Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bestrijdingsmiddel glyfosaat in bier  (gelezen 39334 keer)

Offline Bassius

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Landbouwgif in Duits bier
« Reactie #50 Gepost op: 03-03-2016 13:29 u »
Reactie van Gulpener:

Citaat
Bedankt voor je mail. Onze biologische bieren en de grondstoffen hebben Skal keur (gerst) of EU bio label (hop).
Glyfosaat is niet toegestaan binnen biologische teelt (EU 889/2008 bijlage II) en is dus ook niet in ons bier te vinden.

Met vriendelijke groet,
BV Gulpener Bierbrouwerij

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #51 Gepost op: 03-03-2016 13:36 u »
Als ik kijkt naar http://www.skal.nl/assets/Wetgeving/Verordening-EG-nr.-889-2008.pdf
en dan zoek op Glyfosaat dan komt dat woord niet voor, dus lijkt hierover niets te staan in deze wetgeving.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #52 Gepost op: 03-03-2016 13:54 u »
Een voorbeeld uit velen: https://zuidholland.partijvoordedieren.nl/kamervragen/schriftelijke-vragen-gebruik-glyfosaat.
Alles draait op de €... en dan komt pas de rest!

Offline KC

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 04-03-2016 11:15 u »
Monsanto, ontwikkelaar van menig middel waar achteraf na gedegen onderzoek van werd aangetoond dat het kankerverwekkend was of andere problemen opleverde. DDT, pcb's iedereen kan googelen tegenwoordig de lijst is lang, heel lang. Dit bedrijf ontwikkelde mede de eerste atoombom en is indirect verantwoordelijk voor veel ellende.
De wereld komt om van de honger zonder Monsanto? Schaam je diep. De rabobank citeren? De organisatie die al jaren steeds negatiever in het nieuws komt omdat ze alles doen voor geld?
Recent onderzoek toont aan dat wij Nederlanders het hoogste percentage van het besproken middel in ons lichaam hebben. Nee lekker een vrij handels akkoord dat is goed voor de economie. Meer ziekenhuisbedden gevuld. Kassaaaaa.
Maar iedereen heeft recht op een mening en drink wat je wil. Wijn zit ook vol met toevoegingen. Ik vrees dat ik ook maar eens overstap op bio mout. Proost.

Offline Jukkie

• Senior lid
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #54 Gepost op: 04-03-2016 11:38 u »
 ...  iemand nog een biertje?  :)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #55 Gepost op: 04-03-2016 15:48 u »
Het bedrijf naam Mon-santo = heilig ja, ja inderdaad...

Offline DJ

• Vol lid
« Reactie #56 Gepost op: 05-03-2016 22:01 u »
Mon-santo... tja o.a. in Enkhuizen en ze kopen over de hele wereld toonaangevende zaad bedrijven op.

Daarnaast is het filteren van drinkwater tegenwoordig van belang.
Op veel Nederlandse scholen wordt nu al geadviseerd niet rechtstreeks uit de kraan te drinken.
Ik werk met water, dus tracht schoon drinkwater te vervaardigen zonder legionella en antibiotica dat veelvuldig in ons drinkwater gevonden wordt.
Dus wat er in Duitsland in het grondwater zit is in Nederland ook het geval of je nu een moestuin hebt of gewoon achter in je tuin graan opkweekt.
Ik ben bezig om een goed filter te maken van gewone pvc-buis, zodat de hobbybrouwer hier zijn voordeel mee kunt doen.
Maar zolang de telers niet duurzaam en biologisch kweken, tja wie zijn wij dan?
Maar men weet niet echt wat het gif in concentratie doet, hier zijn ze vast de komende 25 jaar nog mee bezig...

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #57 Gepost op: 06-03-2016 12:50 u »
25 jaar kassa...

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #58 Gepost op: 06-03-2016 13:11 u »
Blij dat ze wakker worden.
Het zit overal in via soyaprodukten die uit Argentinië komen.
Het halve continent daar is vergiftigd met het gebruik van glyfosaat t.b.v. gmo soya teelt.  Fijn voor de vegetariërs onder ons.
De soya zit ook vaak in de diervoeders en in het vlees van dieren die dit aangeboden kregen, zit ook aantoonbaar glyfosaat.
Het is jaren geleden al onderzocht dat 70% van de Duitsers glyfosaat in zijn systeem/zijn lichaam heeft.

Glyfosaat is een non-specifieke metalen binder en verstoord elke enzymatische reactie waarbij deze sporenelementen betrokken zijn.
Mijn niet academische gooi is dat dit onderzoek naar dit goedje veel gaat verklaren van kankergevallen, autisme en stofwisselingsziekten.
Dus het goedje zelf zou niet zo kankerverwekkend zijn, maar door verstoring van hormonen, signaalstoffen en enzymatische reakties zijn schadelijke werking hebben.

Leuk: ontwikkelmethode voor het aantonen van bestrijdingsmiddel uit 1987.
http://edepot.wur.nl/272857
Drinkwater uit Maaswater voor bierbereiding  ;D http://www.riwa-maas.org/uploads/tx_deriwa/Waterkwaliteitsverslag_2011.pdf

Arme landen zijn wat eerder aan de beurt dan de rijke landen. Er is minder controle op het gebruik.
Glyfosaat is giftig, maar niet zodanig dat het op zichzelf zulke ernstige nierproblemen kan veroorzaken. De rol van glyfosaat-metaalcomplexen is nooit serieus bestudeerd, schrijven de onderzoekers. Maar er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat de tijd waarin glyfosaat afgebroken wordt als het eenmaal in de grond terecht is gekomen, toeneemt van 47 dagen voor het pure middel, tot 22 jaar wanneer het aan metalen gebonden is.

Behalve in de grond of in water kunnen de complexen ook in het lichaam gevormd worden wanneer iemand glyfosaat via de lucht binnen krijgt, en metalen via zijn voedsel. De complexen blijken niet alleen zeer slecht afbreekbaar te zijn, maar ook niet door de lever te worden uitgescheiden. Daardoor beschadigen ze de nieren na jarenlange blootstelling.
http://www.niernieuws.nl/test.php?titel=bestrijdingsmiddel-oorzaak-nierziekte-talloze-arme-boeren&artid=6980&cat=8&all=yes&maand=2012-08

Recent onderzoek toont aan dat wij Nederlanders het hoogste percentage van het besproken middel in ons lichaam hebben.
Heb je hier een bron van?

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 06-03-2016 13:20 u »
Als ik kijkt naar http://www.skal.nl/assets/Wetgeving/Verordening-EG-nr.-889-2008.pdf
en dan zoek op Glyfosaat dan komt dat woord niet voor, dus lijkt hierover niets te staan in deze wetgeving.
Hoe zou dat komen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #60 Gepost op: 07-03-2016 13:07 u »
Blij dat ze wakker worden.
Normal gesproken mag je een product pas op de markt zetten als is aangetoond dat het veilig is. In dit geval zijn er vraagtekens. Monsanto klaagt boeren aan waar een zaadje in de grond is terechtgekomen door de wind en maakt maarbij misbruik van het rechtssysteem omdat boeren de kosten van rechtzaken uit de weg gaan. Lijkt me goed om zo'n arrogant bedrijf te verbieden om door te gaan met dit soort stoffen waar veiligheid niet van is aangetoond en hen aansprakelijk te stellen (met terugwerkende kracht) voor eventuele schade mocht die geconstateerd worden.       

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 08-03-2016 21:48 u »
Je onderschat hoe machtig Monsanto wel niet is, hun lobby en hun leger advocaten.
Daar kan een gemiddelde boer niet tegenop. Zeker niet in Zuid-Amerikaanse landen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #62 Gepost op: 08-03-2016 22:04 u »
Kwestie van wetgeving daarop afstemmen, maar in een land als de VS heb ik daar niet zoveel vertrouwen in, waar de mensen met de grootste mond...

Offline Bassius

• Junior lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 09-03-2016 16:18 u »
Je onderschat hoe machtig Monsanto wel niet is, hun lobby en hun leger advocaten.
Daar kan een gemiddelde boer niet tegenop. Zeker niet in Zuid-Amerikaanse landen.

Inmiddels hebben ze er in Europa ook wel grote moeite mee. Iedereen met wat "common sense" begrijpt wel dat dat goedje niet goed voor je is. Lang leve de lobbyisten, waar we er een hoop van hebben rondlopen in Brussel...

Offline KC

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 09-03-2016 21:20 u »
Ik kan de link even niet vinden, wel dat we 1 van de twee grootverbruikers zijn ter wereld dat was in Zembla. Hier een wat ouder onderzoek: http://www.ebrush.eu/2011/wp-content/uploads/glyphosate_studyresults_june12.pdf
Hier vinden ze het verspreid over de EU in de mensen.
En nu hebben ze het besluit uitgesteld, dat is puur omdat 'ze' bang zijn dat het weggestemd wordt. Even wat extra stemmen 'kopen' en let op straks wordt er 'VOOR' gestemd.

http://www.dekennisvannu.nl/site/artikel/Glyfosaat--gif-in-je-dieet-of-niet/7800

Alles wordt goedgepraat en dat is dan een minister. Schande!

En deze: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2013/06/27/beantwoording-kamervragen-over-het-bericht-dat-bij-44-van-de-europeanen-glyfosaat-in-de-urine-zit/beantwoording-kamervragen-over-het-bericht-dat-bij-44-van-de-europeanen-glyfosaat-in-de-urine-zit.pdf

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 09-03-2016 22:12 u »
Alles wordt goedgepraat en dat is dan een minister. Schande!

Graag geen politiek op dit forum.

Offline daniel_oud

• Junior lid
  • **
« Reactie #67 Gepost op: 09-03-2016 22:30 u »
Graag geen politiek op dit forum.

Jacques. Ik volg al ruim een jaar dit forum, en wat mij opvalt is dat bij alle onderwerpen die niet over bier gaan rigoureus wordt opgetreden. Ik snap dat dit een forum over bier is, maar is zo'n strenge hand echt nodig? Het voelt nu voor mij heel erg alsof alle onderwerpen die niet over bier gaan meteen bestrijdt worden voordat het een probleem is, in plaats van een eventueel probleem aanpakken als het voorkomt. Moeten al deze gesprekken afgekapt worden voordat ze een probleem vormen? Mijn filosofie: een gesprek af en toe over iets ander dan bier kan geen tijd, maar als er dagelijks topics over zijn moet men ingrijpen. Het blijft een forum en dus verzamelplek van verschillende mensen en meningen, hieruit kunnen juist intressante dingen ontstaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 09-03-2016 22:38 u »
Jacques. Ik volg al ruim een jaar dit forum, en wat mij opvalt is dat bij alle onderwerpen die niet over bier gaan rigoureus wordt opgetreden. Ik snap dat dit een forum over bier is, maar is zo'n strenge hand echt nodig? Het voelt nu voor mij heel erg alsof alle onderwerpen die niet over bier gaan meteen bestrijdt worden voordat het een probleem is, in plaats van een eventueel probleem aanpakken als het voorkomt. Moeten al deze gesprekken afgekapt worden voordat ze een probleem vormen? Mijn filosofie: een gesprek af en toe over iets ander dan bier kan geen tijd, maar als er dagelijks topics over zijn moet men ingrijpen. Het blijft een forum en dus verzamelplek van verschillende mensen en meningen, hieruit kunnen juist intressante dingen ontstaan.

Discussies waarbij politiek aan de orde is ontsporen snel. Vandaar deze lijn.
Dit forum gaat inderdaad over bier, daarover mag van hartenlust worden gediscussieerd. Politiek, religie en sex zijn absoluut taboe, ook in het Praatcafé. Daar kan overigens wel over andere onderwerp dan bier gesproken worden zolang het niet gaat om genoemde taboe-onderwerpen. Je krijgt overigens pas toegang tot het Praatcafé wanneer je meer dan 10 berichten geplaatst hebt. Vandaar dat jij nog geen toegang hiertoe hebt. Overigens dienen de eerste 10 berichten wel inhoudelijke berichten zijn. Berichten met bijvoorbeeld alleen een smiley worden verwijderd.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 10-03-2016 07:41 u »
Sorry Jacques

Offline leendejo

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 10-03-2016 20:53 u »
Ik denk dat het gebruik van alcohol een groter gevaar is voor de mensheid dan het middel glyfosaat. Wanneer glyfosaat verboden wordt zal er  een alternatief gekozen worden, de vraag is of dat  veiliger is. Glyfosaat komt in Nederland niet in aanraking met voedingsmiddelen, althans in de akkerbouw. In de VS is dat anders waar het wel in RoundUp ready gewassen wordt toegedeind. De grootste gebruiker in Nederland is de particulier die zijn straatje wil schoon houden waardoor het bij een regebui zo in het riool terecht komt.
De media , niet gehinderd door enige kennis roeptoert maar wat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #71 Gepost op: 10-03-2016 22:38 u »
Glyfosaat komt in Nederland niet in aanraking met voedingsmiddelen, althans in de akkerbouw.
Betekent dat dan dat de in Nederland verbouwde gerst wel vrij is van glyfosaat?

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 14-03-2016 22:21 u »
Waarom is er niks over te vinden, denk je?

http://www.nederlandsebrouwers.nl/nieuws/1130/verklaring-Nederlandse-brouwers-over-glyfosaat-duits-bier

Wanneer glyfosaat wordt ingezet bij de teelt van brouwgerst, wordt het gerst dusdanig aangetast dat het niet meer mogelijk is voor het gerst om te ontkiemen. Hierdoor kan het gerst niet worden gebruikt bij het brouwproces.  :nut: :groots:

Maar van tevoren een mooi strak akkertje zonder groen ertussen is wel fijn, natuurlijk.
Spit je tuin om en zaai eens je gerst in. Na een paar maanden mag je oogsten...een beetje gerst en veel onkruid erbij.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #73 Gepost op: 15-03-2016 01:38 u »
Het Bundesinstitut für Risikobewertung (BfR), de Duitse voedsel- en warenautoriteit, verklaart in een persbericht dat de hoogst aangetroffen waarde van glyfosaat (30 microgram/liter) heel laag is.
Als je eens nagaat hoeveel dat is: 1microgram water is 0.1 mm x 0.1 mm x 0.1 mm. Stel even simpel dat SG=1 dan praat je dus over een volume van ca 0.3 x 0.3 x 0.3 mm. Oftewel 1.4 mm x 1.4 mm x 1.4 mm dus zeg maar een klein druppeltje van die pure troep in een brouwsel van 20 liter. Zou jij dat willen drinken :proost:

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #74 Gepost op: 15-03-2016 08:45 u »
Ik wil niet muggenziften, maar ik denk dat je de maten hierboven toch even zal moeten aanpassen hoor Hans, is dat niet wat groot, een kubusje van 0,1 mm? Een microgram is 0,000 001 gram.

Tags: