The Sub Torps hervullen

Gestart door emiel1, 09-03-2016 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

emiel1

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er al mensen zijn die geprobeerd hebben om de vulling voor de Heineken 'The Sub', de zogenaamde 'Torps' te vullen met hun eigen bier. Ik heb zelf geen Sub en kan ook moeilijk informatie vinden over hoe die Torps precies werken en hoe er van binnen uit zien. Als er een CO2 patroon oid in zit zal het wel niet kunnen, maar ik heb hier op het forum al vaker gelezen over mensen die zelf beertender/perfect draft fustjes hervullen, dus wellicht is dat hierbij ook mogelijk? Gezien het formaat van de batches die ik brouw (zo rond de 15 liter) en het feit dat ik niet heel veel bier drink per week, lijkt die 2 liter van de Torps me wel een lekker maatje...

Joosttt

Heb je al enig idee of de Sub Torps makkelijk te hervullen zijn?
Ik zag zojuist dat ze in de aanbieding zijn voor 100 euro inclusief 4 torps.

cow

Torps is een Petfles met foliebinnenzak, met aan de onderkant een luchtventiel. De compressor blaast lucht in om de binnenzak en zo het bier uit de fles.
Net als bij KeyKeg fusten. Dus geen CO2, en ook geen lucht in aanraking met je bier.

Vullen kan dus gewoon via de opening aan de bovenkant, waar het tapslangetje met afsluiting in gaat.

Het probleem is het schoonmaken: binnenzak is niet te vervangen, dus vullen met schoonmaakmiddel, schudden, leegmaken, etc.

Werkt verder wel leuk. Ik gebruik er twee bij verjaardagen: 1 met radler voor de dochters, 1 met Heineken voor een vriend die alleen Heineken drinkt.
Lekker koel.

En ik aan de geuze en Orval :<)

Mvg,
Co

Thamerdal

We zijn inmiddels een klein jaartje verder. Heeft iemand inmiddels meer ervaring of andere methoden/ideeën?

Puck

We leven inmiddels in 2018 en ontwikkelingen staan niet stil. Zag een leuke aanbieding van het apparaat maar ik wil wel mijn eigen bier erin... iemand goede ervaringen met het hervullen? Zijn er inmiddels hobbyvaatjes hiervoor te koop? Anders ga ik toch een vriezer ombouwen... maar ik vind de Sub een leuk ding.

Ziglar

Hee,
Er komen weer aardige kortingen aan, en dus werd ook ik geinteresseerd.

Zojuist vond ik een Youtube video:

Met daarbij de beschrijving:

mister656
2 days later and the first torp is empty, removal of the pipe is easy with a small spudger or screwdriver.
Flush the torp works easy too, next I'll try cola and then bottled beer as refill.
2nd Torp is now Desperados, nice but clearly with lower CO2/gaz than bottled Desperados.

Lijkt er op dat dit best prima gaat, wellicht ook met een lage nagisting op fust (potentieel bommetje) .

Zijn er al mensen die dit werkend hebben?

Erik_Bierplezier

Via vakantie veiling goed koop een SUB gekocht. Maar nu het navullen nog. De dop met slang op de TORP is er wel met een schroevendraaier redelijk goed er af te krijgen.
Waar ik tegen aan loop is dat je de TORP niet kan ontluchten tijdens het vullen waar door er na 0.5 L de boel begint over te lopen. Ik heb ook het idee dat de binnen zak snel opvrommelt waar door er nog minder ingaat.
Ik heb het eerst met water geprobeerd. Na wat gehannes 1 liter er in gekregen. Toen in de SUB gedaan en getapt dat werkte goed.
Wat ik ook geprobeerd heb is eerst op de TORP blazen waar door de binnen zak groter wordt. Maar dat wil ik toch maar niet doen voor dat ik het met bier ga vullen.
Wie weet er een manier om te ontluchten tijdens het vullen van de TORP?

JanSt

Het lijkt mij nog wel een gedoe, maar kan je de zak niet voor vullen met c02 en dan pas het bier er in?
De C02 partronen kan je gewoon kopen bij Brouwmarkt.

Easywoods

Citaat van: Erik_Bierplezier op 18-09-2018 &nbsp;13:18 uDe dop met slang op de TORP is er wel met een schroevendraaier redelijk goed er af te krijgen.

Waar ik tegen aan loop is dat je de TORP niet kan ontluchten tijdens het vullen waar door er na 0.5 L de boel begint over te lopen.

Ik heb ook het idee dat de binnen zak snel opvrommelt waar door er nog minder ingaat.

Wie weet er een manier om te ontluchten tijdens het vullen van de TORP?

Is het niet mogelijk de dop met de slang erop te laten, de binnenzak juist zoveel mogelijk samen te laten drukken in de Sub en de binnenzak vervolgens onder lichte druk door de slang te vullen dan? 

arnoldmannak

De kogel is door de kerk! Het is me gelukt!

Na 3 torps volledig uit elkaar te halen en te onderzoeken vanmorgen het volgende:

Ik heb vanmorgen een lege Torp van Wieckse Witte volledig schoon kunnen spoelen met water wat ik er zelf in heb gedaan, nadat de Torp is gespoeld is het mogelijk om de Torp te vullen met je eigen bier!

Ik ga voor jullie een stap voor stap tutorial maken.

Hai

Citaat van: arnoldmannak op 16-11-2018 &nbsp;13:20 uDe kogel is door de kerk! Het is me gelukt!

Na 3 torps volledig uit elkaar te halen en te onderzoeken vanmorgen het volgende:

Ik heb vanmorgen een lege Torp van Wieckse Witte volledig schoon kunnen spoelen met water wat ik er zelf in heb gedaan, nadat de Torp is gespoeld is het mogelijk om de Torp te vullen met je eigen bier!

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/a89bce358faebd5a5715ebb64e2e68e7.jpg
Ben benieuwd :)

YannickK

Citaat van: arnoldmannak op 16-11-2018 &nbsp;13:20 uDe kogel is door de kerk! Het is me gelukt!

Ook heel erg benieuwd.
Ik wacht je tutorial even af:)

PaultjePils

Ik volg ook met veel interesse!

apschenk

Ook ik ben erg benieuwd

remon de boer

Deze ga ik ook even volgen.

DannyL

Op dit moment een " black friday"  aanbieding, waarbij je vanaf 49 zo'n apparaat koopt, volgens mij hadden ze al eerder ook zo'n aanbieding.
Ik ben dus heel benieuwd naar de tuttorial. kan ik weer lekker prutsen tussen kerst en oud en nieuw.
Als ik door de FAQ op de site van de Sub heen lees lijkt er een verschil te zitten in de fusten van de grote merken en de craft collectie (zwarte Torps).

PaultjePils

Citaat van: DannyL op 22-11-2018 &nbsp;14:06 uOp dit moment een " black friday"  aanbieding, waarbij je vanaf 49 zo'n apparaat koopt, volgens mij hadden ze al eerder ook zo'n aanbieding.
Ik ben dus heel benieuwd naar de tuttorial. kan ik weer lekker prutsen tussen kerst en oud en nieuw.
Als ik door de FAQ op de site van de Sub heen lees lijkt er een verschil te zitten in de fusten van de grote merken en de craft collectie (zwarte Torps).

In het begin werden de speciaal bier torps (de zwarte) gevuld en geleverd door de mannen van Bottel. Ik neem aan met een soort gelijke machine waarmee ze hun growlers vullen onder CO2 druk. Nu ik op de website van de sub kijk zie ik nog steeds het Bottel logo staan op de zwarte torps. Misschien kan je hen vragen of je je eigen bier vanuit een fust (denk soda keg) bij hen op torps mag zetten. Wellicht zien ze er tegen betaling wel brood in..

Ernesto

Interessant! Kom maar op met die tutorial!  ;D

DannyL

Ik heb de zwarte vrijdag deal gekocht (49 euro voor een compacte sub) 2 liter Heineken soldaat gemaakt en het mes in de torp gezet. De torp bestaat uit twee pet-flessen van niet al te dik plastic. In de fles vond ik een dopje dat de fles afsloot tot het slangetje er in gestoken werd, die ga je als thuis brouwer er niet meer in terug krijgen. Het slangetje kun je met een schroevendraaier er vrij makkelijk uit halen je hebt dan een vulopening ongeveer net zo groot als bij een 33cl flesje. De binnen fles kun je eenvoudig terug blazen in de oorspronkelijke vorm (ventiel aan de onderkant sluit niet af wanneer hij uit de Sub is) en dan kun je hem net als iedere andere fles schoon maken.

Ik verwacht de volgende potentiële problemen, als je de torp meerdere keren gebruikt zal de binnenfles een keer gaan scheuren. Het dopje waar het slangetje aan zit zou er door nagisting wel eens uitgedrukt kunnen worden. Bij de vaatjes van la Chouffe waar de slang er al in zit, zit er een soort ring over de flessen-hals en het dopje met slang zodat die er niet uit kan knallen.
ik twijfel of de Torp die ik heb leeg gedronken een defect ventiel aan de onderzijde had, of dat alle flessen de druk weg laten lopen als je ze uit de sub haalt.

Ik ga in ieder geval de proef op de som nemen en 1 Torp vullen met mijn volgende brouwsel.

PaultjePils

Citaat van: DannyL op 28-11-2018 &nbsp;12:03 uIk ga in ieder geval de proef op de som nemen en 1 Torp vullen met mijn volgende brouwsel.

Succes! Ik wacht nog rustig af  ;D

nico.derks

Ik ga met deze tegendruk-vuller (AliExpress 30 euro) morgen een Torp afvullen uit mijn helderbier-tank.
Ik heb dan weliswaar een tank van 22 jl, maar vanuit een fust moet dit ook gewoon kunnen.

Wildor

22 hl... Die staat vast niet in het schuurtje [emoji6]

William

nico.derks

Nou dat is dus 'appel eitje'
Ik had eerlijk gezegd ook echt niet verwacht dat het zo makkelijk ging.
Via de vulpijp ga je eerst de torp 'voorspannen' met CO2 wat gelijk is met de tank.
Dan de biertoevoer openen en langzaam het CO2 uit de torp laten ontsnappen.
Het bier word dan langzaam gevuld zonder schuim en zonder verlies van CO2.
Of je de torp kan gebruiken met nagisting weet ik niet.
Maar ik verwacht het wel, aangezien ze best wel wat druk kunnen hebben.

(Goed idee die Sub/Torp.... want ik wist dit niet)

Ik proost [emoji6][emoji106]

Guppie

Gebruik je nu een "speciale" torp  of is deze gelijk aan de Heinenken torp?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.