Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hop stekken  (gelezen 29984 keer)

Offline jank

• Senior lid
  • Land: nl
  • Twents Bierbrouwersgilde
Re: Hop stekken
« Reactie #25 Gepost op: 14-03-2016 17:00 u »
Deze hoppen heb ik
1  Citra 
2 Magnum
3 Perle
4 Spalter
5 spalter  select
6 gimli  dwerghop
7 prima donna dwerghop
8 Target
9 Northem  Brewer
10 kent golding
11 Chinook
12 Saaz
13 Galena
14 Cascade
15 Fuggle
16 "Hersbrucker  Pure
17 Comet'
18'Polaris'

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #26 Gepost op: 14-03-2016 17:39 u »
deze hoppen heb ik Hopplanten
1  Citra 

Weet je zeker dat het Citra is Jan? Die is normaal gesproken niet verkrijgbaar.

Ingo

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 14-03-2016 18:09 u »
Nou maak je mij wel nieuwsgierig. Vertel ons eens je investeringen. Doe je het bedrijfsmatig?

Als je nu een kas/veld vol heb staan en het je broodwinning is dan snap ik dat je geld voor een stekkie vraag (i.v.m. tijd, aandacht en bedrijfskosten) maar voor de enkele hobbymatige stekkies waarmee je een andere gepassioneerde hobbybrouwer mee kan helpen niet echt. Het enige wat ik de vorige keer heb gevraagd is of men de postzegel(s) en de envelop wil betalen.

+1.... :)

En het stekken is echt niet veel werk. De hopplant snoei ik altijd terug naar 4 strengen die krachtig omhoog mogen groeien. Het 'snoeiafval' gaat in een glaasje water om te wortelen. Zodra er wortels zijn kan deze in een bakje met aarde.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • ABV de bierkaai
« Reactie #28 Gepost op: 14-03-2016 18:37 u »
En Adbrouwt, aardig dat je eventueel gratis stekjes weg geeft, maar ik wil daar wel een biertje (of 2) tegenover stellen.
Ik heb Challenger en waarschijnlijk ook saphir (tweede jaar). Als ik er heb zijn ze gratis op te halen en dan kunnen we meteen een biertje ruilen.

En het stekken is echt niet veel werk. De hopplant snoei ik altijd terug naar 4 strengen die krachtig omhoog mogen groeien. Het 'snoeiafval' gaat in een glaasje water om te wortelen. Zodra er wortels zijn kan deze in een bakje met aarde.
Precies Sjaak_deventer, het is een kleine moeite om een ander enthousiaste hobbybrouwer blij te maken.  8)

Offline mi643

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bierbrouwerij, Lulu Machrini.
« Reactie #29 Gepost op: 14-03-2016 19:26 u »
Een brouwmaat wil dit jaar Hop in zijn tuin gaan zetten, als iemand Cascade en/of Chinouk stekken heeft hoor ik het graag.. :)

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #30 Gepost op: 14-03-2016 19:58 u »
Vorig jaar rond april/mei heb ik via een forumlid een mini rhizoom 'Annabel' gekocht, deze was plm. 2 cm groot en heeft het helaas niet gered hier.

Een paar weken later van Cisdevésser een aantal stekjes 'Annabel' gekregen, deze hebben het wél gered! Niet heel veel hop opgeleverd het eerste jaar maar dat zal dit jaar wel beter worden denk ik zo. Achteraf spijt dat ik geld heb uitgegeven voor dat mini rhizoompje maar goed...
Daarnaast had ik al in de winter van 2014/2015 Chinook rhizomen gekocht bij Willingham Nurseries, deze waren echt flink groot en groeide dus ook in het eerste jaar al tot plm. 6 meter hoogte, tevens heb ik daar toen diverse stekjes van gehaald en geruild met CisdeVésser (voor o.a. de eerder genoemde 'Annabel')

Het is echt zeer eenvoudig om stekjes te maken, ik zal ook dit jaar weer Chinook stekjes weg kunnen geven en hopelijk ook 'Annabel' stekjes, stuur maar een pm bij interesse

Edit: ik heb al vele pm's ontvangen, ik hoop dat ik voor iedereen minimaal één stekje kan regelen...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 15-03-2016 11:37 u »
Deze hoppen heb ik
1  Citra
2 Magnum
3 Perle
4 Spalter
5 spalter  select
6 gimli  dwerghop
7 prima donna dwerghop
8 Target
9 Northem  Brewer
10 kent golding
11 Chinook
12 Saaz
13 Galena
14 Cascade
15 Fuggle

Best lijstje Jan!

Goet,
de TDP

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #32 Gepost op: 15-03-2016 15:11 u »
Ik heb vorig jaar een Cascade plantje in de tuin gezet die het die zomer prima heeft gedaan. Zoals ik begrijp kan ik hier nu stekken van verwachten?

Ik zou graag nog een soort hop wegzetten dus een stek ruilen lijkt me een prima plan. Moet ik alleen nog gaan bedenken welke soort ik dan het liefst zou willen...

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #33 Gepost op: 15-03-2016 19:02 u »
Ik heb vorig jaar een Cascade plantje in de tuin gezet die het die zomer prima heeft gedaan. Zoals ik begrijp kan ik hier nu stekken van verwachten?

Ja hoor. Als de hop gewoon goed doorgroeit zullen er meerdere uitlopers de kop opsteken in de komende weken. Als ze groot genoeg zijn de uitlopers die je niet nodig hebt afknippen in water zetten en na wortelen in de grond.

Offline jank

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 15-03-2016 19:13 u »
tdp ja en het lijsje wordt alleen maar groter. Ik wil er nog een paar kopen daarom vraag ik ook een kleine bijdrage voor de planten als  ik ze koop in Engeland dan betaal ik vorig jaar per stek 7 pond. Dus alles weggeven kan niet gr jan

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #35 Gepost op: 15-03-2016 20:06 u »
tdp ja en het lijsje wordt alleen maar groter. Ik wil er nog een paar kopen daarom vraag ik ook een kleine bijdrage voor de planten als  ik ze koop in Engeland dan betaal ik vorig jaar per stek 7 pond. Dus alles weggeven kan niet gr jan

Dank dat er ook een verschil is tussen stekken.
Ik mag hopen dat als je 7 pond betaald je niet een takje hop hebt wat 2 weken in een bak met water heeft gestaan.

Offline jank

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 15-03-2016 20:08 u »
Nee dan krijg je een rizoom

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 15-03-2016 20:39 u »

Ben nog wel geïnteresseerd in een stekkie dit jaar, is het goed dat ik je even een PM doe? Rossum/Westerhaar is goed te doen ;)

Groet,
de TDP

Offline Chilobrachys

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 17-03-2016 13:14 u »
Ben nog wel geïnteresseerd in een stekkie dit jaar, is het goed dat ik je even een PM doe? Rossum/Westerhaar is goed te doen ;)

Groet,
de TDP

Ik ben ook erg geïnteressseerd, Westerhaar naar Westerhaar is ook goed te doen ;D

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #39 Gepost op: 17-03-2016 22:25 u »
Ook ik haak graag aan! Vorig jaar is het me niet gelukt om hopstekken de krijgen/kopen via het forum dus graag doe ik ook dit jaar mee!  :groots:

Heb studenten-ov dus verzending is geen probleem!

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 18-03-2016 06:57 u »
Ik ben op zoek naar stekken van Hallertau mittelfrüh/Perle of Hallertau Hersbrucker .

Is er iemand die deze hopsoorten heeft? En evt stekjes heeft?

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #41 Gepost op: 18-03-2016 09:17 u »
... Als ze groot genoeg zijn de uitlopers die je niet nodig hebt afknippen in water zetten en na wortelen in de grond.

Veel beter is deze uitlopers af te leggen. Geeft serieuze voorsprong.
Dus de tak buigen en een eindje verder ingraven, het deel dat onder de grond zit met mes efkes krabben (schors lichtjes beschadigen met mes).
Na 4 weken de tak afsnijden van de moederplant.
Laat de plant in wording zitten tot het gegroeid is en genoeg wortels heeft. Daarna bij regenweer uitgraven met wortelkuit en in ruime pot of elders planten.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 18-03-2016 16:56 u »
Ik heb eens een youtube filmpje gezien waarbij de tak niet werd afgebogen tot onder de grond maar dat op de plaats waar de schors werd verwijderd men een plastic zakje gevuld met aarde er omheen bond en zodra het voldoende geworteld was werd de, tot boom gepromoveerde, scheut van de moederboom gescheiden.  Geen idee of het met hop werkt.

Offline Vik75

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 18-03-2016 17:13 u »
Ik heb wel interessen in een Cascade stek. Zal dit jaar zelf ook eens wat stekken gaan overhouden. Kan iemand anders deze weer overnemen.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #44 Gepost op: 18-03-2016 17:20 u »
Ik heb eens een youtube filmpje gezien waarbij de tak niet werd afgebogen tot onder de grond maar dat op de plaats waar de schors werd verwijderd men een plastic zakje gevuld met aarde er omheen bond en zodra 't voldoende geworteld was werd de, tot boom gepromoveerde, scheut van de moederboom gescheiden.  Geen idee of het met hop werkt.

De aflegmethode wordt algemeen gebruikt bij de professionele hopteelt, dus ik zou daar maar niet teveel van afwijken.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 18-03-2016 22:28 u »
tdp ja en het lijsje wort alleen maar grooter ik wiler nog een paar kopen daar om vraag ik ook een klein bij draage voor de planten als  ik ze koop in engeland dan betaal ik voorig jaar per stek  7 pond dus alles weggeven kan niet gr jan

Eventueel heb ik dit jaar nog wel een Smaragd scheut voor je, mocht je daar belang bij hebben.

Groet,
de TDP

Offline Mark Mout

• Junior lid
  • **
  • Land: mx
  • Life begins at the end of your comfort zone
« Reactie #46 Gepost op: 21-03-2016 16:11 u »
Hallo, ik heb een goede dosis afgeschermde vruchtbare ruimte. En zou dolblij met een stekkie zijn!
Omgeving Alkmaar... iemand??

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #47 Gepost op: 21-03-2016 20:16 u »
Ik zou graag een stekje van Chinook of Summit willen. Ik heb Cascade en Goldings in de aanbieding.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #48 Gepost op: 21-03-2016 22:10 u »
Hallo, ik heb een goede dosis afgeschermde vruchtbare ruimte. En zou dolblij met een stekkie zijn!
Omgeving Alkmaar... iemand??

Hallo Mark,
Ik woon in Alkmaar en heb een Challenger plant in de tuin staan voor het 2e jaar.
Er zijn nu 2 schoten opgekomen. Als dat er meer dan 3 worden, wil ik die gaan stekken.
Als dat lukt kun je die bij mij komen ophalen.

Offline Mark Mout

• Junior lid
  • **
  • Land: mx
  • Life begins at the end of your comfort zone
« Reactie #49 Gepost op: 22-03-2016 21:53 u »
Hallo Mark,
Ik woon in Alkmaar en heb een Challenger plant in de tuin staan voor het 2e jaar.
Er zijn nu 2 schoten opgekomen. Als dat er meer dan 3 worden, wil ik die gaan stekken.
Als dat lukt kun je die bij mij komen ophalen.
Geweldig! Ik heb net een heerlijke batch biertjes klaar staan op fles, dus laat maar weten wanneer! Heb een zee aan ruimte, dus zeer welkom!

Tags: hopteelt