Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: (Koudhoppen) met jeneverbes  (gelezen 2357 keer)

Offline DaveyJones

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
(Koudhoppen) met jeneverbes
« Gepost op: 30-03-2016 13:54 u »
Kan je na hoppen / dry hoppen met jeneverbes?

Of moet je dat spul mee koken?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwmus

• Super lid
  • Land: nl
  • 't hoeft niet op al is het lekker
Re: (Koudhoppen) met jeneverbes
« Reactie #1 Gepost op: 30-03-2016 14:55 u »
In bier heb ik er geen ervaring mee, ik heb wel eens een handvol bessen laten trekken in zelfgestookte grappa uit ItaliŽ (toen werd die zeker beter drinkbaar ;)).

Maar aan wat voor bier zou je deze vrij sterke smaak en geur willen toevoegen? Ik kan me zo 1, 2, 3 geen goede combinatie voorstellen...

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2016 15:07 u »
Jeneverbessen worden vaak gebruikt in Finse sahti (bv recept: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=321633), maar worden dan altijd meegekookt. Volgens zullen ze geen smaak afgeven in dryhop.

Offline Rich

• Super lid
  • Tonight let it be Schraderbršu
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2016 15:25 u »
Ik heb een keer een sahti-achtige proberen te maken van gedroogde jeneverbes, was geen succes. Volgens logboekje op 24 L voor koken 5 g op 60 min en 5 g op 15 min toegevoegd. Ik kan me herinneren dat het lekker rook vlak na toevoegen maar daarna bleef er een soort van zware niet prettige vegetatielucht afkomen. In het bier was er vrijwel niets van terug te merken behalve de kleur. Wellicht zou je die vluchtige bestanddelen inderdaad beter kunnen onttrekken met dryhoppen.

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #4 Gepost op: 30-03-2016 15:25 u »
In dit draadje vind je nog wat meer info / mogelijkheden:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22750.msg347838.html#msg347838

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2016 12:02 u »
Ik gebruik regelmatig jeneverbes in mijn bieren. Altijd meegekookt in de laatste 10 minuten, met toevoegen in de gisting heb ik geen ervaring. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat koudhoppen geen succes zal worden, ook in de keuken wordt jeneverbes warm verwerkt.

Bert

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 31-03-2016 12:43 u »
Jeneverbessen bevatten veel olie, die heb je nodig.

Dat kan op 2 manieren: Oplossen in Alcohol van 80 - 96 % Of verwarmen in een vloeistof.
Koudhoppen lijkt mij ook niet echt rendabel.

Jeneverbessenolie heeft ook een vochtafdrijvende werking, dus doe zuinig aan... :proost:

Tags: