Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maakt het uit welke bitterhop ik gebruik?  (gelezen 3888 keer)

Offline bjorri

• Senior lid
  • Land: nl
  • eeuwige beginner
Maakt het uit welke bitterhop ik gebruik?
« Gepost op: 10-03-2016 11:20 u »
Tot nog toe altijd Halertal Tradition gebruikt als bitterhop. Het was (ooit) de goedkoopste. Er zit alleen niet zoveel alfazuur in.

Geeft het veel verandering van smaak als ik een sterkere bitterhop gebruik maar dan wat minder? Met behulp van BrouwHulp dus de bitterheid gelijk houden.

Met de nu reeds de pan uitrijzende prijzen van hop lijkt me het tijd om deze vraag eens te stellen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
Re: Maakt het uit welke bitterhop ik gebruik?
« Reactie #1 Gepost op: 10-03-2016 11:26 u »
Tot nog toe altijd Halertal Tradition gebruikt als bitterhop. Het was (ooit) de goedkoopste. Er zit alleen niet zoveel alfazuur in.

Geeft het veel verandering van smaak als ik een sterkere bitterhop gebruik maar dan wat minder? Met behulp van BrouwHulp dus de bitterheid gelijk houden.

Met de nu reeds de pan uitrijzende prijzen van hop lijkt me het tijd om deze vraag eens te stellen.

Magnum is ook een prima bitterhop.. Maar zo zijn er meerdere. Voor IPA's vind ik dan weer Columbus een hele prettige, maar die zou je ook heel mooi voor aroma kunnen gebruiken.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 10-03-2016 11:28 u »
Het maakt wel iets uit. Met grote doses van een hop met weinig alfazuur krijg je altijd wat hopsmaak mee ten opzichte van een bier waarin je weinig hop met een hoog alfazuurgehalte gebruikt. Ook het karakter van de bitterheid kan anders zijn. Sommige hoppen geven een wat hardere bitterheid dan andere. Een heel mooie bitterhop vind ik altijd Magnum. Deze geeft een mooie bitterheid en omdat deze hop een hoog alfazuurgehalte heeft, heb je er weinig van nodig. Je kunt dan nog wat Hallertau toevoegen aan het eind van het koken voor wat hopsmaak en -aroma.

ThomasM

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10-03-2016 11:30 u »
Ligt eraan wat je wil bereiken.
Even googlen geeft me dit

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2016 11:44 u »
Duidelijk. Dank allemaal. :-)

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10-03-2016 11:55 u »
Maakt wel degelijk een verschil uit. Bv bij IPA's is er nu een trend om bitterheid meer complex te maken. Bv warrior @60 en columbus @30.

Offline Jukkie

• Senior lid
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 10-03-2016 12:01 u »
Deze vraag spookt ook al een tijdje door mijn hoofd.. Stelling:

Bij koken van een uur of langer maakt het niet uit welke hop je neemt:

- je alfazuur extraheer je uit de hop
- de aromacomponenten worden vakkundig de atmosfeer in gewerkt gedurende het koken

ThomasM

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 10-03-2016 12:31 u »

- de aromacomponenten worden vakkundig de atmosfeer in gewerkt gedurende het koken

Google maar eens hop utilization. Er is al best wel veel over geschreven en gevraagd.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 10-03-2016 12:32 u »

Je verdampt niet alle smaak en aangezien niet alle smaakcomponenten in een hop even sterk vertegenwoordigd zijn krijg je dus een andere smaak.

Niet alle alfazuur heeft bitterende eigenschappen, ook de betazuren en het co-humoloon. De indruk van de bitterheid verandert afhankelijk van de balans tussen deze stoffen. We rekenen alleen met alfazuur, maar als je een hop neemt met veel co-humoloon (chinook) kun je bij een gelijk berekende bitterheid toch een veel bitterder bier krijgen, dat bovendien ook nog eens scherp kan worden.

Bitterheid en de indruk daarvan kan ook afhankelijk zijn van je watersamenstelling. Veel sulfaat gaat niet goed samen met de nobele Duitse hoppen. Ik kan met het water hier niet echt lekker bitter krijgen met Perle en al helemaal niet met Saaz of het eerder genoemde Tradition, maar wel met Magnum. Oorzaak? Mogelijk toch weer het co-humoloon?

Als je als Adrie zegt heel veel laag Alfa-hop gebruikt blijft er uiteindelijk toch nog een overschot aan smaakstoffen in het wort dat niet uitgekookt wordt. Bij een 'historische' Engelse IPA heb ik dat gemerkt, die had na de hoofdgisting een overweldigend hoparoma ondanks dat er alleen een bittergave bij 60 min was. Was dan wel voor een theoretische 150 IBU met een 5% alfa hopje.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 10-03-2016 23:00 u »
Tot nog toe altijd Halertal Tradition gebruikt als bitterhop.

Ik neem aan dat je Hallertauer Tradition bedoelt.

Zelf ben ik geen liefhebber van echte bitterhoppen. Deze geven vaak voor mij een onaangename (harde) bittere smaak ook als er meer dan 60 minuten gekookt wordt.

Offline RobW

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #10 Gepost op: 11-03-2016 00:56 u »
Ik neem aan dat je Hallertauer Tradition bedoelt.

Zelf ben ik geen liefhebber van echte bitterhoppen. Deze geven vaak voor mij een onaangename (harde) bittere smaak ook als er meer dan 60 minuten gekookt wordt.

Welke hoppen gebruik jij dan graag als bitterhop?

Offline Amateurke

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 11-03-2016 08:16 u »

Ik ben wl een liefhebber van bitterhop.
De redenering: als je alleen aromahoppen gebruikt heb je heel veel hop nodig om de gewenste basisbitterheid te verkrijgen. Heel veel hop betekent ook heel veel plantenmateriaal. Voor de basisbitterheid heb je minstens een uur koking nodig voor blijvende bitterheid (isomerisatie alfa-zuren). Er worden dan ook veel andere stoffen aan de hop onttrokken, die niet zo smakelijk zijn.
Mijn moto: gebruik zuinig een bitterhop voor basisbitterheid, wees gul met aromahoppen later tijdens en na het kookproces.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #12 Gepost op: 11-03-2016 09:42 u »
Ik ben wl een liefhebber van bitterhop.
De redenering: als je alleen aromahoppen gebruikt heb je heel veel hop nodig om de gewenste basisbitterheid te verkrijgen. Heel veel hop betekent ook heel veel plantenmateriaal. Voor de basisbitterheid heb je minstens een uur koking nodig voor blijvende bitterheid (isomerisatie alfa-zuren). Er worden dan ook veel andere stoffen aan de hop onttrokken, die niet zo smakelijk zijn.
Mijn moto: gebruik zuinig een bitterhop voor basisbitterheid, wees gul met aromahoppen later tijdens en na het kookproces.

Hier kan ik mij - met mijn beperkte ervaring! - prima in vinden :)

Zelf doe ik ook altijd wel een kleine aromahopgift bij de 'lange' bitterhopgift (de gift die 60 min. meekookt, bedoel ik). Ook 'first wort hopping' is me al een paar keer goed bevallen.

Offline Amateurke

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #13 Gepost op: 11-03-2016 10:01 u »
Hier kan ik mij - met mijn beperkte ervaring! - prima in vinden :)

Zelf doe ik ook altijd wel een kleine aromahopgift bij de 'lange' bitterhopgift (de gift die 60 min. meekookt, bedoel ik). Ook 'first wort hopping' is me al een paar keer goed bevallen.
FWH heb ik ook al toegepast: geen merkbaar verschil (vraag is ook: waar kun je mee vergelijken?)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #14 Gepost op: 11-03-2016 11:04 u »
Wat mij betreft bestaat er geen verschil tussen aroma, dual purpose of bitterhop. Ja, er zijn hoppen gekweekt puur op alfazuurgehalte, want de hopboer kan zijn verkoopcontracten op een prijs per kg alfa afspreken. Maar zelfs die hoppen hebben aroma, vaak veel aroma. De enige uitzondering is misschien Magnum, die zou ik echt niet laat in het traject inzetten.

Zeer aromatische hoppen die voornamelijk in de bittering ingezet worden zijn bijvoorbeeld Perle en Herkules (PDF). Herkules is een interessante hop om eens zonder bittergift laat in te zetten, alles op de 10 of 5 minuten.
Je ziet ook dat het alfazuur percentage bij de nieuwere typisch Amerikaanse aromahoppen steeds hoger wordt, b.v. Citra 16%, Chinook 14%, Mosaic 14%, of de Duitse Polaris 20%. Er is dus geen echte relatie bitterhop veel alfa, aroma weinig alfazuur relatie meer.

Maar andersom werkt ook. Bitteren met "aroma" hoppen, eigenlijk laag alfa hoppen heeft zin als je het met beleid doet. Een pilsner met alleen maar Strisslespalt of Hersbruecker werkt prima. Voor hele zware bieren werkt het inzetten van een laag-alpha hop ook vaak goed. Barley-wines bijvoorbeeld. Die mogen best bitter zijn (veel IBU), als je dan gaat hoppen met een "bitterhop" heb je maar weinig hop nodig en krijg je een heel glibberig, olieachtig bier. Geen aangenaam mondgevoel. Daar past dan prima een laag/midden-alfa hop, waarvan je veel nodig hebt. Dit levert meer tannines op in je bier waardoor het mondgevoel wat stroever wordt, meer in balans.

Als je het hele spectrum aan hoppen bekijkt zijn er maar een paar die je echt alleen voor bittering wilt inzetten en maar een paar die je echt niet voor bittering wilt inzetten, voor dat laatste b.v. de nieuwe Monroe hop. Bijna alles is "dual purpose". Dat je geen Amarillo voor bittering inzet kan ik me op het moment uit financile overwegingen wel weer heel goed voorstellen ;)

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 11-03-2016 15:13 u »
Welke hoppen gebruik jij dan graag als bitterhop?

Ik gebruik graag hopsoorten die zowel bitterheid hebben als een mooi aroma. Zogenaamde dual purpose hopsoorten dus. Dit gebruik ik zowel aan het begin als aan het einde van het koken.

Verdere heb ik er geen probleem mee om een zogenaamde aromahop te gebruiken aan het begin van het koken. Er blijft veel meer van het hoparoma over na een uur koken dan vaak gedacht wordt.

Tags: