Vuldis 1.0. - Prototype halfautomatische flessenvuller

Gestart door KoenVdH, 15-03-2016 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KoenVdH

Na enkele maanden werk is onze halfautomatische flessenvuller werkende.
Te groot voor een hobbybrouwer maar het is ook kleiner na te bouwen denk ik.

Het is geen tegendrukvuller maar het vult gewoon met lichte druk tot op het juiste niveau.
Dit niveau wordt gemeten door de weerstand te meten van een draadje dat in de fles hangt. Telkens het flesje vol is sluit de klep.
De kroonkurken worden pneumatisch geperst.
Momenteel halen we tussen de 500 en 750 flessen per uur met 2 personen.

Er is nog een hele lijst zaken die we moeten verbeteren.
Zo ben ik bijvoorbeeld op zoek naar meer voedselveilige kleppen die snel sluiten.

Hier een filmpje:

tdp

Ziet er gaaf uit! Mooi knutselproject geweest lijkt me!

Groet,
de TDP

seed7


Fermon

Zo... Slim bedacht. Ziet er mooi en goed uit.

Werken jullie in het dagelijks leven ook in een functie waarbij dit soort technieken voorkomen, of eigen creativiteit?

Ik loop echt een stuk achter met mijn afvulpijpje en kroonkurkapparaat ::)

KoenVdH

Citaat van: Vrumona op 15-03-2016  20:01 uWerken jullie in het dagelijks leven ook in een functie waarbij dit soort technieken voorkomen, of eigen creativiteit?
Ik ben ingenieur en beroepsmatig aan het werk met electronica en software voor hoorapparaten. Heb hobbymatig ook een tijdje robots gebouwd.
Voor de pneumatica heb ik opnieuw moeten kijken naar cursussen van mijn schooltijd, wat toch meer dan 25 jaar geleden is :-)

Biermagneet

Leuk project waar halen jullie die aluminium palen eigenlijk vandaan ?

KoenVdH

Citaat van: Biermagneet op 15-03-2016  20:23 uLeuk project waar halen jullie die aluminium palen eigenlijk vandaan ?
http://www.motedis.com/shop/

RienP


Tjardo


rajd

Om jaloers van te worden. Niet in de laatste plaats om de skills :)

Ger Debije

Geweldig prachtig stukje techniek
maar ook veel schoonmaak werk denk ik

Maartennijhof

Heren,

Zoals ik jullie gisteren al per mail had beantwoord. De kleppen die wij gebruiken zijn uit een stuk kunststof en hebben geen rare "kamers" waardoor resten achter kunnen blijven. De kleppen die jullie nu gebruiken hadden we eerst ook en deze waren inderdaad slecht schoon te krijgen.
dit type werkt mooier: http://www.ebay.com/itm/Water-Solenoid-Electric-Valve-for-Water-Air-N-C-12V-DC-1-2-Gravity-Feed/331361614853?

Verder zie ik dat jullie de vulbuisjes gebruiken met aan de onderkant een stop. Ik heb deze eerder ook gebruikt omdat de uitgang lekte nadat de klep dicht ging. Dit kun je simpel oplossen door buisjes te pakken van een dusdanig dunne diameter dat er een vacuüm ontstaat en dus geen lekkage meer is. Zeker omdat jullie niet met tegendruk werken kan je dan mega snel vullen.
Deze gebruik ik:  https://www.rvsonline.nl/product-categorie/rvs-buis-koker-en-massief/rvs-304/rvs-304-brut/buis-brut  6x1.

KoenVdH

Dank je Maarten,
dat ga ik zeker proberen.
We halen nu al 500 tot 750 flesjes per uur, dat kan je maar net bolwerken met 2 personen. Je moet de flesjes ook nog aan en afvoeren, en de kroonkurken plaatsen.

Misschien ook leuk is dat we dezelfde snelheid halen als de kleinste Meheen filler, maar die is ietsje duurder:
http://eshop.czechminibreweries.com/product/bfl-m2/

ciesvandekwis

Dringend tijd dat we je bier op ons Gents Bierfestival krijgen! 20/08 en primeurs, daar houden we van  ::).

Puck

Prachtig! Ben zeker jaloers  >:D Vind de etiketteermachine ook een leuk ding. Wat waren de kosten om dit project te bouwen? Hoelang zijn jullie ermee bezig geweest?

KoenVdH

Citaat van: Puck op 16-03-2016  12:40 uPrachtig! Ben zeker jaloers  >:D Vind de etiketteermachine ook een leuk ding. Wat waren de kosten om dit project te bouwen? Hoelang zijn jullie ermee bezig geweest?
De pneumatica is het duurste, grote cylinders 200 euro per stuk...
Weet niet hoelang, de tijd vliegt als het leuk is...

knookia


Jacques

Ziet er erg gelikt uit. Voor hobbybrouwer inderdaad te groot maar met een of twee vullers zou het verlichting betekenen voor veel hobbybouwers.

Nu nog wat verzinnen op het schoonmaken van flessen...
Ik neem overigens aan dat jullie steeds nieuwe flessen gebruiken. Worden die op een of andere manier nog behandeld?

KoenVdH

Citaat van: Jacques op 16-03-2016  22:06 uNu nog wat verzinnen op het schoonmaken van flessen...
Ik neem overigens aan dat jullie steeds nieuwe flessen gebruiken. Worden die op een of andere manier nog behandeld?
Ja, altijd nieuwe flessen. Geen behandeling, we spoelen ze niet.

Als ik terugdenk aan hoeveel flesjes ik thuis vroeger heb gekuist had ik beter toen ook een pallet nieuwe gekocht. Kost je bijna niets want je koopt ze aan de leeggoed waarde. Heb je natuurlijk wel wat plaats nodig.

KoenVdH

Citaat van: Maartennijhof op 16-03-2016  08:04 uHeren,

Zoals ik jullie gisteren al per mail had beantwoord. De kleppen die wij gebruiken zijn uit een stuk kunststof en hebben geen rare "kamers" waardoor resten achter kunnen blijven. De kleppen die jullie nu gebruiken hadden we eerst ook en deze waren inderdaad slecht schoon te krijgen.
dit type werkt mooier: http://www.ebay.com/itm/Water-Solenoid-Electric-Valve-for-Water-Air-N-C-12V-DC-1-2-Gravity-Feed/331361614853?

Dag Maarten,
ik heb ondertussen jouw voorgesteld klep gekocht. Maar deze is zeker niet voedselveilig. Ook deze klep heeft intern een membraan met een gaatje waardoor er vloeistof komt achter het membraan en dit is niet te reinigen zonder de klep te openen.
Koen


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.