Beginner: wat ging er mis?

Gestart door André_84, 02-04-2016 13:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André_84

Na een tweetal keren succesvol een bier te hebben gebrouwen dmv van zo'n Brewferm blikextract, wilde ik nu voor het echte werk gaan. Ik heb een brouwbroeders IPA pakket en wilde het helemaal zelf gaan brouwen. Helaas lijkt het te zijn mislukt, na 24 uur is er nog geen enkel spoor van vergisting te merken, het waterslot blijft stil.

Is er op een of andere manier iets niet goed gegaan met de gist, of is er een andere oorzaak, en is het nog te redden? ik zal hieronder het brouwproces beschrijven:

Volgens het bijgeleverde recept heb ik 2,5 liter water verwarmd tot 68 graden en vervolgens de bijgeleverde, reeds geschrote 1 kg mout toegevoegd. Vervolgens heb ik geprobeerd om de temperatuur 60 minuten lang constant te houden op deze temperatuur. Vervolgens heb ik het beslag in de filteremmer gestort die bovenop de gist emmer stond. 1e liter heb ik weer teruggestort op het beslag, de rest heb ik dmv het tapkraantje rustig in de pan laten lopen waarin het moest worden gekookt. Dit terwijl ik het spoelde, door er in totaal nog 3,5 liter water van 80 graden beetje bij beetje in de filteremmer te 'kiepen'. het wort eerst 10 minuten gekookt, helft van de hop erbij gedaan, in totaal 75 minuten gekookt, de laatste 10 minuten ging de 2e helft van hop erbij. Vervolgens afgekoeld door de pan in de met ijswater gevulde gootsteen te plaatsen. Tot slot +- 6 gram van de meegeleverde gist met 100 ml water gemengd op +- 30 graden, dit in de gistemmer gedaan, het wort erop gestort en het met een garde nog 'belucht'.

Nu, 24 uur later, ligt het nog volledig stil. Wat deed ik verkeerd?  :-/

Brouwers

Staat er ook geen schuim op het wort/jongbier?
Op welke temperatuur staat je gistvat?
Als er geen leven in het waterslot zit komt dat meestal door een lekkende gistemmer of te lage vergistingstemperatuur. Op het forum is veel info te vinden over lekkende emmers, komt dus vaker voor.

André_84

Geen schuim nee. Het geheel staat op 20 graden constant.

André_84

Ik heb overigens nog de andere helft van het gistzakje over. Kan het nog zin hebben om dit te prepareren en toe te voegen? Of is het verloren als het nu nog niet is gaan gisten?

Ik heb er niet zoveel verstand nog van, maar vond de begin SG ook erg laag, 1040. Kan dat kloppen? Ow ja vergeten te melden, heb er achteraf nog water aan toegevoegd. Volgens het recept moest de emmer tot vlak onder het deksel worden gevuld, desnoods dmv toevoegen water

udo

Hoe groot is de emmer?
Voor welke hoeveelheid bier heb je het pakket gekocht?  (zie http://www.brouwbroeders.nl/ipa-ingredienten-pakket.html)
Gist toevoegen zou kunnen helpen als we zekerder weten wat er bij je eerdere handelingen is misgegaan.

André_84

Het 5 liter pakket (dus ook 5 liter emmertje). Ow.. misschien goed om te vermelden. Ik had geen chemi oxi pro meer, maar ik ging ervan uit dat goed afwassen en overal een plens kokend water doorheen ook wel oke was. Verkeerd?

André_84

Oke, na hele dag weg te zijn geweest kom ik zojuist weer thuis, bij een heel voorzichtig borrelend emmertje. wat zeggen jullie... nog gist erbij of maar laten zo?

En ik wilde zelf wel een iets sterker biertje bereiken (6 / 7 % ?), en dat gaat m met een begin SG van 1040 niet echt worden denk ik. Zou ik er nog wat suiker bij doen en zo ja hoeveel?

Brouwers

Ik zou alles zo laten. Vergisting is op gang gekomen en je hebt genoeg gist geeent, zal allemaal wel goed komen.
Waarom wil je een bier van 6-7% hebben?
Suiker toevoegen zal tot een droger bier leiden, in een ipa kan dat leiden in een bitterder overkomend bier. Meestal leiden kunstgrepen niet tot een beter bier, ik zou er ook niet aan doen. In plaats van een ipa moet je het nu een session IPA noemen :biersmile:

André_84

Ik houd over het algemeen wel van een wat sterker bier. Favo Ipa op dit moment is die van Jopen, die zit op 6,5%?

Citaat van: Brouwers op 02-04-2016  21:09 uIn plaats van een ipa moet je het nu een session IPA noemen :biersmile:

Eeuh waarom is dat en/of wat houdt dat exact in?

RienP

Session IPA is een ander woord voor APA (American Pale Ale). Tenminste voor mij persoonlijk.  ;)
Een Amerikaans bier met veel hop, maar dan met minder alcohol (4-5%)

Jacques

Citaat van: André_84 op 02-04-2016  13:55 uNu, 24 uur later, ligt het nog volledig stil. Wat deed ik verkeerd?  :-/

Het antwoord is simpel: je hebt te weinig gist geënt of het wort staat te koud. Het verloop van de vergisting wordt in sterke mate bepaald door de hoeveelheid gist en de temperatuur.

Ik raad je aan om deze cursus te lezen.

udo

Citaat van: André_84 op 02-04-2016  20:20 uOke, na hele dag weg te zijn geweest kom ik zojuist weer thuis, bij een heel voorzichtig borrelend emmertje.
Hoe warm staat de emmer?

Flogiston

Citaat van: udo op 03-04-2016  08:26 uHoe warm staat de emmer?

Zie reactie #2

Eric v B

Citaat van: Jacques op 03-04-2016  00:13 uHet antwoord is simpel: je hebt te weinig gist geënt of het wort staat te koud. Het verloop van de vergisting wordt in sterke mate bepaald door de hoeveelheid gist en de temperatuur.

Of te weinig geduld. Sommige gisten starten wat later.

Flogiston

Citaat van: Eric v B op 03-04-2016  15:36 uOf te weinig geduld. Sommige gisten starten wat later.

Hear hear...
 :groots:

André_84

Inmiddels loopt het dus :D.

Afgelopen weekend nog maar even goed vergelijkend warenonderzoek gedaan, alles in de naam van het onderzoek zeg maar. Heb een Brewdog punk IPA gehad (5%) en een raging bitch dinges van 8,5%, waarbij de tweede duidelijk beter in de smaak valt (niet alleen afhankelijk van alcoholpercentage uiteraard, mor goud).

Verander ik er veel aan als ik bv dmv het toevoegen van suiker het alcoholpercentage verder laat oplopen (werkt dat zo?), of zou ik het daarmee verpesten (kunstgreep iets?)

Brouwers

Maar wat vond je dan lekkerder aan de raging bitch?
Dat het puur alleen aan de alcohol heeft gelegen lijkt me sterk, mocht dat wel zo zijn dan moet je misschien even met de Novadic gaan praten  :proost:

Het hogere alcoholpercentage is het gevolg waarschijnlijk van het toevoegen van meer mout. Dit zorgt voor meer body en meer moutsmaak in je bier. Gecombineerd bij een bepaalde bitterheid en hoparoma kan dit zorgen voor een bier dat beter in balans is. Wat je nu wil doen is aan een bier 20-30 sg punten suiker toevoegen. Dit zorgt niet voor meer mout smaak en meer body, juist het tegenovergestelde gebeurd namelijk je bier wordt droger en beter doordrinkbaar en zal daardoor bitterder overkomen. 

Of het voor dit bier de juiste oplossing is om er meer suiker toe te voegen blijft lastig zeggen zonder het bier geproefd te hebben maar over het algemeen zit er bijna nooit suiker in een IPA, laat staan een forse suiker gift van 20-30 punten.  Dus ik zou het gewoon laten wat het is en leren van er fout is gegaan. Bier zal sowieso wel smaken.

André_84

Duidelijke uitleg, kan ik wat mee, bedankt!

André_84

Even checken: bier heeft nu een iets meer dan een week staan gisten. Op dit komt er nog een heel sporadisch luchtbelletje door het waterslot. Is het nu tijd om over te gaan op lageren, of is 1 week toch te kort? eind sg weet ik op dit moment even niet..

En wat lageren betreft, dmv het tapkraantje even overbrengen in een gereinigde pan, vervolgens gistemmer grondig reinigen en weer terug in dezelfde emmer, enig bezwaar om het zo te doen? Het leek mij het handigst om het weer terug te doen in deze emmer, ivm het tapkraantje wat op deze emmer zit.

Vervolgens  ± een week lageren, daarna 7g/L suiker toevoegen en bottelen?

hans_nwk

Ik zou het in dezelfde emmer laten zitten en niet op en neer gaan met je jongbier. Hooguit direkt voor bottelen naar een bottelemmer.

Eind - sg wel meten en 3 dagen later nog eens, als het stabiel is kun je bottelen.
7 g/l is voor een IPA redelijk veel, ik zou het bij 5 g/l houden.

Citaat van: André_84 op 02-04-2016  14:45 uIk heb er niet zoveel verstand nog van, maar vond de begin SG ook erg laag, 1040. Kan dat kloppen? Ow ja vergeten te melden, heb er achteraf nog water aan toegevoegd.
Was die 1.040 voor of na het toevoegen van het water? Als het daarna is zou het wel eens een heel licht biertje kunnen worden.

Groet,
Hans

André_84

Na het toevoegen van water was het 1040. Zal zometeen even meten wat het nu is.

ciesvandekwis

Laat alles rustig in je brouwemmer en zet hem kouder als je kan. Daarna overhevelen naar een bottelemmer met zo weinig mogelijk gistkoek onderaan je vat. 2e gistemmer kopen is altijd een goed idee.

André_84

SG op dit moment is 1006.  Wat was de formule? (begin sg - eind sg) * 0,135?

André_84

Waarom eigenlijk niet lageren? Ik lees toch her en der dat dat een gebruikelijke stap is, waarom in mijn geval niet doen?

Jacques

Citaat van: André_84 op 12-04-2016  10:46 uWaarom eigenlijk niet lageren? Ik lees toch her en der dat dat een gebruikelijke stap is, waarom in mijn geval niet doen?

Ik neem aan dat je bedoelt dat je het bier wilt overhevelen. Dat is was anders dan lageren. De gist bepaalt namelijk wanneer de lagering begint en niet de brouwer. Overigens is dat een algemeen misverstand.

Overhevelen kun jet beste doen als er nog redelijk wat vergisting is. Het bier wordt dan nog beschermd door de koolzuur die gevormd wordt en je raakt veel gist kwijt. Als er er zo goed als geen vergisting meer is loop je het risico dat je bier oxideert door het overhevelen. Dat heeft een zeer kwalijkere invloed op de smaak van je bier. Het voordeel van het kwijt raken van veel gist weegt dan niet meer op tegen het nadeel van oxidatie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.