Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuwe constructie hevelfilter: het HansH filter  (gelezen 12718 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Nieuwe constructie hevelfilter: het HansH filter
« Gepost op: 08-03-2016 21:00 u »
Gebaseerd op dezelfde constructie die ik al heb met plastic pijp ga ik er nu een maken van koper.
Een en ander is simpel en goedkoop, maar wel heel effectief omdat je een groot bodemoppervlak bestrijkt.
middelste buis is 15 mm, zijbuizen zijn 12 mm. aan het uiteinde van de 12 mm buizen komen einddopjes 12 mm, idem voor 15 mm middenbuis. de afvoer 12 mm komt midden op de middenbuis via gesoldeerd Tstukje 15->12. Sleufjes in de zijbuisjes en middenbuis zagen, gericht naar de bodem.

Een en ander is niet gesoldeerd (behalve het Tstukje met afvoer) en daardoor geheel demontabel en te reinigen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Nieuwe constructie hevelfilter
« Reactie #1 Gepost op: 09-03-2016 07:59 u »
Leuk concept Hans, ben benieuwd naar het resultaat en de werking ervan!

Groet,
de TDP

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 09-03-2016 10:27 u »
Leuk concept Hans, ben benieuwd naar het resultaat en de werking ervan!
Als ik hem klaar heb zal ik het wel posten. Met betrekking de werking heb ik er al een jaar of 10 een draaien van een soort nylon buis die mijn broer ooit eens op het werk heft gekregen. Die filtert op zich heel goed maar heeft wat nadelen.
De middenbuis is ca 22 mm en de zijbuisjes ca 15 mm en dicht op de uiteinden. Nadeel dat de buisjes aan de uiteinden dicht zitten, dus niet schoon te maken van binnen. Ik heb de buisjes doorgezaagd in het midden zodat ik er wel bij kan, maar dat maakt de constructie zwakker en lastig om precies goed in elkaar te zetten. Ook heeft de oude versie alleen een siliconenslang op het middenbeen, dus moet je met een stokje door het beslag heen goed op de bodem zien te krijgen. Dat is nogal een geklooi.

De nieuwe koperen versie heeft dat allemaal opgelost. met de 12 mm boor gaat het 12 mm buisje net wat stroef in de 15 mm, dus blijft nooit geklemd zitten. 

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #3 Gepost op: 09-03-2016 18:47 u »
Creatief. Out of the box. Het lijkt wel of filters nog het meeste verbetering vergt. Regelmatig zie je heel nieuwe ideeën.

De onderste 2 cm krijg je die ook nog leeg? De gaatjes zitten wel richting bodem gericht maar de niet permanente verbinding gaat wel lucht trekken neem ik aan. Benieuwd!

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #4 Gepost op: 09-03-2016 20:00 u »
Er zijn ook messing soldeerkoppelingen in de handel als kruisstuk, scheelt je een hoop werk!
Jaap

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 09-03-2016 20:00 u »
De onderste 2 cm krijg je die ook nog leeg? De gaatjes zitten wel richting bodem gericht maar de niet permanente verbinding gaat wel lucht trekken neem ik aan. Benieuwd!
Normaal is dat niet van belang voor het maischen. Voor filteren bij het koelen gebruik ik een ander systeem.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Nieuwe constructie hevelfilter : het HansH filter
« Reactie #6 Gepost op: 13-03-2016 08:38 u »
Hier het voorbeeld voor een 45 cm pan (70 liter menno pan)

de maten zijn 1 cm kleiner dan de diameter, zodat er nog ruimte is voor kapjes van 12mm/15mm op de uiteinden.
hier de maten: totaal 

totaal dus ca 1 meter 15mm buis en ca 3 meter 12mm nodig (inclusief afvoerbuis omhoog 15mm en onhandige lengtes niet passend in hele meters buis)
Je kunt de eindkapjes ook vervangen door propjes nylon watten, aangezien de kapjes het duurste zijn en minst functioneel.
dan ben je voor 25 euro klaar.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 13-03-2016 08:45 u »
Er zijn ook messing soldeerkoppelingen in de handel als kruisstuk, scheelt je een hoop werk!
Jaap

Kan, maar mijn doel was juist om de zaak goedkoper te maken en simpel demontabel. Met zo'n kruisstuk moet je nog gaan solderen dus niet meer demontabel ivm schoonmaken. En 8 van die koppelingen kosten samen bijna 120 euro. 8 gaten boren van 12 mm is ongeveer 10 minuten werk, maar je moet wel een boorstandaard gebruiken en de buis inklemmen bij het boren zodat alle gaten in dezelfde richting lopen.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 13-03-2016 09:25 u »
De onderste 2 cm krijg je die ook nog leeg?

Waarom zou je die leeg willen hebben?

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 13-03-2016 11:08 u »
Waarom zou je die leeg willen hebben?

Ingo
Filteren na het koken :weetniet: maar daarvoor kun je beter een andere filter gebruiken wat beter geoptimaliseerd is voor dat doel. Zelf gebruik ik daarvoor een filter met kaasdoek:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30199.msg461566.html#msg461566

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #10 Gepost op: 13-03-2016 15:54 u »
Filteren na het koken :weetniet: maar daarvoor kun je beter een andere filter gebruiken wat beter geoptimaliseerd is voor dat doel. Zelf gebruik ik daarvoor een filter met kaasdoek:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30199.msg461566.html#msg461566
Ziet er mooi uit.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Nieuwe constructie hevelfilter: het HansH filter
« Reactie #11 Gepost op: 25-08-2016 15:26 u »
Inmiddels ben ik hem aan het bouwen. Ik zit nog even af te wegen hoeveel sleufjes in zal zagen. ik denk voorlopig 1mm sleufjes op 1 cm afstand.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-08-2016 15:43 u »
Inmiddels ben ik hem aan het bouwen. Ik zit nog even af te wegen hoeveel sleufjes in zal zagen. ik denk voorlopig 1mm sleufjes op 1 cm afstand.

Sleufjes bij zagen is makkelijker dan dichtstoppen gok ik, 1 mm op 1 cm lijkt mij niet gek...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 25-08-2016 17:01 u »
Sleufjes bij zagen is makkelijker dan dichtstoppen gok ik, 1 mm op 1 cm lijkt mij niet gek...
Klopt zo dacht ik ook. Ik ben er nog niet achter wat nu feitelijk de afstand tussen de sleufjes doet. het Javal filter met feitelijk afstand=0 tussen de sleufjes zou sneller moeten spoelen voordat de zaak vastloopt als deze afstand daarin een rol speelt. Het kan ook zijn dat het wort zich verzamelt komende vanuit de bostel en dan via het oppervlak van het filter zich een weg baant naar de sleufjes. In dat geval is de het filterbed zelf de beperkende factor en niet het filter.

Kan iemand zo zeggen wat de afstand is tussen de sleufjes van een professionele filterplaat? Dat zal vast wel het optimum zijn. Ik heb het wel gezien bij het openluchtmuseum in Arnhem, maar niet meer helemaal voor de geest.       

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 25-08-2016 23:45 u »
Hier een impressie tijdens het maken van het filter

Basis maken zodat alle 12mm gaten in dezelfde richting geboord worden

Gaten met centerpunt

Gat in het midden van de koppeling voorboren

Rest van de gaten voorgeboord

boren met 12mm boor (boorstandaard)

Rest van de pijpen gezaagd en alles ontbraamd en vlakgeschuurd

Gleufjes gezaagd 1mm, op 1 cm afstand, gat 6 mm voor afvoer ontbraamd en geschuurd binnen en buiten

1 buis gemonteerd. ook nog gleufje zagen in het 12 mm eindkapje
stukje siliconenslang ringetjes van gemaakt die de zijpijpje fixeren.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #15 Gepost op: 26-08-2016 09:18 u »
Ik vraag me af wat dit ontwerp voor voordelen biedt boven een hevelfilter in een spiraal zoals deze:

Jouw ontwerp zal beter werken dan een circelvormige hevelfilter zoals ik heb.
Maar als je meer oppervlak en sleuven hebt en je makkelijk wilt schoonmaken en ook minder kosten wilt maken, dan zou ik voor een spiraal gaan.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 26-08-2016 10:25 u »
Het punt met een spiraal is denk ik dat je de zaagsnedes aan de binnenkant niet kunt afbramen. Daardoor blijft het ruw en scherp aan de binnenkant waardoor je niet in staat zult zijn om vaste deeltjes aan de binnenkant goed schoon te kunnen verwijderen na gebruik. Enkel doorspoelen met heet water is de vraag of dat voldoende is. Daar had ik bij mijn oude hevelfilter ook last van. De rommel die aan de binnenkant zit zie je niet vanaf de buitenkant, dus lijkt netjes schoon, maar na verloop van tijd krijg je ook een smerige bruine aanslag aan de binnenkant

Mijn filter is volledig demontabel en te reinigen.   

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #17 Gepost op: 26-08-2016 10:35 u »

Het punt met een spiraal is denk ik dat je de zaagsnedes aan de binnenkant niet kunt afbramen. Daardoor blijft het ruw en scherp aan de binnenkant waardoor je niet in staat zult zijn om vaste deeltjes aan de binnenkant goed schoon te kunnen verwijderen na gebruik. Enkel doorspoelen met heet water is de vraag of dat voldoende is. Daar had ik bij mijn oude hevelfilter ook last van. De rommel die aan de binnenkant zit zie je niet vanaf de buitenkant, dus lijkt netjes schoon, maar na verloop van tijd krijg je ook een smerige bruine aanslag aan de binnenkant

Mijn filter is volledig demontabel en te reinigen.   

Daar heb je natuurlijk een punt qua reinigingsgemak. Hoewel het de vraag is dan of dat werkelijk een probleem is, omdat je vervolgens je wort nog een uur gaat koken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 26-08-2016 14:20 u »
Daar heb je natuurlijk een punt qua reinigingsgemak. Hoewel het de vraag is dan of dat werkelijk een probleem is, omdat je vervolgens je wort nog een uur gaat koken.
Zal inderdaad niet zo'n vaart lopen als je hem na gebruik goed doorspoelt en laat drogen en bewaart in een droge omgeving. Maar als ik thuis tegen mijn vrouw zeg dat ze de pan van de aardappelen na gebruik alleen hoeft af te spoelen en wat er dan nog in zit gewoon laten drogen omdat je het de volgende keer toch weer gaat koken dan zal ze misschien toch wat vreemd opkijken. 

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #19 Gepost op: 26-08-2016 14:28 u »
Zal inderdaad niet zo'n vaart lopen als je hem na gebruik goed doorspoelt en laat drogen en bewaart in een droge omgeving. Maar als ik thuis tegen mijn vrouw zeg dat ze de pan van de aardappelen na gebruik alleen hoeft af te spoelen en wat er dan nog in zit gewoon laten drogen omdat je het de volgende keer toch weer gaat koken dan zal ze misschien toch wat vreemd opkijken.
Even off-topic [...] Ik heb de laatste 6 brouwsels steeds BIAB (met een zak) gebrouwen, maar ga het de volgende keer weer eens met een hevelfilter proberen, omdat ik wil gaan testen met rondpompen van wort. Als dat rondpompen bevalt, maar mijn hevelfilter nog steeds niet goed werkt, is het HansH systeem denk ik toch wel goed om te weten.  :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 26-08-2016 16:16 u »
maar mijn hevelfilter nog steeds niet goed werkt
Werkt je hevelfiler nu niet goed dan? 

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #21 Gepost op: 26-08-2016 21:57 u »
Werkt je hevelfiler nu niet goed dan?
Ik heb mijn hevelfilter 2x gebruikt in mijn 'beginperode'.
De eerste keer liep het wort veel te snel door en de tweede keer sloeg het filterbed totaal vast. Heel frustrerend heb ik daarna nooit meer een hevelfilter gebruikt en ben met een brouwzak gaan brouwen. Zeker wat eenvoud en snelheid betreft is dat een perfect alternatief. Toch vermoed ik bij deze methode tegen wat smaakproblemen betreffende uitspoelen van taninines en oxidatie aan te lopen, daarom wil ik volgende keer toch weer eens die hevelflter inzetten ter vergelijking.
Ook heb ik nu een pompje dat ik wil gaan inzetten. Hoewel ik nog niet weet hoe zinvol dat is.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #22 Gepost op: 26-08-2016 22:57 u »
Je moet bij een hevelfilter wel een kraan toepassen om de snelheid te knijpen, had je dat ook?

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #23 Gepost op: 27-08-2016 07:45 u »
Ik zie dat je het uiteindelijk ontwerp hebt aangepast aan de eerste schets.
7 ipv 8 buizen, is hier een speciale reden voor, of kwamen ze dan gewoon te dicht bij elkaar te liggen?
Hoeveel cm zit er tussen de 7 buizen (waar de sleufjes in zitten)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 27-08-2016 09:50 u »
Het punt was dat met 8 buizen de 2 middelste buizen dichter bij elkaar zouden komen dan de grootte van de knelkoppeling. Met 7 buizen komt er 1 buis in het midden van de knelkoppeling dus wordt de afstand tussen de 2 buizen daaromheen bijna het dubbele (2 x 5.85cm=11.7 cm). Dan past de knelkoppeling er wel tussen met gelijke afstanden tussen alle buizen. De 2 buitenste buizen hebben trouwens maar de helft van de afstand tot de buitenant van de middelbuis omdat die ook maar de helft van het wort te verwerken krijgen (alleen van de buitenkant)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #25 Gepost op: 29-08-2016 00:20 u »
Inmiddels is het filter klaar.

Ik zal hem uit gaan proberen op het oogstfeest op camping de zoete Aagt in Bredeweg op zondag 11 september tijdens een demonstratie bierbrouwen. Iedereen is welkom.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #26 Gepost op: 29-08-2016 08:50 u »
Mooi stukje vakwerk Hans!
Die afsluitdoppen op het uiteinde, zitten die vast met schroefdraad? Ik neem aan dat je ze kunt verwijderen?
Je contructie met die siliconenbandjes, zit dat een beetje stevig?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 29-08-2016 09:37 u »
De dopjes op het einde zitten er los op geklemd. Ik heb de buis een heel klein beetje ovaal gemaakt met een tangetje totdat de kapjes er stroef overheen gaan. De siliconenbandjes zorgen er alleen voor dat de pijpjes niet vanzelf verschuiven kost een paar 100gram kracht om ze te verplaatsen. 2 bandjes zorgen ervoor dat de buisjes haaks blijven staan.

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #28 Gepost op: 29-08-2016 09:38 u »
Mooi werkstuk Hans, krijg je veel plezier van! Heb je wel eens overwogen om een aparte beluchtingsbuis te monteren op de wortverzamelbuis welke boven het beslag uitsteekt om de onderdruk onderin het beslag te compenseren en zodoende het dichttrekken daarvan te voorkomen?
Jaap

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 29-08-2016 11:58 u »
Mooi werkstuk Hans, krijg je veel plezier van! Heb je wel eens overwogen om een aparte beluchtingsbuis te monteren op de wortverzamelbuis welke boven het beslag uitsteekt om de onderdruk onderin het beslag te compenseren en zodoende het dichttrekken daarvan te voorkomen?
Jaap
Ik denk niet dat je dat probleem met een beluchtingsbuis kunt oplossen. Als er teveel onderdruk komt zou de beluchtingsbuis lucht gaan aanzuigen. De onderdruk in het beslag leg je zelf op door de stroming in te stellen. Bij mij gebruik ik daarvoor standaard al het hoogteverschil tussen oppervlak wort en uitstroom hoogte van het hevelfilter: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24222.msg378945.html#msg378945

Wat ik heb gemerkt is dat je het filterbed nooit droog moet laten vallen omdat je daarmee het in elkaar drukken daarvan bevordert en de kans op vastlopen groot wordt.

Ik ben ook bezig om na te denken over een proefje waarmee je kunt aantonen of het nut heeft om de sleufjes dichter bij elkaar te zetten dan 1cm. (of bv RVS vlechtwerk) ik wil dat doen via drukmeting vie hele dunne buisjes lokaal in het beslag bij een sleufje en midden tussenin 2 sleufjes. 

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 01-09-2016 13:37 u »
Hans,

met veel plezier lees ik dit topic, ziet er weer goed uit wat je gefabriceerd hebt! 11-09 kan ik niet helaas, maar ik ben wel zeer benieuwd naar de werking ervan.

Groet,
Teun

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 03-09-2016 09:35 u »
Hier zie je een van de filterplaten uit de brouwerij van het openluchtmuseum in Arnhem

De afstand tussen de sleufjes is daar ook redelijk groot en er zijn zelfs hele stukken waar geen sleufjes zitten. Blijkbaar vind het wort zonder al te veel weerstand zijn weg via het oppervlak van de platen tot aan een sleufje. Voor mij reden om eerst maar eens te kijken hoe een afstand van 1 cm tussen de sleufjes bevalt.   

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #32 Gepost op: 03-09-2016 10:38 u »
Ik vraag me af wat dit ontwerp voor voordelen biedt boven een hevelfilter in een spiraal zoals deze

Ik meen dat je bij zo'n spiraal (laten we zeggen een systeem in serie geschakeld) vooral uit de sleufjes heel dicht bij de bocht trekt, bij een vertakt systeem (laten we zeggen een parallel-schakeling) zal je uit meer verspreide gleufjes vocht trekken.
In zekere zin maak je een omgekeerde gazon-sproeier... als dat een serie-leiding is geven alleen de eerste gaatjes water... Bij een blok parallel geschakeld geven alle gaatjes redelijk gelijkmatig water (tenzij de rij vanaf het kruispunt weer te lang is, dan gaan de laatste gaatjes ook weer zachter of niet).

Theoretisch zou een afgedopt pijpje met korte zij-takjes het beste moeten werken, met de aansluiting niet recht tegenover een zij-tak. En het afgedopte deel moet uitsteken voorbij de laatste zij-tak om te voorkomen dat alles alleen op het uiteinde erdoor gaat.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #33 Gepost op: 03-09-2016 13:36 u »
Ik meen dat je bij zo'n spiraal (laten we zeggen een systeem in serie geschakeld) vooral uit de sleufjes heel dicht bij de bocht trekt, bij een vertakt systeem (laten we zeggen een parallel-schakeling) zal je uit meer verspreide gleufjes vocht trekken.
In zekere zin maak je een omgekeerde gazon-sproeier... als dat een serie-leiding is geven alleen de eerste gaatjes water... Bij een blok parallel geschakeld geven alle gaatjes redelijk gelijkmatig water (tenzij de rij vanaf het kruispunt weer te lang is, dan gaan de laatste gaatjes ook weer zachter of niet).

Theoretisch zou een afgedopt pijpje met korte zij-takjes het beste moeten werken, met de aansluiting niet recht tegenover een zij-tak. En het afgedopte deel moet uitsteken voorbij de laatste zij-tak om te voorkomen dat alles alleen op het uiteinde erdoor gaat.
Het wort loopt toch via de sleufjes. Je trekt toch niet het wort uit je filterbed? Bij mij sijpelt het wort naar  de kookpan tijdens het filteren.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #34 Gepost op: 03-09-2016 14:15 u »
Het wort loopt toch via de sleufjes. Je trekt toch niet het wort uit je filterbed? Bij mij sijpelt het wort naar  de kookpan tijdens het filteren.
Weg van de minste weerstand werkt toch ook bij langzamere snelheden?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #35 Gepost op: 03-09-2016 21:10 u »
Prachtig gemaakt, maar het meeste wort zal worden verzameld uit de pijp direct onder de vertikale. De afstand naar de overige pijpen wordt steeds groter en daarmee wordt daar steeds minder tot helemaal geen wort verzameld.

Het beste ontwerp is er een waarbij de afstand van elke buis tot het middelpunt gelijk is. Lang lang geleden is zo'n ontwerp op dit forum gepost.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #36 Gepost op: 03-09-2016 21:30 u »
Prachtig gemaakt, maar het meeste wort zal worden verzameld uit de pijp direct onder de vertikale. De afstand naar de overige pijpen wordt steeds groter en daarmee wordt daar steeds minder tot helemaal geen wort verzameld.

Het beste ontwerp is er een waarbij de afstand van elke buis tot het middelpunt gelijk is. Lang lang geleden is zo'n ontwerp op dit forum gepost.
Ik zou naar het middelpunt toe ook minder gleufjes of die iets verder van elkaar gezaagd hebben om de wortstroom in het midden iets te temperen en de aanzuig vanuit de uiteinden te bevorderen, maar goed, het blijft een mooie hevel Hans!!!  :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #37 Gepost op: 03-09-2016 22:07 u »
Toch denk ik dat de redenatie dat pijpen het spoelen remmen niet klopt. Het is alles bij elkaar gewoon een verhaal van weerstand. een koperen pijp van 12mm 10mm inwendig en een stroming van 20ml/s levert ca bij 1 meter lengte een drukverval op van ca 1cm waterkolom.
over de lengte van het hele buizenstelsel van filter heb je dus minder dan 1cm waterkolom, terwijl het drukverval over het filterbed al snel 10-20 cm waterkolom is. het drukverval over de buizen is dan dus verwaarloosbaar en het filterbed zal de verdeling van de vloeistof bepalen naar de sleufjes. De sleufjes in het midden van de pan zullen dan evenveel wort verwerken als de sleufjes aan de buitenkant volgens mij. 

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 03-09-2016 22:16 u »
Helaas heeft de tand des tijds ook de foto's verwijderd, of heb je nog een actueel linkje?

Ik kwam niet verder dan deze link.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #39 Gepost op: 03-09-2016 22:18 u »
Ik blijf het allemaal een beetje vreemd vinden. Het wort loopt toch door je filterbed naar de bodem van je pan. Daar zal het wort tussen de mout een laag vormen die de zelfde hoogte heeft. Communicerende vaten.
Doordat het wort uit de pijpjes wegloopt/weggezogen wordt zal het wort via de sleufjes de pijpjes in lopen en ook weglopen/weggezogen worden.
Als de meeste wort via de sleufjes bij de verticale pijp zal weglopen/worden op gezogen, dan zou je dus geen moeite hoeven doen om een wijdvertakte hevelfilter te maken maar zal een pijpje van een centimeter of 5 met 4 sleufjes ook volstaan. Dat lijkt mij sterk.  :weetniet:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #40 Gepost op: 03-09-2016 22:24 u »
De sleufjes in het midden van de pan zullen dan evenveel wort verwerken als de sleufjes aan de buitenkant volgens mij.

Als je dit zeker wilt weten zou je tijdens het spoelen met wat wat kleurstof aan het spoelwater moeten toevegen en het spoelen stoppen als de kleurstof uit het filter komt. Dan het filterbed cm voor cm afschrapen en kijken hoe de kleurverdeling is. Wel veel werk ;D.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 03-09-2016 22:31 u »
Als je dit zeker wilt weten zou je tijdens het spoelen met wat wat kleurstof aan het spoelwater moeten toevegen en het spoelen stoppen als de kleurstof uit het filter komt. Dan het filterbed cm voor cm afschrapen en kijken hoe de kleurverdeling is. Wel veel werk ;D .
Ja maar... het is toch bijna november? Experimentenmaand! Ik voel me overigens niet geroepen >:D

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #42 Gepost op: 03-09-2016 22:33 u »
Ja maar... het is toch bijna november? Experimentenmaand! Ik voel me overigens niet geroepen >:D

Ik meld me bij deze ook af!

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 03-09-2016 22:37 u »
Ik meld me bij deze ook af!
Misschien iets voor EBC/HansH om te bewijzen wiens opzet het beste is? >:D

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #44 Gepost op: 03-09-2016 23:01 u »
Ik ben onschuldig tot het tegendeel bewezen is  ;D

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #45 Gepost op: 04-09-2016 09:23 u »
Je zou eigenlijk zo langzaam moeten afhevelen dat het debiet van de hevel net zo groot is als de hoeveelheid wort die vanzelf uit de maisch, de pijpjes in loopt... :weetniet:

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #46 Gepost op: 04-09-2016 09:36 u »

Naar aanleiding van eerdere opmerkingen van EBC heb ik in april 2015 onderstaande post gedaan.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8613.msg435287.html#msg435287

Met daarin deze foto

en onderstaand verschil:
Het gemiddelde rendement over 13 brouwsels (1 jaar) bij het oude hevelfiler is 77,1% en bij het nieuwe hevelfilter is dit 82,2%. Dit is een verschil van meer dan 5% beter rendement bij het nieuwe (rechts) hevelfilter. Het nieuwe hevelfilter is gemaakt na opmerkingen van forumlid EBC dat je voor een beter rendement vanuit het midden moet aanzuigen en gelijke takken in je hevelfilter moet maken. Bij het oude filter zal vooral de bostel rondom het afzuigpunt flink gespoeld worden en de rest van de bostel veel minder. Bij het nieuwe filter is dit veel beter verdeeld over het hele beslag en is er veel minder kans dat veel spoelwater direct langs de rand van de ketel zo het hevelfilter inloopt zonder de bostel uit te spoelen.

Bedankt EBC voor het inzicht. :duimop:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 04-09-2016 09:55 u »
Als de meeste wort via de sleufjes bij de verticale pijp zal weglopen/worden op gezogen, dan zou je dus geen moeite hoeven doen om een wijdvertakte hevelfilter te maken maar zal een pijpje van een centimeter of 5 met 4 sleufjes ook volstaan. Dat lijkt mij sterk.  :weetniet:
Er zijn volgens mij 2 zaken die een rol spelen
1) Je moet de suiker uitpoelen uit de kafjes (als je spoelt tenminste)
2) als de stroming te sterk wordt zuigt het filterbed zichzelf dicht en loopt de zaak vast

m.b.t. 1 kun je de zaak ongeveer vergelijken met een badkuip die je leeg laat lopen. bij de afvoer is de stroming heel sterk en verderop is bijna geen stroming je hebt stroming met vers water langs de beslagdeeltjes nodig. als de stroming niet overal even sterk is zak de de bostel verderweg van de afvoer niet goed worden uitgespoeld. Het gevolg is een slechter rendement.

m.b.t. 2 door de stroming ontstaat een drukverschil. dat drukverschil heeft de neiging om de bostel samen te persen waardoor de stroming minder wordt. Maar daardoor krijg je een soort prop rondom je afvoer waardoor de spoelsnelheid zelfs terug kan lopen naar 0 (een maal samengeperst blijft samengeperst)

vandaar dat je de afvoer (= sleufjes oid) gelijkmatig over de bodem moet verdelen.

Mij mijn volgende brouwsel wil ik het drukverloop gaan meten. Dat kan met slangetjes en een reageerbuisje.
als je filter niet stroomt staat de vloeistof overal even hoog als het oppervlak. als de zaak gaat stromen krijg je onderdruk en krijg je hoogteverschillen in de buisjes. zo kun je zien wat er gebeurt bv in het midden van de pan en de randen etc.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 04-09-2016 09:59 u »
Mooi Herman dat je de foto nog even linkt, dat spreekt meer tot de verbeelding. Heb je toevallig ook nog een foto van de onderkant met zaagsnedes?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #49 Gepost op: 04-09-2016 11:07 u »
Mooi Herman dat je de foto nog even linkt, dat spreekt meer tot de verbeelding. Heb je toevallig ook nog een foto van de onderkant met zaagsnedes?

Hieronder een foto van beide achterzijden. Het een en ander is wat schuin maar dat is geoptimaliseerd voor de gamellen die ik gebruik.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #50 Gepost op: 04-09-2016 12:31 u »
Het nieuwe hevelfilter is gemaakt na opmerkingen van forumlid EBC dat je voor een beter rendement vanuit het midden moet aanzuigen en gelijke takken in je hevelfilter moet maken. Bij het oude filter zal vooral de bostel rondom het afzuigpunt flink gespoeld worden en de rest van de bostel veel minder. Bij het nieuwe filter is dit veel beter verdeeld over het hele beslag en is er veel minder kans dat veel spoelwater direct langs de rand van de ketel zo het hevelfilter inloopt zonder de bostel uit te spoelen.

Bedankt EBC voor het inzicht. :duimop:
Ik denk dat het verschil vooral is dat het ronde filter alleen uitspoelt langs de randen en het nieuwe filter beter verdeeld is over het bodem oppervlak. Heeft denk ik niets te maken met de afstand van de buizen tot de afvoerbuis, vanwege eerder genoemd verwaarloosbaar drukverval over de buislengte.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #51 Gepost op: 04-09-2016 12:39 u »
Ik denk dat het verschil vooral is dat het ronde filter alleen uitspoelt langs de randen en het nieuwe filter beter verdeeld is over het bodem oppervlak. Heeft denk ik niets te maken met de afstand van de buizen tot de afvoerbuis, vanwege eerder genoemd verwaarloosbaar drukverval over de buislengte.

Het beste ontwerp lijkt me een verzamelpiip in het midden met aanvoerbuizen naar de buiten. De rechter op de foto van Herman lijkt hier aardig op. De afstand tussen de inkepingen in de aanvoerbuis zou dan kwadratisch moeten lopen met de afstand van de inkeping tot het uiteinde van de aanvoerbuis. Hiermee heb je per radiaal oppervlak dezelfde flow.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 04-09-2016 15:44 u »
Hieronder een foto van beide achterzijden. Het een en ander is wat schuin maar dat is geoptimaliseerd voor de gamellen die ik gebruik.

Ik zag de afbeelding niet, maar zo wel:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #53 Gepost op: 04-09-2016 17:25 u »

De drukval in de buizen moet je mijn inziens echt niet onderschatten.  Die is aanzienlijk. Het ronde filter gebruik ik nu alleen nog als hopfilter en het is duidelijk te zien dat alleen dicht bij de afvoerpijp afgezogen wordt. De rest zit er bijna voor niets.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 04-09-2016 21:32 u »
De drukval in de buizen moet je mijn inziens echt niet onderschatten.  Die is aanzienlijk. Het ronde filter gebruik ik nu alleen nog als hopfilter en het is duidelijk te zien dat alleen dicht bij de afvoerpijp afgezogen wordt. De rest zit er bijna voor niets.
Er zijn op internet genoeg tabellen en berekeningen te vinden, bv http://www.infodwi.nl/IDWI/media/infodwi/WB-2-1-G-okt-2011.pdf. daaruit kon ik al snel halen dat het drukverval over 12mm buis minder is dan 10mm waterkolom, terwijl over het filterbed al snel 100-200 mm is.

Hop filteren is iets anders dan beslag filteren. Het wort met hop na het koken heeft niet veel weerstand en hoeft ook niet uitgespoeld te worden. Daar volstaat dus in principe al 1 buis aan 1 kant van de ketel omdat daar inderdaad alles aan de kant loopt waar je afzuigt. Als je de ketel op het laatst een beetje scheef zet kun je zo vrijwel alle gekookte wort af filteren. voor beslag is het een heel ander verhaal. Daar is de weerstand veel groter dan die van de koperen buis.   

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #55 Gepost op: 04-09-2016 23:39 u »
Het is in ieder geval goed dat je vanuit het midden afzuigt zodat de drukval in alle richtingen gelijk is. Dat is in ieder geval belangrijk.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 06-09-2016 17:30 u »
http://www.ewp.rpi.edu/hartford/~ernesto/SPR/WalshC-FinalReport.pdf

Hier is ook mooi te zien dat het drukverloop door het filterbed bepaald wordt en niet door de buis.
De druk bij de buis is overall hetzelfde, dus gaat ook overal evenveel wort de buis in.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 17-03-2017 21:47 u »
Vandaag mijn nieuwe HansH filter getest.. na een idee van HansH  :biersmile:
Ik heb de buisjes iets gebogen omdat ik geen vlakke bodem heb in mijn maischketel (fust)
En dat ging perfect/ Slurpt alles mooi leeg.
Rendement kan ik na 1 keer nog niet veel over zeggen, omdat ik een zeer zwaar bier heb gebrouwen (SG 1105)
Maar ik zat op een brouwzaalrendement van 77%. En daar ben ik met met het gebrouwen recept meer dan tevreden over.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 17-03-2017 21:58 u »
Leuk om te zien. Zo te zien gebruik je stukjes siliconenslang op de buizen op zijn plek te houden? Dat ging bij mij helaas snel stuk.
Ik wil nu gaatjes gaan boren van de diameter van koperen elektraleiding (2 mm gaatje) en dan pennetjes erin van elektraleiding. 

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 17-03-2017 22:07 u »
Heb ik na 1x natuurlijk nog geen last van, maar is inderdaad ook een idee.
Het leuke vind ik dat ik hem helemaal uit elkaar kan halen om te reinigen.
Dat is / was bij mijn vorige (Javal) filter niet mogelijk.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 19-03-2017 22:42 u »
Ik wil nu gaatjes gaan boren van de diameter van koperen elektraleiding (2 mm gaatje) en dan pennetjes erin van elektraleiding. 
Dat werkt goed, heb ik in mijn hevelfilter ook toegepast.

Offline Raymond W

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #62 Gepost op: 08-04-2018 12:45 u »
Hoe groot zijn de gaten in de 12 mm pijpjes? Begin is er om het hevelfilter na te maken.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #63 Gepost op: 08-04-2018 19:14 u »
Hoe groot zijn de gaten in de 12 mm pijpjes? Begin is er om het hevelfilter na te maken.

Zaagsnedes met normale ijzerzaag of 2 mm gaatjes. Werken beide prima.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #64 Gepost op: 08-04-2018 22:56 u »
Je bedoelt denk ik de gaatjes om de pijpen met de hoofdpijp te verbinden. Die gaatjes zijn denk ik 6 mm. Niet vergeten voor het boren even een putje te slaan met een centerpons. (Of iets wat daarop lijkt)

Offline Raymond W

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #65 Gepost op: 11-04-2018 17:53 u »
Bedankt voor de reactie, bedoelde inderdaad de boorgaatjes naar de hoofdpijp. Nu nog met de dremel aan het werk.

Tags: