Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf maken filterkuip/emmer  (gelezen 12422 keer)

Offline Fripel

• Senior lid
  • Land: nl
  • Veni, vidi, tripel.
Re: Zelf maken filterkuip/emmer
« Reactie #25 Gepost op: 03-02-2016 09:27 u »
Je kunt bijvoorbeeld een koelbox gebruiken of voedselveilige emmers. Bij voedselveilig moet je even kijken naar het bekende tekentje

De Ikea bakken zijn van PP net als de meeste koelboxen en vergistingsemmers...
Beetje vreemd om ze zonder meer als voedselonveilig te bestempelen, koelboxen van PP zijn ook niet gemaakt om voedsel zonder verpakking in te doen en die worden wel aanbevolen? ???

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Serge VL

• Gast

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 22-02-2016 18:10 u »
Polypropeen (PP) is voedselveilig zonder meer:

Vaak worden er stoffen toegevoegd die niet voedselveilig zijn. Dit ter verbetering van mechanische eigenschappen.
Om bv schroefdeksels makkelijker op te draaien is er soms een toevoeging om de frictie te verminderen.
Bij spuitgieten worden soms vloeiverbeteraars toegepast ivm lange vloeiweg enz.
Dit vind je niet terug in de beschrijving maar als dit niet voedselveilig is, dan mag het tekentje (glas en vork) niet geplaatst worden.

Serge VL

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 22-02-2016 19:04 u »
Vaak worden er stoffen toegevoegd die niet voedselveilig zijn. Dit ter verbetering van mechanische eigenschappen.
Om bv schroefdeksels makkelijker op te draaien is er soms een toevoeging om de frictie te verminderen.
Bij spuitgieten worden soms vloeiverbeteraars toegepast ivm lange vloeiweg enz.
Dit vind je niet terug in de beschrijving maar als dit niet voedselveilig is, dan mag het tekentje (glas en vork) niet geplaatst worden.

PP wordt door de overheid zondemeer als voedselvlieg beschouwen.

Citaat
Volgens de normen van de overheid gestelde eisen, kan polypropyleen worden gebruikt voor de opslag , invriezen en magnetron opwarmen van voedsel . Het heeft vele eigenschappen die het geschikt en veilig voor het bewaren van voedsel te maken

Even nog over het voedselveilig teken het bekende mes en vorkje!
Het mes en vork tekentje wil enkel zeggen dat de producent zijn product laten registreren (dossiertje indienen) heeft als voedsel veilig.
Indien hij bv. in zijn dossier voor een kunststof bekertje heeft staan "mag enkel gebuikt worden bij kamertemperatuur voor niet alcoholische of vet houdende dranken"
krijgt hij deze herkenning en mag hij het mes en vork tekentje op zijn kunststof bekertje zetten want bij kamertemperatuur en bij gebruik van niet vette stoffen zullen er geen leachables of extractables vrijkomen. ;)
Als je dan een lekkere kippen bouillonsoep in dit bekertje in warm maakt in de magnetron, zie je het bekertje zo voor je neus wegsmelten ondanks het mes en vork tekentje :-[

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 22-02-2016 22:28 u »
Heb van 2 stuks 30 liter emmers (PP) filteremmers gemaakt.
Makkelijkste manier is boren met 2 mm boortje voor filter. Andere emmer één gat in zijkant voor kraantje.
(Geen scheurtje gezien)

Netjes, ziet er goed uit.
Heb ik blijkbaar toch een stompe boor gehad of een te langzame/snelle snelheid van het boren.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #30 Gepost op: 23-02-2016 11:00 u »
PP wordt door de overheid zondemeer als voedselvlieg beschouwen.

Even nog over het voedselveilig teken het bekende mes en vorkje!
Het mes en vork tekentje wil enkel zeggen dat de producent zijn product laten registreren (dossiertje indienen) heeft als voedsel veilig.
Indien hij bv. in zijn dossier voor een kunststof bekertje heeft staan "mag enkel gebuikt worden bij kamertemperatuur voor niet alcoholische of vet houdende dranken"
krijgt hij deze herkenning en mag hij het mes en vork tekentje op zijn kunststof bekertje zetten want bij kamertemperatuur en bij gebruik van niet vette stoffen zullen er geen leachables of extractables vrijkomen. ;)
Als je dan een lekkere kippen bouillonsoep in dit bekertje in warm maakt in de magnetron, zie je het bekertje zo voor je neus wegsmelten ondanks het mes en vork tekentje :-[

Sowieso zijn die bakken van IKEA nou typisch dingen die men niet typisch gebruikt voor voedsel. Ik kan me voorstellen dat ze er niet eens over nagedacht hebben of de bak wel of niet voedselveilig is.

Serge VL

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 23-02-2016 12:24 u »
Sowieso zijn die bakken van IKEA nou typisch dingen die men niet typisch gebruikt voor voedsel. Ik kan me voorstellen dat ze er niet eens over nagedacht hebben of de bak wel of niet voedselveilig is.
Natuurlijk zal Ikea daar geen label voor aanvragen, om dat dit voor hen geen (comerciele) meerwaarde betekent. maar dat wil nog niet wil zeggen dat ze niet voedselveilig zijn.
Er zijn zoveel voorwerpen die niet het label voedselveilig dragen, en toch gebruiken wij die dagelijks voor onze voeding of worden onze voedingsmiddelen er mee opgeslagen of getransporteerd.
Voorbeeld: Het afdichtingsmateriaal dat je aan je schroefdraad doet van een kraan op je waterleiding, Nada niks label je gaat er van uit dat dit OK is want het is Teflon
Je koper buis van de waterleiding heeft ook geen label.
Je huishoudbestek, borden, glazen, kristal allemaal geen label.
Je snijplank uit natuursteen, ook niks
En zo kan je nog dit lijstje nog oneindig lang maken.

Het is een kwestie van materiaalkennis en of de normen die voor deze materialen opgelegd zijn die bepalen of iets voedselveilig is of niet. Niet het embleempje mes en vork.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 23-02-2016 20:07 u »
Netjes, ziet er goed uit.
Heb ik blijkbaar toch een stompe boor gehad of een te langzame/snelle snelheid van het boren.

Geen idee wat er bij jouw fout is gegaan. In principe kun je met een klein schroevendraaiertje al een gaatje draaien :-)

Wel altijd opletten in het midden van de emmerbodem. Vanuit hier wordt de vorm gevuld en kunnen spanningen aanwezig zijn.
Spanningen kunnen leiden tot scheurtjes.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 23-02-2016 20:44 u »
Geen idee wat er bij jouw fout is gegaan. In principe kun je met een klein schroevendraaiertje al een gaatje draaien :-)

Wel altijd opletten in het midden van de emmerbodem. Vanuit hier wordt de vorm gevuld en kunnen spanningen aanwezig zijn.
Spanningen kunnen leiden tot scheurtjes.

Ik weet ook niet wat er (2 x) mis is gegaan. Naast bier brouwen is klussen ook een grote hobby van mij(maar kan nog geen gat boren in plastic :-\). Inmiddels overgestapt naar een hevelfilter, past beter bij  mijn brouw installatie.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 23-02-2016 21:18 u »
Inmiddels overgestapt naar een hevelfilter, past beter bij  mijn brouw installatie.

Hier idem. Hevelfilter gebouwd. (staat ook op de foto).

Laatste aanpassing is een ring-filter die tijdens maischen onder in de pan blijft liggen en met een kraantje afgetapt kan worden.
Voor mij de beste oplossing met minste geklieder.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 23-02-2016 22:46 u »
Hier idem. Hevelfilter gebouwd. (staat ook op de foto).

Laatste aanpassing is een ring-filter die tijdens maischen onder in de pan blijft liggen en met een kraantje afgetapt kan worden.
Voor mij de beste oplossing met minste geklieder.

Ga je dat filter ook gebruiken na het koken? Ik heb nog al veel problemen met het filteren van de afgekoelde wort na het koken.

Ik ben nu van plan om een soort hevelfilter (ook rond)te maken met een rvs vlechtwerk eromheen, om het trub/hop te filteren na het koken/afkoelen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #36 Gepost op: 24-02-2016 20:10 u »
Ga je dat filter ook gebruiken na het koken? Ik heb nog al veel problemen met het filteren van de afgekoelde wort na het koken.

Ik ben nu van plan om een soort hevelfilter (ook rond)te maken met een rvs vlechtwerk eromheen, om het trub/hop te filteren na het koken/afkoelen.

Nee. Na koken gebruik ik een dompelkoeler. Na koelen even wirlpoolen, even wachten ivm bezinken en daarna hevel ik het wort over vanuit de rand bodem. Alle trub blijft netjes achter. Deze ligt in het midden op een hoopje.

Mogelijk dat er met een platenkoeler wel meer behoefte is aan een filter. Volgens mij werken Braumeisterbezitters ook niet met een filter.

Tags: