Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Nieuwe constructie hevelfilter: het HansH filter  (gelezen 11872 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Nieuwe constructie hevelfilter: het HansH filter
« Reactie #50 Gepost op: 04-09-2016 12:31 u »
Het nieuwe hevelfilter is gemaakt na opmerkingen van forumlid EBC dat je voor een beter rendement vanuit het midden moet aanzuigen en gelijke takken in je hevelfilter moet maken. Bij het oude filter zal vooral de bostel rondom het afzuigpunt flink gespoeld worden en de rest van de bostel veel minder. Bij het nieuwe filter is dit veel beter verdeeld over het hele beslag en is er veel minder kans dat veel spoelwater direct langs de rand van de ketel zo het hevelfilter inloopt zonder de bostel uit te spoelen.

Bedankt EBC voor het inzicht. :duimop:
Ik denk dat het verschil vooral is dat het ronde filter alleen uitspoelt langs de randen en het nieuwe filter beter verdeeld is over het bodem oppervlak. Heeft denk ik niets te maken met de afstand van de buizen tot de afvoerbuis, vanwege eerder genoemd verwaarloosbaar drukverval over de buislengte.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #51 Gepost op: 04-09-2016 12:39 u »
Ik denk dat het verschil vooral is dat het ronde filter alleen uitspoelt langs de randen en het nieuwe filter beter verdeeld is over het bodem oppervlak. Heeft denk ik niets te maken met de afstand van de buizen tot de afvoerbuis, vanwege eerder genoemd verwaarloosbaar drukverval over de buislengte.

Het beste ontwerp lijkt me een verzamelpiip in het midden met aanvoerbuizen naar de buiten. De rechter op de foto van Herman lijkt hier aardig op. De afstand tussen de inkepingen in de aanvoerbuis zou dan kwadratisch moeten lopen met de afstand van de inkeping tot het uiteinde van de aanvoerbuis. Hiermee heb je per radiaal oppervlak dezelfde flow.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #52 Gepost op: 04-09-2016 15:44 u »
Hieronder een foto van beide achterzijden. Het een en ander is wat schuin maar dat is geoptimaliseerd voor de gamellen die ik gebruik.

Ik zag de afbeelding niet, maar zo wel:

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #53 Gepost op: 04-09-2016 17:25 u »

De drukval in de buizen moet je mijn inziens echt niet onderschatten.  Die is aanzienlijk. Het ronde filter gebruik ik nu alleen nog als hopfilter en het is duidelijk te zien dat alleen dicht bij de afvoerpijp afgezogen wordt. De rest zit er bijna voor niets.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 04-09-2016 21:32 u »
De drukval in de buizen moet je mijn inziens echt niet onderschatten.  Die is aanzienlijk. Het ronde filter gebruik ik nu alleen nog als hopfilter en het is duidelijk te zien dat alleen dicht bij de afvoerpijp afgezogen wordt. De rest zit er bijna voor niets.
Er zijn op internet genoeg tabellen en berekeningen te vinden, bv http://www.infodwi.nl/IDWI/media/infodwi/WB-2-1-G-okt-2011.pdf. daaruit kon ik al snel halen dat het drukverval over 12mm buis minder is dan 10mm waterkolom, terwijl over het filterbed al snel 100-200 mm is.

Hop filteren is iets anders dan beslag filteren. Het wort met hop na het koken heeft niet veel weerstand en hoeft ook niet uitgespoeld te worden. Daar volstaat dus in principe al 1 buis aan 1 kant van de ketel omdat daar inderdaad alles aan de kant loopt waar je afzuigt. Als je de ketel op het laatst een beetje scheef zet kun je zo vrijwel alle gekookte wort af filteren. voor beslag is het een heel ander verhaal. Daar is de weerstand veel groter dan die van de koperen buis.   

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #55 Gepost op: 04-09-2016 23:39 u »
Het is in ieder geval goed dat je vanuit het midden afzuigt zodat de drukval in alle richtingen gelijk is. Dat is in ieder geval belangrijk.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 06-09-2016 17:30 u »
http://www.ewp.rpi.edu/hartford/~ernesto/SPR/WalshC-FinalReport.pdf

Hier is ook mooi te zien dat het drukverloop door het filterbed bepaald wordt en niet door de buis.
De druk bij de buis is overall hetzelfde, dus gaat ook overal evenveel wort de buis in.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #58 Gepost op: 17-03-2017 21:47 u »
Vandaag mijn nieuwe HansH filter getest.. na een idee van HansH  :biersmile:
Ik heb de buisjes iets gebogen omdat ik geen vlakke bodem heb in mijn maischketel (fust)
En dat ging perfect/ Slurpt alles mooi leeg.
Rendement kan ik na 1 keer nog niet veel over zeggen, omdat ik een zeer zwaar bier heb gebrouwen (SG 1105)
Maar ik zat op een brouwzaalrendement van 77%. En daar ben ik met met het gebrouwen recept meer dan tevreden over.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 17-03-2017 21:58 u »
Leuk om te zien. Zo te zien gebruik je stukjes siliconenslang op de buizen op zijn plek te houden? Dat ging bij mij helaas snel stuk.
Ik wil nu gaatjes gaan boren van de diameter van koperen elektraleiding (2 mm gaatje) en dan pennetjes erin van elektraleiding. 

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #60 Gepost op: 17-03-2017 22:07 u »
Heb ik na 1x natuurlijk nog geen last van, maar is inderdaad ook een idee.
Het leuke vind ik dat ik hem helemaal uit elkaar kan halen om te reinigen.
Dat is / was bij mijn vorige (Javal) filter niet mogelijk.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #61 Gepost op: 19-03-2017 22:42 u »
Ik wil nu gaatjes gaan boren van de diameter van koperen elektraleiding (2 mm gaatje) en dan pennetjes erin van elektraleiding. 
Dat werkt goed, heb ik in mijn hevelfilter ook toegepast.

Offline Raymond W

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #62 Gepost op: 08-04-2018 12:45 u »
Hoe groot zijn de gaten in de 12 mm pijpjes? Begin is er om het hevelfilter na te maken.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #63 Gepost op: 08-04-2018 19:14 u »
Hoe groot zijn de gaten in de 12 mm pijpjes? Begin is er om het hevelfilter na te maken.

Zaagsnedes met normale ijzerzaag of 2 mm gaatjes. Werken beide prima.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #64 Gepost op: 08-04-2018 22:56 u »
Je bedoelt denk ik de gaatjes om de pijpen met de hoofdpijp te verbinden. Die gaatjes zijn denk ik 6 mm. Niet vergeten voor het boren even een putje te slaan met een centerpons. (Of iets wat daarop lijkt)

Offline Raymond W

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #65 Gepost op: 11-04-2018 17:53 u »
Bedankt voor de reactie, bedoelde inderdaad de boorgaatjes naar de hoofdpijp. Nu nog met de dremel aan het werk.

Tags: