Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pompen specs en prijzen Iwaki March  (gelezen 17190 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Pompen specs en prijzen Iwaki March
« Gepost op: 24-03-2016 15:27 u »
Omdat het pompenspook weer eens rondwaart bij mij, geef ik hierbij wat specs en prijzen van 2 bekende magneetgekoppelde - centrifugaal pompen.
De Iwaki's zijn loeiduur, sorry dat ik het zeg. Een gang langs Marktplaats en eBay en Alieexpress kan geld sparen. De March H375 valt me qua prestatie nogal tegen. Hij is wat sterker dan de Iwaki MD10 maar minder dan ik gedacht had.

De gegeven stroomsnelheden zijn zonder opvoerhoogte en wrijving. Vergist u zich aub niet: ca. 3 meter slang doet de stroomsnelheid al haast halveren. Een haaks knietje of een T-stuk telt telkens voor ca. 60 cm slang. Vóór je het weet heb je nog maar een derde van de opgegeven stroomsnelheid.
Een spiraal voor een HERMS is helemaal een ramp voor de stroomsnelheid.

Iwaki MD10   
Magnetisch gekoppeld
Centrifugaal
Invoer 14 mm
Uitvoer 14 mm
Debiet 11 l/min bij geen weerstand en opvoerhoogte = 0
Max opvoerhoogte = 1,5 m bij debiet = 0 l/min
35 W input / 6 W output  (laag rendement)
230 V AC, 50 Hz
80 graden Celsius                        
Voedselveilig hoewel Iwaki dat ontkent!

MD15   
Magnetisch gekoppeld
Centrifugaal
Invoer 14 mm
Uitvoer 14 mm
16 l/min bij geen weerstand en opvoerhoogte = 0
Max opvoerhoogte = 2,4 m bij debiet = 0 l/min
35W / 10W
230 V AC, 50 Hz
80 0C                        
Voedselveilig
Deze pomp heeft een aantal grote voordelen.
1) Qua vermogen staat hij tussen de MD10 en de MD20, dat is vaak voldoende
2) Hij heeft dezelfde slang-aansluiting als de MD10 dus je kunt er de 10mm inw. slangen overheen schuiven
3) Hij is vaak genoeg voor onder de 100 Euro nieuw op het internet te vinden.
 Kijk wel uit dat u de 220 V versie neemt!

MD 20R (M,T) 220N                        
Magnetisch gekoppeld               
Centrifugaal                     
Invoer 18 mm
Uitvoer 17 mm
Debiet 27 l/min bij geen weerstand en opvoerhoogte = 0      
Max opvoerhoogte = 3,1 m bij debiet = 0 l/min      
40 Watt input / 20 W output                  
230 V AC, 50 Hz                  
80 graden                        
Euro 293,70 Netto Ex BTW per stuk                  

MD30R (M,T) 220N
Magnetisch gekoppeld
Centrifugaal   
Invoer 20 mm
Uivoert 20 mm   
Debiet 32 l/min bij geen weerstand en opvoerhoogte = 0   
Max opvoerhoogte = 3,8 m bij debiet = 0 l/min
60 Watt input/45 W output   
230 V AC, 50 Hz
80 graden   Celsius
Euro 364,10 Netto Ex. BTW per stuk   

March H375
Magnetisch gekoppeld
Centrifugaal
Polysulfone pomphuis dus voedselveilig
230V
Debiet 19 l/min bij geen weerstand en opvoerhoogte = 0   
maximale opvoerhoogte = 2,5 m bij debiet = 0 l/min
29 W

Morebeer / Moreflavor
$180 excl. Verzending $58  -> $238

Amazon:
$257, geen verzendkosten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Pompen specs en prijzen Iwaki March
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2016 16:21 u »
Is een Liverani Mini of een dergelijke flexibele imellerpomp niet wat voor je? Zeker niet goedkoper, maar heeft wel meer uhmpf en istot op zekere hoogte zelfaanzuigend.

http://www.liverani.com/download/gomma/EP.pdf

Ingo

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-03-2016 16:44 u »
Is een Liverani Mini of een dergelijke flexibele imellerpomp niet wat voor je? Zeker niet goedkoper, maar heeft wel meer uhmpf en istot op zekere hoogte zelfaanzuigend.

http://www.liverani.com/download/gomma/EP.pdf

Ingo

Beste Ingo. Aan een aantal dingen kan ik zien dat dit een soort verdringerpomp is.
Hij heeft weliswaar een centrifugaalblad met schoepen maar die schoepen glijden een stuk langs de wand van het huis. Je ziet het bijv. aan de plaatsing van de inlaat en uitlaat. Daardoor wordt de pomp zelf-aanzuigend en heeft hij een groot debiet en een grote opvoerhoogte.

Maar er zijn ook nadelen.
1) de mogelijkheid van afgeschraapte deeltjes in je bier (plastic of metaal)
2) Als je een kraan sluit of vergeet te openen, terwijl de pomp draait, blijft het ding druk opbouwen tot er ergens een slang afvliegt en dan heeft moeder de keuken vol hete wort.
3) Je moet telkens eerst de motor afzetten en dan pas de kraan sluiten en dan heb je grote kans op terugloop, zeker met al die communicerende vaten.

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-03-2016 16:47 u »
Of pompen van chugger, lopen van 100 tot ongeveer 300 dollar ook in rvs of foodgrade plastics

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-03-2016 17:38 u »
Of pompen van chugger, lopen van 100 tot ongeveer 300 dollar ook in rvs of foodgrade plastics

Echte centrifugaalpomp, magnetisch gekoppeld.
opvoerhoogte 4,1 meter bij debiet = 0
Debiet = 22,7 liter / minuut bij wrijving = 0 en opvoerhoogte = 0
Let wel op dat je de 230 V versie pakt ook als je een andere pomp uit Amerika haalt of via eBay want het wordt huilen!  :'(

CPSS en CPCS Heeft een RVS huis
CPPP een polysulfone huis. Beide zijn voedselveilig en kunnen 85 graden aan.
Beiden een debiet van 7 gallon /min ~ 26 liter/ minuut
en 5,5 meter opvoerhoogte.

Heel mooie specificatie!
Weet je ook hoe duur hij is? En wat het verzenden kost? Amazon is vaak duurder dan rechtstreeks.
Hij is vergelijkbaar met de Iwaki MD30 en die kost met BTW rond de 440 Euro (!#@$!!!)

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-03-2016 20:58 u »
Geen idee van prijzen of verzendkosten, uit de VS. Gaat het vooral om gewicht voor verzendkosten

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #6 Gepost op: 27-03-2016 08:10 u »
Kijk ook eens hier, of uberhaupt bij verkoper tescopumps op ebay, daar komt mijn March 815 (nieuw model van de 809) vandaan met RVS pomphuis. Deze is voedselveilig tot 121 ºC (250 ºF). Ook weer letten op 220 V!

http://www.ebay.com/itm/March-pump-815-SS-230V-inline-with-base-hot-water-or-home-brewing-HF-809

Verzendkosten zijn hoog, evenals douanekosten. Maar alsnog goedkoper dan hier in NL/EUR.

De eerdergenoemde Chugger pomp is ook goed, deze heb ik ook (via brewhardware.com).

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 27-03-2016 08:42 u »
Dan neem je toch de Pump'in 15 of Pump'in 20!

De specs zijn vergelijkbaar met die van Iwaki.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-03-2016 12:49 u »
Nieuwe Iwaki MD15 bij Aliexpress voor $90,-

http://www.aliexpress.com/item/Micro-Magnetic-Pump-MD-15R-small-volume-magnetic-pump/32248186167.html?spm=2114.30010308.3.1.ngPHhb&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_4_10036_10035_10034_507_10020_10001_10002_10017_10010_10005_10011_10006_10003_10021

Deze link heb ik gekregen van Joshua. Een Iwaki MD15 nieuw voor 81 Euro. 220 Volt en ook belangrijk: 14 mm slangaansluitingen net als de MD10. Onze 10 mm inw. slangen gaan daar dus zó  over heen. Lekker makkelijk.
De MD20 heeft 17/18 mm hoe ga je dat oplossen? De March heeft uitw. schroefdraad dus wartels nodig.

Iedereen een prettige Pasen :proost:

Offline kevin_01

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 29-03-2016 14:30 u »
Nieuwe Iwaki MD15 bij Aliexpress voor $90,-

http://www.aliexpress.com/item/Micro-Magnetic-Pump-MD-15R-small-volume-magnetic-pump/32248186167.html?spm=2114.30010308.3.1.ngPHhb&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_4_10036_10035_10034_507_10020_10001_10002_10017_10010_10005_10011_10006_10003_10021

Deze link heb ik gekregen van Joshua. Een Iwaki MD15 nieuw voor 81 Euro. 220 Volt en ook belangrijk: 14 mm slangaansluitingen net als de MD10. Onze 10 mm inw. slangen gaan daar dus zó  over heen. Lekker makkelijk.
De MD20 heeft 17/18 mm hoe ga je dat oplossen? De March heeft uitw. schroefdraad dus wartels nodig.

Iedereen een prettige Pasen :proost:

Bij deze moet ik even waarschuwen. Ik heb deze een paar weken geleden gekocht voor €77, maar veelal wordt dit via DHL verstuurd en niet via China Post. DHL wordt bijna per definitie door de douane gecontroleerd en via China Post wat minder. Kantekening daarbij is wel dat producten van deze omvang en gewicht nagenoeg altijd gecheckt worden en je er dus € 41 douanekosten bij moet rekenen.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2016 15:20 u »
Bij deze moet ik even waarschuwen. Ik heb deze een paar weken geleden gekocht voor €77, maar veelal wordt dit via DHL verstuurd en niet via China Post. DHL wordt bijna per definitie door de douane gecontroleerd en via China Post wat minder. Kantekening daarbij is wel dat producten van deze omvang en gewicht nagenoeg altijd gecheckt worden en je er dus € 41 douanekosten bij moet rekenen.

Ai!  :( Bedankt voor de waarschuwing en ik was er al een beetje bang voor  :huilen:

Beviel de pomp wel goed?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2016 16:59 u »
Doe nou toch gewoon een Pump'in. Die zijn prima, lokaal te verkrijgen, met garantie, en goedkoop.

Offline Silenus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 29-03-2016 17:12 u »
Laatst hebben we een Chugger pomp gekocht bij homebrewbuilder.co.uk
Was de goedkoopste optie toen en geen douanekosten, want EU.

Maar, ik kwam er laatst achter dat deze gewoon in NL worden verkocht tegenwoordig, nog voor een zeer nette prijs ook!
http://www.brouwmaatje.nl/a-43377645/pompen-en-kranen/chugger-rvs-inlinepomp-tot-1100c/

Heb verder geen banden met brouwmaatje, maar kon deze info niet achter houden, gezien de topic starter overweegt een Chugger of andere pomp te importeren met alle kosten van dien.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #13 Gepost op: 29-03-2016 21:41 u »
Doe nou toch gewoon een Pump'in. Die zijn prima, lokaal te verkrijgen, met garantie, en goedkoop.

Dat pompje gaat slechts op 90C (naar ik aanneem omwille de voedselveiligheid), dat is wellicht wat krap aan?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 29-03-2016 21:52 u »
Dat pompje gaat slechts op 90C (naar ik aanneem omwille de voedselveiligheid), dat is wellicht wat krap aan?

Er is geen enkele reden een pomp te willen die meer dan 80 C aan kan. 100 C wort kan je niet pompen dat geeft gasbellen en een centrifugaalpomp kan die niet verwerken. Zet je pomp na je koeler en je hebt geen problemen. Ik doe dat al jaren met succes. Ik begrijp de wens voor pompen van kokend wort echt niet. Wie kokend wort wil pompen heeft het niet begrepen. Zo simpel is het.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 29-03-2016 22:47 u »
Recirculeren in een Rims doe je op hoogstens 80 graden bij het uitmaischen
In een Herms ga je ook maar tot ca 80 graden.

Spoelwater verpompen op hoogstens 78 graden (hoewel sommige durfals spoelen bij 90 graden, vraag maar aan Jacques)

Wort naar de kookketel verpompen op hooguit eventjes 78 graden daarna steeds lager.

Gekoeld wort naar het gistvat verpompen op hooguit zo'n 22 graden.

En geloof me, zo'n pomp geeft het heus niet op als je even een paar minuten over de 90 graden komt.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 29-03-2016 23:30 u »
M.b.t. de temperatuur zijn er m.i. 2 afwegingen te maken; enerzijds ligt de vraag voor een pomp zo'n temperatuur overleeft, anderzijds is de vraag m.b.t. de voedselveiligheid. Er zijn vast kunststoffen in de omloop welke bij bijv. 95C niet vervormen, maar toch niet voedselveilig zijn.

Waar ik evt. een uitdaging zie is dat ik na het koken meteen wil gaan koelen. Stel ik verplaats wort welk een halve minuut geleden nog aan de (rollende) kook was middels mijn pomp naar de koeler, dan gok ik zomaar dat mijn wort dan nog een temperatuur van boven de 90 graden heeft.

Wachten zou dan uiteraard een scenario zijn, echter, ik weet niet of dat te prefereren is. Soms uiteraard wel (vlamuit hop, of als je op DMS uit bent :-)).

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 29-03-2016 23:52 u »
M.b.t. de temperatuur zijn er m.i. 2 afwegingen te maken; enerzijds ligt de vraag voor een pomp zo'n temperatuur overleeft, anderzijds is de vraag m.b.t. de voedselveiligheid. Er zijn vast kunststoffen in de omloop welke bij bijv. 95C niet vervormen, maar toch niet voedselveilig zijn.

Waar ik evt. een uitdaging zie is dat ik na het koken meteen wil gaan koelen. Stel ik verplaats wort welk een halve minuut geleden nog aan de (rollende) kook was middels mijn pomp naar de koeler, dan gok ik zomaar dat mijn wort dan nog een temperatuur van boven de 90 graden heeft.

Wachten zou dan uiteraard een scenario zijn, echter, ik weet niet of dat te prefereren is. Soms uiteraard wel (vlamuit hop, of als je op DMS uit bent :-)).

Je kunt toch ook je pomp na de koeler plaatsen? Werkt net zo goed! en de pomp blijft lekker koel  :degroeten:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #18 Gepost op: 30-03-2016 00:11 u »

Lijkt me niet. Een brouwer wacht tot de warmtewervelingen voorbij zijn, voordat hij een vervolgstap doet. Helder wort is het allerbelangrijkste wat er is.  Dus neem je tijd om hop en eiwitten te laten bezinken.
Brouw je met pellets, dan doe je vervolgens nog een whirlpool. En je wacht tot deze rondgaande stroming stil staat voordat je begint af te tappen.

Ik ken geen serieuze brouwers die direct bij vlamuit beginnen te pompen. Dat zou zeer onverstandig zijn.
En maak je vooral geen zorgen over DMS, dat is echt iets uit de theorieboekskes.

Helder wort is het allerbelangrijkste wat er is. Tijdens alle brouwstappen moet je wort kraakhelder zijn. Is dat het niet? Dan heb je reden tot verbetering.

Pompen boven 90°C is nergens voor nodig.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 30-03-2016 00:42 u »
Je kunt toch ook je pomp na de koeler plaatsen? Werkt net zo goed! en de pomp blijft lekker koel  :degroeten:

Niet dat ik het nu (al) doe, echter, ik ervaar regelmatig de beperkingen van de koeler direct aan de pan icm aanzuigen etc. Is uiteraard ook met zwaartekracht aan te vliegen..

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 30-03-2016 00:43 u »
Lijkt me niet. Een brouwer wacht tot de warmtewervelingen voorbij zijn, voordat hij een vervolgstap doet. Helder wort is het allerbelangrijkste wat er is.  Dus neem je tijd om hop en eiwitten te laten bezinken.
Brouw je met pellets, dan doe je vervolgens nog een whirlpool. En je wacht tot deze rondgaande stroming stil staat voordat je begint af te tappen.

Ik ken geen serieuze brouwers die direct bij vlamuit beginnen te pompen. Dat zou zeer onverstandig zijn.
En maak je vooral geen zorgen over DMS, dat is echt iets uit de theorieboekskes.

Helder wort is het allerbelangrijkste wat er is. Tijdens alle brouwstappen moet je wort kraakhelder zijn. Is dat het niet? Dan heb je reden tot verbetering.

Ik durf niet in te schatten of helder wort het allerbelangrijkste is om in je proces te sturen. Desondanks heb ik eigenlijk nooit zoveel last van eiwittrub e.d. - en als het er wel is, dan slaat het tijdens de vergisting snel neer. Dat is toch ook prima? Ik heb altijd begrepen dat je niet snel genoeg kunt koelen :)

Serge VL

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 30-03-2016 08:37 u »

Die 90°C heeft alles te maken met de PED normen (druk normen), en niets met voedselveiligheid.
Men geeft voor zulk een pomp een max temperatuur aan beneden het kookpunt van water anders moet men voldoen aan de PED certificering daar het anders als een stoomvat aanzien wordt.

Is er een reden waarom je voor een magnetisch gekoppelde wil gaan? Daar dit weinig voordelen heeft buiten dat je geen as pakking hebt.
Je zou ook kunnen opteren voor een pomp als deze en die kan wel 120°C aan http://www.braupartner.de/shop/Alpha-Wuerzepumpe_I_(Messing_Bronze)_98.phtml

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #22 Gepost op: 30-03-2016 09:10 u »
Toch vind ik het wel fijn om aan het eind van het koken een paar minuten hete wort door de platenkoeler te pompen om die koeler te stereliseren.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #23 Gepost op: 30-03-2016 09:38 u »

12345,

Je hebt ons laten zien dat een fatsoenlijke opvoerhoogte aan de perszijde van belang is. Pompen verliezen meer capaciteit als je de aanzuigleiding lang maakt of zelfs knijpt. Als je een platenkoeler gebruikt zul je naar het drukverlies daarvan moeten kijken en je pomp overeenkomstig dimensioneren. Ik ben me er daarbij van bewust dat geen hobbybrouwer een juist gedimensioneerde platenkoeler afgestemd op onze waterleiding heeft en de daarbij behorende wortsnelheid door de koeler kent.

N.a.v. je eerdere opmerking over slijtage, dit treed in meer of mindere mate bij iedere pomp op, zeker als er cavitatie op treed. Daarom is het handig om in de leiding na de pomp altijd een Y-filter te plaatsen.

@EBC,

T.a.v. heldere wort, maar ik denk dat je het al kent:
Kühbeck F. Analytische Erfassung sowie technologische und technische Beeinflussung der Läutertrübung und des Heißtrubgehalts der Würze und deren Auswirkungen auf Gärung und Bierqualität. (PDF)

@radj,

Pompen van (waterige) vloeistoffen boven de 90°C is bijna een garantie voor defecte waaiers in de pomp. Gasbellen in de vloeistof 'exploderen' en slaan stukjes uit de waaier (cavitatie). Je kunt het tijdens het pompen horen, het apparaat lijkt te gaan ratelen.

Voor de liefhebber:
Richtlijn Druksystemen en drukapparatuur (PED)

Ingo

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 30-03-2016 11:03 u »
Die 90°C heeft alles te maken met de PED normen (druk normen), en niets met voedselveiligheid.
Men geeft voor zulk een pomp een max temperatuur aan beneden het kookpunt van water anders moet men voldoen aan de PED certificering daar het anders als een stoomvat aanzien wordt.

Is er een reden waarom je voor een magnetisch gekoppelde wil gaan? Daar dit weinig voordelen heeft buiten dat je geen as pakking hebt.
Je zou ook kunnen opteren voor een pomp als deze en die kan wel 120°C aan http://www.braupartner.de/shop/Alpha-Wuerzepumpe_I_(Messing_Bronze)_98.phtml

Ook hier: dit is een verdringerpomp.
Dit type pomp is geen centrifugaalpomp. Het heeft een waaier die er wel op lijkt, maar de bladen glijden over het pomphuis en in- en uitgang zijn beiden radiaal geplaatst, min of meer tegenover elkaar. Zodoende krijg je een verdringerpomp. Meestal is deze direct gekoppeld aan de motor. Voordeel: goedkoop, groot debiet en grote opvoerhoogte.
Over de nadelen heb ik hierboven geschreven. Nogmaals:

1) De mogelijkheid van afgeschraapte deeltjes in je bier (plastic of metaal)
2) Als je een kraan sluit of vergeet te openen, terwijl de pomp draait, blijft het ding druk opbouwen (zeker bij directe koppeling) tot er ergens een slang afvliegt en dan heeft moeder de keuken vol hete wort. Een magnetisch gekoppelde centrifugaalpomp gaat in zo'n geval de vloeistof over de schoepen terug lekken ofwel de propelor gaat stil staan terwijl de motor blijft draaien (slip in magneetkoppeling).
3) Je moet telkens eerst de motor afzetten en dan pas de kraan sluiten en dan heb je grote kans op terugloop, zeker met al die communicerende vaten.

Tags: pomp