Beginnen met kegs en droogkoeler

Gestart door Hoppenbrouwers, 25-03-2016 02:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Na twee jaar wikken en wegen toch maar de knoop doorgehakt en een droogkoeler aangeschaft. Ik stap over op keggen ipv bottelen.
Dus kegs aangeschaft, een nieuwe Lindr droogkoeler gekocht en het een en ander op dit forum nagelezen. Aangezien keggen helemaal nieuw voor me is zijn daar natuurlijk nog vragen genoeg over. Wat ik zo snel niet kon vinden zijn de volgende dingen:

Over keggen:
  • Volstaat kegs reinigen en desinfecteren op dezelfde manier als je gistvat? (of komt er structurele demontage bij kijken?)
  • Moet de stijgbuis ook elke keer volledig doorgespoeld worden? Of is 'de wet van de communicerende vaten' voldoende om het grootste deel ervan schoon/gedesinfecteerd te krijgen?
En zo ja... aangezien ik altijd met perazijnzuur desinfecteer, kan dit kwaad voor de nippels, koppelingen of tapkraan?
  • Hoe krijg je het vat na vullen het beste op druk? Op de gewenste druk zetten en dagen laten staan? Of volle bak druk er op en het vat schudden? Ik zie beiden methoden namelijk regelmatig voorbij komen.

Over de koeler:
  • Kunnen er gezien de John Guest koppeling enkel de 9.5mm bierslangen in?

  • Hoe werkt de JG insteekkoppeling op de koeler zelf? Handleiding voorziet hier vreemd genoeg niet in en ik krijg er zo geen beweging in.
  • Is maandelijks schoonmaken met PBW voldoende? Of moet je met sponsjes werken? (waar ik van lees dat die vaak achter blijven in de leiding)
  • Hoe lang kun je je bier in de koeler laten staan (lees dagen overbruggen zonder dat die gebruikt wordt)?

Nu heb ik de volgende zaken besteld om het werkend te krijgen. Althans, dat hoop ik dan. Heb er nog weinig kaas van gegeten dus hopelijk heb ik het hiermee compleet:

NC koppeling met draad voor op de keg

Koppelstuk om naar de slang te gaan

Knietje om aan te sluiten op de JG koppeling die vast aan de koeler zit

Bierslang 6.7x9.5mm

Ik ga morgen in ieder geval het bier op de keg doen. Verder over 1 week een feest waarbij alles officieel voor het eerst op de proef gesteld gaat worden dus alle tips die voorkomen dat ik alleen maar schuim kan tappen zijn welkom :groots:

Johnny Stardust

Hopelijk gaat dit een interessant topic worden. Zelf speel ik ook met de gedachte een Lindr aan te schaffen. Alleen was ik nog niet zo ver met mijn gedachten als jij. Helaas kan ik je dus nog niet veel antwoord geven op deze vragen. Wel heb ik zojuist de eerste 'nieuwe' kennis zojuist op gedaan. Verder, kun je me ook eens vertellen welke Lindr je hebt aangeschaft en waarom juist dit dit type?

Wel kan ik je laten weten hoe je Kegs op druk krijgt. Ga als volgt te werk: 1) vul de Keg en sluit af 2) lees in BrouwHulp/BrouwVisie af wat het C02-gehalte is wat je bier dient te hebben of wat jij er in wenst te hebben 3) zet de Keg weg bij een constante temperatuur, dat kan in een koelkast maar mag ook in een kelder oid 4) bepaal de temperatuur in de ruimte waar je de Keg gaat voorzien van CO2/carboniseert 5) lees in de 'carbonation card' (zie bijlage) bij de carbonisatietemperatuur (zie 4) en het gewenste C)2 gehalte de vereiste Keg-druk af 6) koppel Keg aan de C02 cilinder en stel de vereiste druk in 7) laat een aantal weken staan en het bier is op druk

Je kunt inderdaad ook meer druk geven en met de Keg gaan rollen en zo. Dan heb je je Keg eerder op druk, echter bestaat dan heel snel de kans dat je overcarboniseert en dat je daardoor niet het gewenste resultaat krijgt. Wat ik lees is het niet makkelijk over een eenmaal overgecarboniseerd bier te de-carboniseren. Kortom, gewoon even een week of twee weken geduld hebben dus ;)

Nog een tweetal interessante links: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10402.0.html
En deze: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18741.msg462841.html#msg462841

edit: pdf-file toegevoegd met carbonisatie gegevens

seed7

Hier weet ik allemaal helemaal niets van, maar ik weet wel dat Lindr op bestelling 5/8" schroefkoppeling kan leveren ipv de JG koppeling voor wie dat prettiger vind.

(Edit: ik heb een  Kontakt 70/K waarvan de doos nog niet open is geweest en een AS-200 Green Line voor de koeling van lagertanks)

Ingo

RienP

Voor reinigen zie ook dit topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31112.msg474474.html#msg474474
Daar staat ook mijn schoonmaak wijze in.

Ik zet m`n kegs na vullen als volgt weg:
- 24 uur op 30 PSI/2,1 bar.
- Dan laat ik h`m staan totdat het zover is om aan te sluiten.
- Na het aansluiten zet ik h`m nogmaals 24 uur op 30 PSI/2,1 bar (koud wegzetten). Dan verlaag ik de druk en tap een biertje om te proeven of het koolzuur gehalte naar mijn zin is. Meestal moet ik het dan nog ca. 24-48uur op 20 PSI/1,4bar wegzetten. Dit verschilt uiteraard per bier
- Daarna verlaag ik de druk naar de tapdruk en tappen maar.

In het begin was voor mij even zoeken, ondanks alle informatie die er over te vinden is. Net als bij brouwen komt bij het gebruiken van fusten ook stukje ervaring en gevoel kijken.
Als het bier klaar is om te drinken kun je het van plat naar voldoende koolzuur in 3-4 dagen krijgen. Met extra aandacht misschien nog wel korter.

Succes.
Rien



Johnny Stardust

Citaat van: seed7 op 25-03-2016  09:28 u(Edit: ik heb een  Kontakt 70/K waarvan de doos nog niet open is geweest en een AS-200 Green Line voor de koeling van lagertanks)

Waarom zo'n heftige uitvoering? Ben je een café-uitbater of zo?

seed7

Citaat van: Johnny Stardust op 25-03-2016  09:58 uWaarom zo'n heftige uitvoering? Ben je een café-uitbater of zo?

Zie het wereldbolletje onder mijn logo/avatar

--

Op zich kun je NC kegs ook carboniseren met de methode die voor grote tanks gebruikt wordt. Gaat heel vlot en zeer gecontroleerd, alleen je hebt er wel wat meer spulletjes voor nodig.
NC keg met separate aansluiting voor bruissteen en een drukmeter voor de kopdruk (er zijn speciale deksels voor verkrijgbaar).
Een flow-meter (zo'n ding met een balletje).
(Twee apart regelbare CO2 leidingen.)

Vul je keg.

Stel de kopdruk in (niet via de bruissteen!) iets lager dan de gewenste druk bij de temperatuur van het bier.

Nu, heel langzaam via de flowmeter CO2 door de bruissteen toevoeren. De bedoeling is net zoveel toevoeren dat de kopdruk niet toeneemt. Dit wil zeggen dat dus alle toegevoerde CO2 oplost voor de belletjes aan het oppervlak van het bier aankomen (hoe kouder je bier hoe beter dit werkt 0-4°C).

Het kan gebeuren dat de kopdruk zelfs zakt, er lost dan CO2 aan het oppervlak van het bier op. Kopdruk weer op orde brengen.

Als het bier verzadigd is zul je zien dat de kopdruk gaat oplopen. Dit is het moment om te stoppen.

Alles afkoppelen en klaar is't brouwertje.

(er zijn zelfs automaten die dit voor je doen)


Ingo

Paard

Ik maak alles schoon met starsan vaak demoteer ik wel even de nippels en leg deze dan gedemonteerd in de starsan, andere keren als het fust al relatief schoon is dan zet ik er even wat druk op en duw dan de nippels in zodat de starsan daar ook doorheen loopt.

Verder maak ik de leiding steeds schoon als ik een nieuw fust aansluit, dus even wat oxi of starsan erdoorheen.

Op druk brengen kan best wel wat sneller ik zet het bier koud en vul dan af in de fustjes dan gaat er twee minuten 2 bar CO2 op en rol ik het fust. Daarna zet ik het koud weg met de juiste druk en drie dagen later tap ik het eerste biertje. Van brouwen naar bier kan bijvoorbeeld voor een ipa al in 2 tot 3 weken, ideaal dus.

Ik neem aan dat je dit wel hebt maar van de foto's te zien mis je nog wat.

CO2 fles
CO2 slang
CO2 keg koppeling
allerlei tulen en klemringen
reduceerventiel.

Verder succes ermee als je eenmaal tapt dan snap je niet meer waarom je ooit gebotteld hebt, het is echt het verschil tussen dag en nacht.

korneel

Ben zelf ook druk bezig met kegs... maar voor schoonmaken heb ik de tip gekregen eens naar Mark's keg washer te zoeken..
Heb er eentje van gekocht (en meteen een bottle washer, zodat ik via een beergun na t carboniseren ook naar flesjes kan als ik wil) en dat werkt wel echt perfect. Gewoon een kwartiertje spoelen en schoon... spoelt meteen de bierleiding en zelfs de CO2 leiding met een kleine aanpassing.

Johnny Stardust

Citaat van: seed7 op 25-03-2016  10:03 uZie het wereldbolletje onder mijn logo/avatar

Capiche!  :duimop: :proost:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Johnny Stardust op 25-03-2016  09:11 uHopelijk gaat dit een interessant topic worden. Zelf speel ik ook met de gedachte een Lindr aan te schaffen. Alleen was ik nog niet zo ver met mijn gedachten als jij. Helaas kan ik je dus nog niet veel antwoord geven op deze vragen. Wel heb ik zojuist de eerste 'nieuwe' kennis zojuist op gedaan. Verder, kun je me ook eens vertellen welke Lindr je hebt aangeschaft en waarom juist dit dit type?
Dat kan ik wel. Ik heb de Lindr Soudek 50 aangeschaft.

De voornaamste redenen hiervoor waren omdat ik gewoon per se een dubbele koeler wilde hebben. En waarom dan juist de Soudek?... kijk nou zelf... is het geen plaatje?  ^-^
Ik vind die RVS koelers erg lelijk en wilde iets hebben wat ik thuis nog een beetje kan verkopen om langdurig in de woonkamer te laten staan. Dat gaat me bij deze lukken (al heeft de vrouw nog wat overtuiging nodig).

Citaat van: Johnny Stardust op 25-03-2016  09:11 uJe kunt inderdaad ook meer druk geven en met de Keg gaan rollen en zo. Dan heb je je Keg eerder op druk, echter bestaat dan heel snel de kans dat je overcarboniseert en dat je daardoor niet het gewenste resultaat krijgt. Wat ik lees is het niet makkelijk over een eenmaal overgecarboniseerd bier te de-carboniseren. Kortom, gewoon even een week of twee weken geduld hebben dus ;)
Helaas heb ik het bier goed getapt nodig komend weekend. Dus dat zal deze keer niet gaan. Voor alle volgende keren houd ik dit in gedachte.
Bedankt voor de carbonisatie kaart.

Citaat van: seed7 op 25-03-2016  09:28 uHier weet ik allemaal helemaal niets van, maar ik weet wel dat Lindr op bestelling 5/8" schroefkoppeling kan leveren ipv de JG koppeling voor wie dat prettiger vind.
Ik heb m al in huis dus ik denk dat er nog maar weinig te leveren valt helaas.
Of zijn die eenvoudig te demonteren en opnieuw in te bouwen?

Citaat van: RienP op 25-03-2016  09:30 uIk zet m`n kegs na vullen als volgt weg:
- 24 uur op 30 PSI/2,1 bar.
- Dan laat ik h`m staan totdat het zover is om aan te sluiten.
- Na het aansluiten zet ik hem nogmaals 24 uur op 30 PSI/2,1 bar (koud wegzetten). Dan verlaag ik de druk en tap een biertje om te proeven of het koolzuur gehalte naar mijn zin is. Meestal moet ik het dan nog ca. 24-48uur op 20 PSI/1,4bar wegzetten. Dit verschilt uiteraard per bier
- Daarna verlaag ik de druk naar de tapdruk en tappen maar.
Ik heb het bier vanavond op fust gedaan en eerst met drie bar even wat rond geschud en nu op 1.3bar weggezet (koud, buiten). Het is een weizen en volgens BrouwHulp moest die 1.3 bar hebben.
Gaat dit lukken zo als ik hem tot zaterdag zo laat staan?
Citaat van: Paard op 25-03-2016  10:03 uIk maak alles schoon met Star San vaak demoteer ik wel even de nippels en leg deze dan gedemonteerd in de starsan, andere keren als het fust al relatief schoon is dan zet ik er even wat druk op en duw dan de nippels in zodat de starsan daar ook doorheen loopt.

Verder maak ik de leiding steeds schoon als ik een nieuw fust aansluit, dus even wat oxi of starsan erdoorheen.

Op druk brengen kan best wel wat sneller ik zet het bier koud en vul dan af in de fustjes dan gaat er twee minuten 2 bar CO2 op en rol ik het fust. Daarna zet ik het koud weg met de juiste druk en drie dagen later tap ik het eerste biertje. Van brouwen naar bier kan bijvoorbeeld voor een ipa al in 2 tot 3 weken, ideaal dus.

Ik neem aan dat je dit wel hebt maar van de foto's te zien mis je nog wat.

CO2 fles
CO2 slang
CO2 keg koppeling
allerlei tulen en klemringen
reduceerventiel.

Verder succes ermee als je eenmaal tapt dan snap je niet meer waarom je ooit gebotteld hebt, het is echt het verschil tussen dag en nacht.
Bedankt voor de heldere uitleg. Klinkt allemaal logisch.
Overigens heb ik de CO2 spullen allemaal al. Weet alleen niet precies wat je met reduceerventiel bedoeld.

Vanavond zoals gezegd voor het eerst gefusteld. Ik heb voor de zekerheid ook een losse tapkraan/kop gekocht die rechtstreeks op de keg kan. Toen ik de keg door ging spoelen met de losse tapkop lekte hij als een tierelier als ik de compensator wat verder open zette. Zie hier onder:

Uit dit deel (nog even geen idee hoe dat heet) kwam de vloeistof. Nu is dat vervelend maar bij bier wil je dat al helemaal niet hebben. Hoe kan dat opgelost worden?

Overigens voelt deze losse kraan veel minder solide of kwalitatief aan dan mijn bijgeleverde Lindr kranen op de koeler. Die zijn muurvast en tappen zeer soepel. De losse tapkraan moet je zowel open als dicht goed op en neer helpen. De Lindr kranen gaan uit zichzelf naar de juiste stand terug. Hoort dit zo?

RienP

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-03-2016  00:37 uIk heb het bier vanavond op fust gedaan en eerst met drie bar even wat rond geschud en nu op 1.3bar weggezet (koud, buiten). Het is een weizen en volgens BrouwHulp moest die 1.3 bar hebben.
Gaat dit lukken zo als ik hem tot zaterdag zo laat staan?

Dat wordt te krap als je het dit weekend nodig hebt. Dan moet je echt minimaal 2 bar erop zetten.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RienP op 26-03-2016  00:50 uDat wordt te krap als je het dit weekend nodig hebt. Dan moet je echt minimaal 2 bar erop zetten.
Hoe kan ik dan voor nu het beste handelen?

De temperatuur van het bier is momenteel 5°C ongeveer (buitentemperatuur dus zakt vannacht nog een beetje).
Heb zoals gezegd 1 tot 2.5 minuut flink geschud met het vat op 3bar. (vreemd genoeg kwam er hierdoor wat bier in mijn CO2 slang die beveiligd is met terugslagklep) vervolgens wederom buiten koud weggezet met nu 1.3 bar druk er op.

En op welke druk kan ik deze weizen het beste tappen komend weekend?

Henielma

Ik denk dat er door het schudden bij 3 bar al voldoende koolzuur op zit. Tappen bij die 1.3 bar lijkt me goed (normaal bier tap ik met gekoelde fusten bij 1 bar). Een weizen mag wat meer koolzuur hebben. Wanneer er schuim in de bierleiding komt moet je de druk wat hoger instellen en de juiste hoeveelheid schuim in het glas regelen met de compensatorkraan.

Hoppenbrouwers

Zojuist maar even de proef op de som genomen en een biertje (mijn eerste) getapt. Bier stroomt er mooi uit en heeft een hele mooie kop. Precies zoals het moet zijn dus. Alleen voor een weizen zit er bijna de helft van het koolzuur op als wat het moet zijn. Dus nu de druk maar op 1.5 bar gezet...

Overigens lekt de kraan nog steeds als een malle. Iemand een tip?

RienP

De druk nu verhogen voegt niet veel toe voor het koolzuur in het bier (om vandaag te drinken dan). Het maakt alleen het tappen misschien wat lastiger.

Ik heb geen compensator kranen, dus op dat vlak kan ik je verder niet helpen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RienP op 26-03-2016  18:14 uDe druk nu verhogen voegt niet veel toe voor het koolzuur in het bier (om vandaag te drinken dan). Het maakt alleen het tappen misschien wat lastiger.

Ik heb geen compensator kranen, dus op dat vlak kan ik je verder niet helpen.
Ik heb nog tot komend weekend. Hopelijk haalt het daarvoor nog iets uit

RienP

 Ik dacht begrepen te hebben dat je het dit weekend al nodig had. Voor volgend weekend moet het zeker lukken.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RienP op 26-03-2016  20:21 uIk dacht begrepen te hebben dat je het dit weekend al nodig had. Voor volgend weekend moet het zeker lukken.
Dus gewoon op 1.3 laten staan?

RienP

Omdat je nog relatief weinig koolzuur hebt (voor een weizen dan), zou ik het nog minimaal 24 uur op 1,5 bar houden.

Hoppenbrouwers


Hoppenbrouwers

Heb inmiddels twee fusten gevuld met de split batch. Tweede fust 3 minuten op 3 bar gehad. Nu gezamenlijk 24 uur op 2.1 bar op buitentemperatuur. Glas tappen geeft bijna een plat bier....

Henielma

Uiteraard heb je de kraan van de koolzuurfles open laten staan gedurende die 24 uur op 2.1 bar, toch?

Van een Amerikaan eens begrepen dat 24 uur op 3 bar bij 3,3 ºC voldoende koolzuur geeft voor een APA. Naar mijn ervaring geeft dit net wat teveel koolzuur in het bier.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Henielma op 28-03-2016  20:47 uUiteraard heb je de kraan van de koolzuurfles open laten staan gedurende die 24 uur op 2.1 bar, toch?
Jazeker (wel een heel typische helpdesk vraag Herman ;))
Citaat van: Henielma op 28-03-2016  20:47 uVan een Amerikaan eens begrepen dat 24 uur op 3 bar bij 3,3 ºC voldoende koolzuur geeft voor een APA. Naar mijn ervaring geeft dit net wat teveel koolzuur in het bier.
ik denk dat de gemiddelde temperatuur van het bier minimaal zo'n 10℃ zal zijn gezien de schommelingen buiten. Er zit nu in ieder geval onvoldoende in. Een vat staan er dus 24 uur aan en de ander al ruim 72.

Overigens vraag ik me af hoe deze saturatie zich verhoudt tegen de uiteindelijke kamertemperatuur waar dit vat op komt te staan als het aangesloten wordt op de droogkoeler.

EBC

Ik verbaas me steeds weer op dit forum.
 :-\
We weten toch dat geduld wordt beloond? Zo ook met satureren!

Het duurt een week. Sneller gaat het niet. Wil je sneller? dan krijg je onbevredigende resultaten.

Bepaal je gewenste saturatie, bepaal de temperatuur waarop het gaat gebeuren, en stel vervolgens je druk in.

Zo simpel is het. En heb vervolgens 7 dagen geduld.

Enne, satureer alle bieren met gelijke saturatie. Het idee dat een Weizen meer nodig heeft, is een misvatting. Het is misschien waar voor flessenbier, maar als je wil tappen, dan gaat het mis.  ;)

Mijn advies is niet meer dan 2,3 volumes CO2, en dat voor elk biertype gelijk. Neem gerust meer, maar ga daarna niet klagen als je enkel schuim kunt tappen.  :)

Hoppenbrouwers

Vandaag nog maar een monster genomen en de druk was toegenomen maar het was minimaal en lang niet toereikend. Dus toch maar een manier gevonden om een gistkast om te bouwen tot lagerkast voor vaten en nu de kegs weggezet met 1.3 bar druk op 3.9℃. Hopelijk halen ze het zaterdag.....

Overigens vraag ik me af hoe deze saturatie zich verhoudt tegen de uiteindelijke kamertemperatuur waar dit vat op komt te staan als het aangesloten wordt op de droogkoeler.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.