Craftbrew setje, 1 gallon. Gisten lijkt gestopt danwel erg vertraagd

Gestart door Bassius, 25-02-2016 23:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bassius

Ik heb van mijn vriendin met kerst een simpel brouwsetje gekregen voor wat 'craft beer'. 1 gallon, zelf maischen en hop toevoegen.

Alles is eigenlijk goed gegaan en enkele uren nadat ik het in de gistfles heb gedaan begon het al te gisten. Vervolgens heb ik het in de kelder gezet, omdat daar de temperatuur vrij constant is. Het gisten ging enkele dagen lekker door, aardige laag schuim. (Eer)gisteren begon het echter wat in te kakken en nu is de schuim helemaal weg. Er drijven nog wat vlokken op, maar er is vrij weinig over. Eerst was er elke 20 seconden een bel uit het waterslot, nu eens per x minuten. Op de bodem ligt wel een laagje van wat ik denk dat gist is, dus besloot ik om de fles maar eens opnieuw te schudden en hem op een warmere plek te zetten.

In het boekje (slechte vertaling van het Engels), stond niets over schudden op een later moment.

Ben ik te ongeduldig? Of is het gisten gestopt vanwege een te lage temperatuur? Ik denk dat het een graad of 15 was daar.

Bedankt!

Robert1968

Meten is weten. Dus SG voor en na gisting bepalen. Wanneer is je gisting gestart?

Bassius

SG heb ik niet gemeten, omdat er geen meter bij de kit zat. Mijn pa had er wel nog een, maar ik weet mijn start SG dus niet. Zal morgenavond even kijken wat de SG nu is.

Gisten is zondagmiddag gestart, rond een uur of 17-18.

RuudB

Citaat van: Bassius op 25-02-2016  23:53 uSG heb ik niet gemeten, omdat er geen meter bij de kit zat. Mijn pa had er wel nog een, maar ik weet mijn start SG dus niet. Zal morgenavond even kijken wat de SG nu is.

Gisten is zondagmiddag gestart, rond een uur of 17-18.

Als de vergisting zondag begonnen is dan is hij nu wel over het hoogtepunt heen, je zit nu in de nagisting. Ik denk dat je ongeduldig bent... ;)

Tjardo

Citaat van: Bassius op 25-02-2016  23:53 uSG heb ik niet gemeten, omdat er geen meter bij de kit zat. Mijn pa had er wel nog een, maar ik weet mijn start SG dus niet. Zal morgenavond even kijken wat de SG nu is.

Gisten is zondagmiddag gestart, rond een uur of 17-18.

Meet vandaag het SG met de meter van je 'pa' en meet over plm. 3 dagen nog eens; geen daling van het SG, bottelen maar... wel daling van het SG, meet over 3 dagen nog eens... (kortom, als het SG niet meer zakt zou je kunnen bottelen). Succes!

Bassius


RuudB

Citaat van: Bassius op 26-02-2016  21:47 uSG is nu 1020, zal het zondag nog eens meten :)

Afhankelijk van het onbekende begin-SG kan dit prima zijn. Wat voor bier moet dit gaan worden, 'craft bier' is geen bierstijl....

Bassius

Weet ik, maar meer staat er volgens mij niet op de doos en de zak van het mout, gist en hop heb ik uiteraard al weggegooid :'(

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.