-04-2016 01:04 u »
Geen probleem! Ik hou wel van knutselen.

Ik raakte op dreef dus heb het excelformulier uitgebreid!

Nu hoef je in te vullen:
- cm water vanaf bodem met 10L water in de pan
- cm water vanaf bodem met 10L water in de pan met andere spullen
- Hoogte pan
- Diameter pan

Het bestand berekend dan zelf alle benodigde correcties inclusief de bolling die onderin de pan zit, hierdoor weet je:
Maximale volume pan zonder spullen en met spullen. Tevens weet je nu wat je moet invullen in een programma als ketelhoogte.
Tevens zit er een rekentooltje in waarbij je het aantal cm's vanaf de bovenkant invult en dan wordt het aantal liters automatisch berekend aan de hand van de correcties.

Oftewel je vult de bovenstaande gegevens in en dan hoef je niet meer na te denken of verdere metingen te doen.

Ik hoop dat men er iets aan heeft.

Edit: *Heb laatste spelfoutjes en opmaak gewijzigd.

Offline DJ

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 13-04-2016 07:30 u »
Mooi tabel bedankt alvast Wouter

Tags: