Hopplanten kopen

Gestart door Ep, 10-01-2003 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Ep

:degroeten: Hallo allemaal,

Het lijkt me leuk om dit jaar eens te gaan proberen om zelf hop te kweken. Nou heb ik al via een intern bericht  :bijdrage_forum: van Herman (Lindaherman) een tip gekregen over iemand die northern brewer planten verkoopt, maar dit is wel in belgie dus dat is wat lastig voor mij. Weet iemand misschien nog meer adressen waar ik hopplanten kan kopen?

Alvast bedankt. :groots:

Ep

Edgar

Ik heb zelf ook al eens zo'n speurtocht over het web gedaan, en de brouwsoorten zijn dun gezaaid. Bij Bastin heb ik Challenger en Nugget gevonden (scrollen naar Humulus Lupulus).
Bastin is ook een eind weg, maar misschien sturen ze per post, ik dacht van wel.

Misschien wil je ons vertellen waar dat adres is dat je al gehoord had? Ik kom nogal eens in België, en ik wil dit voorjaar ook plantjes neerzetten.

Hermax

Dat is in Poperinge (niet ver van de Franse grens) en het betreft een werkplaats voor mentaal gehandicapten. Ze verbouwen voornamelijk hopscheuten om te gebruiken als voeding maar vanaf eind April beschikken ze ook over kweekplantjes die bedoeld zijn voor de siertuin. Bij navraag bleek dit over Northern Brewer te gaan dus dat lijkt wel interessant.
Website: www.delovie.be
Telefonisch is meer informatie te verkrijgen bij Eddy Lobeau via het nummer 00.32.57.334965

Eenmaal hop verkregen surf je even naar de volgende link:
http://www.explorian.com/ned/nature/class/consult/preview_arch.asp?ID=354
Dit is een eenvoudige maar volledige beschrijving van de ideale omgeving voor ons 'groen goud'.

Herman

Schaepekop

Hallo Tuinliefhebbers,  :)

Het is mogelijk een open deur intrappen, maar let er wel op dat je vrouwelijke planten koopt!

Voor scheuten van de hop, die als asperges gegeten worden doet het er niet toe of de plant vrouwelijk of mannelijk is. ;D
Ook voor de siertuin maakt het niet uit van welk geslacht de plant is als deze als klimplant moet dienen.

Wees er op bedacht dat als er in jouw omgeving wilde mannelijke hop voorkomt de vrouwelijke bellen zaad gaan vormen, hierdoor neemt de kwaliteit met ongeveer 30 % af t.o.v gekochte hop.

Gr...Jan

Hermax

Die vraag had ik uiteraard ook al gesteld maar ik wacht nog op een antwoord.
Sinds vorig jaar heb ik al wel hop in de tuin en de enige manier die ik ken om mannelijke van vrouwelijke planten te onderscheiden is wachten tot wanneer er belvorming te zien is. Ik had tien scheuten geplant en op 6 daarvan kwamen bellen. De andere vier moet ik dus volledig verwijderen. Weet er iemand hoe je het onderscheid kan zien bij kleine scheuten?

Wat die wilde (mannelijke) hop uit de omgeving betreft: dat is voor ons amateurs zeer moeilijk onder controle te houden. Ik heb een vriend die in de streek van Aalst woont, middenin het gebied waar nog professioneel hop wordt verbouwd. Op een boogscheut van zijn woning zijn de hopvelden. Nochtans is zijn tuin vergeven van de wilde hop dus zelfs de profs hebben er moeite mee. Hop groeit vaak op moeilijk bereikbare plaatsen dus het wordt moeilijk voor ons om deze factor te elimineren.

Vorig jaar heb ik nog een andere hopsoort kunnen kopen op een zondagsmarkt. Een soort dwerghop waarop afgelopen zomer een klein aantal bellen verschenen. Ik denk dus dat het wel eens de moeite loont om te informeren bij tuincentra.

Hoe het ook zij: dit jaar ga ik in ieder geval op grote schaal hop verbouwen en vanaf volgend jaar kan ik dan wortelstokken van vrouwelijke planten versnijden om door te kweken. Deze scheutjes zal ik dan aanbieden aan ieder van jullie die geinteresseerd is en het wil komen afhalen. GRATIS aanbieden bedoel ik dan natuurlijk; waar zijn brouwvrienden anders voor...

Herman

Schaepekop

Ha Herman,

De dwergvorm lijkt mij zeer interresant voor de hobbybrouwers.
Het gebruik van verse hop heeft echter een klein nadeel, althans toen ik een expiriment hiermee deed.
Er blijft een waas in het bier zichtbaar (niet erg maar op een wedstrijd kost dit altijd punten)
Voor zover als ik weet is het geslacht niet te bepalen, anders dan dat van de moederplant stekken worden gescheurd (uiteraard bij het scheuren van een mannelijke plant zijn deze mannelijk en andersom)
De kweek uit zaad zal altijd vrouwelijke en mannelijke planten geven.
Voor ons hobbybrouwers lijkt de beste mannier om elkaar te voorzien van gescheurde planten.

GR...Jan
 

TVERSCH

Hallo groene vingers,

Twee jaar terug heb ik bij Intratuin een hopplant gekocht die volgens hun beschrijving resistent zou zijn tegen veel voorkomende schimmelziekten. Er werden geen schimmels met name genoemd, maar tot nu toe stond de plant er lang goed bij, terwijl de 'valse' meeldouw mijn druif al had aangetast.
Afgelopen jaar heb ik voor het eerst bier gebrouwen met deze hop, waarvan de naam niet bekend is. Op het label stond slechts Humulus Lupulis XX res. o.i.d.
De hop is niet erg aromatisch, maar de plant heb ik ook niet bemest, omdat ik dacht dat het minstens twee jaar zou duren voor er hopbellen zouden groeien. Misschien dat het dit jaar beter smaakt, of is de plant gewoon een sierplant die niet gekweekt is om de smaak.
Theo

Schaepekop

Ook ik heb ooit verschillende hopplanten bij Intratuin gekocht.
Dat je gelijk een vrouwlijke plant kocht is puur geluk.(ze verkopen mannelijke en vrouwlijke planten voor de sierwaarde)
De "rassen" die men bij Intratuin verkoopt zijn van een onduidelijk ras
Het is zondermeer waar dat er een rasaanduiding voor de plant is bij Intratuin ik denk dat een naam snel verzonnen is.
De planten die ik kocht behoorde tot het ras Aureus (wat goud betekend)
Dit ras ben ik nimmer tegengekomen (mogelijk was het ras goldings)
Dat de smaak niet sterk is kan liggen in het feit dat de hop nog niet rijp was of inderdaad aan de bemesting.
Ook dien je er rekening mee te houden dat verse hop uit ongeveer 70% water bestaat.
Je zal dus een grotere hopgift aan je brouwsel moeten toevoegen.

Ep

Ik heb navraag gedaan bij Bastin (tip van Edgar). Hun planten zijn gegarandeerd vrouwelijk en per post versturen is geen probleem :duimop:
De Challenger is uitverkocht, maar ze krijgen dit voorjaar nog wel first gold (een soort waar ik overigens nog nooit van gehoord heb).
Nu alleen nog een geschikte plek vinden om ze te planten (na wat betere bestudering van "The Homebrewer's Garden" ben ik tot de ontdekking gekomen dat deze planten wat meer plek nodig hebben dan ik verwacht had ;D), maar dat gaat wel goed komen allemaal.
Bedankt voor de tips.
 :elifant:

Schaepekop

Hallo Ep,

Dat is leuk nieuws :)
Waren dit de enigste twee rassen?
Of kunnen zij ons misschien aan meerdere adressen helpen voor meer variaties?
Echter zou het opsturen per post er niet voor zorgen dat de plant uitdroogd tijdens het transport?

Edgar

Volgens dit lijstje is First Gold niet verkeerd. Volgens een ander lijstje is het een dwerghop (tot 2 m), dus nog praktisch ook.

Schaepekop

Ha Edgar,

Een dwergvorm en niet verkeerD (je bedoeld alfazuuren ?)
Gezien het verhaaltje van ik meen Adrie tijdens zijn bezoek aan Popperingen (verdwijnen van het gebruik met hopbellen)
zouden deze dwergrassen voor ons hobbybrouwers mogelijk de beste manier zijn om met bellen te kunnen blijven brouwen :)

Gr...Jan

Ep

Volgens mij zijn dit inderdaad de enigste twee rassen die ze hebben.
Ik had nog gevraagd of ze misschien een kweker in het midden van het land wisten zodat ik daar naartoe zou kunnen gaan als zij het niet konden versturen, op die vraag hadden ze niet geantwoord omdat zij wel per post leveren. Ik weet dus niet of zij andere adressen weten.
Het lijkt mij dat zij wel weten waar ze mee bezig zijn als ze per post planten versturen en dat ze dus niet uitdrogen. Ik moet zeggen dat ik het ook een wat merkwaardig idee vind, maar het zal wel goed zitten denk ik. Bovendien moet je 2,5 euro verpakkingskosten per plant betalen dus ik ga er van uit dat ze zo'n plant niet gewoon in een enveloppe proppen, dicht plakken, postzegel erop en door de brievenbus duwen ;D.

Het lijstje waar Edgar naar verwijst klinkt inderdaad goed. Ik denk dat ik ze allebei ga proberen. Ik geloof ook dat The Homebrewer's Garden aanbeveelt om meerdere soorten uit te proberen omdat je er zo achter komt welke soort het het beste in jouw omgeving doet.

Ep

TVERSCH

Quote Schaepekop: "Ook dien je er rekening mee te houden dat verse hop uit ongeveer 70% water bestaat."


Hallo Jan,

De vers geplukte hop heb ik gedroogd met een maximum temp. van 40ºC. Van totaal geplukte hop van 175 gram had ik na drogen nog 50 gram over.Deze heb ik met de hand zoveel mogelijk samengeperst, lucht eruit gezogen, en in de vriezer bewaart.
Het is duidelijk geen aromahop, want er is wel voldoende bitterheid waar te nemen, maar geen lekkere hopsmaak. Misschien is het met hop net als met fruit, dat ook na enkele jaren beter gaat smaken? :idea:
Theo

Edgar

Het lijkt me niet onaannemelijk, Theo, dat je met een sierhop te maken hebt. Die zijn wijder verbreid en van een bierhop zou je verwachten dat de variëteit zeker op het naamkaartje vermeld staat.

Verder weet ik nog te melden dat, als je de hop droogt, en hij droog lijkt te zijn, er vaak nog restvocht ín de steeltjes zit, dat maakt dat a) de hop kan gaan schimmelen en/of muf worden b) je gewicht meer lijkt dan het is. Goed drogen is een kunst. Je restgewicht lijkt een beetje aan de hoge kant.

Pjotr

Houden jullie er rekening mee dat een hopplant bijna niet uit te roeien is? Stel dat het toch niet bevalt: Tot in lengte van dagen zie je overal hopscheuten opkomen. Ooit heb ik eens de wortels van een hopplant (ras onbekend) kapot gespit. Het volgende jaar kwamen er echt overal scheuten op, die ik niet meer wegkrijg.

Peter.

Schaepekop

Het weghalen van planten is niet zo'n groot probleem  :weetbeter:
Haal bij de plantenboer het verdelgingsmiddel Roundup. :lessmile:
Dit is een biologies afbreekbaar verdelgingsmiddel dat na 14 dagen geen enkel residu nalaat.
Het middel spuiten op het blad,waarna het in de sapstroom komt.
Het tast de wortels aan en daarna de sterft de gehele plant.
Waar eens het verdelgde ras stond kan na 14 dagen al weer geplant/gezaaid worden, zelfs in de moestuin.

Gr..Jan

Edgar


CiteerHet weghalen van planten is niet zo'n groot probleem  :weetbeter:
Haal bij de plantenboer het verdelgingsmiddel Roundup. :lessmile:
Dit is een biologies afbreekbaar verdelgingsmiddel dat na 14 dagen geen enkel residu nalaat.

Oeioeioei Jan, ik wil hier nu niet op deze plek een discussie over verdelgingsmiddelen beginnen, maar laat ik me beperken door te zeggen dat er veel, héél erg veel te zeggen is, en gezegd wordt, over de vermeende onschadelijkheid van Roundup. Mensen die er meer van willen weten, zou ik aanraden om eens met Google te zoeken op 'Roundup' en 'toxicity', 'dangers' of 'safety', en zo zelf te bepalen wat er waar is en wat niet. Vergeet niet wat ze in de jaren 50 over DDT zieden.

Ík blijf er in ieder geval vérre van. Als een dergelijk middel de enige manier zou zijn om van welke woekerende plant dan ook af te komen, zou mijn (volks)tuin vol staan met winde, zevenblad, noem maar op. In werkelijkheid is, met een beetje gerichte aandacht, elk onkruid voldoende te bestrijden met 'middelen' zoals schoffel, handen, brander en schep.

JWVG

Hmmm... bij google zoeken? Ik weet niet of dat nou zo'n overtuigend argument is. Ik zocht net op de trefwoorden 'Elvis', 'spaceship' en 'conspiracy', en kreeg 635 hits   :D (best interessant trouwens).

Maar even serieus - toen ik zelf een moestuin had gebruikte ik nooit bestrijdingsmiddelen (en eigenlijk ook geen N kunstmest), en ik ben het dus ook eens met Edgar dat je met verstandig wieden er waarschijnlijk al bent maar round up is wel degelijk iets heel anders dan DDT. Die DDT van de jaren 50 zit nog steeds in het milieu. Dat is bij roundup toch wel echt anders.

 :degroeten: JW.

Schaepekop

Toegegeven,elke pland legt het loodje als je REGELMATIG deze af schoffeld/uittrekt.
Ook dit verdiend bij mij de voorkeur, als er echter gesteld wordt dat:
Het volgende jaar kwamen er echt overal scheuten op, die ik niet meer wegkrijg.
Kan van regelmatig bijhouden geen spraken zijn en zou dit de GEMAKKELIJKSTE oplossing zijn.
Niet dat ik wil stellen dat Roundup totaal onschadelijk is maar
heb je al eens een bijsluiter van een willekeurig  medicijn gelezen?

Roundup kan voor mensen die niet in de gelegenheid zijn tot regelmatig onderhoud de oplossing zijn omdat het voor goed onderhoud aan tijd ontbreekt.


Edgar

Ja, hehe, kijk daar gaan we al :)

Als je goed kijkt wát je leest, kan je een zee aan betrouwbare info vinden met Google. Je hoort mij niet zeggen dat je alle horrorverhalen moet geloven. En de manier waarop ik DDT vergelijk met Roundup, is enkel in de vermeende onschadelijkheid. 'Men' had destijds geen idee van de schadelijke effecten van DDT, en een enorm krachtige chemische lobby verspreidde het in no time wereldwijd. Met de bekende gevolgen.

Ook Roundup heeft een ongekend grote duwende kracht achter zich. Je bent in dat verband misschien bekend met het inbouwen van het Roundup-resistentiegen in Soja, zodat a) veel meer Roundup gebruikt (verkocht) kan worden b) duur (want infertiel) zaad moet worden gekocht, waar Roundups moedermaatschappij Monsanto weer rijk van wordt. Ik moet me inhouden, geloof me :)

Daarbij is het niet zo dat glyfosaat het enige ingredient van Roundup is, al wordt dat wel gesuggereerd. Daarbij zijn niet alle afbreekprodukten onschadelijk. In Australië is het produkt overigens verboden.


Hoe dan ook, in het algemeen vind ik het ook niet echt passen bij het idee van zelf ambachtelijk bier brouwen en hop verbouwen, om ongewenst groeigoed dood te spuiten met gif. En daarbij, hopscheuten schijnen heel lekker te zijn!

Hermax

Waar je vooral op moet letten als je hop plant: plaats 'm liefst op een open plekje in je tuin. Bij mij staat ie er nu al twee jaar en op deze manier heb ik een prima overzicht van de nieuwe scheuten en dus ook waar de wortels zitten. Want dat zijn de grote boosdoeners. Als die eenmaal in de buurt van bvb een haag of een struik komen dan ben je gezien! Als je dan de hopwortels wilt verwijderen blijft er dikwijls geen andere keuze dan ALLES af te graven.

Edgar

Hop is bovendien een plant met een zeer efficiënte energiehuishouding (een zgn C4 stofwisseling zoals ook grassen, maïs, suikerriet en familielid Cannabis die hebben), wat in de praktijk inhoudt dat het een zeer sterke groeier is, die erg veel zonlicht in energie (lees: plantmateriaal) kan omzetten. Er zijn dus meer redenen voor zo'n open plek, als je de plant optimaal wil benutten.

JWVG

Ha Edgar,

gelukkig heb je een goed gevoel voor humor wat betreft die opmerking over Elvis.  :groots: Voor de rest ben ik het volgens mij wel met je eens. Mijn moeder vertelt nog wel eens verhalen over hoe mijn opa vroeger met een emmertje DDT door de moestuin liep om over de sla te strooien. Brrr....

Heb jij trouwens toevallig in Wageningen gestudeerd? Jij klinkt wel heel erg als veel mensen in mijn vriendenkring!

Natuurlijk kan ik het niet laten om even te zeuren:

"een zgn C4 stofwisseling zoals ook grassen, maïs, suikerriet en familielid Cannabis die hebben"

SOMMIGE grassen, zoals maïs en sorghum, hebben dat inderdaad, maar velen ook niet. Tarwe en gerst b.v. niet. Vooral de tropische grassen hebben een C4 stofwisseling. Toevallig heb ik daar vrij veel mee te maken, omdat C3 vs. C4 stofwisseling een andere 13C (stabiele isotoop van C) concentratie hebben, wat je weer goed kunt gebruiken om dingen uit te vinden over nutrientenkringlopen.

Maar.... ik dwaal hopeloos af. Ik wist trouwens niet dat hennep ook een C4 stofwisseling had. Interessant!

JW.

Edgar

Ik moet toegeven dat het allemaal al wat roestig is geworden, de kennis, het is tien jaar oude 1e (of 2e?) jaars biologie-wijsheid. Niet Wageningen, wel UvA. Uit het hoofd ook, dus excuus voor eh... onzuiverheden. Het gaat om het idee, nietwaar?  ;D

En voor een rondje Monsanto-bashing kan je mij altijd wakkermaken!  :engel:

[size=0]Werd door deze discussie herinnerd aan iets soortgelijks op nl.tuinen, enkele maanden geleden. Aldaar gelijk weer even de knuppel in het hoenderhok gegooid (het was weer eens nodig) en het begint meteen te gisten! 8) Whaha![/size]

Ep

Om nog even terug te komen op de vermeede dwerg kwaliteit van First Gold: die van mij is in ieder geval geen dwerghop! Zij is nu al zeker 4 meter (het dubbele dus) en groeit nog steeds erg hard  :nut:, zelfs een stuk harder dan de Nugget.
Nu maar hopen dat dat andere (alfazuur en aroma) wel klopt. ;D

Ep

TVERSCH

Hai groene vingers,

Wat betreft mijn hopplant van INTRATUIN heb ik niets dan goed te vermelden. Het bier wat ik ermee heb gebrouwen smaakt heerlijk, en heeft na het afnemen van de zoete smaken na lagering toch nog een heel lekker aroma gekregen.
Het doet denken aan een Engels aroma hop, met een stevig bitter.
In het, helaas ter ziele gegane, blad PROOST nr 35 staat een artikel over hopkweken.
Misschien is deze uitgave nog te verkrijgen via de uitgever.
 :degroeten: Theo

Bas

Hoi Theo,

Ik heb (in maart) ook zo'n hopplant van intratuin gekocht met als doel mijn tuintje wat meer sfeer tegeven. Weet jij wat voor soort hop het is? Ik heb in ieder geval geen flauw benul. Ik weet niet eens of het een mannetje of vrouwtje is. Groeien doet het ding in ieder geval behoorlijk. Als ik niet steeds de scheuten opnieuw "omlaag" wikkelde was deze reus al zo'n 6 meter hoog geweest (en dat in 3 maanden). Erg leuk zo'n hopplant in tuin, maar ik begin me toch wel zorgen te maken over zijn expansiedrift.

Grt, Bas H.

Edwin

En dan groeit ie ook nog eens onder de grond!  :proost:
Edwin

MO

Vanavond ga ik even bij een buurvrouw kijken want ze had hoppplanten in de tuin en het hele dorp weet nu zo onderhand dat ik bierbrouw, dus ik moest maar eens gaan kijken. Nu vond ik bij www.limburger.nl (dagblad De Limburger, (c) bij hen dus):

Een echt geheim is het niet, maar slechts weinig bierdrinkers weten hoe belangrijk de hop is. ,,Het gele poeder onderaan de blaadjes, lupiline, geeft bier een bittere smaak'', licht Sluysmans toe terwijl hij een hopbel uit een rank trekt. Hij verpulvert de artisjok-vormige vrucht en laat de wandelaars een voor een ruiken. ,,Het zijn allemaal vrouwelijke planten'', gaat de gids verder. ,,Als er mannelijke hopplanten in de buurt zijn, komen er zaadjes op. Dan zijn de bellen vrijwel onbruikbaar.''

Dus ik begrijp dat ik moet kunnen zien hoe een zaadje eruit ziet als-i op een hopbel zit. Kan iemand hier mij meer over vertellen?

gr
MO

nick

Alvorens de hop te gebruiken hem eerst drogen in de oven
ook voor kruiden die je gebruikt bv koriander uit je eigen tuin deze moet verhit worden zo'n 60 a 70 °c anders bij het koken komen er slechte stoffen vrij dus het is niet eender waar je je kruiden koopt

JWVG

Heren,

ik heb zojuist in Duitsland een Hallertau Mittelfruh en een Tettnanger besteld. Ging prima, en het lijkt me een betrouwbare leverancier. Ik had de url van Herman:

http://www.eickelmann.de/Seiten/Hopfen/HopfenIndex.html

Ik heb getwijfeld of ik niet moest wachten tot de Hallertau Tradition weer beschikbaar was (in mei/juni), omdat die resistenter is tegen van alles en nog wat. Maar de H. Mittlefruh is weer verfijnder, dus laat ik die maar eens proberen. Volgens Jan van Schaik doet hop het het best op een kleigrond, dus wat dat betreft is mijn tuintje wel o.k.

Heeft iemand hier de 'homebrewers garden'? Op zich zou ik nog wel wat tips kunnen gebruiken. Het minimum aantal te bestellen planten was 2, maar ik verwacht er maar 1 kwijt te kunnen in mijn tuin (het plan is om te kijken welke van de twee het het beste doet). Ik heb een muur van 2.5 bij 2.5 meter beschikbaar. Ik weet dat de hop normaal gesproken hoger komt, maar als het zover is wil ik een soort pergola maken van draden waarover de ranken horizontaal verder kunnen groeien. Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie?

Klopt het dat de ranken in het najaar kunnen worden afgeknipt (of afsterven), en dat je het volgende jaar weer helemaal opnieuw begint met scheuten?

:degroeten: JW

marcel125

Hop is een vaste plant.  Het klopt inderdaad dat de plant tot in de grond afsterft
om in het voorjaar weer opnieuw ranken te maken

Bas

Hoi JW,

Ik heb vorig jaar een hop scheut gekocht. Voornamelijk voor de sier  en niet voor het zelf te gebruiken (omdat ik het toch fijn vind om met bekende alpha percentages te kunnen rekenen).

Maar goed, mijn ervaring is dat deze plant gigantisch hard groeit. Boven, en onder de grond! Vooral dat laatste kan problemen in je tuin geven (er kwamen meer dan 2 meter van de oorspronkelijke plaats scheuten uit de grond, dus houdt daar rekening mee, zeker als er tere plantjes van de vrouw in de buurt staan.

Ik had een pyramide van bamboe, met horizontale draden, gebouwd waarop de hop groeide. Deze is zo'n 3 meter hoog. De hopplant had de neiging deze horizontale draden totaal te negeren. Als snel zat hij aan de top. Daarna heb ik de plant elke week, zover mogelijk, naar beneden gewikkeld. Resultaat was een flink boomachtig ding, met een behoorlijke kruin. En dat allemaal in zo'n 7 maanden. Het bleek trouwens een vrouwtjesplant te zijn, en als ik de hopbellen niet had weggegooid had ik genoeg voor het brouwen van behoorlijk wat hectoliters (uitgaande van een percentage van ongeveer 3%).

Grt, Bas H.

JWVG

H Bas,

bij mij is het o.a. voor de sier, en ik denk dat ik ze bij het brouwen m.n. ga gebruiken als aromahop (dus aan het einde van de kook) - dan is de bitterheid niet van belang.

Het is een beetje een koude hoek van de tuin, dus gelukkig staat er niet al te veel in de buurt. We zullen zien!

JW.

gelfling

Ook ik is erg geinteresseerd in hop plantjes.
Maar mijn vrouw ziet de bui al hangen: woekerende plant die de tuin gaat overheersen.
Is zo'n plant ook klein te houden? Met een soort bonzai techniek tot 2 meter korten?

Herman

Ik heb er twee in de tuin, een in de grond en een in een aardewerken pot. Dat is de manier om wildgroei tegen te gaan. Ze komen allebei weer op, de potplant had natuurlijk kapot kunnen vriezen. Je zou ook een stevige bak (vuilnisbak o.i.d.) in de grond in kunnen graven.

Herman

JWVG

Ha Herman,

prima idee, dat ingraven :groots: . Ik moet dan nog wel aan de drainage denken - hoe groot zijn die wortelstokken waarmee hij zich uitbreidt? Zou een aantal boorgaatjes in de bodem een probleem zijn? Denk het niet, toch?

Hoe groot was die aardewerken pot ongeveer, en hoe groot werd de hop?

:degroeten: JW

Adrie

Ha Jan Willem,

Hier vind je nog wat nuttige informatie over zelf hop kweken.

Groeten,

A3

Herman

Citaat van: JWVG op 19-03-2004  13:58 uprima idee, dat ingraven :groots: . Ik moet dan nog wel aan de drainage denken - hoe groot zijn die wortelstokken waarmee hij zich uitbreidt? Zou een aantal boorgaatjes in de bodem een probleem zijn? Denk het niet, toch?

Hoe groot was die aardewerken pot ongeveer, en hoe groot werd de hop?
De pot is ca 30cm doorsnee en 25cm hoog. Drainage gaatjes niet te groot maken, de wortels zullen anders gegarandeerd een uitweg vinden. Ik heb wortelstokken gezien van ca 2-3 centimeter doorsnee, het zou dus best kunnen dat de hop de pot t.z.t. kapot maakt  ;D

Herman

JWVG

O.K., de hop is gearriveerd, een dag of 4 nadat ik het geld had overgemaakt (gaat prima naar Duitsland tegenwoordig!) Ik heb beide planten in een terra cotta pot (ongeveer formaat dat Herman noemde) ingegraven. Ben benieuwd! In ieder geval een prima leverancier voor de klassieke nobele hop rassen!

:degroeten: JW.

Herman

Hoe groot waren de plantjes, ik zit er ook nog aan te denken om wat te bestellen. Gingen de plantjes gewoon door de brievenbus of zaten ze in een pakje?

Herman

JWVG

Ha Herman,

klein! Er zaten een paar spruiten aan ter grootte van tauge, maar wel een goede wortelstok, dus ik neem aan dat ze wel vlot zullen uitlopen. Nee, het paste niet door de brievenbus, ze zaten in potjes van een cm of 8 doorsnede.

:degroeten: JW.

Jeroen - Soest

Ik heb bij mijn ouders in de tuin ook hopplanten staan. Deze zijn uitgegroeid uit een klein stekje dat ik ooit van Riet Beijer van de Wijnerij in Soest heb gekregen (zo'n 10 jaar geleden).

In de winter sterven ze bovengronds volledig af en blijft de plant ondergronds in leven om in het voorjaar weer uit te lopen.

Om de opbrengst te vergroten is het van belang om niet te veel schuiten te laten uitgroeien, selecteer een paar mooie uitlopers en hou de rest kort.

Ik heb hier laatst een Blonde mee gebrouwen, zie elders op dit forum en die vind ik zelfs goed genoeg om in te sturen voor het ONK. Helaas weet ik niet welke soort het is, de bellen zijn vrij klein en lichtgroen van kleur en ze geven een fijn hoparoma.

Hop is een relatief makkelijke plant, het enige waar ze niet tegen kunnen is een natte zomer. De zomer van 2003 was dus perfect voor de hop, de oogst was fantastisch.

Hop verspreid zich zeer snel, het is echt zaak de wortels in te dammen. Wij hebben ze in bakken ingegraven en zelfs dan lopen ze er soms overheen. Het beste zet je ze op een beschutte plek waar ze niet te veel last hebben van regen en waar ze makkelijk op te binden zijn.

Na het oogsten laat ik ze meestal gewoon in de bijkeuken drogen, maar komend najaar zal ik ze eens versneld drogen in de oven om zo min mogelijk aroma etc. te verliezen.

Nu maar hopen op een warme droge zomer ;D

Groeten,
Jeroen

MO

Weet iemand of het echt noodzakelijk is om de hop te drogen. Een paar huizen hangen prachtige bellen, ik ga vandaag of morgen eens plukken. Stel dat ik er 300 g afhaal, met 70% water is dit 90 g bloemen, dat zal een mooi blondje geven.

Ik begrijp dat je voor bewaren de hop moeten drogen ivm schimmelvorming, maar ik wil ze gewoon eenmalig plukken en meteen in de pan gooien. Kan dat?

MO

hier staat het antwoord al

http://byo.com/mrwizard/780.html

de amerikaan aldaar noemt het green hop beer en dit schijnt ook op commerciele schaal gebrouwen te worden

Herman

Ik heb dit bij mijn Frieseveense hop bier gedaan. Bij de gisting krijg je dan echt grasachtige aroma's uit het waterslot. Verder geen nadelige gevolgen ondervonden. Uiteraard blijft het gokken qua bitterheid.

Herman

roog

oke.om heel ff terug t komen op t verspreidings patroon van hop,net als alle klimplantyen verspried dit zich als een razend vuur mits je voorzorgs maatregelingen neemt. gezein hop t t beste  doet in een zure grond ( klei veen etc) kan je tijdens t planten dus een natuurlijke omheining aanbrengen. dat wil zeggen dat je een groot gat graft,en de randen van dit gat vult met grint en mul zand.daar gaan de wortels van verrot en dus kan de hop zich minder snel uitbreiden.let wel dat als je een paar jaar verdr bent de hop zelf snelgenoeg wel een weg zal banen gezein ook dit zal verzuren door de voedingsstoffen in de grond.

uiteraard kan je t ook in een pot ingraven,maar t gevaar hiervan is dat de hop niet voldoende voedingsstoffen binnenn zal krijgen en dan krijg je dus snel genoeg een mindere zoniet geen oogst van de gewilde bellen.

houd er ook rekening mee dat hop een parasiet is,en dus is het netjes tegen de muur of schuttting op laten groeien niet echt slim,de wortels banen zich dan al snel een weg er door heen en al snel zal de schutting of t morter verzuren en afbrokkelen.
tot zover de bosbouw kundige les
roog

 ;D ;D ;D :P

aldo

Citaat van: Edgar op 16-01-2003  19:31 uOok Roundup heeft een ongekend grote duwende kracht achter zich. Je bent in dat verband misschien bekend met het inbouwen van het Roundup-resistentiegen in Soja, zodat a) veel meer Roundup gebruikt (verkocht) kan worden b) duur (want infertiel) zaad moet worden gekocht, waar Roundups moedermaatschappij Monsanto weer rijk van wordt. Ik moet me inhouden, geloof me :)

Nee hoor houd je niet in!
gentech planten patent verzamelaar monsanto is inderdaad geen lief-ertje]N
u voor de mensen die toch Round-up willen gebruiken:
Het is een contactstof.... dus i.pv. vol-velds te spuiten kan  je ook een beetje roundup op een (het best net beschadigde) plant smeren. Vroeger toen we nog hier thuis nog wel (al wel zo min mogelijk) gif gebruikte hadden we een "roundup-stick" Dit was een lange buis met aan de onderkant een soort watten. Hiermee kon je tegen de de onkruid aantikken.
Mag je tegenwoordig nog wel zonder spuitlicentie roundup kopen?

Nu nog even over het planten van hop

Ik ben van plan komend jaar een rij van een meter of 20 met hopplanten aan te planten....
Nu las ik wel over uitruil van planten.... sierhop bij de intratuin. Eeet iemand ook een professioneel plantekweker waar ik direct een plantje of 40 tot 100 van kan krijgen?
Het mooiste zou zijn met eko-licentie dan kan de geproduceerde hop ook als bio-hop gelden (jaaaa... planten komen op eko-bedrijf te staan).

Wie kan mij meer vertellen over voedsel/grondsoort/structuur wensen van hop?

Kan je in een vroeg stadium welk geslacht een plant heeft?

Is er een ergens rassenlijst of iets dergelijks die mij kan vertellen welke rassen welke plant-eigenschappen heeft, zoals ziekte/schimmel-gevoeligheid, vroeg/laat, vorst-tolerantie?

Voor volgend jaar heb ik een adres waar ik wel wat hopplanten (iemand waar ik dit jaar al physalis en Spilanthes mee geruild heb) en later in het jaar hopbellen vandaan mag halen.
Weet iemand hoe er achter te komen welk ras dat is?

RobinB

Citaat van: aldo op 11-11-2008  13:49 uMag je tegenwoordig nog wel zonder spuitlicentie roundup kopen?
Ja hoor, gewoon bij de AH of ieder tuincentrum. Ondanks alle Monsanto/commerciële gentech/boeren afhankelijkheid-nadelen blijft Glyfosaat wel een relatief elegante herbicide...

Voor de hoppen:
Kijk voor de gein eens in deze draadjes:
deze en deze

Verder kan je het bij Eickelmann verschillende hoppen kopen, of die EKO zijn weet ik niet, maar je kan ze wel EKO verbouwen verder toch?

aldo

Citaat van: RobinB op 11-11-2008  14:04 uof die EKO zijn weet ik niet, maat je kan ze wel EKO verbouwen verder toch?

Bedankt voor de links!
Om het als eko-product op de markt te brengen is het ook verplicht eko plant of zaadgoed te gebruiken.
Als dit aantoonbaar niet verkrijgbaar is kan je ontheffing krijgen om niet bio-materiaal te gebruiken, maar dit dient wel speciaal bij skal aangevraagd te worden...
Natuurlijk kan je in je moestuin niet bio plantmateriaal gebruiken en dan vervolgens geen gif/kunstmest gebruiken...maar dan is het GEEN biologische hop.... Biologisch is ALLEEN als het onder EKO-licentie geteeld is.
Nu is dit voor me eigen brouwperikelen natuurlijk genoeg, maar als het aanslaat leek mij verkoop geen slecht idee...

EBC

40 tot 100 planten? Dat wordt een flink hopveld! Hopplanten worden normaal ongeveer 120 cm uit elkaar geplant.

Je kan ook Engelse hoppen bestellen bij www.aplus-hops.co.uk.

wiwi


RobinB

Hey EBC, al verhuist?
Of alleen nog maar het vlaggetje? ;D

aldo

Citaat van: EBC op 11-11-2008  16:49 u40 tot 100 planten? Dat wordt een flink hopveld! Hopplanten worden normaal ongeveer 120 cm uit elkaar geplant.

Je kan ook Engelse hoppen bestellen bij www.aplus-hops.co.uk.



Ohhhh, kijk, ging uit van een 80 cm.... Wil wel een flinke rij aanplanten, hebben hier al een rij framboos en een rij braam, allebei aan stokken/draden. Daar wou ik ze naast zetten. Moet nog even meten hoelang dat precies is ;-)
(Dank dank voor het mailadres van schaepekop!)
Heb al wel wt plantjes besteld bij me favo zadenleverancier www.vreeken.nl , daar hadden ze het ras "Target"

Tempelier

Ik kweek zelf vanalles in mijn tuintje: bramen, druiven, tomaten, frambozen en aardbeien. Nu lijkt het me wel leuk om ook hop erbij te zetten. Echter: is dat nu echt nodig om die palen zo hoog te maken?  Wie en hoe ga je dat nou oogsten?  Kun je de plant niet (met veel werk want ze groeit snel) horizontaal leiden? Ik zie op internet alles van 4 tot 8 meter hoog... zullen de buren leuk vinden  :neenee:

Iemand ervaring mee? ???

 :proost:

Jules

PS: @ JWVG:   I like your sence of humor :)

William

Citaat van: Tempelier op 10-01-2009  21:27 uIk kweek zelf vanalles in mijn tuintje: bramen, druiven, tomaten, frambozen en aardbeien. Nu lijkt het me wel leuk om ook hop erbij te zetten. Echter: is dat nu echt nodig om die palen zo hoog te maken?  Wie en hoe ga je dat nou oogsten?  Kun je de plant niet (met veel werk want ze groeit snel) horizontaal leiden? Ik zie op internet alles van 4 tot 8 meter hoog... zullen de buren leuk vinden  :neenee:

Iemand ervaring mee? ???

Ik groei mijn hop gewoon tegen een muurtje van 2.5 meter hoog met een houten frame en nog wat touwtjes om de hop een beetje te laten spreiden. De hopstrengen zullen wat meer in elkaar gaan strengelen (ze zoeken tenslotte steun) waardoor sommige hopbellen misschien wat minder zon zullen krijgen. Mijn opbrengst was toch wel zo'n 600 g gedroogde hop per plant, dus dat gaat best wel goed.

Tempelier

Kijk dat klinkt goed  :duimop:

Ik denk dat ik nog wel een stuk schutting over heb: wie heeft er nou lavendel nodig in zijn tuin  ;D

 :degroeten:

Jules

PS: de hopbellen die je niet gebruikt: droog je die in een oven of vries je ze in?? (of een andere methode van bewaren?)


William

Citaat van: Tempelier op 10-01-2009  21:44 uKijk dat klinkt goed  :duimop:
Zorg er wel voor dat deze schutting een beetje op de zonzijde staat, vinden ze lekker!

aldo

Wie weet hoe ik in een vroeg stadium mannekijke/vrouwlijke planten kan erkennen?
(voor de bloei zodat ik geen vervuiling krijg)
Ik heb namelijk ook hop-zaad ipv planten besteld bij vreeken,( www.vreeken.nl -> zoek humulus)
Nu is het natuurlijk ook bij dit zaad  weer de vraag welk ras het is maar dat is een latere zorg; hoe meer rassen hoe meer vreugd.

Ronnie

hopzaad!
hoe is het mogelijk, een Hollander slaat toch overal geld uit!

de manier waarop ie dat presenteert: De echte Hop uit zaad! Er komen 50% mannelijke en 50% vrouwelijke planten uit. Laat ze lekker door elkaar groeien...  hihi, begin maar..

Je zal ze toch wat groter moeten laten worden (tot in augustus) en dan goed kijken en rooien,
zie plaatjes op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Hop_mannelijke_bloeiwijze_Humulus_lupulus_male_plant.jpg

RobinB

Citaat van: aldo op 02-02-2009  17:47 uNu is het natuurlijk ook bij dit zaad  weer de vraag welk ras het is maar dat is een latere zorg; hoe meer rassen hoe meer vreugd.

Tja, daar heb je waarschijnlijk niet zoveel aan.
William heeft een Intratuin-hop en das ook niks voor zover ik het begreep.

En dan ook nog de kans dat het een mannetje is, die mogelijk je vrouwtjes weer bevrucht.
Ik zou er gewoon niet aan beginnen en te zijner tijd een stekkie regelen via het Forum!
Zie Hier

EBC

Citaat van: aldo op 02-02-2009  17:47 uWie weet hoe ik in een vroeg stadium mannekijke/vrouwlijke planten kan erkennen?
(voor de bloei zodat ik geen vervuiling krijg)
Ik heb namelijk ook hop-zaad in plaats van planten besteld bij vreeken,( www.vreeken.nl -> zoek humulus)
Nu is het natuurlijk ook bij dit zaad  weer de vraag welk ras het is maar dat is een latere zorg; hoe meer rassen hoe meer vreugd.


Je kan het niet in een vroeg stadium ontdekken.
En je kan ook niet zien welk ras het is.

En hopzaad... dat zijn siervarianten. Brouwhop wordt niet met zaad vermeerderd.

Ronnie

Citaat van: EBC op 03-02-2009  14:50 udat zijn siervarianten.

Ik herinner me dat de Challenger bij bloemisten geliefd is omdat die ranken het langst schoon blijven. (Bron = Fons Temmerman, Erembodegem.)
Als je ooit al eens 20 kg Challenger bellen afgewogen hebt in zakjes van 100 en 250 gram, probeer je handen dan maar proper te krijgen, gaat niet met alcohol, wel met petroleum, white spirit en/of terpenen. Eén en al plakboel van de harsen. Meest van al bij Challenger, vandaar dat langer mooi blijven denk ik.

bierbuik

Hallo
iI heb al een tijdje op deze (goede) site gezocht maar niet wat ik zocht kunnen vinden.
Ik wil ook graag in mijn tuin bruikbare hopplanten planten, volgende week ga ik naar zuid Duitsland (via Munchen, zoals jullie vast weten kom je dan (een groot deel van het jaar) door een walhalla van hopplanten, daar zullen ze dan toch ook wel die plantjes verkopen? Of zijn de planten die daar worden gebruikt niet geschikt in ons land?

Oscar

Citaat van: bierbuik op 05-02-2009  00:31 udaar zullen ze dan toch ook wel die plantjes verkopen?

Geen idee, anders eind april nog eens gaan en om een stekkie vragen (of ff zelf plukken  ;))

Citaat van: bierbuik op 05-02-2009  00:31 uOf zijn de planten die daar worden gebruikt niet geschikt in ons land?

Jawel hoor... zijn prima geschikt. Du must allein wol ein bischen deutch gegen die plante sprachen.. ;D ;D

RobinB

Kijk anders op deze site: www.eickelmann.de
De meeste continentale soorten voor een schappelijke prijs!

aldo

Ben ondanks dat ik mijn plantjes al besteld heb toch nog even wezen rondsurfen en kwam op http://www.kwekerijen.net
Hier zijn verschillende verkooppunten van fatsoenlijke hopsoorten!

Humulus lupulus 'Target'
Jan Spruyt - Van der Jeugd Vaste-plantenkwekerij  Buggenhout     
De Bock Boomkwekerij  Oudenaarde     
Pieter Zwijnenburg Jr. AD Boskoop, Nederland 


Humulus lupulus 'Nordbrau'
De Bock Boomkwekerij  Oudenaarde

Humulus lupulus 'Magnum'
Jan Spruyt - Van der Jeugd Vaste-plantenkwekerij  Buggenhout     
Semperflorens TA Roosendaal, Nederland   
De Bock Boomkwekerij  Oudenaarde     
Greenhouse Nurseries  Brugge     
Pieter Zwijnenburg Jr. AD Boskoop, Nederland 

Humulus lupulus 'First Gold'
De Bock Boomkwekerij  Oudenaarde     
Pieter Zwijnenburg Jr. AD Boskoop, Nederland

Humulus lupulus 'Challenger'
De Bock Boomkwekerij  Oudenaarde





Adressen en zo:
De Bock Boomkwekerij  Oudenaarde
http://www.planten-debock.be/
Pelikaanstraat 89 9700 Oudenaarde (Nederename)
Tel. +32 (0)55.30.24.80 - Fax +32 (0)55.31.35.83
Email : info@planten-debock.be



Jan Spruyt - Van der Jeugd Vaste-plantenkwekerij  Buggenhout     
http://www.vasteplant.be/
bvba Jan Spruyt - Van der Jeugd
Mostenveld 30, 9255 Buggenhout - België
tel: +32 (0)52 33 37 76 - fax: +32 (0)52 33 73 15



Pieter Zwijnenburg Jr.
Halve Raak 18
 2771 AD Boskoop
 Nederland
tel:0172 216232
fax: 0172 218474
email: zwijnenburgjr@planet

Greenhouse Nurseries
www.greenhouse.be/
Legeweg 370
8200 Brugge St.-Andries
tel : (050) 31 40 32
fax : (050) 31 29 38

Semperflorens
HTTP://www.semperflorens.nl
Hans Overes
Wouwbaan 135
4703 TA Roosendaal
Nederland
telefoon: 0165 554818
fax: 0165 564177

 :lessmile:  :pasop: ZELF HEB IK GEEN CONTACT MET DEZE TELERS GEHAD! IK WEET DUS NIET WAT ZE NOG HEBBEN, WELKE QUALITEIT, WELKE PRIJS ENZ.   :pasop: :lessmile:

 






djeetn

Als ik ze al niet gepost heb, of als het nog niet gepost is geweest, hier nog een link naar een winkeltje in Poperinge waar men hop verkoopt!
Rassen:
- Challenger
               - Goldings
               - Merkur
               - Target
               - Magnum


http://www.hoppecruyt.be/

Effe een vraagje, heb nog een plekje in de tuin waar ongeveer zo'n 5 uur de zon schijnt daarna schaduw... Kan ik daar hopplantjes planten? ???

djeetn

Effe een detail vergeten, het gaat ook om hoppeplanten natuurlijk.  ;)

Oscar

Citaat van: djeetn op 30-03-2009  10:40 uEffe een vraagje, heb nog een plekje in de tuin waar ongeveer zo'n 5 uur de zon schijnt daarna schaduw... Kan ik daar hopplantjes planten? ???

Ja dat kan. Na 2 a 3 maanden komt ie wel boven de schaduwgrens uit, tenzij die schaduw grens hoger is dan 3 of 4 meter, dan duurt het wat langer.

djeetn

Nee helemaal niet, goed dan, bedankt hé

aldo

mijn tuincentrum hopje is de laatse 2 week keihard gegroeid, zelfs zo hard dat ie nauwlijks nog in de kas past... Nu is mijn vraag:    :shelp: Hoe vorstgevoelig is hop?,...oftwel kan ik hem al bbuiten planten?  :shelp:

De bedoeling van dit hopje is als sier te gaan dienen groeiend over het dak van het picknickbankje dat we voor de vele toeristen die over ons veld lopen hebben geplaatst.

Oscar

Citaat van: aldo op 01-04-2009  11:27 u   :shelp: Hoe vorstgevoelig is hop?,...oftwel kan ik hem al bbuiten planten?  :shelp:

Hop is een overlever, die kan wel tegen een stootje. Eenmaal buiten, moet ie volgend jaar ook kunnen overleven. Dus gewoon buiten zetten die plant!

Adrie

Hop kan prima tegen vorst. Mijn planten staan al een paar weken boven de grond terwijl er nachtvorst is geweest. Ook in de vrije natuur komt de plant in Nederland voor.

aldo

Dank dank! ik had al zo'n vermoeden dat het moest kunnen... dus  morgen gaat het plantje de volle grond in!

aldo



hij staat in de grond! de wandelaars kunnen straks mooi onder de hop pauze houden

René K

Dat ziet er mooi uit Aldo!

Oscar

Als je 'm goed geleid kun je het gehele dak er mee bedekken. Is weer een andere manier van dakdekking... ;D

aldo

Citaat van: Oscar op 03-04-2009  14:10 uAls je 'm goed geleid kun je het gehele dak er mee bedekken. Is weer een andere manier van dakdekking... ;D

Was ook de bedoeling... Er komt nog kippen- of schapengaas over het dak.

EBC

Je kan zien dat het een 'kasplantje' is. De mijne in volle grond zijn nog lang niet zo groot.

Hoe is dat bij anderen?

William

Citaat van: aldo op 03-04-2009  13:52 uhij staat in de grond! de wandelaars kunnen straks mooi onder de hop pauze houden

En een zelf gebrouwen biertje tappen en een bijdrage in de bus deponeren.

JWVG

Citaat van: EBC op 03-04-2009  15:48 uDe mijne in volle grond zijn nog lang niet zo groot.
Hoe is dat bij anderen?

+1. Die van mij staan tegen een noordmuur, en zijn pas zo'n 30 cm hoog, zonder helemaal uitgeklapte bladeren.

inderdaad een kasplantje. Ik hoop dat ie een beetje is afgehard - als je zo'n plant rechtstreeks buiten zet kan het problemen geven.

 :degroeten: JW.

RobinB

Mijn Saaz en Centennial strijden erom, beide bijna 40cm :)
De H. Tradition komt nog niet verder dan 15cm, maar die krijgt ook minder zon.

Herman

Mijn grootste is momenteel zo'n 10-15 cm boven de grond, dus dat schiet nog niet rap op.

Adrie

De Hallertau Mittelfrüh is bij mij het grootst (een cm of 40). De andere drie soorten zijn ongeveer 20 centimeter, maar vandaag zag je ze groeien.

EBC

Veertig centimeter...nee dat haal ik niet. Ik weet wel, mijn planten zijn pas tweede jaars, het is hier erg koud geweest en ze zijn ook nog herplant...

Mijn First Gold (Prima Donna), is noch First noch Prima, maar Last. Ze komt nog niet boven.

Je loopt achter, zou je zeggen, maar aan de andere kant...hopboeren maaien alles nog eens weg rond eind april. Dus alles wat nu groeit is helemaal niet nodig...

Mijn 10 plantjes: http://img10.imageshack.us/gal.php?g=dsc05916.jpg



RobinB

Trouwens, horen deze berichten niet meer thuis in het hopoogst 2009 draadje? ::)

djeetn

Fiew, net terug van Poperinge... met de fiets!!! heb er een fietstocht van meer dan 70 km opzitten vandaag! Ik en mijn schoonbroer zijn naar Poperinge hopplantjes gaan halen, we hebben 3 plantjes mee: 1 Goldings en 2 Challenger

Hier de foto's:



mijn schoonbroer heeft net de kettingen gesmeerd ;)



en dat ben ik!!



De hoppies in het fietszakje aan het steken!





De hopveldjes :)



mijn schoonbroer aan de hopveldjes!



op terugtocht een prachtig molentje tegengekomen




Back home!!! ;D







Anton

Prachtverslag! :duimop:
Jullie hebben echt wel wat voor het brouwen over zeg.

Menno

Leuk verslag! :duimop:

Citaat van: djeetn op 06-04-2009  16:31 ufiew, net terug van Poperinge... met de fiets!!! heb er een fietstocht van meer dan 70 km opzitten vandaag!
70 km? Probeer eens een motorfiets... >:D
Ikzelf zou hier de Diversion voor van stal gehaald hebben.  8)

Muldermans

Citaat van: djeetn op 06-04-2009  16:31 u

op terugtocht een prachtig molentje tegengekomen

Als molenaar heb ik hier natuurlijk niets aan toe te voegen ;D

djeetn

Citaat van: Anton op 06-04-2009  19:12 uJullie hebben echt wel wat voor het brouwen over zeg.

Wel, eerlijk gezegd was het zijn idee om met de fiets te gaan, ik zou eigenlijk doodgewoon (zoals de normale mensen)  :) de auto genomen hebben, maar al bij al... Het was een superfijne dag!! En ik heb inderdaad heel wat voor het brouwen over  :D

Ik post binnenkort de foto's hoe ik ze ga planten (heb een goeie tip gekregen van de hopboerin)  ;)

Menno

Citaat van: djeetn op 07-04-2009  12:52 uik post binnenkort de foto's hoe ik ze ga planten (heb een goeie tip gekregen van de hopboerin)

Niet dat ik nieuwsgierig ben of iets dergelijks... ::)

wiwi

Van 't weekend plant ik waarschijnlijk Challenger en Saaz, het zou wel eens handig kunnen zijn moest ik tegen dan de tip van de hopboerin ook kennen.

djeetn

Geen probleem, tegen dan gaat het zeker er op staan (waarschijnlijk morgen!!) (met foto's en zo)

djeetn

Zo, hier wat uitleg (met foto's):



Heel onze tuin is net terug aangelegd, hier zie je het stuk achter ons huis (ook nog van ons) waar ik de helft wil beplanten met hopplantjes.  ;D



Het probleem met hopplantjes is dat de wortels niet alleen verticaal groeien, maar vooral ook horizontaal! de boerin raadde mij aan om bij twee emmers de bodem uit te halen en boven elkaar in de grond te steken! zo vermijden we dat de wortels horizontaal kunnen groeien!! (vergeet niet, hop is een soort van onkruid, je hebt het snel niet meer onder controle --> zei de boerin)



Zo, hier staan de twee emmers boven elkaar gestapeld in de grond.



Ziezo, dit Golding-kje staat straks de grond in!!  ;)



De boerin zei ook dat ik best de grootste takjes afknip, zodanig dat meer voedsel naar de kleinere takjes kunnen!! het zijn deze kleine takjes die dan in een later stadium naar omhoog langs stok/draad gaan groeien!!



ziezo, zo zit hij eruit als het inkort en geplant is!!


Hopelijk hebben jullie iets opgestoken, ik post later nog foto's als ze al wat gegroeid zijn! Moet nog mijn stokken plaatsen!!  :degroeten:

wiwi

Twee emmertjes op elkaar, is dat niet een beetje klein? Ik gebruik have kunststofvaten van 150 l zonder bodem.
Aha, de eerste scheuten worden dus weggesneden.

MO

Vind ik ook: je emmers zijn veel te klein. Ik gebruik grote cementkuipen.

djeetn

ik heb ook gelezen dat ze (de wortels) tot anderhalve meter groot kunnen worden (maar dat zijn recordcijfers), dus in dat opzicht heb je gelijk! maar ik denk dat die twee emmers volstaan hoor! een keer dat ze de diepte van die twee emmers voorbij zijn is het waarschijnlijk niet zo erg dat ze nog horizontaal groeien! (als ze nog horizontaal gaan groeien na die +- 1 meter)

MO

Ik denk zelfs dat je hele tuin overwoekerd zal zijn met hop op deze manier. Ze groeien veel dieper dan je emmer, dus zullen uiteindelijk ook horizontaal gaan groeien (en mengen). Hoe dicht bij elkaar wil je ze zetten?

djeetn

hmm, MO vindt het ook (nu begin ik toch wel wat te panikeren)!! heb wel vandaag net de plantjes geplant! moet ik morge dan terug opgraven en dieper graven??

Ze staan op anderhalve meter van elkaar!

Adrie

Er is een groot verschil tussen de wortels en de rhizomen. De rhizomen groeien horizontaal en daaruit ontspruiten nieuwe planten. De wortels groeien naar beneden en daaruit ontspruiten geen nieuwe planten. Als je kunt voorkomen dat de rhizomen zich horizontaal kunnen verspreiden, krijg je geen nieuwe planten. Deze rhizomen groeien niet erg diep, dus de methode met een emmer zonder bodem zou moeten werken.

wiwi

Ik doel niet op het tegenhouden van de rhizomen, die groeien inderdaad oppervlakkig, ik maak mij eerder bedenkingen bij de beschikbaarheid van voedingsstoffen. De aarde die in de emmertjes zit is binnen de kortste keren uitgeput, enkel de wortels die dieper zitten dan pakweg 70 cm hebben nog mineralen en water ter beschikking. Gaat dat voldoende zijn? Het zou kunnen hoor, een hopplant heeft een fors wortelgestel maar ik zet mijn rhizoompjes in ieder geval in een ruimere bak.

EBC

Adrie heeft gelijk over wortels en rhizomen.

De rhizomen groeien niet dieper dan 30 cm. En dat is ook logisch, want uit die rhizomen groeien weer scheuten en die moeten toch weer snel zonlicht vinden...

Maar ook wiwi heeft een belangrijk punt over de voedingsstoffen...

Het simpelste is ze gewoon ingraven zonder al die rhizoombarrieres. En dan elk jaar de plant 30 cm rondom en 30 cm diep afsteken en de rhizomen uittrekken. Daar kan je ook nog anderen mee blij maken, of het lokale tuincentrum.
In het gootje dat je dan maakt doe je compost en wat mest en misschien wat kalk. Zo kan de plant er weer een jaar met voedingsstoffen tegenaan.

JWVG

Citaat van: wiwi op 07-04-2009  21:25 uIk doel niet op het tegenhouden van de rhizomen, die groeien inderdaad oppervlakkig, ik maak mij eerder bedenkingen bij de beschikbaarheid van voedingsstoffen. De aarde die in de emmertjes zit is binnen de kortste keren uitgeput, enkel de wortels die dieper zitten dan pakweg 70 cm hebben nog mineralen en water ter beschikking. Gaat dat voldoende zijn?

Ik zou me geen zorgen maken over nutrienten, mits je gewoon normaal bemest (compost, dierlijke mest, kunstmest: whatever). Bovendien zitten de meeste nutrienten veel oppervlakkiger dan 70 cm. Maar water is wel een groot probleem. In de zomer is dat zo weg met zo'n grote plant. Ik zou daarom niet voor emmertjes gaan, althans niet met een dichte bodem. Anders kun je blijven gieteren.

 :degroeten: JW.

wiwi

Citaat van: JWVG op 08-04-2009  08:07 uIk zou me geen zorgen maken over nutrienten, mits je gewoon normaal bemest (compost, dierlijke mest, kunstmest: whatever). Bovendien zitten de meeste nutrienten veel oppervlakkiger dan 70 cm.

Oops, nu kan ik ff niet meer volgen. Aangezien die plant zijn voedingsstoffen uit een diepte > 70 cm moet gaan halen zou ik mij juist wel zorgen maken over de beschikbaarheid van voldoende nutriënten.

Citaat van: JWVG op 08-04-2009  08:07 uMaar water is wel een groot probleem. In de zomer is dat zo weg met zo'n grote plant. Ik zou daarom niet voor emmertjes gaan, althans niet met een dichte bodem. Anders kun je blijven gieteren.

De bodems zijn uit de emmertjes gesneden dus aan water zal de hopplant wel geraken.

Bas G

Citaat van: wiwi op 08-04-2009  08:40 uOops, nu kan ik ff niet meer volgen. Aangezien die plant zijn voedingsstoffen uit een diepte > 70 cm moet gaan halen zou ik mij juist wel zorgen maken over de beschikbaarheid van voldoende nutriënten.

Het zal nog wel effe duren voordat dat het geval is... Gewoon bemesten en water geven, dan is er niets aan de hand.  :)

JWVG

Citaat van: wiwi op 08-04-2009  08:40 uOops, nu kan ik ff niet meer volgen. Aangezien die plant zijn voedingsstoffen uit een diepte > 70 cm moet gaan halen zou ik mij juist wel zorgen maken over de beschikbaarheid van voldoende nutriënten.

De bodems zijn uit de emmertjes gesneden dus aan water zal de hopplant wel geraken.

Nu kan ik jou ook niet meer volgen  ??? Hoezo moet die plant zijn voedingsstoffen dieper dan 70 cm halen? Volgens mij kan hij (correcter: zij) dat uit de bovengrond prima doen. Maar dat geldt niet voor water, dat moet van dieper komen. Kortom: met emmertjes met de bodem eruit verwacht ik geen probleem, mits je bemest (maar dat moet je sowieso doen). Volgens mij zijn we het daar wel over eens, en was de rest een misverstand.

 :degroeten: JW.

wiwi

Citaat van: Bas G op 08-04-2009  08:56 uHet zal nog wel effe duren voordat dat het geval is... Gewoon bemesten en water geven, dan is er niets aan de hand.  :)

Bas, ik had mijn hopplanten het eerste jaar ook in grote potten (van meer dan 10 l) staan en pas in het tweede jaar zijn de planten in volle grond gezet. De wortels waren na één jaar al serieus door alle openingen van de pot naar buiten aan het groeien, de inhoud van de pot was één en al wortel. Zoals ik het kan zien is Djeetn van plan om die plant daar permanent te laten staan.

Citaat van: JWVG op 08-04-2009  09:21 uHoezo moet die plant zijn voedingsstoffen dieper dan 70 cm halen? Volgens mij kan hij dat uit de bovengrond prima doen.

Zo een mastodont van een plant moet het dan maar doen met de nutriënten aanwezig in 20 liter grond? Die grond zal zeer snel uitgeput zijn, ge moet dan heel intensief met goed opneembare mineralen gaan bemesten, kunstmeststoffen dus, want de mineralisatie van  compost kan de nutriëntenbehoefte van de hopplant niet kunnen volgen vrees ik. Na twee jaar zitten de emmertjes sowieso vol wortels, geen plaats meer voor grond of nutriënten. Er is toch een minimum aan substraat nodig?
Enfin, hij doet maar.

MO

Zelfs in mijn cementkuipen heb ik te weinig grondstoffen. Ik heb vorig jaar herfst de helft van de wortels in de volgegroeide kuip verwijderd.

JWVG

Citaat van: wiwi op 08-04-2009  09:59 uZo een mastodont van een plant moet het dan maar doen met de nutriënten aanwezig in 20 liter grond? Die grond zal zeer snel uitgeput zijn, ge moet dan heel intensief met goed opneembare mineralen gaan bemesten, kunstmeststoffen dus, want de mineralisatie van  compost kan de nutriëntenbehoefte van de hopplant niet kunnen volgen vrees ik. Na twee jaar zitten de emmertjes sowieso vol wortels, geen plaats meer voor grond of nutriënten. Er is toch een minimum aan substraat nodig?

Ah, nou snap ik je. Je hebt gelijk dat er niet superveel nutrienten zitten in zo'n emmer, al denk ik dat het je nog mee zal vallen (en met compost of dierlijke mest kun je echt wel aardig wat nutrienten toedienen op zo'n oppervlak, hoor!) Maar dieper dan een cm of 20-30 kunnen die wortels ze in ieder geval niet halen, want daar zitten geen nutrienten. Dan kun je beter voor een bredere emmer gaan.

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: MO op 08-04-2009  10:03 uZelfs in mijn cementkuipen heb ik te weinig grondstoffen. Ik heb vorig jaar herfst de helft van de wortels in de volgegroeide kuip verwijderd.

Hoe weet je dat je daar te weinig grondstoffen hebt? De hoeveelheid wortels is geen indicatie van een tekort of overschot aan nutrienten. De enige manier waarop je kunt zeggen dat je te weinig grondstoffen hebt is om de plant in die cementkuip te vergelijken met een plant met plenty grondstoffen (b.v. zonder een cementkuip). Of als je duidelijk gebreksverschijnselen ziet in het blad. Wortels verwijderen lijkt me sowieso geen goed idee - dan verwijder je organische stof met nutrienten, en die wortels zullen weer aangroeien ("functional equilibrium" -de ratio tussen bovengronds en ondergrondse delen blijft constant bij dezelfde omstandigheden en zal zich herstellen bij verstoring. De plant gaat dan dus heel veel energie steken in de wortels ipv bovengrondse delen!)

 :degroeten: JW.

wiwi

Een bodemloze mortelkuip vind ik persoonlijk ook wel het minimum waarin ik hopplanten in zou zetten. Mijn hopjes hebben een oppervlakte van > 0,5 m2 ter beschikking, gemulcht met compost en tot op heden zijn mijn plantjes in goede conditie. Of het emmertjessysteem werkt zal de toekomst uitwijzen, als ik tijd heb probeer ik het zelf ook eens met een rhizoom van mijn hopjes.

MO

De eerste 2 jaren had ik een prima oogst, jaar 3 en 4 niet meer. Met inderdaad hele lelijke bladeren, ook nog eens. Mijn cementkuip zat helemaal vol met wortels, er zat bijna geen aarde meer in. Vandaar dat ik de hoeveelheid wortels heb gehalveerd, zodat er weer potgrond en mest bijkon.

JWVG

Ah. Potgrond zou ik trouwens niet doen. Gewoon compost, evt. mest en aanvullen met gewone grond. Potgrond kost dan toch meer, en volgens mij zit daar (voor de puristen) ook weer kunstmest in. Maar goed - ik zeg ook maar wat  :clownsmile:.

 :degroeten: JW.

Adrie

Compost werkt heel goed bij hop en is niet duur. En als je zelf een composthoop hebt natuurlijk helemaal. Speciaal voor de hop zijn we vorig jaar met een composthoop begonnen. Wellicht is de eerste compostoogst aanstaande...

djeetn

ok, wat een discussie zeg!!  :D (maar dat is goed), ik ga straks de plantjes weer uithalen en dieper graven --> dan zit ik aan 3 emmers diep (BETER?) want ik wil het beste voor de plantjes (en inderdaad wiwi, ik was van plan ze daar voor altijd te laten staan)

EBC

Citaat van: djeetn op 08-04-2009  14:26 uok, wat een discussie zeg!!  :D (maar dat is goed), ik ga straks de plantjes weer uithalen en dieper graven --> dan zit ik aan 3 emmers diep (BETER?) want ik wil het beste voor de plantjes (en inderdaad wiwi, ik was van plan ze daar voor altijd te laten staan)

Het beste voor je plantjes is om ze zonder omheiningen in de grond te zetten. Vrijheid!

Elk jaar even de spa de grond in en klaar. Niks moeilijk aan. Dat doen de hopboeren ook.

Anton

Ik ga dit jaar ook beginnen met een hopplantage. :D
D.w.z. ik krijg van m'n zwager (een gewezen boer) de grond die ik nodig denk te hebben. Zelf zit ik te denken aan voorlopig een plant of vijf. Ik heb deze hele draad doorgespit maar op één vraag heb ik nog geen antwoord.

Mijn ruimte is onbeperkt en er staan geen andere planten dan lage op afstand in de buurt. Nu ben ik niet van plan om welbesproken emmers of cementkuipen te gebruiken maar op geregelde tijden de rhizomen af te steken. Ik denk dan aan een afstand van 30 cm van de plant af en zo'n 30 cm diep.

Mijn vraag; weet iemand hoe snel die rhizomen groeien en in welke periode het hardst?

Anton

EBC

Zet je planten 120 cm uit elkaar.

Elk voorjaar steek je de rhizomen af. Je kan ze dan direct elders planten, maar na de oogst mag het ook. Het is dan wel lastiger de rhizomen te bewaren tot het voorjaar om ze te planten, mocht je dat willen.

Hopboeren steken de planten af aan beide zijden van de rij op ongeveer 30 cm breedte. Rhizomen die in de rij mee groeien mogen daar best blijven, maar je kan ze natuurlijk ook hier afsteken. Je krijgt dan een plant van 30x30 cm. 30 cm diep is genoeg, rhizomen groeien normaler wijs niet dieper.

Anton

Dank, EBC.
Ik steek ze dan toch maar rondom af omdat ik van plan ben om verschillende rassen op een rij te planten.
De rhizomen groeien dan niet in elkaars richting.

wiwi

Citaat van: djeetn op 08-04-2009  14:26 ude plantjes weer uithalen en dieper graven --> dan zit ik aan 3 emmers diep (BETER?)

Nee jong, zeker niet! Probeer aan ruimere (in de breedte) bakken of kuipen te komen. Twee emmers diep is zat diep genoeg. Ofwel, zoals sommigen hier ook doen, de rhizomen inperken door jaarlijks een voor ruim rond de hopplant te graven om de rhizomen af te steken dan hoeft ge geen kunstmatige barière aan te leggen.

EBC

Lees het geweldige boekwerkje nog eens, dat je op deze site kunt downloaden: http://www.crannogales.com/hopsmanual.html

djeetn

Citaat van: wiwi op 09-04-2009  00:18 uOfwel, zoals sommigen hier ook doen, de rhizomen inperken door jaarlijks een voor ruim rond de hopplant te graven om de rhizomen af te steken dan hoeft ge geen kunstmatige barière aan te leggen.


Lijkt mij inderdaad ook het beste!!!

P.S.: bedankt voor het boekje EBC  ;)

djeetn

Vraagje voor diegene met hopplantjes in hun tuin: hoe groot laten jullie jullie plantjes worden (t.t.z. hoe groot zijn jullie stokken/draden waarlangs de plant groeit?)!!

Ik bereik met mijn stokken een hoogte van 3meter en enkele centimeters! is dit hoog genoeg? (zie foto's)



Hier mijn geknutsel.  :)



(Voila, hier staat het dan.)




Onderaan zie je dan een splitsing van 3 touwen waarlangs de plant naar omhoog kan klimmen!!



Oscar

Ik zou nog wel wat versteviging en stabiliteit inbouwen... Ik zie deze stellage ergens in augustus al omvallen. Zodra de hop boven is en flink gaat groeien, zuchtje wind er bij.  :o

Ik heb even een dejavu naar de opstelling van pieter vorig jaar.

Je kunt de hop ook zigzaggend geleiden, dan houd je deze wat lager. Dat is ook makkelijker met plukken.


Zie ook deze foto's

djeetn

Wel, er zouden nog 2 van die dingen komen (voor mijn overige 2 plantjes) en dan timmer ik die 3 houten geraamtes aan elkaar vast!! (Zou toch iets steviger moeten zijn? Niet?

Oscar

Ik heb mijn vorige post bijgewerkt... zie ff die link... ;)

djeetn

Oei oei oei  :o pfff... ik zal voor de volgende twee plantjes stevige palen gebruiken, dan kan ik het geklungel  :D  daar aan vastmaken! Dan zal het toch wel stevig genoeg zijn! (denk ik/hoop ik)!! Wel grappig, ook mijn overbuurman vroeg nogal ironisch aan mij: "En... hoelang moet het er staan?" (dus...  :-\ Ik weet wat ik volgende keer beter kan doen!!)


Maar qua hoogte... is 3 meter goed???

RobinB

Nee, ze hebben eigenlijk 6 meter nodig. Maar met 3 meter kom je wel al een heel eind!

Gerb

Heb je wel genoeg zon daar? Er lijkt zo'n hap uit de coniferen te zijn.  Of heb je dat gesnoeid?

djeetn

Inderdaad, er werd een rij van diezelfde boompjes uitgehaald (en die stonden ervoor), maakt onze tuin 1 m breder en dat scheelt wat!

EBC

Ga naar het tuincentrum en koop leilinde palen. Neem ze van 5 meter en haal een grondboor bij de bouwmarkt. Zet ze 80-100 cm diep, iets wijkend uit elkaar.

Span twee horizontale draden tussen de palen. 1 helemaal bovenin en 1 op ongveer twee meter, zodat je er ongestoord onderdoor kunt lopen. Dan laat je verticale klimdraden naar beneden. Naast je plant zet je een stok in de grond waaraan je de klimdraad vast maakt. Zo klimt de plant eerst op de stok en daarna op de draad. Dat voorkomt wortelschade door het heen en weer bewegen door de wind.

Ik heb zo met 4 palen ruimte voor 10 planten. Mijn palen staan 600 cm uit elkaar. Ik moet de draden nog spannen...



Adrie

Ik heb nu ook twee palen in de grond gezet. Bovenop elke paal heb ik een katrolwieltje gemaakt waarover ik een horizontale draad laat lopen. Aan beide palen bind ik de uiteinden vast. Vanaf de horizontale draad lopen draden vertikaal naar de grond op de plekken waar de hopplanten staan. Als de oogsttijd daar is, laat ik de horizontale draad vieren en kan ik gemakkelijk oogsten.

Vorig jaar had ik iets gemaakt met bamboe stokken, maar die waren toch te flexibel en te zwak. Bij een flinke wind aan het eind van de zomer boog alles vervaarlijk door. Onderschat niet hoeveel gewicht er vooral bovenin komt te hangen, mensen. En hoeveel wind dat vangt.

Anton

Citaat van: Adrie op 10-04-2009  09:08 uBovenop elke paal heb ik een katrolwieltje gemaakt waarover ik een horizontale draad laat lopen.

Da's sterk;
Ik had gisteren hetzelfde idee.

Mijn palen gaan van roestvaststaal worden met inderdaad de staalkabel en katrollen geïntegreerd.

Anton

djeetn

Ziet er knap uit  ;) mooi werk!

Adrie

Citaat van: Anton op 10-04-2009  09:25 uDa's sterk;
Ik had gisteren hetzelfde idee.

Da's niet sterk, da's gewoon Zutphense genialiteit.  ;)

Citaat van: Anton op 10-04-2009  09:25 uMijn palen gaan van roestvaststaal worden met inderdaad de staalkabel en katrollen geïntegreerd.

Anton

Ik had van jou niet anders verwacht.

EBC

Ik heb me laten vertellen dat niet alle hopbellen gelijktijdig rijp zijn... voor de beste kwaliteit moet je dus regelmatig plukken.

Ga je de planten dan weer ophijsen?

Adrie

Citaat van: EBC op 10-04-2009  12:40 uIk heb me laten vertellen dat niet alle hopbellen gelijktijdig rijp zijn...voor de beste kwaliteit moet je dus regelmatig plukken.

Ga je de planten dan weer ophijsen?

Ja, waarom niet?

djeetn

Zeg EBC, ik veronderstel dat het hopplantjes zijn van verschillende soorten, die gaan toch door elkaar groeien? Kan dat geen kwaad?

EBC

Ze staan 120 cm uit elkaar. Dat zou geen problemen moeten geven.

djeetn

Ja maar als ze eenmaal boven zijn bedoel ik, groeien ze dan niet via de horizontale kabel naar/over elkaar? Is dat geen probleem?

EBC

Citaat van: djeetn op 10-04-2009  17:25 uja maar als ze eenmaal boven zijn bedoel ik, groeien ze dan niet via de horizontale kabel naar/over elkaar? Is dat geen probleem?

Hop groeit maar moeilijk horizontaal. Ze zullen eerder gaan afhangen en dan weet de hop dat ze niet verder kan. Ze zal dan meer energie steken in de zijwaartse uitlopers. De planten worden breder. Juist die 120 cm is nu belangrijk.

Mochten ze te dicht bij elkaar komen, dan ben ik nog steeds de baas en ik heb een snoeischaar liggen.

Daarnaast komt er een moment dat de plant niet meer groeit, maar bloemen gaat produceren. Je kan de hoogte die de plant groeit beperken door de tijd tot dat einde groeimoment te verkorten. Om die reden snoeien hopboeren rond 1 mei alle scheuten af. De planten moeten dan weer opnieuw beginnen en ze komen niet meer zo hoog omdat ze aan bloemen moeten gaan beginnen.
(Nu moet je dit niet doen bij eerstejaars planten en het snoeimoment is ook per soort verschillend.)

Mijn palen staan ongeveer 430 cm hoog, maar op 300 cm moet het ook lukken. Je krijgt dan wel bredere planten. Dat kan een nadeel zijn voor het voorkomen van ziekten en plagen. Je kan dan immers minder goed bij de binnenste blaren komen om bijvoorbeeld luizen te bestrijden. Ook blijft er meer vocht rondom de plant, hetgeen weer schimmels kan bevorderen.

Dus bij kortere palen moet je nog iets later alle scheuten afknippen...

djeetn

Citaat van: EBC op 10-04-2009  17:40 uHop groeit maar moeilijk horizontaal.

Ahzo... ja dat wist ik niet!!  :)

pincopallino

Er staat te lezen  "bestemd voor decoratie en niet voor consumptie "  Ik begrijp hier niets van ! er wordt geen soort vermeld maar alleen Humulus lupulus. Ik ga er vanuit dat wild hop is, maar waaroom niet voor consumptie ? :weetniet:

http://img186.imageshack.us/my.php?image=hop.jpg

RobinB

Waarschijnlijk omdat het geen goed/sterk aroma heeft?

aldo

Citaat van: pincopallino op 13-04-2009  18:57 umaar waaroom niet voor consumptie ? :weetniet:

http://img186.imageshack.us/my.php?image=hop.jpg

Misschien is er residu van gewasbeschermingsmiddelen (=gif) aanwezig? bv een gif wat niet in consumtie-planten mag worden gebruikt

'k doe ook maar een gok ???

RobinB

Tja, dat zal voor nieuw groeiende bellen toch niet gelden?
Die krijg je pas in september of zo, nadat er al een enorme plant gevormd is...

Gerb

Mijn 2 cent: je eet de hop toch niet op. Een tabaksplant is toch ook niet voor consumptie, of een koffiestruik.

pincopallino

Citaat van: Gerb op 14-04-2009  13:45 uMijn 2 cent: je eet de hop toch niet op. Een tabaksplant is toch ook niet voor consumptie, of een koffiestruik.
Op een tabakplant of koffiestruik staat er niet specifiek "niet bestemd voor consumptie" op een rozestruik ook niet!
Humulus lupulus Aureus is inderdaad een wilde soort :
http://www.tuinkrant.com/plantengids/klimplanten/8600.htm. Ik blijf met een vraagteken.

Gerb

Niet persoonlijk bedoelt, maar dit is echt geneuzel op de vierkante milimeter.

In Amerika staat er ook in de gebruiksaanwijzing dat je je kat niet moet drogen in de magnetron, bij een open haard staat dit niet.

EBC

Volgens mij is de Aureus een siervariant met gele (goudkleurige=aurum?) bladeren en bellen. Misschien dat dit geel, of het gebrek aan groen, iets minder gezonds meedraagt?

In ieder geval is het geen hop die gekweekt is voor bierproductie, het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze bedoelen dat hij niet geschikt is om te brouwen. Simpelweg omdat er geen alfazuren en oliën inzitten

pincopallino

Citaat van: Gerb op 14-04-2009  14:18 uNiet persoonlijk bedoelt, maar dit is echt geneuzel op de vierkante milimeter.

In Amerika staat er ook in de gebruiksaanwijzing dat je je kat niet moet drogen in de magnetron, bij een open haard staat dit niet.

Ook niet persoonlijk bedoelt, maar je voorbeeld slaat nergens op. De humulus lupulus aureus is zeker niet giftig. Als ik toch een antwoord op mijn vraag wil hebben dan lijkt mij die van  RobinB en EBC plausibel.

De Bie

Hallo alle

Ik ben van plan om in het voorjaar rhizomes te kopen bij http://www.freshops.com.
Ik ben van plan om er 6 te kopen: Nu vraag ik mij af of dat deze soorten goed zullen groeien bij mij thuis (Antwerpse Kempen).

Hallertau MittelfruhVIGOR: fair to good
                              YIELD: fair to good, 4 yerar range 1000 to 1900 lbs/acre
EK GoldingsVIGOR: good
                   YIELD: good, 7 bales/ acre or higher
TettnangerVIGOR: Good, especially early in the season, but poor in early to mid-summer
                  YIELD: Low, 1000-1300 lbs/acre
Spalt SelectVIGOR: fair to good
                   YIELD: fair to good
CascadeVIGOR: Very good
              YIELD: Very good, 1800-2200 lbs/acre
MagnumVIGOR: very good
              YIELD: very good

Ik was ook van plan om een Saaz te kopen, maar die doet het zo te horen niet echt  goed.

Gr De Bie

Adrie

In principe doen alle hopsoorten het heel goed in Nederland en België. Sommige jaren zijn echter beter dan andere en sommige soorten kunnen beter tegen extremen dan andere. Dit jaar was een extreem jaar, waardoor sommige soorten het slecht deden. Mijn  hopplanten deden het allemaal slecht dit jaar.

Je kunt, kortom, met een gerust hart al deze soorten aanschaffen.

Oscar

Citaat van: De Bie op 24-10-2011  10:06 uIk ben van plan om in het voorjaar rhizomes te kopen

Als je even op het vlaamse forum kijk/zoekt/vraagt, kun je wellicht van iemand uit de buurt wel enkele stekkies krijgen en/of regelen. Scheelt weer. ;)


De Bie

Hey allemaal

Bedankt voor de reacties
Citaat van: Adrie op 24-10-2011  10:50 uJe kunt, kortom, met een gerust hart al deze soorten aanschaffen.

Daar ben ik blij mee
Ik ga ook nog eens op't Vlaamse forum kijken, maar zo te zien alemaal meer als 1 u rijden  :'(
Niet dat dit ver is, maar als het dan maar voor 2 soorten of zo is. ( de diesel is duur geworden hoor ;D)
Ik zou liever in 1 keer 6 soortjes mooi aanplanten.

Gr De Bie


EBC

Inderdaad, maak je geen zorgen. Hop is net onkruid, dat groeit altijd.

Maar levert freshops wel naar Europa? Volgens mij waren ze daar mee gestopt.

Andere shops, die zeker wel leveren:

http://ebrew.com/beer/hop_rhizomes.htm. Hier verkopen ze ook Amerikaanse soorten in rhizoom vorm, met leveringsgarantie tot aan het postkantoor in Amerika. Bij mij ging dat overigens prima.

Dan Duitse  hopplantjes in potjes, gaan ook erg goed: www.eickelmann.de

En Engelse hoppen als kale wortels, prachtige kwaliteit, lage verzendkosten, maar de webshop schijnt tegenwoordig wat moeilijk bereikbaar...www.aplus-hops.co.uk.

Je kan ze ook per post proberen te bereiken.
http://www.hotfrog.co.uk/Companies/A-Plus-Hops

Nog een, maar ik heb er geen ervaring mee:
http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop3.html

De Bie

Hey

Dank je EBC

Ik had ze gisteren een mail gestuurd en dit hebben ze geantwoord

CiteerDe Bie,
We are looking into compliance for Europe.  Check back in April.

Hoppily,
Dave Wills
Freshops

On Oct 24, 2011, at 9:55 AM, De Bie wrote:

> message: Hello I'm a hobby brewer from Belgium.And I want to place an order in the spring of 2012.Now is my question, can you deliver in Belgium?And if so what are the extra costs for that?Gr De Bie
>
Dus Ik versta hieruit dat dit wel mogelijk is of versta ik het verkeert :weetniet:

Gr De Bie

EBC

Dave wil het volgens de regels doen. Dan moeten de planten een phytocertificaat krijgen, anders mag export naar Europa niet. Zelfs binnen sommige staten in de USA is het niet toegestaan om hopplanten in te voeren. Men is doodsbang voor ziekten.

Een jaar of wat geleden heeft Edgar een berg rhizomen weten in te voeren via Freshops. Maar daarna is hij ermee gestopt. Wellicht dit jaar weer...

De ebrew website meneer steekt ze gewoon in een envelop, vult op de douane papieren in dat er 'hop' in zit en dan gaan ze op het vliegtuig. De Belgische douane denkt dat het hopbloemen of pellets zijn, en laat ze door. Dat is het risico waard, voor die paar euro die ze maar kosten. Plus dan de 10 euro voor de douane en post.

pk-jordy

Citaat van: djeetn op 30-03-2009  10:40 uAls ik ze al niet gepost heb, of als het nog niet gepost is geweest, hier nog een link naar een winkeltje in Poperinge waar men hop verkoopt!
Rassen:
- Challenger
               - Goldings
               - Merkur
               - Target
               - Magnum


http://www.hoppecruyt.be/

Effe een vraagje, heb nog een plekje in de tuin waar ongeveer zo'n 5 uur de zon schijnt daarna schaduw... Kan ik daar hopplantjes planten? ???
Een winkeltje in Poperingen? Waar precies? Straat en nummer. En ben je uit die streek?

RobinB

Of je klikt ff op de link? ;D

Deze shop is ook goed: http://www.eickelmann.de/
(op de link klikken ;) )

dennisbier

Wordt er nog wel eens wat uitgewisseld op het forum? Is dit vooral een voorjaarsgebeuren?
Ik ga voor de Saaz hop. Heb ik helaas achtergelaten in mijn oude huurhuis en die wil ik terug.

Gerb

Ik heb net even gecheckt, maar ik zie weinig groens aan mijn hopplant. Nog even een paar maanden wachten en dan nogmaals vragen. Er zijn genoeg mensen met Saaz.

Oscar

Citaat van: dennisbier op 17-01-2013  01:20 uWordt er nog wel eens wat uitgewisseld op het forum? Is dit vooral een voorjaarsgebeuren?

Rond april komen de plantjes weer boven de grond, dan is het weer tijd voor stekkies. :)

tjleet

Genoteerd in de agenda.


Oscar

Citaat van: Erick op 17-01-2013  10:28 uKopen kan wel altijd, toch?

Ja, maar daar heb je nu niet zo veel aan. Kun je beter wachten tot dat je ze meteen in de grond kunt zetten. :)

Erick

Wil er misschien 1 kopen en in cementkuip zetten. Kan hem dan het voorjaar met kuip en al ingraven in de tuin...
(zou alleen heel graag Simcoe willen, maar dat lijkt onmogelijk...)

HuygenMeester

Citaat van: Erick op 17-01-2013  10:28 uKopen kan wel altijd, toch?
http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/Aroma-Hopfen/

Nee hoor. Ze leveren niet uit in deze tijd; eigen ervaring.
 :degroeten:
Auke

Erick

Heb net besteld, nog geen afmelding gehad, ben benieuwd dan.

Erick

Sterker nog:
Bevestiging gekregen, betaling geaccepteerd.
Denk dat de Cascade & Magnum er gewoon aankomt  :)
 :degroeten:

dennisbier

Ze kunnen die wortelstokken toch ook invriezen en altijd uitleveren?

HuygenMeester

Citaat van: Erick op 17-01-2013  15:11 uSterker nog:
Bevestiging gekregen, betaling geaccepteerd.
Denk dat de Cascade & Magnum er gewoon aankomt  :)
 :degroeten:
Mooi zo, dan is hun beleid alleen in voorjaar uitleveren dus veranderd.
 :degroeten:
Auke

EBC

Eickelmann levert gewortelde plantjes in potjes. Ik heb er vorige week ook een binnengekregen.

Addopaddo

Dag allemaal,

Ik zou ook graag een plantje bij Eickelmann kopen. Ik zie, dat ze ook een dwerg hebben: Gimmli. Iemand bekend met deze hop? Er staat namelijk niets bij over het karakter van deze hop voor het brouwen.

Anders zou ik graag een Cascade kopen. Ze worden nogal groot en ik heb niet zoveel ruimte. Is het mogelijk om ze te snoeien of is dat niet goed voor ze?

Groetjes,
Addo

HuygenMeester

Citaat van: Addopaddo op 17-01-2013  19:23 uDag allemaal,


Anders zou ik graag een Cascade kopen. Ze worden nogal groot en ik heb niet zoveel ruimte. Is het mogelijk om ze te snoeien of is dat niet goed voor ze?

Groetjes,
Addo
Als je teveel snoeit krijg je nauwelijks bellen en daar gaat het toch om; wat ik altijd doe is zorgen dat je slechts 3-5 ranken omhoog laat groeien en de rest onderaan afsnoeit. Dat is wel regelmatig nodig want zeker in het voorjaar groeit dat spul als een raket. Ik gebruik oude surfplankmasten als hoppestaak.
 :degroeten:
Auke

hopiebier

Wat zijn jullie ervaringen met het in toom houden van de plant ? Als je de wortelstok niet afkapt staat de plant binnen de kortste tijd bij de buren. Afhankelijk natuurlijk van de afstand. Of valt dat allemaal wel mee ?
 :degroeten:

Erick

Vandaar dat ik hem in een ingegraven cementkuip wil laten groeien.

RobinB

Gaat goed, maar wel goed bemesten.

Jacques

Citaat van: HuygenMeester op 17-01-2013  18:27 uMooi zo, dan is hun beleid alleen in voorjaar uitleveren dus veranderd.

De planten zijn nog niet binnen...
De levertijd zou wel eens heel lang kunnen zijn.

Erick

 ;D
Citaat van: EBC op 17-01-2013  18:52 uEickelmann levert gewortelde plantjes in potjes. Ik heb er vorige week ook een binnengekregen.

Geeft mij hoop.

Gerb

Ik begrijp echt niet waarom je op het meest ongunstige moment in het jaar hop wil bestellen, tijdens het versturen is het erg koud en dan thuis moet je ze dan binnen zetten. Het zal wel aan mij liggen!?

Erick

Ik vraag ook niet om begrip.  ;D

Pim

Komt wellicht omdat Erick in New Zealand zit ?

Erick

Ben bang dat dit in kletsen gaat belanden...
(en ban ook bang dat ik helaas nog steeds in Leiden zit, zou wel HEEL ERG GRAAG weer in NZ zitten)

Gerb

Haha, daar is het waarschijnlijk wat beter weer om hop te kweken nu! Het was niet lullig bedoeld, maar een oprechte vraag. Waarom nu?

Erick

Ach, het antwoord is erg simpel:
Waar het hart van vol is...
Het is mijn onstuitbare enthousiasme dat geen uitstel toelaat.
Voeg daarbij een vrouw die het een heel leuk idee vindt en voor ik het zelf besef is de bestelling geplaatst.

EBC

Het is helemaal geen ongunstige tijd.

Eickelmannl levert een potje met daarin een plantje (zonder groen natuurlijk, want het is winter). Het ziet er precies zo uit als de planten die al jaren in de tuin staan. Het zijn geen rhizomen.

Het plantje even aan de kou laten wennen, dus niet direct van de warme woonkamer in de vorst, maar eerst een nachtje in de koele gang, en daarna in een dichte kartonnen doos in de schuur. Zodra de grond niet meer bevroren is gewoon planten. Hop gaat niet dood van vorst, maak je daarover geen zorgen.

Niks aan de hand. En dan heb je in het voorjaar gelijk een enorme voorsprong, vergeleken met een stek die nog moet wortelen.

Addopaddo

CiteerAls je teveel snoeit krijg je nauwelijks bellen en daar gaat het toch om; wat ik altijd doe is zorgen dat je slechts 3-5 ranken omhoog laat groeien en de rest onderaan afsnoeit. Dat is wel regelmatig nodig want zeker in het voorjaar groeit dat spul als een raket. Ik gebruik oude surfplankmasten als hoppestaak.

Dank voor de tip. Het gaat me ook vooral om de hoogte. Ik lees over hoogtes van 8-10 meter. Ik kan tot 5 meter, want ik ben van plan hem tegen een muur te laten groeien langs een paar touwtjes. Bovenaan snoeien is geen optie als hij te hoog gaat worden?

Groetjes,
Addo

EBC

Citaat van: Addopaddo op 18-01-2013  15:45 uDank voor de tip. Het gaat me ook vooral om de hoogte. Ik lees over hoogtes van 8-10 meter. Ik kan tot 5 meter, want ik ben van plan hem tegen een muur te laten groeien langs een paar touwtjes. Bovenaan snoeien is geen optie als hij te hoog gaat worden?

Groetjes,
Addo

5 meter is prima. Zodra de plant op 4 meter komt, dan de kop eruit knippen. Er onstaan dan weer twee takken die verder groeien tot die 5 meter. Daarna eventueel die koppen er ook uit knippen.

Je moet de plant vooral snoeien aan de wortels. Rondom de kern alle worteluitlopers die horizontaal uitgroeien wegnemen. Die zitten ongeveer tot max 20 cm diep. Je herkent ze vanzelf, en ze komen ook vanzelf boven gedurende het jaar. Zorg er dus voor dat je de plant zo neerzet dat je er omheen kunt graven.

Addopaddo

Dank. Dan ga ik het zo doen. Ik zet hem in een speciekuip, dus ik hoef er niet omheen te graven.

Groetjes,
Addo

dennisbier

Ik zou liever een betrouwbare Saaz hop van een forumlid overnemen.
Die heeft er misschien waarschijnlijk al mee gebrouwen en weet of ze (!) goede belletje aflevert.

seed7

Bij eickelmann staat een hop Billbo met zeer weinig bitterheid. Zou dat wat voor lambiek zijn?

Ingo

dennisbier

Mijn Saaz-hopje van Goom staat in de tuin in een pot.
Geen idee of het dit jaar nog iets gaat worden. Waarschijnlijk kost het wel een jaartje om zich volledig te settelen.
Bedankt Goom.  :degroeten:

goom

Citaat van: dennisbier op 02-05-2013  18:20 uMijn Saaz-hopje van Goom staat in de tuin in een pot.
Geen idee of het dit jaar nog iets gaat worden. Waarschijnlijk kost het wel een jaartje om zich volledig te settelen.
Bedankt Goom.  :degroeten:
Als je de plant goed verzorgd dan ga je zeker dit jaar nog opbrengst hebben.
Niet vergeten medio mei de plant helemaal af te knippen.
Daarna spuit die echt de grond uit.
Beetje voeding kan maar hoeft niet.
En vergeet op warme dagen niet wat water te geven.


Brouwter

Mijn Cascade plantje van Goom doet 't ook al best okee! Leuk om te zien dat 'ie iedere dag weer wat gegroeid is!

goom

Citaat van: Brouwter op 06-05-2013  09:27 uMijn Cascade plantje van Goom doet 't ook al best okee! Leuk om te zien dat 'ie iedere dag weer wat gegroeid is!
Wacht maar als je doet wat ik hierboven geschreven heb, medio mei helemaal afknippen.
Beetje zon en water erbij en dan spuit die de grond uit.

Oscar

Citaat van: goom op 07-05-2013  07:29 uWacht maar als je doet wat ik hierboven geschreven heb, medio mei helemaal afknippen.
Beetje zon en water erbij en dan spuit die de grond uit.

Ik heb dat 1 keer gedaan, maar toen geen hele goede ervaringen mee gehad. Ben nog een beetje huiverig voor deze methode...

Brouwter

Ok de ervaringen verschillen dus. Wat ik kan doen is het ene plantje terugsnoeien tot de grond en de andere gewoon zo door laten groeien. De ervaringen kan ik dan hier op het forum delen.

goom

Citaat van: Brouwter op 07-05-2013  18:08 uOk de ervaringen verschillen dus. Wat ik kan doen is het ene plantje terugsnoeien tot de grond en de andere gewoon zo door laten groeien. De ervaringen kan ik dan hier op het forum delen.
Je moet doen jij het beste vindt.
Ik het het de afgelopen drie jaar gedaan en ben zeer tevreden over het resultaat.

goom

Ik bedoelde ik heb het...

RobinB

Ik beperk het aantal uitlopers wat, maar snoei zeker niet meer geheel terug eind mei.
Slechte ervaringen mee.

dennisbier

Ehm, gewoon tot de grond toe wegsnoeien wat tot nog toe gevormd is?
Ik denk dat je dat bij sterk ontwikkelde wortelstokken wel kunt doen, maar in deze prille fase sla ik dat over.
De wortelstimulator heeft het al wel goed gedaan.
Staat nu 1 dag in de volle grond in de tuin. Ze begint het nu pas echt te doen. De energie is naar de wortel gegaan.
Tijd genoeg. Ze zal dan zeker wel belletjes gaan geven en volgend jaar nog meer. Ze kan groeien tot de dakgoot, zo'n 5.5 meter.
Het touw loopt schuin dus zijscheuten kunnen lekker uithangen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.