Vraagje over biersol

Gestart door uud, 02-03-2016 16:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

uud

Ik heb een vraagje over biersol.  Hoe kan ik dat het beste gebruiken als ik mijn bier wil klaren?
Ik gebruik de standaard kant en klaar zakken bier en ik begreep dat het ook aan het jongbier kon worden toegevoegd?
En wanneer is het jongbier?
Alvast bedankt voor een ieders reactie.

Hay

Ik had er nog nooit van gehoord dus maar even opgezocht bij Brouwland.
Toevoegen aan het einde van het kookproces staat er in de beschrijving.

Hay

Ooh wacht en bij jongbier kan het ook lees ik nu.
Dan tijdens het lageren neem ik aan.

broeder

Hoi,
Ook ik had nog nooit van biersol gehoord en dus ook al ruim 25 jaar niet gebruikt.
Is dat spul wel echt nodig?
Net als mos, vislijm,schuimverbeteraar e.d. heb ik daar vraagtekens bij...

groet en succes met brouwen,
broeder Willem

Jacques

Inderdaad niet nodig. Ik heb het in de ruim 35 jaar dat ik brouw nooit gebruikt.

Als je je bier sneller wilt laten klaren kun je beter brouwzouten gebruiken. De calciumionen die je toevoegt zorgen én voor een verlaging van de pH (je hoeft minder vaak aan te zuren) én voor een betere klaring van je bier. Daarnaast kun je de smaak van je bier beïnvloeden door brouwzouten te gebruiken. Calciumchloride voor een voller en zachter smakend bier en calciumsulfaat voor een droger en bitterder smakend bier.

Oscar

Citaat van: uud op 02-03-2016  16:25 uIk heb een vraagje over biersol.  Hoe kan ik dat het beste gebruiken als ik mijn bier wil klaren?

Houd je bier zo zuiver mogelijk en voeg er geen "rotzooi" aan toe  :brouwen: ^-^

Peter_1981

Maar als niemand het gebruikt heeft hoe kun je dan weten dat het niet nodig is  :weetniet: ?

Jullie gebruiken het niet en halen prima resultaten (is even een aanname van mij). Dat wil echter niet zeggen dat Biersol overbodig is voor iedereen. In Amerika worden bijvoorbeeld ook veel klaringsmiddelen (gelatine) gebruikt. Bruhlosophy heeft eens een vergelijking gedaan tussen bier waar gelatine aan toegevoegd was en zonder deze toevoeging. Het resultaat was geloof ik dat de proevers het niet konden onderscheiden. Dus wellicht is het niet goed of slecht, maar krijg je sneller een helder biertje.

Dus als je van een kraakhelder biertje houdt en niet teveel tijd wil besteden aan koud lageren is het wellicht een goed product.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 03-03-2016  00:43 uHoud je bier zo zuiver mogelijk en voeg er geen "rotzooi" aan toe

De Duitsers vinden het kennelijk geen "rotzooi" want biersilica (biersol) is toegelaten bij Duitse brouwers.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 03-03-2016  09:30 uDe Duitsers vinden het kennelijk geen "rotzooi" want biersilica (biersol) is toegelaten bij Duitse brouwers.

Hopbier

Waarschijnlijk omdat het bij de commerciële brouwerijen uit het bier gefilterd wordt...


Citaat van: Peter_1981 op 03-03-2016  09:24 uMaar als niemand het gebruikt heeft hoe kun je dan weten dat het niet nodig is  :weetniet: ?

Jullie gebruiken het niet en halen prima resultaten (is even een aanname van mij). Dat wil echter niet zeggen dat Biersol overbodig is voor iedereen. In Amerika worden bijvoorbeeld ook veel klaringsmiddelen (gelatine) gebruikt. Bruhlosophy heeft eens een vergelijking gedaan tussen bier waar gelatine aan toegevoegd was en zonder deze toevoeging. Het resultaat was geloof ik dat de proevers het niet konden onderscheiden. Dus wellicht is het niet goed of slecht, maar krijg je sneller een helder biertje.

Dus als je van een kraakhelder biertje houdt en niet teveel tijd wil besteden aan koud lageren is het wellicht een goed product.

Klaringsmiddelen zijn niet echt nodig. Zoals ik al schreef kun je eventueel brouwzouten gebruiken voor een snellere en betere klaring. Zie ook https://www.wyeastlab.com/hb_clarification.cfm. In dit artikel wordt uiteengezet dat troebelheid in bier vooral een gevolg is van gist dat in het bier zweeft. Door brouwzouten te gebruiken bevorder je de flocculatie van de gist en wordt je bier sneller helder.
Pas als dat naar jouw zin onvoldoende resultaat gaat is het gebruik van aanvullende klaringsmiddelen een optie.

William

Citaat van: Jacques op 03-03-2016  22:01 uWaarschijnlijk omdat het bij de commerciële brouwerijen uit het bier gefilterd wordt...


Klaringsmiddelen zijn niet echt nodig. Zoals ik al schreef kun je eventueel brouwzouten gebruiken voor een snellere en betere klaring. Zie ook https://www.wyeastlab.com/hb_clarification.cfm. In dit artikel wordt uiteengezet dat troebelheid in bier vooral een gevolg is van gist dat in het bier zweeft. Door brouwzouten te gebruiken bevorder je de flocculatie van de gist en wordt je bier sneller helder.
Pas als dat naar jouw zin onvoldoende resultaat gaat is het gebruik van aanvullende klaringsmiddelen een optie.

Als ik het al helder zou willen maken zou ik eerder gebruik maken koudelagering of klaringsmiddelen dan brouwzouten omdat de laatste ook smaakeffecten kunnen hebben.

seed7

Citaat van: uud op 02-03-2016  16:25 uIk heb een vraagje over biersol.  Hoe kan ik dat het beste gebruiken als ik mijn bier wil klaren?
Ik gebruik de standaard kant en klaar zakken bier en ik begreep dat het ook aan het jongbier kon worden toegevoegd?
En wanneer is het jongbier?
Alvast bedankt voor een ieders reactie.

Jongbier heb je zodra je gist aan het wort hebt toegevoegd. Dat is echter niet het moment om klaringsmiddelen toe te voegen. Dat doe je tegen het einde van de lagering of als je koud lagert op het moment dat je met de temperatuur naar beneden gaat.

Ingo

Jacques

Citaat van: William op 03-03-2016  22:10 uAls ik het al helder zou willen maken zou ik eerder gebruik maken koudelagering of klaringsmiddelen dan brouwzouten omdat de laatste ook smaakeffecten kunnen hebben.

Van dat smaakeffect kun je gebruik maken... Je kunt ook een combinatie van calciumchloride en calciumsulfaat toevoegen.

En je kunt natuurlijk ook calciumcarbonaat gebruiken om meer calciumionen te hebben en het pH verhogend effect van dit zout opheffen door wat meer melkzuur te gebruiken.

Battum80

Je kan, als je het verschil wilt leren kennen, een batch na de hoofdvergisting splitsen bij het overhevelen en aan één deel dit middel toevoegen. Mijn advies zou zijn om bij het proeven vooral op de smaak te letten. Uiteindelijk is heerlijk belangrijker dan helder.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 03-03-2016  22:01 uWaarschijnlijk omdat het bij de commerciële brouwerijen uit het bier gefilterd wordt...

Klopt.

Hopbier

homoeccentricus

Ik heb al met zowel gelatine als biersol geexperimenteerd, en vind dat daarmee mijn bieren er beter op worden.  Het bier is zo sneller klaar (je hoeft bij een lager geen weken de gistkast op 0C te laten staan), en het smaakt zuiverder. Ik heb het al gebruikt voor Dortmunder export, porter en AIPA. Ik gebruik nu nog uitsluitend biersol, omdat ik mijn bier geschikt voor vegetariers wil houden.

Peter_1981

Citaat van: homoeccentricus op 04-03-2016  11:38 uIk heb al met zowel gelatine als biersol geexperimenteerd, en vind dat daarmee mijn bieren er beter op worden.  Het bier is zo sneller klaar (je hoeft bij een lager geen weken de gistkast op 0C te laten staan), en het smaakt zuiverder. Ik heb het al gebruikt voor Dortmunder export, porter en AIPA. Ik gebruik nu nog uitsluitend biersol, omdat ik mijn bier geschikt voor vegetariers wil houden.

Dat van het vegetarier-geschikt zijn of niet van gelatine heb ik nooit begrepen. In Amerika zijn ze daar ofwel erg streng in of ze halen vegetariers en veganisten door elkaar. De meeste vegetariers eten bijvoorbeeld gewoon kaas en daar zit stremsel in (een dierlijk product). Als vegetarier eet of draag je in principe geen producten waarvoor dieren gestorven zijn, maar gelatine en kaas vallen wat mij betreft niet onder die producten (worden gemaakt met bijproducten van dieren). Veel vegetariers dragen bijvoorbeeld ook leer (het dier sterft niet voor de huid/leer, want dat zou te weinig opleveren voor het winstgevend fokken van dieren - het dier wordt gefokt voor het verkopen van vlees en de huid is een bijproduct van deze productie).

Als het over veganisten gaat dan is het uiteraard een heel ander verhaal...

ThomasM

Silicone dioxide. Zou ik niet in mijn bier willen eigenlijk. Ik houd het gewoon lekker bij Iers mos als klaringsmiddel.

homoeccentricus

Citaat van: ThomasM op 04-03-2016  14:31 uSilicone dioxide. Zou ik niet in mijn bier willen eigenlijk.

Wordt ook gebruikt om een soort cement mee te maken. In iedere geval heb ik al sinds een hele tijd geen lekkages meer ;)

homoeccentricus

Citaat van: Peter_1981 op 04-03-2016  14:04 uDat van het vegetarier-geschikt zijn of niet van gelatine heb ik nooit begrepen. In Amerika zijn ze daar ofwel erg streng in of ze halen vegetariers en veganisten door elkaar. De meeste vegetariers eten bijvoorbeeld gewoon kaas en daar zit stremsel in (een dierlijk product). Als vegetarier eet of draag je in principe geen producten waarvoor dieren gestorven zijn, maar gelatine en kaas vallen wat mij betreft niet onder die producten (worden gemaakt met bijproducten van dieren). Veel vegetariers dragen bijvoorbeeld ook leer (het dier sterft niet voor de huid/leer, want dat zou te weinig opleveren voor het winstgevend fokken van dieren - het dier wordt gefokt voor het verkopen van vlees en de huid is een bijproduct van deze productie).

Als het over veganisten gaat dan is het uiteraard een heel ander verhaal...

Tsja, ieder heeft zijn eigen regels. Ik ben zelf lang vegetariër geweest. Ik at wel kaas, droeg leder, maar vermeed gelatine, omdat daarvoor onschuldige dieren met droeve ogen gedurende 12000 uren werden ingekookt. Het is dus allemaal emotie, dat geef ik graag toe.

Serge VL

Citaat van: ThomasM op 04-03-2016  14:31 uSilicone dioxide. Zou ik niet in mijn bier willen eigenlijk. Ik houd het gewoon lekker bij Iers mos als klaringsmiddel.
Biersol = siliciumdioxide (of in het Engels Silicone dioxide) en is gewoon kwarts, totaal onschadelijk.

ThomasM

Citaat van: Serge VL op 04-03-2016  14:57 uBiersol = siliciumdioxide (of in het Engels Silicone dioxide) en is gewoon kwarts, totaal onschadelijk.

 :stom: Goed dat je het aangeeft. Zit ik dan met mijn goede gedrag, half zaken opzoeken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwarts

Thamerdal

Citaat van: homoeccentricus op 04-03-2016  11:38 uIk heb al met zowel gelatine als biersol geexperimenteerd, en vind dat daarmee mijn bieren er beter op worden.
Ik heb ook het idee dat mijn bieren sinds ik biersol als klaringsmiddel gebruik, beter zijn geworden. De eiwitten klonteren beter samen en zakken beter uit dan zonder het gebruik van biersol. Dat komt anders toch allemaal in je gistvat, wat weer van invloed is op de vergisting. Ergo, ik gebruik het naar volle tevredenheid en heb niet het idee dat het gebruik nadelig is voor de smaak.

homoeccentricus

Citaat van: Thamerdal op 04-03-2016  17:04 uIk heb ook het idee dat mijn bieren sinds ik biersol als klaringsmiddel gebruik, beter zijn geworden. De eiwitten klonteren beter samen en zakken beter uit dan zonder het gebruik van biersol. Dat komt anders toch allemaal in je gistvat, wat weer van invloed is op de vergisting. Ergo, ik gebruik het naar volle tevredenheid en heb niet het idee dat het gebruik nadelig is voor de smaak.
Ik gebruik het NA de vergisting he, eerst cold crashen en dan toevoegen aan de keg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.