Hobbybrouwen > Grondstoffen

Kandijsuiker

(1/3) > >>

MO:
Kan iemand mij vertellen hoe kandijsuiker wordt gemaakt.

Is de witte vorm eenvoudig langzaam gekristalliseerd kristalsuiker en de bruine vorm langzaam gekristalliseerd ruwe suiker?

??

MO

JWVG:
Volgens mij is de donkere variant niet ruwe suiker, maar gekaramelliseerde  'tafel'suiker. De lichte variant is volgens mij inderdaad chemisch helemaal gelijk aan tafelsuiker.

:degroeten: JW.

satan:
Volgens het grote Belgische bieren boek van Michael Jackson
gebruiken de paters van Orval kandijsuiker die nog steeds traditioneel gemaakt wordt door
kristallisering op draden. blz 205
Misschien heeft Jacques hier iets van op gemerkt bij zijn laatste Orval bezoek?

Jacques:
Hoi Satan,

Nee, dat heb ik niet zo veel van mee gekregen. Ik weet wel dat veel Belgische brouwerijen kandijsuikersiroop gebruiken. Dat is een nevenproduct bij de productie van de vaste kandij.
Van een Belgische producent heb ik een jaar of twee geleden begrepen dan voor de donkere kandij een kleurstof (karamel) gebruikt wordt.

:degroeten: Jacques

MO:
Omdat ik aan jullie ook niet zo veel heb (grapje, grapje) ben ik zelf maar gaan zoeken.

Op http://www.xquis.com/products/_nl/kandijsuiker.htm staat

"Kandijkristallen ontstaan wanneer men in een onverzadigde warme suikeroplossing kristallen laat groeien. Om de donkere kandijsoorten te bekomen wordt er een carameloplossing toegevoegd.

Kandijklontjes bestaan in diverse kleuren: wit, bruin en gelig. Deze kleur hangt af van de hoeveelheid suikerstroop er toegevoegd wordt.

Kandijsuiker bevat sacharose"

Op http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/chemieensuikers.htm#Kandij
staat:

"Kandijsuiker. Suiker die uit een (hete) oververzadigde oplossing uitgekristalliseerd is op katoenen draden (duurt enkele weken). Door de toevoeging van karamel kunnen verschillende kleuren bruin verkregen worden. Zelfs bijna zwarte kandij is mogelijk. De Nederlandse arts Boerhaave schreef in de 17e eeuw zwarte kandij voor als middel tegen keelpijn en verkoudheid. Als in een recept witte kandijsuiker vermeld wordt, kan "gewone" suiker genomen worden (de suiker is hetzelfde, alleen de kristallen zijn bij kandij wat groter. Hierdoor smaken ze ook anders! En gewone suiker is een stuk goedkoper dan kandij !).  "

Heb ik laatst net 5 kg witte kandijsuiker gekocht bij de Sligro. Ook weer weggegooid geld dus. Gewone suiker blijkt net zo goed te zijn. Ook bruine kandij suiker vind ik veel te duur. De vraag is nu: hoe kan ik aan een karamel oplossing komen? Iemand een idee?

gr
MO

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie