Rochefort 10 kloon

Gestart door Sjoerd, 29-03-2016 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Silky

Citaat van: Henielma op 08-01-2019  22:38 uDe Rochefort gist is best op te kweken en is geen bottelgist. Soms heb je pech en lukt het niet. Koop een vers flesje Rochefort 8 (hoogste omloopsnelheid) en probeer het opnieuw.

... of je gebruikt WLP540 van White Labs of 1762 van Wyeast, of is dat te simpel?  :weetniet:

orangeloo

Citaat van: Silky op 09-01-2019  00:02 u... of je gebruikt WLP540 van White Labs of 1762 van Wyeast, of is dat te simpel?  :weetniet:

Nee hoor dat is niet te simpel, maar wel net zo makkelijk.  ^-^
Op de site van MrMalty staat een mooi lijstje van alle gisten van White laps en Wyeast met bijbehorende brouwerijen.

Rinus

De gist is alsnog opgang gekomen (ik moet eens leren wat meer geduld te hebben).
Ik vind het alleen wel lastig om te bepalen of het nu echt de R10 gist is die actief is geworden en geen vreemd ander volkje...
Bij het opkweken van een La Trappe kon ik een frisse banaanachtige geur waarnemen dat gaf wel vertrouwen.
Bij de R10 neem ik dat nog niet waar.

p.s. overigens ook bedankt voor het vermelden de commercieel verkrijgbare suggesties! Is inderdaad wel zo simpel :-)

Henielma

Is vast het goede volkje. Gewoon verder opkweken en gebruiken. Succes met je Rochefort. Toch meer echt dan die Amerikaanse vloeibare gisten.  ;)

Rinus

Citaat van: Sjoerd op 30-07-2017  08:30 uIk heb onlangs een goede quadrupel gebrouwen met de Rochefortgist, niet met de bedoeling een kloon te brouwen, maar hij komt qua type wel aardig in de buurt. Hij heeft alleen niet die typische geur en smaaktonen van de R10. Volgens mij ligt dit niet aan de mout en hop, maar toch aan de gist. Ik heb hem vergist bij 21 graden en aan het eind van de hoofdgisting nog 2 dagen op 22 graden. Staat mij bij dat ze de Rochefort op 27 graden vergisten. Ik hoor graag of iemand dit weet, dan probeer ik dat de volgende keer.

Heeft iemand nog een antwoord op de vraag van Sjoerd? zou de vertisting op 27 ºC juist die typische smaak geven? of zou het beter in stappen gebeuren? 20-21-22.... 27
Gaat de mais er inderdaad uit?
Beetje of topic wellicht; maar ik lees hier suiker toevoegen na de hoofdvergisting?! ik doe dat nooit, altijd tijdens de kook... heeft dat een specifieke reden voor dit type bier of doe ik het altijd fout?

Jacques

Citaat van: Rinus op 29-12-2019  10:28 uHeeft iemand nog een antwoord op de vraag van Sjoerd? zou de vertisting op 27 ºC juist die typische smaak geven? of zou het beter in stappen gebeuren? 20-21-22.... 27
Gaat de mais er inderdaad uit?
Beetje of topic wellicht; maar ik lees hier suiker toevoegen na de hoofdvergisting?! ik doe dat nooit, altijd tijdens de kook... heeft dat een specifieke reden voor dit type bier of doe ik het altijd fout?

Je krijgt de typische Rochefort smaak ook bij lagere temperaturen. Een tijdje gelegen gebrouwen met de Rochefort gist. Deze heb ik laten vergisten bij 23 ºC. Dat gaf een mooi Rochefort profiel.

Suikergiften na de hoofdgisting wordt gedaan bij zware bieren om te zorgen dat deze beter uitgisten. De suiker die je geeft is sucrose of glucose. Dat zijn eenvoudige suikers die de gist makkelijk kan opnemen. Deze worden door de gist ook als eerste vergist.
Het idee is dat de gist eerst moeilijk vergistbare suikers verteert en daarna de makkelijke suikers krijgt. Hierdoor heeft de gist wat minder last van osmotische druk.

Sjoerd

Hoi Jacques, heb je hem meteen bij 23 graden laten vergisten? Ik heb onlangs een quad met deze gist vergist op 20 graden en heeft nauwelijks schuimvorming. Hoe was dat bij jou?

Rinus

Citaat van: Jacques op 29-12-2019  16:17 uSuikergiften na de hoofdgisting wordt gedaan bij zware bieren om te zorgen dat deze beter uitgisten. De suiker die je geeft is sucrose of glucose. Dat zijn eenvoudige suikers die de gist makkelijk kan opnemen. Deze worden door de gist ook als eerste vergist.

Ik zal dit ook eens een keer proberen. Ik bedenk mij nu hoe kan ik dan het uiteindelijke eind SG en dus het alcohol percentage berekenen?
Ik begin vandaag maar alvast met het zwaarste werk; een R10 verorberen om een gist depot op te kweken.....

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 30-12-2019  08:50 uHoi Jacques, heb je hem meteen bij 23 graden laten vergisten? Ik heb onlangs een quad met deze gist vergist op 20 graden en heeft nauwelijks schuimvorming. Hoe was dat bij jou?
Ik ben begonnen bij 21 en daarna vrij snel naar 23 ºC.

Schuimhoudbaarheid bij deze gist is inderdaad een ding door de aanmaak van hogere alcoholen.
Bij toeval heb ik gemerkt dat het extract van zoethout een schuimpositieve werking heeft. Daarom heb ik een extract van zoethout toegevoegd bij het bottelen.

Sjoerd

Citaat van: Jacques op 30-12-2019  12:08 uIk ben begonnen bij 21 en daarna vrij snel naar 23 ºC.

Schuimhoudbaarheid bij deze gist is inderdaad een ding door de aanmaak van hogere alcoholen.
Bij toeval heb ik gemerkt dat het extract van zoethout een schuimpositieve werking heeft. Daarom heb ik een extract van zoethout toegevoegd bij het bottelen.

Heeft dat geen effect op de smaak?

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 02-01-2020  21:21 uHeeft dat geen effect op de smaak?

Ja. Zelf vind ik deze smaak wel passen bij dit bier.

Rinus

Mijn Rochefort gistkweek lijkt te zijn mislukt;

Omdat ik geen drukopbouw bemerkte (normaal bij schudden komt er druk op de afsluiting) ben ik eens goed gaan kijken en ontdekte ik een scheurtje in de aluminiumfolie waarmee ik de erlenmeyer afgedekt had (zoals ik altijd doe).
Er komt een zurige geur van de gistkweek, of dat normaal is weet ik niet want dit is de eerste keer dat ik Rochefort gist opkweek.


tdp

Citaat van: Rinus op 08-01-2020  22:33 uMijn Rochefort gistkweek lijkt te zijn mislukt;

Omdat ik geen drukopbouw bemerkte (normaal bij schudden komt er druk op de afsluiting) ben ik eens goed gaan kijken en ontdekte ik een scheurtje in de aluminiumfolie waarmee ik de erlenmeyer afgedekt had (zoals ik altijd doe).
Er komt een zurige geur van de gistkweek, of dat normaal is weet ik niet want dit is de eerste keer dat ik Rochefort gist opkweek.

Meestal ruikt een starter (erg) zuur, lijkt me niet direct fout dit.

Jacques

Citaat van: Rinus op 08-01-2020  22:33 uMijn Rochefort gistkweek lijkt te zijn mislukt;

Omdat ik geen drukopbouw bemerkte (normaal bij schudden komt er druk op de afsluiting) ben ik eens goed gaan kijken en ontdekte ik een scheurtje in de aluminiumfolie waarmee ik de erlenmeyer afgedekt had (zoals ik altijd doe).
Er komt een zurige geur van de gistkweek, of dat normaal is weet ik niet want dit is de eerste keer dat ik Rochefort gist opkweek.

Het klopt wat Teun (tdp) schrijft. Een starter kan heel erg zuur overkomen.

Maar een infectie kan niet uitgesloten worden. Lastig...

Fractus

Splitsen en voor de andere batch een korrelgist gebruiken? Kun je meteen vergelijken :)

wernerthefox

Ik maak altijd starters met korrelgist en ent op dag 2. Dag 1 ruiken ze over het algemeen wat gistig/broodachtig maar niet onaangenaam. 2e dag ent ik, dan ruiken ze fris -zurig beetje groene appel. Ik belucht door hard te roeren. Type gist maakt eigenlijk niet zoveel uit. Temperatuur 24 graden. Ik gebruik 90 ml maltose stroop en 900 ml kraanwater. 0.5 g DAP.

Rinus

Ik vertrouw het helemaal niet, ik zie in de erlenmeyer minder gist onder in op de bodem liggen dan ik normaal gewend ben na (ruim) een week kweek.
Gelukkig heb ik de gist nu niet meteen dit weekend nodig dus ga ik toch maar beter een nieuwe maken.
Zeker omdat ik voor het eerst een R10 ga maken, moet ik elke invloed uitsluiten.

chthon

Aangezien hier toch verschillende mensen Rochefort 10 hebben opgekweekt, wat is het SVG dat jullie gehaald hebben?

Ik ben ook bezig met het opkweken van deze en heb vandaag, na de vierde opkweek een week of twee in de koelkast te hebben gezet, deze afgegoten om wat verder op te kweken. Ik heb het afgegoten bier (want het kwam van het vergisten van 6l wort) gemeten en ik kwam op een SG van 1.000. Ik ruik of zie nochtans niets verkeerd, het ruikt eigenlijk naar goed bier, geen sporen van schimmels of kaam of zo.

Het is een actief gistje, ik heb het eerst op kamertemperatuur laten komen en dan bij verse wort gedaan, na een half uur stond het al te schuimen als een gek.

Jacques

Citaat van: wernerthefox op 10-01-2020  16:56 uIk maak altijd starters met korrelgist en ent op dag 2. Dag 1 ruiken ze over het algemeen wat gistig/broodachtig maar niet onaangenaam. 2e dag ent ik, dan ruiken ze fris -zurig beetje groene appel. Ik belucht door hard te roeren. Type gist maakt eigenlijk niet zoveel uit. Temperatuur 24 graden. Ik gebruik 90 ml maltose stroop en 900 ml kraanwater. 0.5 g DAP.

Een starter met korrelgist?  Het kan natuurlijk maar is zeer ongebruikelijk.

Één van de voordelen van korrelgist is namelijk dat je geen starter hoeft te maken. Je kunt de gist namelijk zo over het wort strooien. Makkelijker kan niet. Hydrateren is nergens voor nodig. Korrelgist is vrij goedkoop zeker als je het vergelijkt met vloeibare gist. Als je meer gist nodig hebt omdat je een grotere hoeveelheid of een zwaardere wort gebrouwen hebt voeg je meer zakjes gist toe. Korrelgist is eenvoudig in het gebruik. Of zoals Fermentis tegenwoordig zegt: "e2u".

Rinus

De gist opkweek opnieuw gedaan, deze ziet er nu goed uit. Dit weekend staat voor de brouwdag het recept wat hierboven staat gepland. Mijn eerste Rochefort 10 kloon, ben benieuwd naar het resultaat.

Rinus

Ik wil a.s. zaterdag het recept gaan brouwen, kom er alleen zojuist achter dat ik geen Special "B" op voorraad heb. Heeft iemand een suggestie waardoor dit te vervangen?
Ik zit te denken aan een gedeelte van de 400 gram te vervangen door een Carafa special III voor de kleur en de smaak een 50-100 gram hiervan en de rest met een mout van ~200 EBC aan te vullen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring met de Special "B" eigenschappen heb, zou dit mout zo'n specifiek karakter aan de Rochefort 10 geven?
Iemand een suggestie?

Sjoerd

Als je 10% Cara 120 gebruikt en 10% donkere kandij, dan kom je er ook. Tintje lichter in kleur maar wel hele lekkere zachte karamelsmaak

Rinus

Citaat van: Sjoerd op 23-01-2020  21:27 uAls je 10% Cara 120 gebruikt en 10% donkere kandij, dan kom je er ook. Tintje lichter in kleur maar wel hele lekkere zachte karamelsmaak
Dankje Sjoerd voor de reactie.

Het recept zit al op 10.3% Cara 120 en 16.4% donkere kandij.

Zit ik dus nog steeds met de Special "B" die in het recept op 3.4% zit. Ik vraag mij dus eigenlijk ook wel af wat de invloed van "slechts"3.4% stort is in dit recept zou kunnen zijn.

Jacques

Citaat van: Rinus op 23-01-2020  20:58 uIk moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring met de Special "B" eigenschappen heb, zou dit mout zo'n specifiek karakter aan de Rochefort 10 geven?
Iemand een suggestie?

De specifieke smaak van Rochefort 10 is het gevolg van de gebruikte gist in combinatie met Special B.

Citaat van: Rinus op 23-01-2020  23:22 uZit ik dus nog steeds met de Special "B" die in het recept op 3.4% zit. Ik vraag mij dus eigenlijk ook wel af wat de invloed van "slechts"3.4% stort is in dit recept zou kunnen zijn.
Bij donkere mouten is het effect dat de mout op de smaak van je bier veel groter dan bij lichter gekleurde mouten.
Special B is een mout die zich kenmerkt door een typische rozijnachtige, nootachtige en broodachtige  smaak in combinatie met zoetige karamelachtige smaken. Zeker dat rozijnachtige, wat zo kenmerkend is voor Rochefort 10, laat zich niet makkelijk vervangen door een andere moutsoort.

Rinus

Citaat van: Jacques op 24-01-2020  12:05 uDe specifieke smaak van Rochefort 10 is het gevolg van de gebruikte gist in combinatie met Special B.
Bij donkere mouten is het effect dat de mout op de smaak van je bier veel groter dan bij lichter gekleurde mouten.
Special B is een mout die zich kenmerkt door een typische rozijnachtige, nootachtige en broodachtige  smaak in combinatie met zoetige karamelachtige smaken. Zeker dat rozijnachtige, wat zo kenmerkend is voor Rochefort 10, laat zich niet makkelijk vervangen door een andere moutsoort.
Dank je voor de uitleg Jacques, ik kan niet anders dan de brouwdag niet door te laten gaan. Eerst maar een zorgen dat ik de juiste ingrediënten in huis heb.

Misschien dat ik toch nog een ander recept ga brouwen met de Rochefort gist. Ik zou bijv. de La Trappe Quadrupel nog eens kunnen brouwen maar dan met met de opgekweekte Rochefort 8 gist die nu klaar voor de strijd staat.... Dat zou best eens een goed bier kunnen worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.