Rochefort 10 kloon

Gestart door Sjoerd, 29-03-2016 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Ik wil graag een Rochefort 10 kloon brouwen. Een echt goed kloonrecept kan ik niet vinden. Nu heb ik volgend (prijswinnend) kloonrecept van een Rochefort nr 8 gevonden:

For 10 liters, 1.080 OG, 32 IBU, 70 EBC :

Maltbill
%   Amount   Malt
70.4   2375 grams   Pilsnermalt (Belgian)
11.1   375 grams   Caramunich 120 EBC
1.5   50 grams   Carafa special dehusked 800 EBC
3.7   125 grams   Special "B"
3.7   125 grams   Flaked Corn
9.6   325 grams   Dark Candysugar

Hops (flowers) & Spices
Styrian Goldings   23 grams 4.2%   75 minutes
Hallertau Hersbrucker    10 grams 3.5%   30 minutes
Hallertau Hersbrucker    5 grams 3.5%   5 minutes
Coreanderseed crushed   5 grams   5 minutes

Yeast: Wyeast 1762 Belgian Abbey II or recultered from a bottle of
Rochefort. The winning recipe used the Wyeast.

Mashing: 3 liters per kg malt. Flaked corn boiled separately before adding
to the mash.

60-62C   30 minutes
68C   60 minutes
75C   5 minutes

Sparging with water at 78C

Nu wil ik dit recept ombouwen naar een Rochefort 10. Mijn vraag is of iemand suggesties heeft voor welke hoeveelheden mout en hop ik moet gebruiken en hoeveel spoelwater er nodig is. Alvast bedankt voor de reacties.

Groet, Sjoerd

William

Volgens mij heeft BUBS ooit de perfecte kloon gepost. Ik heb hem een paar maal gemaakt en kwam dichtbij. Zoek eens op Bubs en Rochefort. Volgens mij lijkt jou voorstel er al aardig op alleen nog wat meer suiker of vlokken om op het juiste sg te komen.

Ook de Lonse Qudrupel van Henielma komt dichtbij.

rajd

Ik heb een jaar of 2 geleden de Rochefort 8 kloonuit BrouwHulp gebrouwen. Als gist heb ik de toen net uitgekomen Safbrew Abbaye gebruikt, de kandijsiroop heb ik zelf gemaakt. Verder heb ik het recept nauwgezet gevolgd. Het was geen perfecte kloon, maar het best wel heel erg dichtbij en het was gewoon een erg lekker bier. Kan ik dus aanbevelen.

homoeccentricus

Citaat van: Sjoerd op 29-03-2016  21:35 uBesten,

Ik wil graag een Rochefort 10 kloon brouwen. Een echt goed kloonrecept kan ik niet vinden. Nu heb ik volgend (prijswinnend) kloonrecept van een Rochefort nr 8 gevonden:

For 10 liters, 1.080 OG, 32 IBU, 70 EBC :

Maltbill
%AmountMalt
70.42375 gramsPilsnermalt (Belgian)
11.1375 gramsCaramunich 120 EBC
1.550 gramsCarafa special dehusked 800 EBC
3.7125 gramsSpecial "B"
3.7125 gramsFlaked Corn
9.6325 gramsDark Candysugar

Hops (flowers) & Spices
Styrian Goldings23 grams 4.2%75 minutes
Hallertau Hersbrucker   10 grams 3.5%30 minutes
Hallertau Hersbrucker   5 grams 3.5%5 minutes
Coreanderseed crushed5 grams5 minutes

Yeast: Wyeast 1762 Belgian Abbey II or recultered from a bottle of
Rochefort. The winning recipe used the Wyeast.

Mashing: 3 liters per kg malt. Flaked corn boiled separately before adding
to the mash.

60-62C30 minutes
68C60 minutes
75C5 minutes

Sparging with water at 78C

Nu wil ik dit recept ombouwen naar een Rochefort 10. Mijn vraag is of iemand suggesties heeft voor welke hoeveelheden mout en hop ik moet gebruiken en hoeveel spoelwater er nodig is. Alvast bedankt voor de reacties.

Groet, Sjoerd
Dit schijnt een zeer goed recept te zijn. Voor een 10 gewoon de hoeveelheid suiker aanpassen tot 1.096. En de bitterheid wat verhogen denk ik, van 22 tot 27 ibu. En de candisyrup d-180 gebruiken in plaats van die kandijsuiker.

Sjoerd

Dank voor jullie reacties! Ik ben even aan het rekenen gegaan en als ik hem wil verhogen naar SG 1096, dan kom ik op 21% suiker, breng ik hem naar 1090 dan is het 17%. Voor mijn gevoel is dat hoog. Mijn vraag is wat de invloed op de kwaliteit van het bier gaat zijn. Hoor graag jullie mening

William

Die percentage's rond de 20% kunnen best. Het bier zal daardoor dunner worden in vergelijking met de Rochefort 8. Iets wat in mijn beleving klopt.
Daarnaast zal het wat alcoholisch worden. Daarnaast zal het gistprofiel waarschijnlijk ook wat uitgesprokener worden. Meer esters.

Een en ander kun je controleren door bij echt hoge temperaturen te maischen en de vergistingstemperatuur niet te ver op te laten lopen. Zorg daarnaast ook voor voldoende gist en voeg de suiker pas toe bij/na de piek van de hoofdvergisting

Brambo

Interessant recept!
Welk nut zou die mais hebben met amper 3.7% in de stort? Zou dit er origineel ook inzitten?

Sjoerd

Na alle input is dit hem geworden voor 20 liter

For 20 liters, 1.089 OG, 27 IBU

Maltbill
%    Amount    Malt
66,5 4850 grams    Pilsnermalt (Belgian)
10,3  750 grams    Caramunich 120 EBC
3,4   250 grams    Special "B"
3,4   250 grams    Flaked Corn
16,4 1198 grams    Dark Candysugar

Hops (flowers) & Spices
Styrian Goldings 30 grams 4.2%    75 minutes
Hallertau Hersbrucker     13 grams 3.5%    30 minutes
Hallertau Hersbrucker     5 grams 3.5%    5 minutes
Coreanderseed crushed    10 grams    5 minutes

Yeast: Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Mashing: 3 liters per kg malt. Flaked corn boiled separately before adding
to the mash. 18,3 l mash, 12,0 l sparging

60-62C    30 minutes
68C    60 minutes
75C    5 minuten

Moet volgens mij een mooi biertje worden!

seed7

Citaat van: Brambo op 30-03-2016  21:45 uInteressant recept!
Welk nut zou die mais hebben met amper 3.7% in de stort? Zou dit er origineel ook inzitten?

Als er mais als ingrediënt op het etiket van een bier staat, is er dan mais gebruikt of maissiroop?

Ingo

homoeccentricus

Vroeger zat er maïs in Rochefort, nu tarwebloem. De brave patertjes zijn overgeschakeld uit vrees voor genetische modificaties.

Sjoerd

Ik had een foutje gemaakt in de hopberekening, nu het goede recept

For 20 liters, 1.089 OG, 27 IBU

Maltbill
%    Amount    Malt
66,5 4850 grams    Pilsnermalt (Belgian)
10,3  750 grams    Caramunich 120 EBC
3,4   250 grams    Special "B"
3,4   250 grams    Flaked Corn
16,4 1198 grams    Dark Candysugar

Hops (flowers) & Spices
Styrian Goldings 58 grams 4.2%    75 minutes
Hallertau Hersbrucker     25 grams 3.5%    30 minutes
Hallertau Hersbrucker     13 grams 3.5%    5 minutes
Coreanderseed crushed    10 grams    5 minutes

Yeast: Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Mashing: 3 liters per kg malt. Flaked corn boiled separately before adding
to the mash. 18,3 l mash, 12,0 l sparging

60-62C    30 minutes
68C    60 minutes
75C    5 minutes

Brambo

Dag Sjoerd,

Heb je deze dan ook uiteindelijk gebrouwen? Zo ja hoe is het uitgedraaid?
Nog mensen die al dan niet al een Rochefort hebben willen klonen met succes of minder?

Sjoerd

Ja, inderdaad gebrouwen, maar met 3787 gist ipv de Rochefortgist. Prima quadrupel geworden, maar haalde het niet bij een originele Rochefort 10. De gedachte was om hem in de buurt te krijgen van een Malheur 12. Daar was ie niet zwaar genoeg voor. Had een begin SG van 1083 en eind SG van 1011.

Sjoerd

PS, volgens mij moet de winnende quadrupel van Wim van Vossen uit 2012 ook in de buurt komen, zie bewezen recepten. Moet in elk geval een erg goede quadrupel zijn.

robert nijhuis

Als ik de 4850 g pilsmout wil vervangen door extract. Hoeveel moet ik dan gebruiken?

robert nijhuis

Kent iemand een brouwrecept van de Hoegaarden Grand Cru?

Brambo

Citaat van: robert nijhuis op 03-11-2016  21:40 uAls ik de 4850 g pilsmout wil vervangen door extract. Hoeveel moet ik dan gebruiken?

En ga je de rest van de mouten dan apart maischen of hoe zie je dit juist?

Jacques

Citaat van: robert nijhuis op 03-11-2016  21:40 uAls ik de 4850 g pilsmout wil vervangen door extract. Hoeveel moet ik dan gebruiken?

Voor moutextractpoeder vermenigvuldigen met 0,6.
Voor vloeibaar moutextract vermenigvuldigen met 0,78

Jacques

Citaat van: robert nijhuis op 03-11-2016  21:46 uKent iemand een brouwrecept van de Hoegaarden Grand Cru?

Graag voor deze vraag een nieuw topic starten.

Noordzij_1

Ik heb afgelopen zondag dit recept gebrouwen (20 L was de bedoeling):

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/18db07ee00fd11a3e94aff36c348c023.JPG
Heb een paar aanpassingen gedaan en had de volgende soortelijke gewichten:
Na filter: 1.085
Na suikergift (zak op gemaakt dus was wat meer dan recept): 1.100
Na kook: 1.122 (Had 23 liter voor de kook, en nog maar 17 na de kook, ik blijf hier mee stoeien... de vorige keer verdampte er maar 3 liter =>31 naar 28 liter)
Nu (4 dagen later): 1.056 zou goed zijn voor 8.66% volgens de rekentool van brewersfriend, en dat klopt denk ik wel aardig.

Afgezien van koolzuur kloppen de smaaktonen ook behoorlijk, maar nog erg zoet natuurlijk.

HopHop

Citaat van: Noordzij_1 op 09-03-2017  18:16 uIk heb afgelopen zondag dit recept gebrouwen (20 L was de bedoeling):
...

En? heb je hem al gebotteld?

Sjoerd

Ik heb onlangs een goede quadrupel gebrouwen met de Rochefortgist, niet met de bedoeling een kloon te brouwen, maar hij komt qua type wel aardig in de buurt. Hij heeft alleen niet die typische geur en smaaktonen van de R10. Volgens mij ligt dit niet aan de mout en hop, maar toch aan de gist. Ik heb hem vergist bij 21 graden en aan het eind van de hoofdgisting nog 2 dagen op 22 graden. Staat mij bij dat ze de Rochefort op 27 graden vergisten. Ik hoor graag of iemand dit weet, dan probeer ik dat de volgende keer.

Noordzij_1

Het recept wat ik hierboven gepost heb, komt erg dicht in de buurt van het origineel, voor wie dit nog leest. Alleen de hop wijkt lichtjes af van het origineel. Maar ik zou niet weten wat ik eraan zou moeten wijzigen om het beter te krijgen.

Rinus

Is de Rochefort 10 gist zelf opgekweekt? Ik heb een proefje staan, komt niet echt op gang, heb vandaag wat gistvoeding toegevoegd, nu maar afwachten, R10 is 11.3% Alcohol, wellicht dat de gistcellen dat minder overleven in de fles.
Wellicht is het verstandiger om een Rochefort variant met een lager % te gebruiken voor het opkweken van de gist.
Heeft iemand ervaring met Rochefort gist opkweken? is het uberhaubt toevallig geen bottelgist wat Rochefort gebruikt?
Als ik een goede geschikte gist heb dan overweeg ik dit R10 recept ook eens te brouwen.

Henielma

De Rochefort gist is best op te kweken en is geen bottelgist. Soms heb je pech en lukt het niet. Koop een vers flesje Rochefort 8 (hoogste omloopsnelheid) en probeer het opnieuw.

Silky

Citaat van: Henielma op 08-01-2019  22:38 uDe Rochefort gist is best op te kweken en is geen bottelgist. Soms heb je pech en lukt het niet. Koop een vers flesje Rochefort 8 (hoogste omloopsnelheid) en probeer het opnieuw.

... of je gebruikt WLP540 van White Labs of 1762 van Wyeast, of is dat te simpel?  :weetniet:

orangeloo

Citaat van: Silky op 09-01-2019  00:02 u... of je gebruikt WLP540 van White Labs of 1762 van Wyeast, of is dat te simpel?  :weetniet:

Nee hoor dat is niet te simpel, maar wel net zo makkelijk.  ^-^
Op de site van MrMalty staat een mooi lijstje van alle gisten van White laps en Wyeast met bijbehorende brouwerijen.

Rinus

De gist is alsnog opgang gekomen (ik moet eens leren wat meer geduld te hebben).
Ik vind het alleen wel lastig om te bepalen of het nu echt de R10 gist is die actief is geworden en geen vreemd ander volkje...
Bij het opkweken van een La Trappe kon ik een frisse banaanachtige geur waarnemen dat gaf wel vertrouwen.
Bij de R10 neem ik dat nog niet waar.

p.s. overigens ook bedankt voor het vermelden de commercieel verkrijgbare suggesties! Is inderdaad wel zo simpel :-)

Henielma

Is vast het goede volkje. Gewoon verder opkweken en gebruiken. Succes met je Rochefort. Toch meer echt dan die Amerikaanse vloeibare gisten.  ;)

Rinus

Citaat van: Sjoerd op 30-07-2017  08:30 uIk heb onlangs een goede quadrupel gebrouwen met de Rochefortgist, niet met de bedoeling een kloon te brouwen, maar hij komt qua type wel aardig in de buurt. Hij heeft alleen niet die typische geur en smaaktonen van de R10. Volgens mij ligt dit niet aan de mout en hop, maar toch aan de gist. Ik heb hem vergist bij 21 graden en aan het eind van de hoofdgisting nog 2 dagen op 22 graden. Staat mij bij dat ze de Rochefort op 27 graden vergisten. Ik hoor graag of iemand dit weet, dan probeer ik dat de volgende keer.

Heeft iemand nog een antwoord op de vraag van Sjoerd? zou de vertisting op 27 ºC juist die typische smaak geven? of zou het beter in stappen gebeuren? 20-21-22.... 27
Gaat de mais er inderdaad uit?
Beetje of topic wellicht; maar ik lees hier suiker toevoegen na de hoofdvergisting?! ik doe dat nooit, altijd tijdens de kook... heeft dat een specifieke reden voor dit type bier of doe ik het altijd fout?

Jacques

Citaat van: Rinus op 29-12-2019  10:28 uHeeft iemand nog een antwoord op de vraag van Sjoerd? zou de vertisting op 27 ºC juist die typische smaak geven? of zou het beter in stappen gebeuren? 20-21-22.... 27
Gaat de mais er inderdaad uit?
Beetje of topic wellicht; maar ik lees hier suiker toevoegen na de hoofdvergisting?! ik doe dat nooit, altijd tijdens de kook... heeft dat een specifieke reden voor dit type bier of doe ik het altijd fout?

Je krijgt de typische Rochefort smaak ook bij lagere temperaturen. Een tijdje gelegen gebrouwen met de Rochefort gist. Deze heb ik laten vergisten bij 23 ºC. Dat gaf een mooi Rochefort profiel.

Suikergiften na de hoofdgisting wordt gedaan bij zware bieren om te zorgen dat deze beter uitgisten. De suiker die je geeft is sucrose of glucose. Dat zijn eenvoudige suikers die de gist makkelijk kan opnemen. Deze worden door de gist ook als eerste vergist.
Het idee is dat de gist eerst moeilijk vergistbare suikers verteert en daarna de makkelijke suikers krijgt. Hierdoor heeft de gist wat minder last van osmotische druk.

Sjoerd

Hoi Jacques, heb je hem meteen bij 23 graden laten vergisten? Ik heb onlangs een quad met deze gist vergist op 20 graden en heeft nauwelijks schuimvorming. Hoe was dat bij jou?

Rinus

Citaat van: Jacques op 29-12-2019  16:17 uSuikergiften na de hoofdgisting wordt gedaan bij zware bieren om te zorgen dat deze beter uitgisten. De suiker die je geeft is sucrose of glucose. Dat zijn eenvoudige suikers die de gist makkelijk kan opnemen. Deze worden door de gist ook als eerste vergist.

Ik zal dit ook eens een keer proberen. Ik bedenk mij nu hoe kan ik dan het uiteindelijke eind SG en dus het alcohol percentage berekenen?
Ik begin vandaag maar alvast met het zwaarste werk; een R10 verorberen om een gist depot op te kweken.....

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 30-12-2019  08:50 uHoi Jacques, heb je hem meteen bij 23 graden laten vergisten? Ik heb onlangs een quad met deze gist vergist op 20 graden en heeft nauwelijks schuimvorming. Hoe was dat bij jou?
Ik ben begonnen bij 21 en daarna vrij snel naar 23 ºC.

Schuimhoudbaarheid bij deze gist is inderdaad een ding door de aanmaak van hogere alcoholen.
Bij toeval heb ik gemerkt dat het extract van zoethout een schuimpositieve werking heeft. Daarom heb ik een extract van zoethout toegevoegd bij het bottelen.

Sjoerd

Citaat van: Jacques op 30-12-2019  12:08 uIk ben begonnen bij 21 en daarna vrij snel naar 23 ºC.

Schuimhoudbaarheid bij deze gist is inderdaad een ding door de aanmaak van hogere alcoholen.
Bij toeval heb ik gemerkt dat het extract van zoethout een schuimpositieve werking heeft. Daarom heb ik een extract van zoethout toegevoegd bij het bottelen.

Heeft dat geen effect op de smaak?

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 02-01-2020  21:21 uHeeft dat geen effect op de smaak?

Ja. Zelf vind ik deze smaak wel passen bij dit bier.

Rinus

Mijn Rochefort gistkweek lijkt te zijn mislukt;

Omdat ik geen drukopbouw bemerkte (normaal bij schudden komt er druk op de afsluiting) ben ik eens goed gaan kijken en ontdekte ik een scheurtje in de aluminiumfolie waarmee ik de erlenmeyer afgedekt had (zoals ik altijd doe).
Er komt een zurige geur van de gistkweek, of dat normaal is weet ik niet want dit is de eerste keer dat ik Rochefort gist opkweek.


tdp

Citaat van: Rinus op 08-01-2020  22:33 uMijn Rochefort gistkweek lijkt te zijn mislukt;

Omdat ik geen drukopbouw bemerkte (normaal bij schudden komt er druk op de afsluiting) ben ik eens goed gaan kijken en ontdekte ik een scheurtje in de aluminiumfolie waarmee ik de erlenmeyer afgedekt had (zoals ik altijd doe).
Er komt een zurige geur van de gistkweek, of dat normaal is weet ik niet want dit is de eerste keer dat ik Rochefort gist opkweek.

Meestal ruikt een starter (erg) zuur, lijkt me niet direct fout dit.

Jacques

Citaat van: Rinus op 08-01-2020  22:33 uMijn Rochefort gistkweek lijkt te zijn mislukt;

Omdat ik geen drukopbouw bemerkte (normaal bij schudden komt er druk op de afsluiting) ben ik eens goed gaan kijken en ontdekte ik een scheurtje in de aluminiumfolie waarmee ik de erlenmeyer afgedekt had (zoals ik altijd doe).
Er komt een zurige geur van de gistkweek, of dat normaal is weet ik niet want dit is de eerste keer dat ik Rochefort gist opkweek.

Het klopt wat Teun (tdp) schrijft. Een starter kan heel erg zuur overkomen.

Maar een infectie kan niet uitgesloten worden. Lastig...

Fractus

Splitsen en voor de andere batch een korrelgist gebruiken? Kun je meteen vergelijken :)

wernerthefox

Ik maak altijd starters met korrelgist en ent op dag 2. Dag 1 ruiken ze over het algemeen wat gistig/broodachtig maar niet onaangenaam. 2e dag ent ik, dan ruiken ze fris -zurig beetje groene appel. Ik belucht door hard te roeren. Type gist maakt eigenlijk niet zoveel uit. Temperatuur 24 graden. Ik gebruik 90 ml maltose stroop en 900 ml kraanwater. 0.5 g DAP.

Rinus

Ik vertrouw het helemaal niet, ik zie in de erlenmeyer minder gist onder in op de bodem liggen dan ik normaal gewend ben na (ruim) een week kweek.
Gelukkig heb ik de gist nu niet meteen dit weekend nodig dus ga ik toch maar beter een nieuwe maken.
Zeker omdat ik voor het eerst een R10 ga maken, moet ik elke invloed uitsluiten.

chthon

Aangezien hier toch verschillende mensen Rochefort 10 hebben opgekweekt, wat is het SVG dat jullie gehaald hebben?

Ik ben ook bezig met het opkweken van deze en heb vandaag, na de vierde opkweek een week of twee in de koelkast te hebben gezet, deze afgegoten om wat verder op te kweken. Ik heb het afgegoten bier (want het kwam van het vergisten van 6l wort) gemeten en ik kwam op een SG van 1.000. Ik ruik of zie nochtans niets verkeerd, het ruikt eigenlijk naar goed bier, geen sporen van schimmels of kaam of zo.

Het is een actief gistje, ik heb het eerst op kamertemperatuur laten komen en dan bij verse wort gedaan, na een half uur stond het al te schuimen als een gek.

Jacques

Citaat van: wernerthefox op 10-01-2020  16:56 uIk maak altijd starters met korrelgist en ent op dag 2. Dag 1 ruiken ze over het algemeen wat gistig/broodachtig maar niet onaangenaam. 2e dag ent ik, dan ruiken ze fris -zurig beetje groene appel. Ik belucht door hard te roeren. Type gist maakt eigenlijk niet zoveel uit. Temperatuur 24 graden. Ik gebruik 90 ml maltose stroop en 900 ml kraanwater. 0.5 g DAP.

Een starter met korrelgist?  Het kan natuurlijk maar is zeer ongebruikelijk.

Één van de voordelen van korrelgist is namelijk dat je geen starter hoeft te maken. Je kunt de gist namelijk zo over het wort strooien. Makkelijker kan niet. Hydrateren is nergens voor nodig. Korrelgist is vrij goedkoop zeker als je het vergelijkt met vloeibare gist. Als je meer gist nodig hebt omdat je een grotere hoeveelheid of een zwaardere wort gebrouwen hebt voeg je meer zakjes gist toe. Korrelgist is eenvoudig in het gebruik. Of zoals Fermentis tegenwoordig zegt: "e2u".

Rinus

De gist opkweek opnieuw gedaan, deze ziet er nu goed uit. Dit weekend staat voor de brouwdag het recept wat hierboven staat gepland. Mijn eerste Rochefort 10 kloon, ben benieuwd naar het resultaat.

Rinus

Ik wil a.s. zaterdag het recept gaan brouwen, kom er alleen zojuist achter dat ik geen Special "B" op voorraad heb. Heeft iemand een suggestie waardoor dit te vervangen?
Ik zit te denken aan een gedeelte van de 400 gram te vervangen door een Carafa special III voor de kleur en de smaak een 50-100 gram hiervan en de rest met een mout van ~200 EBC aan te vullen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring met de Special "B" eigenschappen heb, zou dit mout zo'n specifiek karakter aan de Rochefort 10 geven?
Iemand een suggestie?

Sjoerd

Als je 10% Cara 120 gebruikt en 10% donkere kandij, dan kom je er ook. Tintje lichter in kleur maar wel hele lekkere zachte karamelsmaak

Rinus

Citaat van: Sjoerd op 23-01-2020  21:27 uAls je 10% Cara 120 gebruikt en 10% donkere kandij, dan kom je er ook. Tintje lichter in kleur maar wel hele lekkere zachte karamelsmaak
Dankje Sjoerd voor de reactie.

Het recept zit al op 10.3% Cara 120 en 16.4% donkere kandij.

Zit ik dus nog steeds met de Special "B" die in het recept op 3.4% zit. Ik vraag mij dus eigenlijk ook wel af wat de invloed van "slechts"3.4% stort is in dit recept zou kunnen zijn.

Jacques

Citaat van: Rinus op 23-01-2020  20:58 uIk moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring met de Special "B" eigenschappen heb, zou dit mout zo'n specifiek karakter aan de Rochefort 10 geven?
Iemand een suggestie?

De specifieke smaak van Rochefort 10 is het gevolg van de gebruikte gist in combinatie met Special B.

Citaat van: Rinus op 23-01-2020  23:22 uZit ik dus nog steeds met de Special "B" die in het recept op 3.4% zit. Ik vraag mij dus eigenlijk ook wel af wat de invloed van "slechts"3.4% stort is in dit recept zou kunnen zijn.
Bij donkere mouten is het effect dat de mout op de smaak van je bier veel groter dan bij lichter gekleurde mouten.
Special B is een mout die zich kenmerkt door een typische rozijnachtige, nootachtige en broodachtige  smaak in combinatie met zoetige karamelachtige smaken. Zeker dat rozijnachtige, wat zo kenmerkend is voor Rochefort 10, laat zich niet makkelijk vervangen door een andere moutsoort.

Rinus

Citaat van: Jacques op 24-01-2020  12:05 uDe specifieke smaak van Rochefort 10 is het gevolg van de gebruikte gist in combinatie met Special B.
Bij donkere mouten is het effect dat de mout op de smaak van je bier veel groter dan bij lichter gekleurde mouten.
Special B is een mout die zich kenmerkt door een typische rozijnachtige, nootachtige en broodachtige  smaak in combinatie met zoetige karamelachtige smaken. Zeker dat rozijnachtige, wat zo kenmerkend is voor Rochefort 10, laat zich niet makkelijk vervangen door een andere moutsoort.
Dank je voor de uitleg Jacques, ik kan niet anders dan de brouwdag niet door te laten gaan. Eerst maar een zorgen dat ik de juiste ingrediënten in huis heb.

Misschien dat ik toch nog een ander recept ga brouwen met de Rochefort gist. Ik zou bijv. de La Trappe Quadrupel nog eens kunnen brouwen maar dan met met de opgekweekte Rochefort 8 gist die nu klaar voor de strijd staat.... Dat zou best eens een goed bier kunnen worden.

Jacques

Voor een La Trappe Quadrupel geldt ook dat je alleen een goede kloon kunt brouwen met de originele La Trappe gist.


Je zou eens helemaal buiten betreden paden kunnen treden door een zwaar blond te brouwen met de Rochefort gist. Dat geeft en verrassend resultaat.

Sjoerd

Citaat van: Rinus op 24-01-2020  18:33 uDank je voor de uitleg Jacques, ik kan niet anders dan de brouwdag niet door te laten gaan. Eerst maar een zorgen dat ik de juiste ingrediënten in huis heb.

Misschien dat ik toch nog een ander recept ga brouwen met de Rochefort gist. Ik zou bijv. de La Trappe Quadrupel nog eens kunnen brouwen maar dan met met de opgekweekte Rochefort 8 gist die nu klaar voor de strijd staat.... Dat zou best eens een goed bier kunnen worden.

Ik zou gewoon lekker brouwen morgen, 10% tarwemout, 10% cara 120 en 10% donkere kandij en je krijgt een heerlijke quad die aardig in de buurt komt

EBC

Pas maar op met Special B. Voor je het weet heb je een te gebrand bier te pakken. Kleine hoeveelheden! Wanneer Rochefort iets niet is, is het bitter. Ook niet moutbitter.

Jacques

Citaat van: EBC op 24-01-2020  22:24 uPas maar op met Special B. Voor je het weet heb je een te gebrand bier te pakken. Kleine hoeveelheden! Wanneer Rochefort iets niet is, is het bitter. Ook niet moutbitter.

Mee eens. Deze mout heeft grote invloed op de smaak van je bier. 3,4% is niet een klein beetje dat je zo maar kunt weglaten.  :)

Rinus

Ik heb mij uiteindelijk aan het originele recept weten te houden, afgelopen zaterdag gebrouwen. Het rendement was zeer hoog en hij staat nu nog altijd keurig te vergisten met de zelf opgekweekte Rocheort 10 gist. So far so good!

Rinus

Het alcoholpercentage is een flink stuk hoger uitgevallen, Rochefort 10 is normaal 11.3% ik kom op 13.5%

Rochefort 10 zelfkweek   8-feb-20   13-apr-20      13.5%   24 Brix   9 Brix
8 feb gebrouwen en 13 apr op de fles gegaan, sindsdien bij ca 23-25C laten staan, maar hij komt niet goed op druk, het mailximale wat ik gezien heb is 0.3-0.4 bottelsuiker was 2 g per flesje (33 cl).

Na speurwerk op dit forum heb ik besloten vandaag alle flesjes open te maken, SafAle F2 bottelgist toe te voegen en weer afsluiten in de hoop dat de komende dagen de druk wel gaat toenemen...
Volgens het zakje moet ik 14 gram per hectoliter gebruiken dus 0.14gr per liter ik had 88 flesjes. Overigens staat in het spec blad bij 12% Alcohol, ik zit wel 1.5% hoger dus zal de gist het zwaar krijgen?
Dus 88 x 33 cl = 29,04 L = 4,07 gram nodig voor deze batch.
Ga ik dus 88 gelijke doseringen nodig hebben, ik denk aan 2.5 ml per flesje dus 88 x 2.5 = 220 ml (steriel) water om de 4.07 gram gist in op te lossen.
Steriel water maken door te koken en af te koelen tot ca 20C.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt....

Rinus

De Rochefort 10 is uiteindelijk goed gekomen met behulp van champagne gist (dus weer alle flesjes open).
Ondanks dat het een heel zwaar bier is geworden is de smaak toch nog erg goed en lang houdbaar ~14%.
Afgelopen week een nieuwe batch Rochefort 10 gebrouwen met een Rochefort 8 opkweek, deze staat weer lekker te pruttelen, deze keer iets minder mout gestort om het SG wat lager te houden.

Maar... even terug naar de gist; ik zag dat Rochefort nu ook een Tripel heeft uitgebracht na 65 jaar weer iets nieuws. Ik heb hem al geproefd maar vind hem helaas niet echt spectaculair.

Anyway, wat wel interessant voor ons hobbybrouwers is het gistdepot om op te kweken voor de Rochefort 10.
Of deze gist van de Tripel (8.1%) hetzelfde is als van de Rochefort 6-8-10 weet ik niet, maar hij is zeker wel lekker vers.

chthon

Mijn bevindingen over de Rochefort gist (opgekweekt uit Rochefort 8):

  • Blijkbaar var. diastaticus, gaat heel ver door
  • Blijft ook vergisten in de koelkast
  • Bier blijft troebel, ik heb ergens teruggevonden dat Rochefort filtert, ik snap wel waarom.

Ik heb er een enkel bier mee gebrouwen, om voldoende voorraad te hebben en op te schalen voor een starter, en dan heb ik er  in april 2020 een tripel mee gebrouwen :-) Ik was dus eigenlijk de eerste. Als hoppen een combinatie van Merkur, Hallertau Hersbrucker   en Saaz. Zeer goed gelukt.

Rinus

Heeft iemand al kunnen ontdekken of de Rochefort Tripel dezelfde gist heeft als de R10?

Ik wil weer een nieuwe R10 batch gaan brouwen, maar zolang ik niet zeker weet dat de nieuwe tripel bijvoorbeeld geen bottelgist is gebruik ik voor de zekerheid toch nog maar de originele R10...

Jacques

Citaat van: Rinus op 01-02-2021  17:40 uHeeft iemand al kunnen ontdekken of de Rochefort Tripel dezelfde gist heeft als de R10?

Ik wil weer een nieuwe R10 batch gaan brouwen, maar zolang ik niet zeker weet dat de nieuwe tripel bijvoorbeeld geen bottelgist is gebruik ik voor de zekerheid toch nog maar de originele R10...

Ga er maar vanuit dat de tripel net als de andere bieren van deze trappistenbrouwerij geen andere gist gebruikt bij het bottelen. Het is namelijk niet logisch dat ze voor dit bier anders werken dan bij hun andere bieren.

Rinus

Citaat van: Jacques op 01-02-2021  20:21 uGa er maar vanuit dat de tripel net als de andere bieren van deze trappistenbrouwerij geen andere gist gebruikt bij het bottelen. Het is namelijk niet logisch dat ze voor dit bier anders werken dan bij hun andere bieren.
Dank voor de reactie Jacques. Ik twijfel namelijk omdat ik de typische Rochefort gist niet proef in de Tripel, maar dat zegt natuurlijk nog niet veel. De R6-8 smaakt ook heel erg anders dan de R10. Het Tripel recept is dan ook totaal anders dan de R10.
De enige manier om hier echt zeker van te zijn is de batch te splitsen met 2 verschillende opgekweekte gistsoorten.
Ik heb zojuist al de R10 op kweek gezet. Morgen de Rochefort Tripel op kweek zetten in de hoop dat ik het voor dit weekend nog voor elkaar krijg om voldoende gist te hebben voor de batch die ik zaterdag wil gaan brouwen.

Rinus

Vandaag een nieuwe batch Rochefort 10 brouwen, hopelijk voor de sneeuwval klaar...
Update mbt de gistkweek;
De opgekweekte gist van de Rochefort Tripel doet het fantastisch goed, dat gaat een succes worden!
De opgekweekte gist van de Rochefort 10 doet het maar matig, als ik zwenk/schud niet veel activiteit te bespeuren..
Komt natuurlijk ook omdat de Rochefort 10 een hoog alcoholpercentage heeft en niet veel vitale gist over blijft.
Zondagochtend moeten ze toch echt aan het werk als het wort van het brouwsel van zaterdag is afgekoeld, wellicht zelfs al vandaag omdat het zo koud is buiten...
Wordt vervolgd... Uiteindelijk gaat deze opgedeelde batch om het verschil van deze twee gistsoorten...

Eric v B

Ik heb vorige maand een Rochefort 10 gebrouwen met Wyeast 1762 Belgian Abbey. Deze is kraakhelder en iets te licht. Deze staat momenteel  1,5 week te hergisten op de fles maar echt haast lijkt ie niet te hebben. Ik bottel altijd een plastic bierflesje met schroefdop om te kunnen controleren of de hergisting op gang komt. Als deze knoerphard is en je deze niet meer in kan knijpen, dan heb je meestal genoeg koolzuur. Deze methode is niet 100% maar wel een goede indicatie.

Rinus

Citaat van: Eric v B op 06-02-2021  12:16 uIk heb vorige maand een Rochefort 10 gebrouwen met Wyeast 1762 Belgian Abbey. Deze is kraakhelder en iets te licht. Deze staat momenteel  1,5 week te hergisten op de fles maar echt haast lijkt ie niet te hebben. Ik bottel altijd een plastic bierflesje met schroefdop om te kunnen controleren of de hergisting op gang komt. Als deze knoerphard is en je deze niet meer in kan knijpen, dan heb je meestal genoeg koolzuur. Deze methode is niet 100% maar wel een goede indicatie.
Ik meet mijn hergisting op de fles met een echte drukmeter. Eigenlijk heel simpel met een setje drukmeters van autobanden... echt geweldig handig! zoek maar eens op hopfnerd of Andreas Spies op Youtube. Voorlopig houd ik het bij zelf de druk in de gaten houden ipv logging... voor mij nu prima! Als je iemand met een 3d printer kent dan ben je al snel vertrokken!
Overigens voor minder dan 22 euro vind je zo een setje op Aliexpress... echt de moeite waard!

Eric v B

Citaat van: Rinus op 06-02-2021  18:00 uIk meet mijn hergisting op de fles met een echte drukmeter. Eigenlijk heel simpel met een setje drukmeters van autobanden... echt geweldig handig! zoek maar eens op hopfnerd of Andreas Spies op Youtube. Voorlopig houd ik het bij zelf de druk in de gaten houden ipv logging... voor mij nu prima! Als je iemand met een 3d printer kent dan ben je al snel vertrokken!
Overigens voor minder dan 22 euro vind je zo een setje op Aliexpress... echt de moeite waard!
Bedankt voor de tip. Best wel een slimme kerel die Andreas Spiess!

Rinus

Korte update;

Rochefort Tripel gist is goed op gang gekomen en staat heerlijk te pruttelen.

Rochefort 10 gist gaat hem denk ik niet meer worden, de opkweek was ook al nauwelijks actief.
Ik ben ook stom geweest; niet aan gedacht dat ik nog Rochefort 6 en Rochefort 8 flesjes heb staan (vergeten biertjes in de koeling) Vanavond start ik een Rochefort 6 opkweek en hoop tegen eind van de week toch nog de Rochefort 10 split batch te enten anders denk ik dat het niet meer goed gaat komen met dit vergelijkend experiment.
Ik hoop dat er ondertussen geen andere beestjes zich gaan ontfermen over mijn andere helft van de batch.

Rinus

Weer een update;

1. 19 februari 2021 Ik heb aan de Rochefort "Tripel gist batch" 1 liter palmsiroop toegevoegd na de hoofdvergisting, dit geeft 12.2 punten SG extra; 570 gram suiker per liter siroop, dit verhoogd de "start" SG van 19 (gemeten) naar 21.3 Brix. er zat nog een restje palmsuiker in de verpakking die ik in de koffie heb geproefd, moet zeggen dat het een intense smaak geeft die lijkt op karamel, koffie, chocolade. Overigens nog even gemeten voor de suiker toevoeging toen was de SG: 10 Brix.
2. De Rochefort 10 gist pitch die later op gang kwam heeft nu ook de hoofdvergisting achter de rug, ik heb besloten hier geen palmsuiker aan toe te voegen om smaakverschil van de palmsuiker te kunnen ervaren, want  de Rochefort 10 en Tripel Rochefort gist zal naar ieders verwachting toch wel hetzelfde zal zijn, maar daar was dit experiment juist wel voor bedoeld, volgende keer beter dus...

Experiment wat betreft gist vergelijking tussen de R10 en de Rochefort Tripel dus gefaald, helaas...

Hierdoor zal ik morgen nog 570 gram kristal suiker opgelost in water met een totaal volume van 1 Liter  koken, afkoelen en aan de met Rochefort 10 pitched helft toevoegen (punt2)

Het wordt wat ingewikkeld, maar ik hoop dat jullie mijn rationale begrijpen.

Rinus

Gisteren (26 FEB 21) weer een nieuwe batch gebrouwen.
De Rochefort 6 gist die ik eerder had opgekweekt had ik niet nodig omdat de Rochefort 10 toch nog op gang kwam. Deze gist heeft een weekje in de koelkast gestaan, heb hem opgeschaald van 0.5 L naar 1.5 L (ging heel erg goed, heeft 2 dagen goed staan gisten).
De batch van gisteren krijgt vandaag deze gist toegediend. Ik ben van plan om hier dan na de hoofdvergisting nog wat suiker toe te voegen, waarschijnlijk weer 2 verschillende soorten als proef.
De laatste gift Hallertau (5 min) heb ik vervangen door Saphir van 't Hoppecruyt omdat de Hallertau op was, ben benieuwd of dit veel verschil maakt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.