Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pompen specs en prijzen Iwaki March  (gelezen 16853 keer)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Pompen specs en prijzen Iwaki March
« Reactie #25 Gepost op: 30-03-2016 11:32 u »

2) Als je een kraan sluit of vergeet te openen, terwijl de pomp draait, blijft het ding druk opbouwen (zeker bij directe koppeling) tot er ergens een slang afvliegt en dan heeft moeder de keuken vol hete wort. Een magnetisch gekoppelde centrifugaalpomp gaat in zo'n geval de vloeistof over de schoepen terug lekken ofwel de propelor gaat stil staan terwijl de motor blijft draaien (slip in magneetkoppeling).
3) Je moet telkens eerst de motor afzetten en dan pas de kraan sluiten en dan heb je grote kans op terugloop, zeker met al die communicerende vaten.

Bij een flexibele impeller pomp stopt de drukopbouw ook, zij het later. Als de druk te hoog wordt zullen de schoepen de wand van het huis niet meer raken, de druk in de persleiding neemt dan niet meer toe. Op die druk stem je je slangenpakket en koppelingen af. Een siliconenslangetje over een koperen buisje werkt dan inderdaad niet meer. (een slangenpomp of een lobbenpomp gaan gewoon door, maar ook daar zijn beveiligingsystemen voor)

Is 3 niet deels in tegenspraak met 2? Terugloop in je persleiding gaat niet lukken omdat de vloeistof niet voorbij de impeller/propellor komt. In je aanzuigleiding eigenlijk ook niet omdat je de pomp op het laagste niveau plaatst omdat ze maar zeer beperkt zelfaanzuigend zijn.

Wat slijtage betreft, als ik zo'n Novax pomp hoor lopen dan voel ik, bij wijze van spreken, het metaal al tussen mijn tanden knarsen.

Ingo (die wel zou willen dat de brouwerij hoog genoeg was om geheel pomploos te kunnen werken)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #26 Gepost op: 30-03-2016 12:37 u »
Bij een flexibele impeller pomp stopt de drukopbouw ook, zij het later. Als de druk te hoog wordt zullen de schoepen de wand van het huis niet meer raken, de druk in de persleiding neemt dan niet meer toe. Op die druk stem je je slangenpakket en koppelingen af. Een siliconenslangetje over een koperen buisje werkt dan inderdaad niet meer. (een slangenpomp of een lobbenpomp gaan gewoon door, maar ook daar zijn beveiligingsystemen voor)

Is 3 niet deels in tegenspraak met 2? Terugloop in je persleiding gaat niet lukken omdat de vloeistof niet voorbij de impeller/propellor komt. In je aanzuigleiding eigenlijk ook niet omdat je de pomp op het laagste niveau plaatst omdat ze maar zeer beperkt zelfaanzuigend zijn.

Wat slijtage betreft, als ik zo'n Novax pomp hoor lopen dan voel ik, bij wijze van spreken, het metaal al tussen mijn tanden knarsen.

Ingo (die wel zou willen dat de brouwerij hoog genoeg was om geheel pomploos te kunnen werken)

Ingo, bij een magneetgekoppelde centrifugaalpomp kan ik eerst de kraan in de afvoerleiding sluiten en dan de pomp afzetten. Bij een direct gekoppelde verdringerpomp kan dat niet, vanwege het feit dat deze behoorlijk wat druk gaat opbouwen, en wel de opvoerhoogte. Een dergelijke pomp heeft al gauw een opvoerhoogte van 10 meter = 1 bar. Dat is nogal, dan kunnen de slangen er af schieten.(Tenzij je wartels hebt en goeie slangklemmen die stevig vast zitten). (en de afwas groeit en groeit)

Dus je moet eerst de pomp afzetten en dan pas de kraan in de afvoerleiding sluiten.

Als je pompen hebt en kranen aan je ketels, brouw je meestal horizontaal, dwz zonder hoogteverschil tussen de ketels. Hoogteverschil gebruik je als je transporteert met zwaartekracht, dus geen pompen. Dan wil je graag een hoog brouwhuis.

Brouw je "horizontaal" dan staan je ketels naast elkaar, via kranen, slangen en pomp aan elkaar verbonden. Pomp ik nu bijv. van de maischketel naar de kookketel, dan is op het einde het niveau in de kookketel hoger dan in de maischketel. Zet ik dan de pomp af, dan begint wort uit de kookketel terug te lopen naar de maischketel totdat ik de kraan sluit. Zo kan er ook wort teruglopen van de maischketel naar de spoelketel, heel onaangenaam.

Het mag duidelijk zijn, dat die nadelen van een verdringerspomp NIET gelden, als je de afvoerslang in een vat laat hangen zonder kraan. Wel blijft dan de kans op plastic/metalen deeltjes en je bier omdat de schoepen langs de wand glijden/schrapen.

Serge VL

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 30-03-2016 13:05 u »
Een magnetisch gekoppelde centrifugaalpomp gaat in zo'n geval de vloeistof over de schoepen terug lekken ofwel de propelor gaat stil staan terwijl de motor blijft draaien (slip in magneetkoppeling).
Als je dit principe toepast 30 sec en je pomp is stuk door oververhitting!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #28 Gepost op: 30-03-2016 13:50 u »
(en de afwas groeit en groeit)

Dat is inherent aan de keuze voor complexiteit, zij en de afwas nemen al maar toe ;)

Ingo

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 30-03-2016 20:48 u »
@EBC,

t.a.v. heldere wort, maar ik denk dat je het al kent:
Kühbeck F. Analytische Erfassung sowie technologische und technische Beeinflussung der Läutertrübung und des Heißtrubgehalts der Würze und deren Auswirkungen auf Gärung und Bierqualität. (PDF)

Mooi altijd die afstudeeropdrachten van studenten. Een geweldig dik en overdonderend document, vol ogenschijnlijk wijze tekst. Ha, ik ben ook student geweest, ik heb later diverse studenten begeleid, en weet hoe het toegaat.
Maar mijn brouwerijpraktijk geeft eerder de ervaring die al eeuwenoud is, en juist in dit document wordt tegengesproken.
Nee hoor, helder wort is in de ambachtelijke brouwerij, die niet filtert, pasteuriseert en zo meer, en slechts beperkt ondergistend bier maakt van groot belang.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #30 Gepost op: 01-04-2016 07:36 u »
12345,

je kunt er natuurlijk ook een tweede MD10 naast zetten, dan heb je de keuze, opvoerhoogte of debiet verdubbelen.

Ingo

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 01-04-2016 11:46 u »
12345,

je kunt er natuurlijk ook een tweede MD10 naast zetten, dan heb je de keuze, opvoerhoogte of debiet verdubbelen.

Ingo

Nee, Ing0, die vlieger gaat helaas niet op.

Twee MD 10's naast elkaar kan het debiet verdubbelen maar je moet ze dan tegelijk aan/uit zetten en je hebt ook een aantal (debietverlagende) koppelstukken in de leiding nodig.

Om de opvoerhoogte te verdubbelen zou je in theorie 2 MD 10's achter elkaar kunnen plaatsen hoewel ik sterk betwijfel of dat werkt. Ik denk dat je in de praktijk een iets hoger debiet en een iets grotere opvoerhoogte hebt en al snel een paar kapotte MD 10's.

Ik heb twee MD10's maar ik ga het niet uitproberen. Of wacht, het is 1 april!  >:D.... Ingo, je zit me toch niet voor het lapje te houden????:police:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #32 Gepost op: 01-04-2016 13:23 u »
Of wacht, het is 1 april!  >:D.... Ingo, je zit me toch niet voor het lapje te houden????:police:

Neen echt niet. Het serie- of parallelschakelen van pompen is zeer gebruikelijk en kapot gaan de pompen er niet van. Een grotere pomp is vaak onevenredig duurder en een grote pomp is niet handig bij een wisselend gewenst debiet. (met 4 van die solarpompjes kun je leuke dingen doen, twee blokken van twee parallelle pompen in serie).

In serie krijg je bijna de dubbele opvoerhoogte. In beide situaties kun je de twee pompcurves voor het specifieke aspect bij elkaar optellen minus een gering verlies.

Tegelijk aan of uit zetten hangt van de pomp af, kan de vloeistof de stilstaande pomp passeren? Ja? Dan hoef je ze niet tegelijk aan te zetten.

http://www.mainpress.com/Nederlands/dossier_pompen/pdf/multipele_pomp.pdf

Ingo

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 06-04-2016 15:43 u »
Bij deze moet ik even waarschuwen. Ik heb deze een paar weken geleden gekocht voor €77, maar veelal wordt dit via DHL verstuurd en niet via China Post. DHL wordt bijna per definitie door de douane gecontroleerd en via China Post wat minder. Kantekening daarbij is wel dat producten van deze omvang en gewicht nagenoeg altijd gecheckt worden en je er dus € 41 douanekosten bij moet rekenen.

Kevin 01, je had helaas gelijk   :'( . Net werd ik gebeld door DHL en ik moet 41 Euro overmaken aan Des Rijks Struikrovers.
Dan is het pompje toch weer een beetje duur geworden: 81 + 41 = 122 Euro. Officieel zal hij over de 200 Euro zijn. Nu maar hopen dat hij echt van Iwaki is en echt nieuw. Die Chinezen maken volgens mij alles na ... Ik zal kijken of er een groen ringetje van UHDPE in zit, zo ja, dan geloof ik het wel.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 07-04-2016 15:16 u »
De pomp is aangekomen.
http://www.aliexpress.com/item/Micro-Magnetic-Pump-MD-15R-small-volume-magnetic-pump/32248186167.html?spm=2114.30010308.3.1.ngPHhb&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_4_10036_10035_10034_507_10020_10001_10002_10017_10010_10005_10011_10006_10003_10021
Helaas: het is een MD20 met foutievelijk een MD15-plaatje erop geplakt. Dat is op zich niet zo erg maar de slang-aansluitingen zijn
aan de zuigzijde 18 mm uitw 14 mm inw
aan de perszijde 18 mm uitw 10 mm inw

en mijn slangen 10 mm inw. en 14 mm uitw.

Iemand misschien een idee om dat passend te maken?

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #35 Gepost op: 07-04-2016 17:04 u »
Siliconen is toch wel zo rekbaar dat je een slang van 10 mm om een tule van 14 mm krijgt?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 07-04-2016 17:14 u »
Siliconen is toch wel zo rekbaar dat je een slang van 10 mm om een tule van 14 mm krijgt?
Jawel maar deze tule is 17 mm.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #37 Gepost op: 07-04-2016 17:38 u »
Jawel maar deze tule is 17 mm.
Ah, er stond inw, sorry keek niet goed... Een dikkere slang is geen optie begrijp ik? Anders misschien zoiets? (weet alleen niet wat voor materiaal dit voorbeeld is)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 07-04-2016 17:56 u »
Ah, er stond inw, sorry keek niet goed... Een dikkere slang is geen optie begrijp ik? Anders misschien zoiets? (weet alleen niet wat voor materiaal dit voorbeeld is)
Dank je, dat is één optie. de tweede is dikkere slang en alle slangpilaren op de kranen vervangen. Jouw oplossing is goedkoper.
Ze zijn overigens van PE, voedselveilig bij gebruik bij 80 graden.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #39 Gepost op: 08-04-2016 00:12 u »
Lang leve China.

Het Is ook vast geen echte Iwaki?

Had maar een Pump'in 15 gekocht, met ½" aansluiting en aansluitsetje. 2 jaar volledige garantie. 99,00 + 19,95 euro.

Offline Korteweg

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #40 Gepost op: 08-04-2016 13:29 u »
ik gebruik een tapwaterpomp van grundfoss, volgens specificatie fabrikant kan deze een continu temperatuur aan die tussen de 2 - 95 graden ligt.
http://product-selection.grundfos.com/product-detail.product-detail.html?from_suid=14601146952640026612636736300432&pumpsystemid=89568478&qcid=72393812
deze moet ik nog wel testen i.c.m. een platenkoeler maar denk niet dat het een probleem op zal leveren.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 08-04-2016 19:35 u »
Lang leve China.
't Is ook vast geen echte Iwaki ?

China is inderdaad berucht om zijn veel te dure namaak-prulletaria. Alibaba en Aliexpres hebben geen goede naam. (Met Marktplaats en eBay kun je ook maar beter goed uitkijken) Stom dat ik er toch ingetrapt ben.

Ik heb de pomp uit elkaar gehaald en alles opgemeten. Hij weegt 2,5 ons te weinig, dat is verdacht. De maten kloppen verder aardig. Als het namaak is, dan is het toch wel goed gedaan zo op het eerste oog.

Had maar een Pump'in 15 gekocht, met ½" aansluiting en aansluitsetje. 2 jaar volledige garantie. 99,00 + 19,95 euro.
Ik heb die Pump'in pompjes opgezocht bij Brouwland (maar ook andere bierwinkels kunnen ze leveren)

Pump'in 15
Debiet 8 - 12 liter/minuut (afhankelijk van 220 of 240 netspanning?)
Opvoerhoogte 1,5 meter
Ca 99,- Euro
Ongeveer dezelfde prestaties als de Iwaki MD10

Pump'in 20
Debiet 17 - 22 liter/minuut
Opvoerhoogte 2 meter
Ca 149,- Euro
Ongeveer dezelfde prestaties als de Iwaki  MD15

Vergeleken met de Iwaki pompjes zijn ze:
-veel goedkoper
-zwaarder en groter
-Ze hebben wartel-aansluitingen en daar wordt een aansluit-setje met siliconenslang bij geleverd voor bijna 20 Euro.

Offline drefierens

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 09-04-2016 21:51 u »
Gebruiken jullie ook pompen op 12 Volt en/of op 24 Volt.

Ik heb een idee om warm water te maken met een Solar module.
zie www.warm-water.be
en daarvoor gebruik ik nu een keramisch brewer pump.( besteld in Engeland )
Ik zoek nu een adres waar ik die pompen bij een groot handelaar zou kunnen kopen.
( met specificatie, eventueel kurven, opvoerhoogte, debiet, vermogen )
Hebben jullie adressen ?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 12-04-2016 13:27 u »
Een Iwaki MD15R kost bij Iwaki zelf (dan weet je zeker dat je een nieuwe en originele hebt!)
Schrik niet:
Euro 234,00 Netto Ex BTW dus met BTW en verzending rond de 300,00 EURO graag vooruit betalen.
 :huilen:   :stom:   :echtboos:   :bokser:

Dus ik kan me voorstellen dat mensen eBay proberen of zo. Kijk er wel mee uit! Uit Amerika komt vaak 110 Volt en uit China komt vaak rotzooi.

De Pump'in 20 voor ca 150 Euro doet hetzelfde als de Iwaki MD15R voor half het geld.

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 12-04-2016 16:54 u »
Is dit misschien nog wat, kan je ook nog regelen
https://store.brewpi.com/td5-17v-brewing-pump

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 12-04-2016 17:19 u »
Is dit misschien nog wat, kan je ook nog regelen
https://store.brewpi.com/td5-17v-brewing-pump
Is een verdringer-pomp. Kan deeltjes is je bier geven + afschietende slangen als er een kraan achter zit die je vergeet te openen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #46 Gepost op: 12-04-2016 19:04 u »
Is een verdringer-pomp.

Volgens Topsflo is het een centrifugaalpomp met een half gesloten impeller,

Ingo

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #47 Gepost op: 12-04-2016 20:17 u »

Ik heb die Pump'in pompjes opgezocht bij Brouwland (maar ook andere bierwinkels kunnen ze leveren)

Pump'in 15
Debiet 8 - 12 liter/minuut (afhankelijk van 220 of 240 netspanning?)
Opvoerhoogte 1,5 meter
Ca 99,- Euro
Ongeveer dezelfde prestaties als de Iwaki MD10

Pump'in 20
Debiet 17 - 22 liter/minuut
Opvoerhoogte 2 meter
Ca 149,- Euro
Ongeveer dezelfde prestaties als de Iwaki  MD15

Vergeleken met de Iwaki pompjes zijn ze:
-veel goedkoper
-zwaarder en groter
-Ze hebben wartel-aansluitingen en daar wordt een aansluit-setje met siliconenslang bij geleverd voor bijna 20 Euro.

Nee.
De Pumpin 15 is gelijk een Iwaki MD15 en de 20 gelijk een Iwaki MD20.
Ze zijn even groot en hebben dezelfde karakteristieken.
Ook de Iwakis van deze maat kunnen met ½" aansluiting worden geleverd. En dat is beter dan met slangaansluiting, omdat de gebruikelijke siliconenslang er anders nauwelijks op de krijgen valt.

Offline Korteweg

• Junior lid
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 13-07-2016 09:46 u »
Waarom niet gewoon een warm water circulatie pomp zoals er in een Spiedel zitten?
En deze zijn eenvoudig te openen om te reinigen aan de binnenzijde! En zijn vooral beterkoop!
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p1051h290s319-Laing-ecocirc-E1-15-.html
http://www.sanitairwebshop.be/nl/product/nr-005-laing-proceswaterpomp-ecocirc-e1-vario-15700-b/
https://www.badshop-web.de/ENERGIESPAR-PRODUKTE/Laing-E1-Energiesparpumpe-fuer--die-Warmwasser-Zirkulation.html
http://www.fssystem-shop.de/WebRoot/Store/Shops/15311700/5304/B469/4249/4E37/0A09/C0A8/2AB9/C6CB/Ecocirc_Pumpen.pdf

Een soort gelijke pomp (Grundfoss up) gebruikte ik tot voor kort ook, deze zijn echter slecht in staat om het wort door een spiraal oid te drukken. Ook had ik veel last van kleine luchtbelletjes die de flow vrijwel direct stoppen. Voor nood heb ik nu een Novax pomp gekocht maar kan het geluid dat zo'n ding maakt kan ik niet uitstaan.

Voor mijn nieuw te bouwen herms ben ik ook opzoek naar twee pompen. De eerder genoemde chugger lijkt mij een goede optie, heeft iemand deze al in gebruik? Ben benieuwd naar het geluidsniveau van deze pomp

Tags: pomp