Nieuwe constructie hevelfilter: het HansH filter

Gestart door hansHalberstadt, 08-03-2016 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Gebaseerd op dezelfde constructie die ik al heb met plastic pijp ga ik er nu een maken van koper.
Een en ander is simpel en goedkoop, maar wel heel effectief omdat je een groot bodemoppervlak bestrijkt.
middelste buis is 15 mm, zijbuizen zijn 12 mm. aan het uiteinde van de 12 mm buizen komen einddopjes 12 mm, idem voor 15 mm middenbuis. de afvoer 12 mm komt midden op de middenbuis via gesoldeerd Tstukje 15->12. Sleufjes in de zijbuisjes en middenbuis zagen, gericht naar de bodem.




Een en ander is niet gesoldeerd (behalve het Tstukje met afvoer) en daardoor geheel demontabel en te reinigen.


tdp

Leuk concept Hans, ben benieuwd naar het resultaat en de werking ervan!

Groet,
de TDP

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 09-03-2016  07:59 uLeuk concept Hans, ben benieuwd naar het resultaat en de werking ervan!
Als ik hem klaar heb zal ik het wel posten. Met betrekking de werking heb ik er al een jaar of 10 een draaien van een soort nylon buis die mijn broer ooit eens op het werk heft gekregen. Die filtert op zich heel goed maar heeft wat nadelen.
De middenbuis is ca 22 mm en de zijbuisjes ca 15 mm en dicht op de uiteinden. Nadeel dat de buisjes aan de uiteinden dicht zitten, dus niet schoon te maken van binnen. Ik heb de buisjes doorgezaagd in het midden zodat ik er wel bij kan, maar dat maakt de constructie zwakker en lastig om precies goed in elkaar te zetten. Ook heeft de oude versie alleen een siliconenslang op het middenbeen, dus moet je met een stokje door het beslag heen goed op de bodem zien te krijgen. Dat is nogal een geklooi.

De nieuwe koperen versie heeft dat allemaal opgelost. met de 12 mm boor gaat het 12 mm buisje net wat stroef in de 15 mm, dus blijft nooit geklemd zitten. 

bjorri

Creatief. Out of the box. Het lijkt wel of filters nog het meeste verbetering vergt. Regelmatig zie je heel nieuwe ideeën.

De onderste 2 cm krijg je die ook nog leeg? De gaatjes zitten wel richting bodem gericht maar de niet permanente verbinding gaat wel lucht trekken neem ik aan. Benieuwd!


JAVAL

Er zijn ook messing soldeerkoppelingen in de handel als kruisstuk, scheelt je een hoop werk!
Jaap


hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 09-03-2016  18:47 uDe onderste 2 cm krijg je die ook nog leeg? De gaatjes zitten wel richting bodem gericht maar de niet permanente verbinding gaat wel lucht trekken neem ik aan. Benieuwd!
Normaal is dat niet van belang voor het maischen. Voor filteren bij het koelen gebruik ik een ander systeem.

hansHalberstadt

Hier het voorbeeld voor een 45 cm pan (70 liter menno pan)

de maten zijn 1 cm kleiner dan de diameter, zodat er nog ruimte is voor kapjes van 12mm/15mm op de uiteinden.
hier de maten: totaal 


totaal dus ca 1 meter 15mm buis en ca 3 meter 12mm nodig (inclusief afvoerbuis omhoog 15mm en onhandige lengtes niet passend in hele meters buis)
Je kunt de eindkapjes ook vervangen door propjes nylon watten, aangezien de kapjes het duurste zijn en minst functioneel.
dan ben je voor 25 euro klaar.

hansHalberstadt

Citaat van: JAVAL op 09-03-2016  20:00 uEr zijn ook messing soldeerkoppelingen in de handel als kruisstuk, scheelt je een hoop werk!
Jaap


Kan, maar mijn doel was juist om de zaak goedkoper te maken en simpel demontabel. Met zo'n kruisstuk moet je nog gaan solderen dus niet meer demontabel ivm schoonmaken. En 8 van die koppelingen kosten samen bijna 120 euro. 8 gaten boren van 12 mm is ongeveer 10 minuten werk, maar je moet wel een boorstandaard gebruiken en de buis inklemmen bij het boren zodat alle gaten in dezelfde richting lopen.



seed7

Citaat van: bjorri op 09-03-2016  18:47 uDe onderste 2 cm krijg je die ook nog leeg?

Waarom zou je die leeg willen hebben?

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 13-03-2016  09:25 uWaarom zou je die leeg willen hebben?

Ingo
Filteren na het koken :weetniet: maar daarvoor kun je beter een andere filter gebruiken wat beter geoptimaliseerd is voor dat doel. Zelf gebruik ik daarvoor een filter met kaasdoek:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30199.msg461566.html#msg461566

goom

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2016  11:08 uFilteren na het koken :weetniet: maar daarvoor kun je beter een andere filter gebruiken wat beter geoptimaliseerd is voor dat doel. Zelf gebruik ik daarvoor een filter met kaasdoek:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30199.msg461566.html#msg461566
Ziet er mooi uit.

hansHalberstadt

Inmiddels ben ik hem aan het bouwen. Ik zit nog even af te wegen hoeveel sleufjes in zal zagen. ik denk voorlopig 1mm sleufjes op 1 cm afstand.
 

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 25-08-2016  15:26 uInmiddels ben ik hem aan het bouwen. Ik zit nog even af te wegen hoeveel sleufjes in zal zagen. ik denk voorlopig 1mm sleufjes op 1 cm afstand.

Sleufjes bij zagen is makkelijker dan dichtstoppen gok ik, 1 mm op 1 cm lijkt mij niet gek...

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 25-08-2016  15:43 uSleufjes bij zagen is makkelijker dan dichtstoppen gok ik, 1 mm op 1 cm lijkt mij niet gek...
Klopt zo dacht ik ook. Ik ben er nog niet achter wat nu feitelijk de afstand tussen de sleufjes doet. het Javal filter met feitelijk afstand=0 tussen de sleufjes zou sneller moeten spoelen voordat de zaak vastloopt als deze afstand daarin een rol speelt. Het kan ook zijn dat het wort zich verzamelt komende vanuit de bostel en dan via het oppervlak van het filter zich een weg baant naar de sleufjes. In dat geval is de het filterbed zelf de beperkende factor en niet het filter.

Kan iemand zo zeggen wat de afstand is tussen de sleufjes van een professionele filterplaat? Dat zal vast wel het optimum zijn. Ik heb het wel gezien bij het openluchtmuseum in Arnhem, maar niet meer helemaal voor de geest.       

hansHalberstadt

Hier een impressie tijdens het maken van het filter


Basis maken zodat alle 12mm gaten in dezelfde richting geboord worden


Gaten met centerpunt


Gat in het midden van de koppeling voorboren


Rest van de gaten voorgeboord

boren met 12mm boor (boorstandaard)


Rest van de pijpen gezaagd en alles ontbraamd en vlakgeschuurd


Gleufjes gezaagd 1mm, op 1 cm afstand, gat 6 mm voor afvoer ontbraamd en geschuurd binnen en buiten

1 buis gemonteerd. ook nog gleufje zagen in het 12 mm eindkapje
stukje siliconenslang ringetjes van gemaakt die de zijpijpje fixeren.

Johannesdeloper

Ik vraag me af wat dit ontwerp voor voordelen biedt boven een hevelfilter in een spiraal zoals deze:



Jouw ontwerp zal beter werken dan een circelvormige hevelfilter zoals ik heb.
Maar als je meer oppervlak en sleuven hebt en je makkelijk wilt schoonmaken en ook minder kosten wilt maken, dan zou ik voor een spiraal gaan.

hansHalberstadt

Het punt met een spiraal is denk ik dat je de zaagsnedes aan de binnenkant niet kunt afbramen. Daardoor blijft het ruw en scherp aan de binnenkant waardoor je niet in staat zult zijn om vaste deeltjes aan de binnenkant goed schoon te kunnen verwijderen na gebruik. Enkel doorspoelen met heet water is de vraag of dat voldoende is. Daar had ik bij mijn oude hevelfilter ook last van. De rommel die aan de binnenkant zit zie je niet vanaf de buitenkant, dus lijkt netjes schoon, maar na verloop van tijd krijg je ook een smerige bruine aanslag aan de binnenkant

Mijn filter is volledig demontabel en te reinigen.   

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 26-08-2016  10:25 uHet punt met een spiraal is denk ik dat je de zaagsnedes aan de binnenkant niet kunt afbramen. Daardoor blijft het ruw en scherp aan de binnenkant waardoor je niet in staat zult zijn om vaste deeltjes aan de binnenkant goed schoon te kunnen verwijderen na gebruik. Enkel doorspoelen met heet water is de vraag of dat voldoende is. Daar had ik bij mijn oude hevelfilter ook last van. De rommel die aan de binnenkant zit zie je niet vanaf de buitenkant, dus lijkt netjes schoon, maar na verloop van tijd krijg je ook een smerige bruine aanslag aan de binnenkant

Mijn filter is volledig demontabel en te reinigen.   

Daar heb je natuurlijk een punt qua reinigingsgemak. Hoewel het de vraag is dan of dat werkelijk een probleem is, omdat je vervolgens je wort nog een uur gaat koken.

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 26-08-2016  10:35 uDaar heb je natuurlijk een punt qua reinigingsgemak. Hoewel het de vraag is dan of dat werkelijk een probleem is, omdat je vervolgens je wort nog een uur gaat koken.
Zal inderdaad niet zo'n vaart lopen als je hem na gebruik goed doorspoelt en laat drogen en bewaart in een droge omgeving. Maar als ik thuis tegen mijn vrouw zeg dat ze de pan van de aardappelen na gebruik alleen hoeft af te spoelen en wat er dan nog in zit gewoon laten drogen omdat je het de volgende keer toch weer gaat koken dan zal ze misschien toch wat vreemd opkijken. 

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 26-08-2016  14:20 uZal inderdaad niet zo'n vaart lopen als je hem na gebruik goed doorspoelt en laat drogen en bewaart in een droge omgeving. Maar als ik thuis tegen mijn vrouw zeg dat ze de pan van de aardappelen na gebruik alleen hoeft af te spoelen en wat er dan nog in zit gewoon laten drogen omdat je het de volgende keer toch weer gaat koken dan zal ze misschien toch wat vreemd opkijken.
Even off-topic [...] Ik heb de laatste 6 brouwsels steeds BIAB (met een zak) gebrouwen, maar ga het de volgende keer weer eens met een hevelfilter proberen, omdat ik wil gaan testen met rondpompen van wort. Als dat rondpompen bevalt, maar mijn hevelfilter nog steeds niet goed werkt, is het HansH systeem denk ik toch wel goed om te weten.  :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 26-08-2016  14:28 umaar mijn hevelfilter nog steeds niet goed werkt
Werkt je hevelfiler nu niet goed dan? 

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 26-08-2016  16:16 uWerkt je hevelfiler nu niet goed dan?
Ik heb mijn hevelfilter 2x gebruikt in mijn 'beginperode'.
De eerste keer liep het wort veel te snel door en de tweede keer sloeg het filterbed totaal vast. Heel frustrerend heb ik daarna nooit meer een hevelfilter gebruikt en ben met een brouwzak gaan brouwen. Zeker wat eenvoud en snelheid betreft is dat een perfect alternatief. Toch vermoed ik bij deze methode tegen wat smaakproblemen betreffende uitspoelen van taninines en oxidatie aan te lopen, daarom wil ik volgende keer toch weer eens die hevelflter inzetten ter vergelijking.
Ook heb ik nu een pompje dat ik wil gaan inzetten. Hoewel ik nog niet weet hoe zinvol dat is.

Herman

Je moet bij een hevelfilter wel een kraan toepassen om de snelheid te knijpen, had je dat ook?

orangeloo

Ik zie dat je het uiteindelijk ontwerp hebt aangepast aan de eerste schets.
7 ipv 8 buizen, is hier een speciale reden voor, of kwamen ze dan gewoon te dicht bij elkaar te liggen?
Hoeveel cm zit er tussen de 7 buizen (waar de sleufjes in zitten)

hansHalberstadt

Het punt was dat met 8 buizen de 2 middelste buizen dichter bij elkaar zouden komen dan de grootte van de knelkoppeling. Met 7 buizen komt er 1 buis in het midden van de knelkoppeling dus wordt de afstand tussen de 2 buizen daaromheen bijna het dubbele (2 x 5.85cm=11.7 cm). Dan past de knelkoppeling er wel tussen met gelijke afstanden tussen alle buizen. De 2 buitenste buizen hebben trouwens maar de helft van de afstand tot de buitenant van de middelbuis omdat die ook maar de helft van het wort te verwerken krijgen (alleen van de buitenkant)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.