Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gevraagd: alles wat een beginnend hobbybrouwer nodig heeft  (gelezen 1794 keer)

Offline huun

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Goedenavond.

Ik heb recent een bierbrouwcursus gevolgd en ben daardoor zeer enthousiast geworden. Nu wil ik dus zelf aan de slag en ben daarom op zoek naar alles wat een startende hobbybrouwer nodig zou hebben. Ik ben in eerste instantie van plan om max 25l per keer te brouwen dus veel groter hoeft het allemaal niet te zijn.

Zijn er brouwers die hun hobby hebben opgegeven of die inmiddels naar wat andere equipment zijn overgestapt en dus van hun starters spullen af willen dan hou ik me van harte aanbevolen. Bij voorkeur alles in 1 keer. Het hoeft niet allemaal even professioneel te zijn als ik er maar mee van start kan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
Re: Gevraagd: alles wat een beginnend hobbybrouwer nodig heeft
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2016 23:56 u »
Op marktplaats is vaak wel een pan een DE koffiemolen te vinden. Dan nog een filter emmer of hevel maken en vertrekken met brouwen

Offline Flogiston

• Vol lid
  • De mogelijkheden zijn eindeloos
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2016 00:31 u »
Beste Huun,

Welkom in de wereld van het brouwen van bier! Bereid je voor op een enorme hoeveelheid aan informatie, waarvan je uiteindelijk zult zien dat je maar een deel nodig hebt, en de rest in het achterhoofd moet houden. 25 liter is al een beste hoeveelheid om "mee te beginnen" dus iets minder mag best, zeker om de basis onder de knie te krijgen.

Wat heb je nodig (en daar zal menigeen zijn of haar eigen mening over hebben): een pan, een luchtdicht vat, een thermometer, een hydrometer (oid om de dichtheid te meten) een weegschaal, een maatbeker, iets om te koelen, ingrediŽnten (al naar gelang hetgeen je wilt brouwen) en vooral heel veel geduld! Dit laatste wordt pas echt duidelijk als je voldoende via internet tot je laat komen, en denkt alles te weten; maar er is genoeg wat de ervaring uiteindelijk duidelijk maakt.

Maak je bekend met het basisprincipe van het brouwen, en denk na over hoe je dat in de praktijk zou toepassen. Een pakket met ingrediŽnten en gebruiksaanwijzing kan natuurlijk ook, maar persoonlijk heb ik daar niet veel aan gehad.

Als mede-beginnend brouwer kan ik vooral adviseren om veel te lezen, te vragen, en uiteindelijk (en misschien wel de beste leerschool) gewoon proberen. Het kost een hoop tijd om een tof biertje te maken (als het lukt), en er gaat wel wat aan grondstoffen en energie (ook spierkracht) inzitten, maar als goed bijhoudt wat je doet, dan weet je uiteindelijk ook wat je kunt verbeteren.

Heel veel succes met je komende brouwsels, en we zien je creaties met spanning tegemoet!

Brouw ze!

Offline Patje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bierbrouwen = geduld hebben
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2016 08:03 u »
Wat ik heb gedaan (ik begin net pas met full-grain) is gewoon het hele proces bekijken. In boekvorm lezen, maar ook op youtube fimpjes zien. Kijk wat ze doen, en waarom dat ze het doen. Doe dit met een kladblokje, dan kun je precies opschrijven wat je nodig hebt. Daarna kun je het onder elkaar zetten of het een primaire aankoop is, of dat het later kan. (zoals ik mijn graan schroot bij een brouwmaat). Sommige dingen kun je redelijk eenvoudig zelf maken zoals een gistkast.
Soms moet je slim inkopen. Een gistvat is bijvoorbeeld duurder dan een voerton; terwijl ze precies hetzelfde product kunnen zijn. (Zonder gat voor waterslot dan).
Tenslotte, de goedkoopste en meestgebruikte manier voor elektrisch is de typische Arsegan/Brewferm brouwketel, met een max. capaciteit van 20 liter. Deze worden regelmatig 2e hands verkocht (gewoon brouwketel opslaan in de zoekopdracht van Marktplaats). Prijzen variŽren tussen de 60 en 120 euro.

Vaak zie je ook wel complete sets voorbij komen, zowel op Marktplaats als hier. zo rond de 300 euro.

Nog een tip is het boek 'Verander water in bier' van Adrie Otte. Staat veel basic spul in, maar ook uitgebreidere uit informatie. Ook goed bruikbaar als naslag.

Succes!

Offline huun

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2016 20:49 u »
Top mensen, bedankt voor de hartelijke ontvangst en tips.

Ik heb inmiddels enigszins een idee van hoe het brouwproces in elkaar zit. De cursus die ik deed hebben we het hele proces praktisch uitgevoerd waarbij we 2 biertjes hebben gebrouwen (een kolsch en een ipa). Over een paar weken gaan we proeven.
Het geduld kwam daar ook naar voren. In totaal zijn we 12 uur ermee bezig geweest. Helemaal niet erg als je met een leuke groep bent.
Vandaar dat ik zou willen beginnen met 25 liter, daar zijn we toen ook mee bezig geweest dus dat ken ik een beetje. Maar kleiner is ook een optie natuurlijk.
Verder heb ik flink wat online gelezen en wat filmpjes bekeken inderdaad. Nu nog aan de slag (volgens mij leer je daar het meest van).

Het "Verander water in bier" boek is inmiddels besteld. De rest ga ik bij elkaar verzamelen. Mocht iemand iets in de aanbieding hebben dan voel ik me van harte aanbevolen!
Nogmaals bedankt!

Tags: