Hobbybrouwen > Grondstoffen

Kandijsuiker

<< < (3/3)

Bas:

--- Citaat ---
... Bas, ik begrijp dat je het wel eens gedaan hebt, heb je het ook in het bier gebruikt?

--- Einde van citaat ---

Herhaaldelijk, maar nooit voor mijn bier. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een biertje gemaakt heb met karamel als ingredient. Wel voor bruiloft ooit een in Oost-Europa, waar minder bier en meer (veel meer) sterk op tafel staat. Om de kosten te drukken wordt daar vaak de vodka zelf gemaakt. Bij een destileerderij wordt dan zo'n 100 liter 95% spiritus, de drinkbare variant (hoewel drinkbaar), bulk ingekocht (in van die grote 50 liter gistflessen). Daar wordt thuis dan bruilofts-vodka van gemaakt. Gewoonte is om aan een redelijk aantal flessen gekaramelliseerde  suiker toe te voegen. Toen gemerkt dat het gieten van de warme oplossing in de flessen vodka erg leuke kristallen opleverde (die pas na lang en behoorlijk schudden op wilden lossen). Maar goed, dat hoort hier niet allemaal op dit forum thuis.

Als je zelf suiker wil karameliseren, experimenteer eerst maar eens, en proef ook of dit wel de smaak is die je verwacht had.

Grt, Bas H.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie