Problemen met STC-1000

Gestart door hansuperman, 18-03-2016 11:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansuperman

Ik kon een antwoord niet direct vinden in een bestaand topic, vandaar dat ik een nieuwe heb gestart.

Ik heb eerder met succes een controller voor onze koelkast (vergistkast) gebouwd met de STC-1000 thermostaat:



Nu is onze koelkast laatst kapot gegaan en hebben we een nieuwe aangeschaft. Daarbij wilde ik een nieuwe STC-1000 controller installeren in de deur, en de kabels van de warmtebron (terrarium-mat) en de koelkast direct op de STC-1000 aansluiten, zonder WCD ertussen. Gek genoeg werkt dit niet. Hij gaat netjes aan, herkent de temperatuur en vermeld daarop dat hij gaat verwarmen danwel koelen. Echter stuurt hij geen 220V naar desbetreffende uitgang. Ik dacht aan een defect aan de STC-1000 zelf, dus had wederom een nieuwe aangeschaft. Hierbij hetzelfde resultaat. Wat gaat er mis? Hieronder nog een schema hoe ik het nu aangesloten heb zitten:



Hopelijk hebben jullie een idee. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

ciesvandekwis

Volgens mij zit je bedrading fout.
Dit linkje heeft een wat duidelijker schema weer:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/#7c06e4975337f0f82af651954415214d.jpg

Sander van Dijk

Je hebt het niet goed aangesloten. Maar als je de vorige met wcd's zo hebt aangesloten kan die ook niet gewerkt hebben.

http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=134

De relais zijn gewoon schakelaars. Dus een fase naar de relais toe en een schakeldraad vanuit het relais naar de wcd of hittebron.

De neutrale (blauw) gewoon vanuit de aanvoer doorlussen naar de wcd of hittebron. Dus geen blauwe op de relais aansluiten.

Johannesdeloper

Je bedrading moet niet direct naar de stopcontacten van de koelkast en de verwarming. Je kunt dit schema aanhouden:

Sander van Dijk

Het maakt geen verschil of je wcd's gebruikt of direct je apparaat hier op aansluit.

Benskiej

De uitgangen zijn geen + en - uitgang maar een geschakelde uitgang...
Dat wil zeggen dat je de blauwe draden rechtstreeks naar het apparaat moet sturen en de bruine via de stc zodat je een stroomkring krijgt...

Staat al erg vaak uitgelegd op het forum probeer de zoekfunctie maar eens  :D


Ik zie dat ik al te laat was, haha.

hansuperman

Ik besef me ineens dat ik een hele domme fout heb gemaakt inderdaad! De nul zit op geen van de uitgangen. Stom stom... In elk geval hartelijk dank voor jullie aanwijzingen, ga het vanmiddag gelijk in orde maken. Laat weten hoe het is afgelopen. Bedankt allemaal!

Johannesdeloper

Citaat van: Sander van Dijk op 18-03-2016  12:06 uHet maakt geen verschil of je wcd's gebruikt of direct je apparaat hier op aansluit.
Geen idee wat Sander bedoelt, maar Benskiej verwoordt prima wat ik wilde zeggen:
CiteerDe uitgangen zijn geen + en - uitgang maar een geschakelde uitgang...
Dat wil zeggen dat je de blauwe draden rechtstreeks naar het apparaat moet sturen en de bruine via de stc zodat je een stroomkring krijgt...

hansuperman

Zowel de reactie van Sander als die van jou Johannes kloppen exact. Ik dacht dat het enige verschil met mijn eerder gemaakte controller de WCD's waren, maar ik heb de nieuwe STC-1000 geheel verkeerd aangesloten. Ik had er inderdaad geen rekening mee gehouden dat de uitgangen alleen de fase schakelt zonder 0...

Sander van Dijk

Citaat van: Johannesdeloper op 18-03-2016  12:21 uGeen idee wat Sander bedoelt, maar Benskiej verwoordt prima wat ik wilde zeggen:

Ik had in mijn eerdere post al aangeven hoe je het moet aansluiten en een link gegeven naar de site van Oscar, waar heel duidelijk staat uitgelegd hoe je een STC 1000 moet aansluiten.
 
Daarna vulde ik nog aan dat het niet uitmaakt of je een stopcontact inbouwt in je STC 1000 of dat je het apparaat direct aan de STC 1000 aansluit, omdat de manier van aansluiten niet veranderd. Je gebruikt de relais van de STC 1000 om de spanning te schakelen en de nuldraad en aarde lus je direct door.

Sander van Dijk

Citaat van: hansuperman op 18-03-2016  12:26 uZowel de reactie van Sander als die van jou Johannes kloppen exact. Ik dacht dat het enige verschil met mijn eerder gemaakte controller de WCD's waren, maar ik heb de nieuwe STC-1000 geheel verkeerd aangesloten. Ik had er inderdaad geen rekening mee gehouden dat de uitgangen alleen de fase schakelt zonder 0...

Dan heb je nu 2 STC's  :)    Dan zal het nu wel lukken.

Biertje1985

Citaat van: Benskiej op 18-03-2016  12:06 uDe uitgangen zijn geen + en - uitgang maar een geschakelde uitgang...
Dat wil zeggen dat je de blauwe draden rechtstreeks naar het apparaat moet sturen en de bruine via de stc zodat je een stroomkring krijgt...

Staat al erg vaak uitgelegd op het forum probeer de zoekfunctie maar eens  :D


Ik zie dat ik al te laat was, haha.
Uhm.. officieel andersom, niet de fase schakelen maar de nul, of zwarte schakeldraad gebruiken voor de fase.

McMelloW

Citaat van: Biertje1985 op 19-03-2016  00:18 uUhm.. officieel andersom, niet de fase schakelen maar de nul, of zwarte schakeldraad gebruiken voor de fase.
Dat werkt alleen met een vaste aansluiting. Met een wandcontactdoos en stekker weet je niet meer wat wat is.

hansuperman

Heren, van het weekend de boel opnieuw aangesloten en STC-1000 werkt zoals verwacht helemaal goed! Hartelijk dank voor jullie hulp!

Echter kwam ik wel een andere situatie tegen nadat ik alles uitvoerig heb getest m.b.t. de klimaatregeling binnen in de koelkast. Ik hoop dat ik hiermee genoeg 'on-topic' blijf:

- Wanneer ik mijn CCT in de koelkast plaats en de voeler van de STC-1000 aan de tank plak, merk ik dat bij het koelen de koelkast al eerder uitschakelt, nog voordat de temperatuur die als F1 is ingesteld op de STC-1000 is behaald. Waarschijnlijk is op dat moment de omgeving in de koelkast dus kouder dan de inhoud van de tank. De thermostaat van de koelkast zorgt er dus voor dat de koelkast stopt met koelen...

Is er een mogelijkheid de thermostaat van mijn koelkast te omzeilen? Dus wanneer de STC-1000 de koelkast aanroept er permanent gekoeld wordt? Zo ja, hebben jullie wellicht een schema o.i.d. hoe ik dit kan bereiken?

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties!

Sander van Dijk

Citaat van: hansuperman op 22-03-2016  12:25 uHeren, van het weekend de boel opnieuw aangesloten en STC-1000 werkt zoals verwacht helemaal goed! Hartelijk dank voor jullie hulp!

Echter kwam ik wel een andere situatie tegen nadat ik alles uitvoerig heb getest m.b.t. de klimaatregeling binnen in de koelkast. Ik hoop dat ik hiermee genoeg 'on-topic' blijf:

- Wanneer ik mijn CCT in de koelkast plaats en de voeler van de STC-1000 aan de tank plak, merk ik dat bij het koelen de koelkast al eerder uitschakelt, nog voordat de temperatuur die als F1 is ingesteld op de STC-1000 is behaald. Waarschijnlijk is op dat moment de omgeving in de koelkast dus kouder dan de inhoud van de tank. De thermostaat van de koelkast zorgt er dus voor dat de koelkast stopt met koelen...

Is er een mogelijkheid de thermostaat van mijn koelkast te omzeilen? Dus wanneer de STC-1000 de koelkast aanroept er permanent gekoeld wordt? Zo ja, hebben jullie wellicht een schema o.i.d. hoe ik dit kan bereiken?

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties!
Thermostaat van je koelkast wat kouder zetten?

hans_nwk

Citaat van: Sander van Dijk op 22-03-2016  12:44 uThermostaat van je koelkast wat kouder zetten?
Zou ik ook denken, lijkt bij iedereen prima te werken: gewoon de koelkastthermostaat zo koud mogelijk zetten.

0 ºC  moet dan haalbaar zijn met eigenlijk elke koelkast.

Groet,
Hans

hansuperman

De thermostaat van de koelkast staat momenteel op zijn hoogst. Het temperatuur verschil tussen de STC-1000 en thermostaat van de koelkast is klein, ca 2-3 graden. Dit zou wellicht kunnen komen doordat onze koelkast vrij groot is t.o.v. de CCT. Omdat ik meer vertrouwen heb in de meting van de STC-1000 (die ik heb ge-ijkt) en omdat deze ook de temperatuur van de tank meet, zou ik dit probleem kunnen omzeilen door de thermostaat van de koelkast ertussenuit te laten nietwaar?

wijmaar

Zeker! Heb ik ook gedaan. De koelkast zal dan pas afslaan als de STC afslaat. Ook handig voor coldcrashen.

Coen

Ja hoor geen probleem, draai al jaren zonder.

hansuperman

Hebben jullie nog tips om dit te doen? Iets van een schematische tekening oid? Of wijst dit zichzelf?

wijmaar

Hangt een beetje af van de thermostaat.

In bijna alle gevallen zit deze achter de draaiknop bij het lampje. Als je deze behuizing losmaakt en een foto plaatst van de binnenkant kunnen wij je wel vertellen welke draden je moet doorverbinden.

hansuperman

Citaat van: wijmaar op 22-03-2016  18:54 uHangt een beetje af van de thermostaat.

In bijna alle gevallen zit deze achter de draaiknop bij het lampje. Als je deze behuizing losmaakt en een foto plaatst van de binnenkant kunnen wij je wel vertellen welke draden je moet doorverbinden.

Dank Wijmaar! Ik ga dit van de week nog doen. Zal de afbeelding online plaatsen.

hansuperman

Hierbij de foto's van zowel de aansluiting in de koelkast als op de thermostaat. Belangrijk om te weten: voor mij hoeft het lampje niet terug.

Stekkertje in de koelkast:


Aansluiting op de thermostaat (bruin en zwart naar thermostaat, blauw naar het lampje. Wit van thermostaat naar lampje):


Ik hoor het graag!

Nogmaals dank.

KingKarel

Ik zeg bruin aan zwart. Thermostaat is een temperatuur gereguleerde schakelaar. Als je die er tussenuit haalt komt er continue spanning op de zwarte draad te staan en zal de motor continu draaien en allen door STC-1000 worden geschakeld.

Biertje1985

Waarom wil je kouder dan 7 graden? De koelkast zal afslaan, daarna weer aanslaan, zo heb je juist een rustige daling in je temperatuur en geen bevriezing door condensophoping. Is efficiënt want de warmte word dan toch van je vergistingsvat / cct ontnomen. Ijs op een verdamper werkt als een isolator.
Ik kan me voorstellen dat een koelkast anders doorschiet wanneer de temp bereikt is, en dan moet je weer je verwarming aanspreken. Wil je koud vergisten dan kan je je gist toevoegen als je
gewenste temperatuur is bereikt.
 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.