Voorstellen: Stefan, nieuwe brouwer

Gestart door McBeerman, 16-03-2016 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

McBeerman

Hallo brouwers!

Bij deze zal ik mezelf even voorstellen. Mijn naam is Stefan, 26 jaar en ik woon in Roosendaal, Noord-Brabant.
Mijn voornemen is om met een startsetje van Brouwmarkt mijn eerste voetstappen in het brouwersvak te zetten. Hier wil ik dan een 3-schalige hydrometer bij bestellen. Dit is mijns inziens voldoende voor een eerste keer brouwen, zo kan ik met een minimale investering ontdekken of het brouwen echt iets voor mij is. Dit brengt mij meteen bij mijn eerste vraag; mis ik nog een cruciaal item om mijn eerste brouw tot een bevredigend einde te brengen?
Ik heb de 'Inleiding cursus blikbrouwen' gelezen, maar voordat ik zomaar € 150,-- uitgeef aan iets wat ik misschien niet leuk blijk te vinden....

Als eerste bierkit heb ik gekozen voor de Arsegan Special I.P.A. (zie link). Goede keuze?
http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/complete-bierbrouw-paketten/sale/arsegan-special-i-p-a-voor-15-liter.html

Alvast bedankt voor de adviezen!

mbroek

Welkom Stefan,

Volgens mij heb je voor zo'n pakket geen startset van 150 Euro nodig om je ipa te brouwen. Ik meen dat in de goedkoopste sets voldoende zit hiervoor en ook een hydrometer.

Succes

McBeerman

Hoi mbroek,

Deze set bedoel ik http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/startsets-bierbrouwen/startset-bierbrouwen-basic.html
Echter stond er in de 'Inleiding cursus blikbrouwen' een aanvullende mogelijke materialenlijst die op ongeveer € 150,-- uitkwam.
Vandaar mijn vraag of ik dat per se nodig zou hebben. Waarschijnlijk kom ik er met de set en de hydrometer ook wel :)


knookia

Hoi Stefan,

Je zegt het goed. Zo'n startset is ideaal om te ontdekken of het bierbrouwen iets voor je is. Je hebt je ook al ingelezen, dus dat gaat goedkomen!
Uiteraard kan je veel meer aanschaffen, maar dan hangt het er helemaal vanaf wat je wilt. Als je de overstap wilt maken naar het volledige proces zelf te doen dan zou ik het boek "verander water in bier" van Adri Otten aanschaffen en eens een cursus volgen bij een ervaren brouwer.

Groet en succes :proost:

Robin

mbroek

Citaat van: McBeerman op 16-03-2016  19:40 uHoi mbroek,

Deze set bedoel ik http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/startsets-bierbrouwen/startset-bierbrouwen-basic.html
Echter stond er in de 'Inleiding cursus blikbrouwen' een aanvullende mogelijke materialenlijst die op ongeveer € 150,-- uitkwam.
Vandaar mijn vraag of ik dat per se nodig zou hebben. Waarschijnlijk kom ik er met de set en de hydrometer ook wel :)

Gezien, ja dan zou ik nu eerst gaan voor die set en een losse hydrometer en ontdekken of je verslaafd raakt aan het brouwen. Ik zou er wel een tweede emmer bijdoen voor het bottelen zodat je vanuit een schoon vat kunt bottelen. Voor de rest moet het zo wel lukken.

Chiel.

Biermagneet

En na alle reeds gegeven adviezen rest mij niks anders dan  welkom en  :proost:

McBeerman

Dan zou ik dus met de hevelslang de ene emmer in de andere moeten laten lopen en dan van de 2e emmer met een hevelslang de flesje vullen. Misschien een stomme vraag, maar wat is daar precies het voordeel van? Minder bezinksel?

Eelke

Minder bezinksel inderdaad, er ligt echt een dikke laag op de bodem. Ik heb steeds gebotteld vanuit een voedselveilige emmer. Wat je ook kunt doen is de emmer uit de set gebruiken voor het bottelen, en dan een andere gist emmer, die met groen deksel, gebruiken voor het vergisteren bestellen. Die zijn toch een stuk degelijker en sluiten beter af.

knookia

Als je een grote soeppan hebt (of kan lenen van je moeder of oma) ;D, kan je die uiteraard ook gebruiken. Scheelt weer in de kosten, aangezien je nog niet zeker weet of je het brouwen wel leuk vindt.

Jacques

Citaat van: McBeerman op 16-03-2016  19:17 uIk heb de 'Inleiding cursus blikbrouwen' gelezen, maar voordat ik zomaar € 150,-- uitgeef aan iets wat ik misschien niet leuk blijk te vinden...

Citaat van: mbroek op 16-03-2016  19:33 uVolgens mij heb je voor zo'n pakket geen startset van 150 Euro nodig om je ipa te brouwen. Ik meen dat in de goedkoopste sets voldoende zit hiervoor en ook een hydrometer.

In de cursus staat het volgende:
CiteerVoor het starterspakket en de aanbevolen aanvullingen ben je in totaal iets minder dan € 150 kwijt, maar dan heb je een echt complete uitrusting. Goedkoper kan ook als je het een en ander weglaat. Ingeblikt moutextract kost je zo'n € 12,50 voor 10 liter afhankelijk van het merk en de zwaarte van het bier.
Voor € 150 heb je dus een complete uitrusting met alles wat je maar nodig kunt hebben. Het kan ook voor minder.


Overigens kun je ook meteen beginnen met het brouwen van mout. Iets meer uitdaging maar zeker net zo leuk (blikbrouwen is feitelijk niet veel meer dan verdunnen en vergisten). De Hema heeft tegenwoordig beginnerspakketten moutbrouwen voor zo'n € 40. Al heel snel haal je daar een beter resultaat mee dan met een blik.

McBeerman

Bedankt voor alle goede tips!
Ik heb besloten om inderdaad met het blik te beginnen en 2 emmers zoals geadviseerd. Kijken of het iets voor mij is.
Mijn uiteindelijke doel is om inderdaad te gaan moutbrouwen, dus dat komt wel goed. Ik zal dan ook eens bij de HEMA gaan kijken. Tegenwoordig hebben ze daar sowieso leuke dingen, heb daar vorig weekend een paar lekkere flesjes bier gehaald van de Oedipus brouwerij. Zeker de moeite waard!

Haagse Wouter

Als je geduld hebt kun je marktplaats en het prikbord hier afstruinen.
Je vind heel erg veel 2ehands brouwspullen, die vaak redelijk nieuw zijn. Scheelt heel veel geld.
Kwam bij jou in de provincie deze van de week tegen http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m1028838910-biermaak-apparatuur.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Zit zelf met 160 euro aan bijna al het materiaal voor volmoutbrouwen.

McBeerman

Hoi Wouter, bedankt voor de tip! Heb meteen een bod gedaan.

Haagse Wouter

Citaat van: McBeerman op 17-03-2016  20:14 uHoi Wouter, bedankt voor de tip! Heb meteen een bod gedaan.

Zit trouwens zo te zien geen schrootmolen of vergistingsvaten bij, dus dat is nog een extra uitgave. Maar misschien ook wel, want er staat "en divere andere dingen". Zou het is vragen.

McBeerman

Via de mail heeft de verkoper een aantal foto's gestuurd van de volledige uitrusting. Hier ontbreekt dan inderdaad een schrootmolen aan. Ook wil ik graag een kroonkurk apparaat op statief i.p.v. het handmodel. Deze bestel ik wel gewoon bij de Brouwmarkt als het zo ver is.
Ik kan in principe toch ook gewoon vergisten in in de curvevaten? Of is dat te kort door de bocht?

emiel1

Gezien de verschillende formaten, denk ik zelfs dat ie ze daarvoor gebruikt heeft. Ik heb zelf ook dat soort tonnen. Gaatje in t deksel boren, siliconen plug met waterslot er in en klaar. Werkt perfect.

Haagse Wouter

Citaat van: McBeerman op 18-03-2016  13:22 uVia de mail heeft de verkoper een aantal foto's gestuurd van de volledige uitrusting. Hier ontbreekt dan inderdaad een schrootmolen aan. Ook wil ik graag een kroonkurk apparaat op statief i.p.v. het handmodel. Deze bestel ik wel gewoon bij de Brouwmarkt als het zo ver is.

Schrootmolens vind je ook 2ehands, of in elk geval in de tijd die ik gezocht heb. Kroonkurkapparaat heb ik in 2 maanden tijd nog niet 2ehands gevonden, heb het model Lisa nu maar besteld. Plus je kunt altijd geschroot mout eventueel kopen voor de eerste keer als je nog geen molen gebonden (of je mag ook zo in den haag langskomen om te schroten).

McBeerman

Bedankf voor het aanbod en de goede tips! Het gaat helemaal goed komen denk ik   :) Ik ben van plan om 2e paasdag mijn eerste biertje te gaan brouwen, ik houd jullie op de hoogte!  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.