Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Sorachi ace (pale ale)  (gelezen 2637 keer)

Offline ForBeerLovers

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • abdij bieren en whisky's , that's DAMN good
    • vdh-meat
Sorachi ace (pale ale)
« Gepost op: 27-03-2016 22:09 u »
Beste hobbybrouwers ,

Mijn naam is Paul, beginnend brouwer...
Heb zojuist mijn eerste bier gebotteld maar loop tegen een aantal beginners(foutjes) met betrekking op: koudhoppen, bottelen.

Ben 3 weken geleden begonnen met het brouwproces, de eerste brouwdag viel me zwaar tegen. Om 11.00 s'ochtends begonnen met het brouwen met een Grainfather recht uit de doos (alle attributen trouwens) .Ten eerste het schroten van de mouten was moeilijk, bij het openen van de doos zat er al geen beschrijving bij de moutmolen en viel de afstelling zwaar tegen, waardoor bij de brouwdag het mout niet goed geschroot was. Verder viel me op dat de Grainfather moeite had op ingestelde temperaturen te blijven (50/67/72/78) graden, schoot daar vaak overheen. Verder verliep brouwdag redelijk al was ik pas rond 22.00 s'avonds klaar met brouwen en schoonmaken...
Het wort was op 19 graden mijn Fastfermentor ingegaan met de M444 US Westcoast gist van Mangrove Jack's, had 16 liter wort en had 1,5 zakje gebruikt (15 g). Gisting kwam pas de dag erna opgang op 21 graden, en viel 2 dagen erna stil.
Na een week heb ik de gistbal leeggegooid en ben ik gaan nagisten op 12 graden, na 4 dagen nogmaals gistbal leeggegooid en toen gaan lageren op 5 graden en ook mijn koudhop toegevoegd, dit zou volgens recept een week moeten staan voor bottelen maar dit is uiteindelijk 2 weken geworden door omstandigheden ...
'Vandaag gebotteld met 6 gram suiker per liter, jongbier rook heerlijk en smaakte fris! Nu was mij verteld dat ik voor het bottelen wat gist moest toevoegen zodat gisting op fles beter tot stand komt, klopt dit en is dit altijd nodig? Vind hier namelijk weinig over terug op het forum...
Heb de flesjes nu weggezet in gistkast op 23 graden maar weet niet hoelang dit moet en of ik dit bv een week moet laten staan alvorens de temperatuur te laten zakken.
Ben benieuwd naar jullie mening...
PS heb ook een ALVA aangeschaft maar zit met de instelling hiervan om hem perfect aan te laten sluiten bij mijn Grainfather.

Met vriendelijke biersmile,
Paul

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bierfan

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Sorachi ace (pale ale)
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2016 23:08 u »
Hoi Paul,

Je hebt een leuke lange brouwdag gehad. maischschema zou ik in het begin niet al te moeilijk over doen.
60/75 minuten op 65 graden is meestal wel goed.

Het is wel belangrijk dat je je SG gaat meten. Dus koop een maatcilinder en een sg dobber, en dan weet je tenminste waar je mee bezig bent en ook wanneer de vergisting klaar is.

Bottelgist is meestal niet nodig. Als je je flessen 2 weken laat staan op 23 graden zal het wel goed zijn.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2016 23:52 u »
Beter is het (maar dat weet jij nu ook) om dingen als de moutmolen en zo van te voren in orde te hebben want dat kun je op je eerste brouwdag er allemaal niet bij hebben.
En inderdaad het is ook handig als je je begin SG en eind SG weet.
Verder is er niks mis mee als je om 22:00 uur klaar bent en je gisting begint de volgende dag.
Het nagisten doe je op dezelfde temp. als de hoofdgisting of zelfs nog iets hoger.
Jij schrijft op 12 graden vind ik wel een beetje erg laag.
Pas bij het lageren breng ik de temp. omlaag.
En zoals al gezegd was het handig geweest als je je SG had geweten.
 En bottelgist is in principe niet nodig.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 28-03-2016 09:37 u »
Klinkt als een enerverend dagje maar het belangrijkste is dat er iets in de fles gegaan dat naar jou smaak is.

Zoals bierfan aangeeft is het wel verstandig om op bepaalde momenten het sg / brix te meten. Dan weet je zeker dat je kunt koelen en bottelen. Je hebt een overmaat gist gebruikt dus de snelle vergisting zal wel kloppen en je mag er vanuit gaan dat het is uitvergist.

Omdat je wat problemen met het schroten had zou het begin SG wel eens wat lager kunnen zijn dan beoogd hoewel je met langer maischen e.d. misschien weer hebt gecompenseerd.

Nu geduld hebben en het volgende brouwsel voorbereiden. Ga je de gist hergebruiken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28-03-2016 12:33 u »
De eerste keer brouwen zonder eerst een cursus te hebben gedaan of bij iemand gekeken te hebben kan inderdaad tegenvallen. Het is een klein beetje als autorijden zonder eerst gelest te hebben. En als je dan niet weet hoe de auto gestart moet worden duurt het even voordat je auto op gang hebt.

Maar met het brouwen van bier is het ook zo dat naar mate je vaker brouwt alles veel makkelijker gaat. Je weet welke handelingen je hebt te verrichten en het bijsturen gaat ook veel beter. Na een tijdje is het een automatisme en kun je richten op het creatieve deel van het bouwen: het bedenken van recepten en het perfectioneren van je bier.

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #5 Gepost op: 28-03-2016 19:38 u »
Oefening baart kunst. Je hebt in elk geval mooie spullen gekocht. Kijk een naar flink wat Youtube filmpjes en lees Verander water in bier. Het wordt alleen maar leuker hoor!

Tags: beginner