Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Orval op 15 graden: vergisting komt niet op gang  (gelezen 3979 keer)

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Land: nl
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
Orval op 15 graden: vergisting komt niet op gang
« Gepost op: 11-11-2012 17:45 u »
Beste mensen,

Ik heb al een aantal keer gebrouwen met gist van Orval: min of meer klonen met wat experimentjes eromheen. Iedere keer kwam de vergisting snel op gang. Dit keer niet: 24 uur na het enten krijg ik ongeveer 1x per 2 minuten een miniem plopje in het waterslot. Verschil met vorige keren is dat ik nu een gistkast heb. Ik heb deze ingesteld op 15 graden.

Moet ik geduldig afwachten of toch de temperatuur verhogen in de hoop dat de gist dan goed aanslaat?  :weetniet:

Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
Re: Orval op 15 graden: vergisting komt niet op gang
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2012 17:52 u »
De normale temperatuurs-range van bovengisters is tussen de 18 en 22 graden. Ik zou dus warmer gaan als ik jou was!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 11-11-2012 17:54 u »
Yep, te koud voor de gemiddelde bovengister.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 12-11-2012 09:42 u »
Nee, hoor. Ik heb regelmatig Orval gist opgekweekt en ermee gebrouwen. Altijd bij 15 graden. En dat ging uitstekend.

Heb je voldoende gist gekweekt? Vertel eens wat over de gistkweek (volumes, hoeveelheid depots, ouderdom van de flessen).

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
« Reactie #4 Gepost op: 12-11-2012 11:11 u »
Nou mijn giststarter was niet echt top: ik ben groter gaan brouwen (60 liter ipv 20 liter) en was vergeten om een erlenmeyer of iets dergelijks te regelen. Heb uiteindelijk als volgt opgekweekt:
depot van 4 flesjes met appelsap opgestart, vervolgens 250 ml wort, verdubbelt met 250 ml wort. Dat was in totaal dus iets van 700 ml. Dat heb ik afgegoten en met 750 ml opnieuw opgestart, daarna verdubbeld naar 1500 ml. Die laatste stap kon ik niet meer roeren want dat wilde niet met de fles waar het in zat.

Ondertussen is de vergisting alsnog goed begonnen. Hij plopt rustig maar gestaag, verwacht dat het snel harder zal gaan. Ik heb hem nu op 17 graden gezet.

Maakt het bij Orvalgist voor de smaak veel uit, op 15 of 17 graden?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 12-11-2012 11:13 u »
OK, je had dus gewoon veel te weinig gist. Dan is dat het probleem, niet de temperatuur.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 12-11-2012 11:17 u »
Ik ben wel benieuwd wat de beweegreden is dat je op 15 graden opkweekt. Doen ze dat bij Orval ook?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 12-11-2012 12:25 u »
OK, je had dus gewoon veel te weinig gist. Dan is dat het probleem, niet de temperatuur.

Het zal de combinatie geweest zijn. Alles gaat trager bij lagere temperatuur. ;)

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #8 Gepost op: 12-11-2012 15:23 u »
Ik ben wel benieuwd wat de beweegreden is dat je op 15 graden opkweekt. Doen ze dat bij Orval ook?

Opkweken van de gist is gewoon op kamertemperatuur zo te lezen. Ik heb Orval deze zomer ook gewoon op kamertemperatuur opgekweekt. Hoofdvergisting ook op 15 met tempcontroller gedaan en ging vrij normaal, maar kwam na een week niet erg laag uit qua SG (1020), wat het vermoeden bevestigt dat het bottelgist is. Daarna 2 weken gelagerd vanaf 15 tot 10.

Smaak was dik in orde trouwens, wat dunner dan het origineel wel.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 12-11-2012 16:45 u »
Hoofdvergisting ook op 15 met tempcontroller gedaan en ging vrij normaal, maar kwam na een week niet erg laag uit qua SG (1020), wat het vermoeden bevestigt dat het bottelgist is.
Volgens mij blijkt dat daar niet uit.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 12-11-2012 16:47 u »
Hoofdvergisting ook op 15 met tempcontroller gedaan en ging vrij normaal, maar kwam na een week niet erg laag uit qua SG (1020), wat het vermoeden bevestigt dat het bottelgist is.

Dat bevestigd helemaal niks.
Het is een bekend gegeven dat eenzelfde gist minder ver uitgist bij vergisting op een (relatief) lagere temperatuur dan op een hogere temperatuur.

Tags: