Een paar vragen over een pils recept

Gestart door Pieter., 02-10-2005 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Hallo allemaal,

Ik wil een dezer dagen maar eens proberen een pils te gaan maken, en ik vond op de site van 't Wort Wat
het onderstaande recept. Alleen zit ik nog met een aantal vragen:

Er staat geen eind SG bij dus hoe controleer ik dat de gisting gereed is?
Hoelang moet een pils als deze lageren op mandfles?
Hoeveel suiker/liter moet ik toevoegen voor nagisting op flesjes?
Moet de hergisting op flesjes op kamertemperatuur gebeuren en hoelang?
Hoelang moet pils rijpen op flesjes?

Alvast bedankt voor antwoorden.

Pieter


Recept van de maand, januari 1997
Pils, Theo van de Voorde

Nu het buiten behoorlijk koud is, heb je ergens in huis of in de schuur vast wel een plek waar

het tussen de 5 en de 10 graden Celcius is. Wanneer dat het geval is dan kun je eens een keer

proberen om een pils te brouwen. Het nu volgende recept is daartoe uitstekend geschikt.

Ingrediënten voor 15 liter:

    2700 gr pilsmout
    250 gr mais (gries of vlokken)
    18 gr Target 8% bitterhop (of een hoeveelheid andere bitterhop, bijv. Magnum of Chinook)
    15 gr Saaz 2,5 % aromahop (of een hoeveelheid andere aromahop, bijv. Cascade)
    2 zakjes Den Arsegan ondergist
    1 theelepel iers mos
    Begin SG ± 1050.

Werkwijze:

    * Maak twee dagen van de tevoren van de gist een giststarter en laat deze gisten bij

kamertemperatuur.
    * Schroot de mout.
    * Neem 9 liter water van ongeveer 54°C en stort hierin de mout, zorg dat de temp. 52°C is en

rust 15 min.
    * Breng van tevoren 3 liter water aan de kook, stort hier de mais in en laat dit ongeveer 10

min. zachtjes sudderen.
    * Voeg de inhoud van de pan met mais toe aan de ketel met mout en verhoog (zonodig) de

temperatuur tot 64°C. Rust nu 75 min., roer halverwege de maisch nog eens goed door. Wanneer de

temperatuur teveel gezakt is moet er bijverwarmd worden.
    * Verhoog de temperatuur dan langzaam tot 78°, doe omstreeks de 73° de jodiumproef (er mag

dan nog iets zetmeel aanwezig zijn).
    * Ga vervolgens filteren en net zo lang spoelen totdat er 18,5 liter wort is.
    * Breng het wort aan de kook en voeg de bitterhop toe als het wort kookt.
    * Kook minmaal een uur en voeg de laatste 10 min. de aromahop toe. Probeer 16 liter over te

houden.
    * Na het koken de hop en de eiwitten eruit filteren.
    * Koel het hete wort snel af tot 25°C.
    * Voeg de giststarter toe en belucht op jouw eigen wijze. Laat de gisting op gang komen bij

kamertemperatuur.
    * Wanneer de gisting begonnen is breng je de gistingsemmer over naar een koele ruimte.
    * Hou er rekening mee dat de hoofdgisting enkele weken in plaats van enkele dagen kan duren.
    * Veel succes met eerste zelf gebrouwen pils.

Theo van de Voorde

Edgar

Citaat van: Pieter64 op 02-10-2005  19:20 uEr staat geen eind SG bij dus hoe controleer ik dat de gisting gereed is?
Dat hangt af van je maischen, de gisting en de gistsoort. He zal meestal tussen de 1006 en de 1010 zijn, schat ik.

CiteerHoelang moet een pils als deze lageren op mandfles?
Pils moet koud lageren, als je het optimaal wilt doen, en koud lageren duurt langer dan gewoon lageren. Tussen de 4 en 12 weken is een mooie richtlijn.

CiteerHoeveel suiker/liter moet ik toevoegen voor nagisting op flesjes?
Na je koude lagering zal je merken dat er al koolzuur in het te bottelen bier zit. Afhankelijk van de hoeveelheid (hangt ook samen met de temperatuur), en van de mate waaring je het er weer uitjaagt met alle bottelwerkzaamheden, moet je in elk geval minder suiker gebruiken dan de 'normale' 8 gram per liter. Ik zou zeggen dat je bij een koud gelagerd bier, rustig behandeld en nog aardig prikkelig op de tong, met een grm of 4 tot 5 per liter wel moet toekomen.

CiteerMoet de nagisting op flesjes op kamertemperatuur gebeuren en hoelang?[
De meeste pilsbrouwers nagisten wel op kamertemperatuur, meen ik. Als je verse gist toevoegt, zou je het ook koud kunnen proberen, maar ook dan is het best om wat warmer te starten. Wel moeilijk te monitoren, die nagisting, in een dicht flesje. Ik zou kamertemperatuur doen. Niet overdrijven, een graad of 18-20.

CiteerHoelang moet pils rijpen op flesjes?
Probeer en leer. Maar reken NA de nagisting wel op een week of 6 tot 10 voordat je bier z'n niveau heeft bereikt. Wat niet wegneemt dat het daarvoor ook al erg lekker kan zijn!

De getallen zijn een beetje uit de losse pols.

Edgar

Een aanvulling op je eerste vraag: Je kunt gewoon waarnemen dat de gisting in intensiteit afneemt. Als de gist die bovendrijft, zinkt, en je SG zit in de goede range, en het smaakt niet meer zoet, dan mag je uitgaan van een afgeronde hoofdgisting. De kunst is eigenlijk om net daarvóór over te hevelen.

Pieter.

Ok bedankt voor de andwoorden, ik ga het op deze manier proberen.

Nog wel een vraagje over de hop, volgens het recept heb ik Target 8% bitterhop nodig, helaas kan ik deze niet krijgen en heb Northern Brewer 11,5% gekocht, ik moet dus minder hiervan toevoegen dan in het recept staat, maar hoe reken ik dit uit?

Ik zag wel een andere topic hierover maar ik begrijp het niet echt.

Pieter

Johannes

Pieter,

Ik ben hier ook niet sterk in en daarom heb ik promash  8) stel: 10 gram hop 8% wordt 6.95 gram van 11.5 alfazuur.

10gram hop  x 8 azuur = 80,     80 : 11.5 = 6.95 gram.



Johannes

Herman

Stel je hebt 20 gram van 8% nodig. Je hebt echter 11,5%. Dan heb je nodig (8/11,5) * 20 = bijna 14gram

Je kunt ook stellen dat je 160 bittereenheden wilt bereiken (20*8 ). Als je dat doet met hop van 11,5% heb je dus 160/11,5 = 13,9 gram nodig.

Pieter.

Bedankt weer,

En als er bv 11,5 nodig is en ik heb 8 is de berekening precies andersom in de deling maal de hoeveelheid neem ik aan.

Pieter

Herman

Ja, bovenaan in de deling zet je de waarde neer die in het recept vermeld wordt. Je deelt dus altijd door de waarde die je zelf hebt.

Bennemans

Beste brouwgoeoroes,

wie kan mij vertellen hoe ik de giststarter het beste kan maken?
Er staat in het recept (bij de werkwijze) dat 2 dagen van te voren de giststarter gemaakt moet worden.

In het recept wordt gesproken over Den Arsegan en die kan ik niet vinden ( bij bijv. Brouwmarkt).

Welk alternatief is hier voor te gebruiken?

In afwachting op jullie antwoord.

Caspar

Wow, dit recept is al 15 jaar oud... tegenwoordig zijn er vele gisten te krijgen, ook van Wyeast welke ik zou gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.