Bestrijdingsmiddel glyfosaat in bier

Gestart door Bassius, 25-02-2016 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lonnes

Er zijn een heleboel ontwikkelingen in de landbouw waar ik niet blij van word en van mij mogen de praktijken van Monsanto morgen verboden worden. Maar in het geval van bier klinkt het een beetje pennywise and poundfoolish. Al met al lijkt mij de aanwezige alcohol nog steeds beduidend schadelijker voor de gezondheid dan de bestrijdingsmiddelen die op graan worden gebruikt.

ejet

Ik bedoel het ook niet zo letterlijk dat ik niks en niemand vertrouw. Ik ben gewoon gezond wantrouwend naar dit soort praktijken. Ik weet genoeg van glyfosfaat/gentech om te weten dat >>IK<< daar niks mee te maken wil hebben. Ook toen mijn tuin werd aangelegd wilde ik dit middel niet in mijn tuin hebben, ik haal liever wat extra onkruid weg dan dit spul overal te spuiten zonder na te denken en er vanuit te gaan dat de EU vast wel goed en onafhankelijk deze middelen heeft getoetst. Als je kijkt naar wat voor monoculturen aan gewassen Monsanto promoot dan word ik daar niet blij van (bijvoorbeeld: 95% van de geteelde mais in de US is dezelfde soort met daaraan gekoppeld de one-onkruidverdelger-fits-all Roundup (dus glyfosfaat, die overigens steeds minder werkzaam blijkt te zijn waardoor men dus steeds meer gaat spuiten)). En als een zaadje van Monsanto op de akker ernaast beland zonder enige invloed van deze naastliggende boer wordt die nog aangeklaagd ook omdat het een gepantenteerde plant is. Ben erg blij dat dit (nog??) niet in de EU gebeurt.

Zie Zembla - De Monsanto methode bijvoorbeeld.

Emanuel

Is het niet door het bier, dan is het wel door iets anders wat we eten of drinken.

ejet

Citaat van: Emanuel op 27-02-2016 &nbsp;20:08 uIs het niet door het bier, dan is het wel door iets anders wat we eten of drinken.
Less is more.

Emanuel

Less is more.... OK, helemaal niks meer. Oh nee, dat gaat ook niet  :weetniet:

Serge VL

Vandaag in de krant:
Schadelijk herbicide dreigt positief advies te krijgen van EU
http://www.demorgen.be/wetenschap/schadelijk-herbicide-dreigt-positief-advies-te-krijgen-van-eu-bf05ce00/
Gevaarlijk? Hangt ervan af aan wie je het vraagt (volledig artikel enkel voor lezers van een krant bij de Persgroep)
http://www.demorgen.be/wetenschap/gevaarlijk-hangt-ervan-af-aan-wie-je-het-vraagt-bb94ed41/

Oscar


Bassius

Tja,

Monsanto he. Die lobby is inmiddels zo groot dat die hoe dan ook wel een keer hun zin gaan krijgen binnen de EU. Bijzonder trieste zaak, Roundup is echt een smerig goedje.

Dus straks mogen bedrijven het wel gebruiken, maar omdat het misschien niet goed is mag je het als particulier niet gebruiken. Je zou dan eerder verwachten dat het andersom zo zou zijn, zodat het op minder grote schaal wordt ingezet.

hansHalberstadt

Citaat van: ejet op 27-02-2016 &nbsp;20:06 uEn als een zaadje van Monsanto op de akker ernaast beland zonder enige invloed van deze naastliggende boer wordt die nog aangeklaagd ook omdat het een gepantenteerde plant is.
Vreemd land toch de VS. Hier in Europa is het dacht ik toch niet zo best afgelopen met hun plannen want de Europeanen laten zich niet belazeren. Zou ik ook nu weer verwachten.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 29-02-2016 &nbsp;12:28 uhttp://www.mylifewithbeer.nl/ohim-kunnen-journalisten-niet-meer-nadenken/
Hoe kun je een norm afspreken en dan aangeven dat 300 x daaroverheen nog steeds geen enkel kwaad kan. Dan is degene die zo'n norm opstelt toch niet meer geloofwaardig? Je stelt een norm en houd je eraan, of je stelt geen norm zou ik zeggen.

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 29-02-2016 &nbsp;21:51 uHoe kun je een norm afspreken en dan aangeven dat 300 x daaroverheen nog steeds geen enkel kwaad kan. Dan is degene die zo'n norm opstelt toch niet meer geloofwaardig? Je stelt een norm en houd je eraan, of je stelt geen norm zou ik zeggen.

Maar de norm ging over drinkwater/kraanwater. Dat drinkt men iets meer dan bier en is niet echt een keuze. Daarom zijn normen voor kraanwater veel strenger dan die op producten die je los in de winkel koopt.

Serge VL

Citaat van: Bassius op 29-02-2016 &nbsp;14:59 uDus straks mogen bedrijven het wel gebruiken, maar omdat het misschien niet goed is mag je het als particulier niet gebruiken. Je zou dan eerder verwachten dat het andersom zo zou zijn, zodat het op minder grote schaal wordt ingezet.
Dit heeft puur te maken met de blootstelling van de persoon die met de sproeistoffen werkt (die worden aan veel hogere concentraties blootgesteld). Men gaat er van uit dat een professioneel gebruiker de nodige kennis heeft en de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen gebuikt.
Is eigenlijk de zelfde regel zoals bij het gebruik van bijvoorbeeld Oxonia.

Bassius

Citaat van: hansHalberstadt op 29-02-2016 &nbsp;21:47 uVreemd land toch de VS. Hier in Europa is het dacht ik toch niet zo best afgelopen met hun plannen want de Europeanen laten zich niet belazeren. Zou ik ook nu weer verwachten.

Dan moet je maar eens wachten tot TTIP er is. Maakt het opeens een stuk makkelijker om als buitenland-EU een regering aan te klagen als jouw belangen niet behartigd worden. M.a.w. als Monsanto bijvoorbeeld geen patent hier zou krijgen op die zaadjes en als dat hun markt schaadt, kunnen ze de boel aanklagen.

Battum80


hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 29-02-2016 &nbsp;22:05 uMaar de norm ging over drinkwater/kraanwater. Dat drinkt men iets meer dan bier en is niet echt een keuze. Daarom zijn normen voor kraanwater veel strenger dan die op producten die je los in de winkel koopt.
Wat is dan de norm voor bier? Als ze daaronder blijven is het ok.

Battum80

Als ik de reactie van Weyermann lees is de norm: "Grenzwert für Gerste von 20 mg/kg"
Maar is geen plicht te onderzoeken of je je hieraan houd: "Eine Untersuchung auf Glyphosat ist momentan nicht gefordert und daher derzeit kein Bestandteil dieses Screening Programms".
Wat overigens wel onderzocht wordt.

homoeccentricus

Heeft iemand ervaring met de biomout van Weyermann? In het dagelijkse leven eet/drink ik redelijk veel biologisch. Misschien tijd om eens te proberen.

remolen

Weet iedereen wel wat er in graansilo's gebeurt om bederf door insecten tegen te aan?

Al voor het opgeslagen wordt word het behandeld tegen bijvoorbeeld graanklanders.
Een van de middelen heeft al werkzame stof pirimiphos-methyl. Geen idee wat dat middel met mensen doet. Maar ik heb een hekel aan gif. Ben alleen bang dat je dan zelf aan het verbouwen moet want biologisch vertrouw ik vaak ook niet eens.


Serge VL

Citaat van: remolen op 01-03-2016 &nbsp;17:09 uWeet iedereen wel wat er in graansilo's gebeurt om bederf door insecten tegen te aan?
De graansilo's worden als ik mij niet vergis soms gespoeld met stikstof (of ander inert gas)om bederf en schade door insecten tegen te gaan. Het spoelen met stikstof doet men trouwens ook om stof explosies tegen te gaan.

Ger Debije

Och dit heeft ook een voordeel  als je nou veel Duitse biertjes hebt gedronken en je moet plassen doe je dit gewoon op je terras. Hoef je ook geen  onkruid meer te verwijderen.

Oscar

Wedden dat deze stof ook gevonden gaat worden in bieren uit België en Nederland als daar onderzoek naar gedaan wordt... ;)

Polleke

Citaat van: Serge VL op 25-02-2016 &nbsp;17:29 uDan moeten de granen die gebuikt zijn wel genetisch gemanipuleerde granen zijn anders heeft sproeien met Glyfosaat niet veel nut, een normale plant sterft daar wel van, toch in mijn tuin :weetniet:

Het lijkt inderdaad vreemd als men dit op het graan gebruikt, je zou verwachten dat de graankorrels dan niet meer zullen kiemen toch?
Of doodt het alleen de groeiende planten en heeft het op korrels geen invloed?

homoeccentricus

"In de landbouw wordt glyfosaat gebruikt ter bestrijding van eenjarige breedbladige onkruiden en grassen op de akkers die in concurrentie zouden treden met het beoogde gewas. Het is een systemisch contactherbicide dat toelaat vrij snel na toepassing te planten of te zaaien door de snelle inactivering van glyfosaat na contact met de meeste bodems." (Wikipedia). Bij de door Monsanto gemanipuleerde gewassen kan je gedurende de hele cyclus van het gewas glyfosaat blijven gebruiken, dat is het verschil.

Bassius

Citaat van: remolen op 01-03-2016 &nbsp;17:09 uWeet iedereen wel wat er in graansilo's gebeurt om bederf door insecten tegen te aan?

Al voor het opgeslagen wordt word het behandeld tegen bijvoorbeeld graanklanders.
Een van de middelen heeft al werkzame stof pirimiphos-methyl. Geen idee wat dat middel met mensen doet. Maar ik heb een hekel aan gif. Ben alleen bang dat je dan zelf aan het verbouwen moet want biologisch vertrouw ik vaak ook niet eens.

Als ik google op "pirimiphos-methyl" dan lees ik dat dat wel verdampt/oplost wanneer je het kookt. Ben er zelf ook geen fan van trouwens, zal voor de grap eens contact opnemen met Gulpener om te vragen hoe biologisch hun biologisch bier is.

Haagse Wouter

Citaat van: Bassius op 02-03-2016 &nbsp;10:58 uAls ik google op "pirimiphos-methyl" dan lees ik dat dat wel verdampt/oplost wanneer je het kookt. Ben er zelf ook geen fan van trouwens, zal voor de grap eens contact opnemen met Gulpener om te vragen hoe biologisch hun biologisch bier is.

Sowieso is het al langer bekend dat veel van de biologische producten toch niet geheel biologisch gemaakt zijn. Is ook logisch, je moet door heel wat hoepels springen om het te krijgen. Hoepels die vaak heel moeilijk zijn om te controleren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.