Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Problemen controleren temperatuur tijdens hoofdvergisting  (gelezen 1660 keer)

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Problemen controleren temperatuur tijdens hoofdvergisting
« Gepost op: 03-03-2016 16:18 u »
Dag iedereen,

Zoals de titel al beschrijft heb ik een paar problemen met de temperatuur tijdens het gisten van mijn bier.
Normaal is een temperatuur van 25 graden ideaal tijdens hoofdvergisting, maar spijtig genoeg heb ik geen warme kamer of iets dergelijks bij mijn thuis waar het constant 25 graden is.
Nu heb ik mijn bier altijd wat langer later staan tijdens de hoofdvergisting  (schommelend van 16-21-22 graden) door de lagere temperatuur.
Mijn grote vraag hierbij is: heeft het schommelen van de kamertemperatuur, en het feit dat de hoofdvergisting tijdens een lager temperatuur wordt doornomen over een langere periode invloed op het bier?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: problemen controleren temperatuur tijdens hoofdvergisting
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2016 16:25 u »
Hoe kom je erbij dat 25 graden de ideale temperatuur is? Voor de meeste bovengisten is dit te hoog. Voor de meeste bovengisten is het goed om het wort te koelen tot 18 of 19 graden, de vergisting ook te starten bij deze temperatuur en aan het eind de temperatuur wat te verhogen.

Temperatuurschommelingen zijn niet zo fijn voor de gist, maar zo te zien valt dat wel mee bij jou. Je kunt eventueel het gistvat 's nachts isoleren en overdag de isolatie weghalen. Als de gisting op zijn hoogtepunt is, produceert deze behoorlijk wat warmte, dus dan is het waarschijnlijk niet eens nodig om te isoleren. Je wilt de warmte dan juist kwijt, anders wordt het gistende bier te warm.

Natuurlijk is het het best om te investeren in een gistkast (die ook kan koelen!).

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2016 16:27 u »
Mijn grote vraag hierbij is: heeft het schommelen van de kamertemperatuur, en het feit dat de hoofdvergisting tijdens een lager temperatuur wordt doornomen over een langere periode invloed op het bier?
De temperatuur tijdens de vergisting heeft veel invloed op het bier. Niet alleen op de snelheid van de vergisting maar ook op hoe ver het uitgist en heel veel invloed op de smaak.

Sommige gisten houden er mee op als ze afgekoeld worden en dan stokt je vergisting.

25 C is trouwens erg hoog voor de meeste gisten. 20 C of iets lager is voor veel gisten een mooie temperatuur om te beginnen.

Als je geen gistkast hebt kun je door je gistvat in een speciekuip met water te zetten behoeden voor de schommelingen, met een aquariumverwarming kun je ook het water in de speciekuip op temperatuur houden in koude tijden.
groet,
Hans

Edit: Adrie was me net voor.

Offline Stef Claessen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2016 16:56 u »
Bedankt voor de informatieve reacties!

Zoals ik al vermoedde zal ik waarschijnlijk wat meer apparatuur moeten aanschaffen, maar natuurlijk voor betere kwaliteit bier moet je gaan!   :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2016 19:41 u »
Zoals ik al vermoedde zal ik waarschijnlijk wat meer apparatuur moeten aanschaffen, maar natuurlijk voor betere kwaliteit bier moet je gaan!   :biersmile:

20-22C is een prima temperatuur voor  vergisten. Maar de aanschaf van een stc-1000 met de benodigde koeling en verwarming kan op zich geen kwaad.

Tags: