Niet meer filteren?

Gestart door edensan, 06-03-2016 19:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HopSwiers

Citaat van: EvdBroek op 18-04-2017  14:34 uIk zou verder koelen dan 25 graden! Het komt je bier echt ten goede om te koelen tot de temperatuur waarbij je de vergisting wilt laten verlopen.

Ik volg deze. Ik koel meestal tot 18°C terug. Hogere start temperatuur van de vergisitng geeft te veel vorming van hogere alcoholen die een peperachtige/alcoholwarmende indruk geven. Daar ben ik niet zo'n fan van in bier.

Rinus

Citaat van: Jacques op 06-03-2016  22:55 uSinds ik een Braumeister heb is het wort kraakhelder tijdens het maischen. Na het koken is het wort troebel door de vorming van eiwitvlokken. Ik laat het grootste gedeelte van de trub achter in de Braumeister, maar mijn wort dat in het gistvat gaat is zeker niet vrij van trub. De bieren die ik brouw zijn helder.
Helderheid van het bier wordt niet zo zeer bepaald door eiwitten maar door gist die in het bier zweeft. Daarom is het gebruik van calciumzouten aan te raden. Dat bevordert het uitvlokken van de gist.
Ik wil ook eens calciumchloride gaan proberen vanwege o.a. de eigenschappen; voller, helderder, zoetiger ervaring en vooral schuim houdbaarheid....
In een ander topic heb ik gelezen 0.5 gram per 10 Liter.
Moet ik dan uitgaan van "Calciumchloride E509 parels 94-97% zuiver" voor een dosering van 0.5 gram / 10 L en op welk moment kan / moet ik dit toevoegen?

Jacques

Citaat van: Rinus op 03-11-2019  20:08 uIk wil ook eens calciumchloride gaan proberen vanwege o.a. de eigenschappen; voller, helderder, zoetiger ervaring en vooral schuim houdbaarheid....
In een ander topic heb ik gelezen 0.5 gram per 10 Liter.
Moet ik dan uitgaan van "Calciumchloride E509 parels 94-97% zuiver" voor een dosering van 0.5 gram / 10 L en op welk moment kan / moet ik dit toevoegen?

Koop voedselveilig opgelost calciumchloride zoals dat te koop is bij onze leveranciers.
Brouwzouten voeg je toe helemaal aan het begin bij het opwarmen van het maischwater. Je hebt dan het voordeel van de verlaging van de pH door calciumionen.

De hoeveelheid die je gebruikt is afhankelijk van de samenstelling van leidingwater en het smaakeffect dat je wilt hebben.

EBC

Citaat van: Rinus op 03-11-2019  20:08 uIk wil ook eens calciumchloride gaan proberen vanwege o.a. de eigenschappen; voller, helderder, zoetiger ervaring en vooral schuim houdbaarheid....

Dream on baby ...

CaCl kan enkel de puntjes op de i zetten die zichtbaar zijn bij volle maan. Verwacht geen wonderen. Goed bier haal je elders. Maar het kan wellicht helpen ...

Jacques

Citaat van: EBC op 03-11-2019  23:30 uDream on baby ...

CaCl kan enkel de puntjes op de i zetten die zichtbaar zijn bij volle maan. Verwacht geen wonderen. Goed bier haal je elders. Maar het kan wellicht helpen ...

Wake up EBC!  :)

Het is bekend dat jij niets ziet in brouwzouten en pH-correctie, maar het maakt echt uit.

Doe eens de volgende test:
- neem slok van een stevig bitter bier;
- voeg aan het bier een klein beetje opgelost zout toe;
- proef het bier opnieuw en ervaar!

En dan heb ik nog niet over de voordelen van het toevoegen van calcium zoals verlaging van de pH en beter uitvlokken van de gist waardoor je helderder bier krijgt.


EBC

Wide awake!

Citaat van: Jacques op 04-11-2019  21:24 uHet is bekend dat jij niets ziet in brouwzouten en pH-correctie.

Nee, dat is niet waar.

Maar ik vind niet dat het cruciaal is voor een goed bier, en zo wordt het vaak neergezet. De beginnende brouwer denkt hierdoor dat het wondermiddelen zijn. Vandaar ... dream on. Het blijft achter de komma, je kan er geen zoet bier mee maken, en je schuim wordt er niet beter van. De beginner kan met andere zaken veel grotere sprongen vooruit maken. Het blijft voor de gevorderde brouwer.

Citaat van: Jacques op 04-11-2019  21:24 uDoe eens de volgende test:
- neem slok van een stevig bitter bier;
- voeg aan het bier een klein beetje opgelost zout toe;
- proef het bier opnieuw en ervaar!

Ik heb die testjes lang geleden al gedaan bij het KIHO in Gent. Ja, die cursus die jij ook gevolgd hebt (haha, ik deed hem wel een paar jaar eerder   :P ).

Toevoegen aan bier geeft een ander resultaat dan toevoegen aan brouwwater. En bovendien gaat het hier om persoonlijke smaak, niet om beter bier. En waarom zou je eerst een bitter bier maken, om er vervolgens zouten aan toe te voegen? Ja, je proeft verschil, maar je kan het enkel toepassen om een bier dat je al vaker hebt gebrouwen op punt te zetten. Het is zinloos om bij een nieuw recept al gelijk met zouten aan de haal te gaan. Puntjes op de i dus.


Koen S

Citaat van: EBC op 05-11-2019  13:18 uEn waarom zou je eerst een bitter bier maken, om er vervolgens zouten aan toe te voegen? Ja, je proeft verschil, maar je kan het enkel toepassen om een bier dat je al vaker hebt gebrouwen op punt te zetten. Het is zinloos om bij een nieuw recept al gelijk met zouten aan de haal te gaan. Puntjes op de i dus.
Je hebt helemaal gelijk dat dit geen prioriteit is voor een beginnende brouwer. Probeer eerst maar je proces onder de knie te krijgen en daar te verbeteren. Kijk, EBC en ik zitten soms toch nog eens op dezelfde lijn.  :hoera:

Maar daarna kan je door die puntjes op de i van een goed bier een fantastisch bier maken. Een bier met te scherpe, astringente bitterheid kan door aanpassing van je brouwwater veel aangenamer smaken.

Terug on topic: mijn wort is nooit perfect helder wanneer het in het gistvat gaat. Ook in het glas kan je er je krant niet door lezen, so what? Sommige brouwers voegen zetmeel toe tijdens de kook net om dit 'ambachtelijke' uitzicht te krijgen. Anderen voegen klaringsmiddelen toe want hun bier zou toch maar eens een beetje troebel kunnen zijn. Ik gebruik nooit iers mos, vislijm o.i.d., ik zou niet weten waarom.

Rinus

Bedankt voor jullie reacties, na een jaar beschouw ik mijzelf nog wel als beginnend brouwer, ik heb nu ongeveer 20+ batches van ca 30 liter gebrouwen. Allen waren succesvol d.w.z. niets weg hoeven gooien. Ook de feedback van mijn "proefwerk" collega's zijn altijd positief. Met name de Quadrupel volgens Jacques recept met zelf opgekweekte gist was echt onvoorstelbaar goed, zo goed dat ik er nu helaas nog maar een flesje van over heb :-) Maar inmiddels staan er wel weer 2 batches op de fles te rijpen (voor de kerst).

Experimenteren doe ik ook graag, vandaar dat ik de verschillende resultaten van met of zonder calciumchloride wil gaan proberen. pH correctie gaat mij nog iets te ver op dit moment.

Ook een beginnend brouwer moet toch ergens een keer aan beginnen?

Jacques

Citaat van: EBC op 05-11-2019  13:18 uWide awake!

Nee, dat is niet waar.

Maar ik vind niet dat het cruciaal is voor een goed bier, en zo wordt het vaak neergezet. De beginnende brouwer denkt hierdoor dat het wondermiddelen zijn. Vandaar ... dream on. Het blijft achter de komma, je kan er geen zoet bier mee maken, en je schuim wordt er niet beter van. De beginner kan met andere zaken veel grotere sprongen vooruit maken. Het blijft voor de gevorderde brouwer.

Ik heb die testjes lang geleden al gedaan bij het KIHO in Gent. Ja, die cursus die jij ook gevolgd hebt (haha, ik deed hem wel een paar jaar eerder   :P ).

Toevoegen aan bier geeft een ander resultaat dan toevoegen aan brouwwater. En bovendien gaat het hier om persoonlijke smaak, niet om beter bier. En waarom zou je eerst een bitter bier maken, om er vervolgens zouten aan toe te voegen? Ja, je proeft verschil, maar je kan het enkel toepassen om een bier dat je al vaker hebt gebrouwen op punt te zetten. Het is zinloos om bij een nieuw recept al gelijk met zouten aan de haal te gaan. Puntjes op de i dus.

Dat er veel dingen zijn waarmee je als beginnende brouwer grote sprongen kunt maken ben ik het met je eens. Oppassen voor infecties en oxidatie, zorgen voor voldoende vitale gist en temperatuurbeheersing tijdens de vergisting zijn zonder meer hele belangrijke.
Maar dat neemt niet weg dat water een heel belangrijk ingrediënt is en dat de invloed daarvan zeker niet onderschat moet worden. Het toevoegen van brouwzouten is maar een kleine moeite en goed uitvoerbaar voor iemand die nog maar 2 à 3 keer gebrouwen heeft. Een kwestie van afwegen, meer is het niet...

Dat brouwzouten een grote invloed hebben op de smaak staat vast. Beschouw het als peper en zout bij het eten. Zonder kan het prima smaken maar kan het wat flauw zijn. Om het gerecht "op smaak wilt brengen" is wat peper en zout vaak gewenst.


En om bij het onderwerp te blijven: brouwzouten helpen om een helderder bier te krijgen. Calciumionen zijn noodzakelijk voor het uitvlokken van gist. Zie ook https://wyeastlab.com/clarificationflocculation
Helder bier krijg je vooral door een goede flocculatie van de gist...

Rinus

Citaat van: Jacques op 03-11-2019  22:33 uKoop voedselveilig opgelost calciumchloride zoals dat te koop is bij onze leveranciers.
Brouwzouten voeg je toe helemaal aan het begin bij het opwarmen van het maischwater. Je hebt dan het voordeel van de verlaging van de pH door calciumionen.

De hoeveelheid die je gebruikt is afhankelijk van de samenstelling van leidingwater en het smaakeffect dat je wilt hebben.

Bij de ene leverancier vind ik 33% oplossing E509 en bij de andere leverancier Calciumchloride E509 parels 94-97% zuiver.
Ik neem aan dat je het bij de opgeloste calciumchloride de eerste winkel bedoeld?
Ik neem aan dat het product hetzelfde is alleen dat de parels opgelost zijn in water, dus als ik 1/3 volume parels oplos in water dat ik dan ook ~33% oplossing heb?

Jacques

Citaat van: Rinus op 18-11-2019  20:36 uBij de ene leverancier vind ik 33% oplossing E509 en bij de andere leverancier Calciumchloride E509 parels 94-97% zuiver.
Ik neem aan dat je het bij de opgeloste calciumchloride de eerste winkel bedoeld?
Ik neem aan dat het product hetzelfde is alleen dat de parels opgelost zijn in water, dus als ik 1/3 volume parels oplos in water dat ik dan ook ~33% oplossing heb?

Bij de opgeloste calciumchloride gaat het inderdaad om een 30 tot 33% oplossing.

Calciumchloride trekt water aan vandaar dat je beter geen parels gebruiken want na verloop van tijd heb je een vloeistof te pakken waarvan je de exacte concentratie niet meer weet.

Het gaat om een gewichtspercentage. Dat betekent dat je 30 tot 33 gram oplost in 70 of 67 gram water.

Rinus

Op de verpakking staat een aanbeveling van 3-8 mL per 10 L.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.