Berliner weisse vergisting

Gestart door Adbrouwt, 03-03-2016 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Een paar weken terug een Berliner weisse gebrouwen en vergist met de wlp 630. De vergisting is ten einde en nu moeten de melkzuur beestjes aan de gang. Nu wil ik gaan bottelen moet ik met de hergisting op de fles nog rekening houden met extra koolzuurvorming van de melkzuurbeestjes?
Vraag twee hoelang gaat het duren voordat het drinkbaar is.

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 03-03-2016  22:53 uNu wil ik gaan bottelen moet ik met de hergisting op de fles nog rekening houden met extra koolzuur vorming van de melkzuur beestjes?
Vraag twee hoelang gaat het duren voordat het drinkbaar is.

Extra CO2 hoef je van de melkzuuregisting niet te verwachten, die vergist blijkbaar maar ~1 Plato aan suiker en maakt daarbij maar weinig CO2.

Het duurt wel een half jaar voordat Brettje zich roert (zit die eigenlijk wel in de blend?) maar ook het verzuren duurt een paar maanden. Lekker voor de zomer dus.

Ingo

homoeccentricus

In Berliner Weisse zit geen brett. Maar dat is dan ook alles wat ik er van weet. Behalve dat ik er al een aantal vreselijk vieze heb geproefd. Plus een paar redelijk goede.

Adbrouwt

Citaat van: seed7 op 03-03-2016  23:02 uExtra CO2 hoef je van de melkzuuregisting niet te verwachten, die vergist blijkbaar maar ~1 Plato aan suiker en maakt daarbij maar weinig CO2.

Het duurt wel een half jaar voordat Brettje zich roert (zit die eigenlijk wel in de blend?) maar ook het verzuren duurt een paar maanden. Lekker voor de zomer dus,

Ingo
Dank je Ingo ik had gehoopt hem met de zomer te kunnen drinken dat gaat dus lukken. Ze hebben het alleen over lactobacillus. Dus geen Bret waarschijnlijk.

Adbrouwt

Citaat van: homoeccentricus op 03-03-2016  23:06 uIn Berliner Weisse zit geen brett. Maar dat is dan ook alles wat ik er van weet. Behalve dat ik er al een aantal vreselijk vieze heb geproefd. Plus een paar redelijk goede.
Je was me net voor homoeccentricus, geen Bret inderdaad. Hopelijk behoort deze tot de redelijke. Niet jou stijl begrijp ik hieruit.

homoeccentricus

Citaat van: Adbrouwt op 03-03-2016  23:08 uJe was me net voor homoeccentricus, geen Bret inderdaad. Hopelijk behoort deze tot de redelijke. Niet jou stijl begrijp ik hieruit.

De goeie gedronken op Borefts. De slechte, "mit Schuss" kwamen uit Duitse supermarkten. Ik ga binnen een paar weken een dagje naar Berlijn, en hoop daar dan een paar flesjes op te pikken...

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 03-03-2016  23:06 uIn Berliner Weisse zit geen brett.

In Berliner Weisse hoort Brett. In de White Labs blend, net even gekeken, zit het inderdaad niet. In Kindl ook niet, bleghh :( In de Wyeast Blend zit een hele mooie subtiele Brett (Schultheiss?).

Ingo

foz

Ik dacht dat Berliner Weisse juist eerst de lacto vergisting deed en daarna pas met de hoofdgist werd vergist?

homoeccentricus

Als compromis stel ik voor dat brett optioneel is. (bv "Een milde Brettanomyces of fruitigheid wordt soms waargenomen" - biertypen lijst).

seed7

Citaat van: foz op 03-03-2016  23:18 uIk dacht dat Berliner Weisse juist eerst de lacto vergisting deed en daarna pas met de hoofdgist werd vergist?

De in het verleden meest gebruikte methode is beiden, of eigenlijk alle drie tegelijk in het wort en zodra de hoofdgisting voorbij is bottelen of op vaten naar herverpakkers. Al sinds de jaren '20 van de vorige eeuw is men op zoek naar andere methoden om meer consistentie te krijgen. Een van de methoden die toen ontwikkeld is is eerst lacto en dan de gist. Dit gaf echter niet de gewenste smaak omdat zowel Brett als de gist gehinderd worden door de hoeveelheid zuur (neemt men nu aan). Een andere methode is om 20 a 30 % van het wort met lacto's te vergisten en de rest met gist en dan samenvoegen. Ok dit gaf niet het gewenste resultaat. Het is de methode die Kindl nog steeds gebruikt.

In het Amerikaanse hobbybrouwen heeft men veel aandacht aan het "kettel souring" besteed als een manier om Lacto's te kweken en men past die methode nog steeds toe ondanks dat men nu wel zuivere stammen heeft en toevoegt. Het geeft een heel cleane (melk)zure smaak zonder enige diepte. Tamelijk saai bier. Ook is daar nog steeds niet doorgedrongen dat Brett in een Weisse hoort terwijl dat al sinds einde jaren 80 bekend is dat er maar een enkele brouwerij is waar ze nooit zijn aangetroffen. Kindl.

Ingo

Adbrouwt

Citaat van: foz op 03-03-2016  23:18 uIk dacht dat Berliner Weisse juist eerst de lacto vergisting deed en daarna pas met de hoofdgist werd vergist?
Je kunt inderdaad de methode gebruiken om je maisch te verzuren en het daarn te laten vergisten. Dit is met de wlp blend gedaan daar zit de lactobacillus in de blend. Het zuur wordt dan na de vergisting gevormd.

Edit: Ingo was me net voor met een uitgebreider en mooier verhaal  8)

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 03-03-2016  23:21 uAls compromis stel ik voor dat brett optioneel is. (bv "Een milde Brettanomyces of fruitigheid wordt soms waargenomen" - biertypen lijst).

Wereld dominantie met compromissen? Je lijkt wel een 'Ollander ;)

De biertyenlijsten hebben het allemaal fout. Zelfs Kristen England is dat op dit gebied met mij eens ondanks dat hij ze zelf schrijft.

Ingo

homoeccentricus

Wikipedia: "In den letzten Jahrzehnten ging die Vielfalt der Berliner-Weiße-Hersteller durch Zusammenschluss der Berliner Brauereien (,,Berliner-Kindl-Schultheiss-Brauerei") verloren. Insbesondere wurde für die industrielle Fertigung auf den Einsatz von Brettanomyces-Hefe verzichtet."

Het wordt dus niet meer gedaan.

seed7

Bij Kindl niet neen. Dat schreef ik toch al?

Edit: blijkbaar schreef ik dit niet. Inderdaad, bij de door Kindl gevolgde methode wordt al minstens sinds de jaren 70 geen Brett meer gebruikt.

Ingo

Adbrouwt

Ik heb nog wel een lambiek staan. Misschien kan ik een beetje blenden met lambiek om de Bret toe te voegen. Ben alleen bang dat het sg dan wel hard naar beneden gaat.

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 03-03-2016  23:43 uIk heb nog wel een lambiek staan. Misschien kan ik een beetje blenden met lambiek om de Bret toe te voegen. Ben alleen bang dat het sg dan wel hard naar beneden gaat.

Zou ik niet doen Ad, daar zit ook Pedio in en heel andere Brett stammen dan in een Weisse zitten.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.