Bestrijdingsmiddel glyfosaat in bier

Gestart door Bassius, 25-02-2016 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ernesto

Interessante discussie. Voor mijn werk ook veel bezig met dit soort vraagstukken rond gewasbescherming in akkerbouw, tuinbouw e.d.

Wat me opvalt is dat er in de discussie volledig voorbij gegaan wordt aan de toxiciteit van een werkzame stof (o.a. glyfosaat). Dat we tegenwoordig de kleinste hoeveelheden van deze stoffen kunnen meten (en we daar dus aan blootgesteld worden), wil nog niet zeggen dat het toxisch is voor ons. Ik meen me te herinneren dat je wel 1000 liter duits pils in een dag moest drinken om in de buurt te komen van wat je dagelijks binnen mag krijgen (zonder daarvan effecten te ondervinden). Lijkt me duidelijk dat de effecten van glyfosaat dan ondergeschikt zijn aan die van oa alcohol.

Verder, een middel als glyfosaat wordt gebruikt om onkruiden te doden. Dit gebeurt dus voor het inzaaien, danwel na het oogsten. Het wordt niet toegepast op het gewas zelf. Het kan dus zomaar zijn dat een biologische teler biologische gerst verbouwt op een stuk grond waar in het seizoen daarvoor iemand glyfosaat heeft gebruikt (er wordt onderling veel van grond geruild in de akkerbouw). Je zult dan mogelijk kleine hoeveelheden van deze stof terug gaan vinden in je biologische gerst.

Ik wil je punt niet bagatelliseren, maar probeer het plaatje wel compleet te krijgen. Ik ben zelf namelijk ook groot voorstander van duurzaam geteelde gewassen. En we kunnen gemakkelijk zonder glyfosaat, ook al zal de industrie blijven zeggen dat dat niet zo is. 1 stap in de goede richting is in elk geval dat professionals (gemeenten en hoveniers) geen middelen meer mogen toepassen op verhardingen. Helaas mogen particulieren het middel nog wel steeds kopen/gebruiken.




Alfred Brouwer

CiteerHet kan dus zomaar zijn dat een biologische teler biologische gerst verbouwt op een stuk grond waar in het seizoen daarvoor iemand glyfosaat heeft gebruikt

@Ernesto: Ik geloof niet dat deze bewering klopt, je krijgt echt geen certificaat op die manier.

Ernesto

Citaat van: Alfred Brouwer op 09-03-2017  11:44 u@Ernesto: Ik geloof niet dat deze bewering klopt, je krijgt echt geen certificaat op die manier.

Ik ken de regels mbt SKAL ook niet uit het hoofd. Op pagina 14 van het volgende document staat wel het e.e.a. beschreven.

https://www.skal.nl/assets/Infobladen/Infoblad-Biologische-teelt-van-gewassen.pdf

Wat ik alleen probeer te stellen, is dat werken met biologisch geteelde producten niet per se wil zeggen dat je geen glyfosaat meer in je uiteindelijk product terug gaat vinden. Tegenwoordig vind je bijvoorbeeld nog steeds DDT terug in het milieu, niet omdat het nog steeds gebruikt wordt, maar om het zo persistent is.

Boven alles vind ik dat je goed bezig bent en ik ben zeer benieuwd/nieuwsgierig naar je toekomstige mouterij.

Edit: met ons werk hebben we in het verleden ook Bavaria geadviseerd mbt glyfosaat. Ze gebruiken daar ook geen glyfosaat meer op hun terreinen (omdat de waterbron onder het bedrijf daarmee 'besmet' zou kunnen worden). http://www.vewin.nl/standpunten/paginas/Chemievrij_onkruidbeheer_17.aspx

HopSwiers

Citaat van: Ernesto op 09-03-2017  11:27 uWat me opvalt is dat er in de discussie volledig voorbij gegaan wordt aan de toxiciteit van een werkzame stof (o.a. glyfosaat). Dat we tegenwoordig de kleinste hoeveelheden van deze stoffen kunnen meten (en we daar dus aan blootgesteld worden), wil nog niet zeggen dat het toxisch is voor ons. Ik meen me te herinneren dat je wel 1000 liter duits pils in een dag moest drinken om in de buurt te komen van wat je dagelijks binnen mag krijgen (zonder daarvan effecten te ondervinden). Lijkt me duidelijk dat de effecten van glyfosaat dan ondergeschikt zijn aan die van oa alcohol.

dat is wat ik schreef. glyfosaat werkt in op een pathway die niet voor komt in het dierenrijk en heeft dus geen (direct) toxisch effect. je zal sneller sterven van het kapot lever dan van glyfosaat vergiftiging

Citaat van: Ernesto op 09-03-2017  11:27 uVerder, een middel als glyfosaat wordt gebruikt om onkruiden te doden. Dit gebeurt dus voor het inzaaien, danwel na het oogsten. Het wordt niet toegepast op het gewas zelf.

Dat is niet altijd waar. Er bestaan roundup ready gewassen die een alternatieve pathway hebben om tyrosine aan te maken. Deze gewassen kunnen dus bespoten worden zonder dat ze er aan kapot gaan

Citaat van: Ernesto op 09-03-2017  11:27 uHet kan dus zomaar zijn dat een biologische teler biologische gerst verbouwt op een stuk grond waar in het seizoen daarvoor iemand glyfosaat heeft gebruikt (er wordt onderling veel van grond geruild in de akkerbouw). Je zult dan mogelijk kleine hoeveelheden van deze stof terug gaan vinden in je biologische gerst.

Dat is ook niet echt waar. Als je het europees biolabel wil krijgen moet je 3 jaar eenvolgens op het zelfde perceel op een bio manier verbouwen en pas het 4de jaar krijgt je gewassen het biolabel.

HopSwiers

Citaat van: Ernesto op 09-03-2017  12:38 uTegenwoordig vind je bijvoorbeeld nog steeds DDT terug in het milieu, niet omdat het nog steeds gebruikt wordt, maar om het zo persistent is.

Ja dat is waar waar maar DDT is wel van heel andere categorie verbindingen en zoals je zelf schreef zeer persistent. Ze zijn speciaal gemaakt (gechloreerd) om zo stabiel mogelijk te zijn. Bij uitbreiding zijn de goed vet oplosbaar en accumeleren ze in de voedselketen bij predatoren en blijven daar zitten tot het beest sterft en daarna terug vrijkomen. Het is dan ook om die redenen dat het verboden is. Stoffen zoals de deze zullen hun weg niet meer vinden naar de markt

Serge VL

Citaat van: HopSwiers op 09-03-2017  13:20 uDat is ook niet echt waar. Als je het europees biolabel wil krijgen moet je 3 jaar eenvolgens op het zelfde perceel op een bio manier verbouwen en pas het 4de jaar krijgt je gewassen het biolabel.
Er schiet mij dan onmiddellijk de volgende vraag binnen:
Welke middelen gaat en mag een bio teler toch nog gebruiken als planten bescherming?  Voor bio hop weet ik toevallig dat zij nog met nicotine mogen sproeien tegen bladluis en witvlieg, nu ook niet het meest onschadelijk product.
Wat wordt er door de bio boeren op gerst gebuikt??

HopSwiers

Nicotine inderdaad maar vooral zijn afgeleiden: nicotinoïden (verbeterd in werkzaamheid en selectiviteit), pyrethroïden, zwavel en koper verbindingen, ...
De bioteler gebruikt best nog wel een groot gamma aan producten hoor.

Ik ben zeer grote voorstander van duurzaam voedsel. Maar persoonlijk reken ik voedsel met het biolabl daar niet onder. In tegendeel.

Een paar gedachten:

Hoe bio is een bioappel die helemaal uit zuid-afrika komt? Persoonlijk vind ik een conventioneel gekweekte appel van eigen bodem duurzamer. niet?

Als een boer enkel dierlijk mest mag gebruiken en die bevat (stel) 1 deel P en 4 delen N en het gewassen heeft 1 deel P  en 2 delen N nodig, dan zijn er 2 delen N in het bodem water verdwenen omdat de boer aan de p vraag moet voldoen. Kunstmest kan voor een betere afstemming of de vraag van het gewas te gemoet komen.

Opbrengst van biolandbouw is hoe dan ook lager. Uw ecologische voetafdruk (in pure zin van de definitie) stijgt bijgevolg want je hebt meer oppervlakte nodig om aan dezelfde vraag te kunnen voldoen.

Ik wil het kind niet met het badwater weggooien maar kanttekeningen moeten gemaakt worden.

Ernesto

Citaat van: HopSwiers op 09-03-2017  13:20 uDat is niet altijd waar. Er bestaan roundup ready gewassen die een alternatieve pathway hebben om tyrosine aan te maken. Deze gewassen kunnen dus bespoten worden zonder dat ze er aan kapot gaan

Klopt, dan heb je het over GMO gewassen. Vooralsnog worden deze in Europa naar mijn weten niet geteeld. In Amerika uiteraard wel. Ik weet niet of dat voor brouwgerst zo is.

HopSwiers

Citaat van: Ernesto op 09-03-2017  13:59 uIk weet niet of dat voor brouwgerst zo is.

Ik dacht van niet, tarwe wel.

Citaat van: Ernesto op 09-03-2017  13:59 uKlopt, dan heb je het over GMO gewassen. Vooralsnog worden deze in Europa naar mijn weten niet geteeld. In Amerika uiteraard wel.

Maar deze gewassen worden wel ingevoerd naar hier, zij het vooral voor veevoer  :P

KC

"In the USA a species of barley was developed that, due to of a transferred bacterial gene, produces heat-resilient glucanases"
http://www.gmo-compass.org/eng/database/plants/36.barley.html
Field trials with GM barley
EU
Total number proposals   9
Countries   Finland 2, England 3, Germany 2, Hungary 2
Period   1996-2009
Traits   Fungal resistance, modified product characteristics, herbicide tolerance

Ik ben niet zo van de technische blabla, maar als ik dit goed begrijp is er in Europa in ieder geval getest met GMO Gerst?

Haagse Wouter

Citaat van: KC op 09-03-2017  16:04 u"In the USA a species of barley was developed that, due to of a transferred bacterial gene, produces heat-resilient glucanases"
http://www.gmo-compass.org/eng/database/plants/36.barley.html
Field trials with GM barley
EU
Total number proposals   9
Countries   Finland 2, England 3, Germany 2, Hungary 2
Period   1996-2009
Traits   Fungal resistance, modified product characteristics, herbicide tolerance

Ik ben niet zo van de technische blabla, maar als ik dit goed begrijp is er in Europa in ieder geval getest met GMO Gerst?

Aangezien er geen enkele link of wat dan ook bij zit moet je dit soort dingen in de prullenbak gooien.
Zou best kunnen dat het zo is, maar wanneer er geen enkele bron wordt gegeven is het niets meer dan onzin.

Overigens is dit het typerende aan de anti GMO lobby. 10% van wat ze zeggen zit was in, maar de rest is half verzonnen of verkeerd geïnterpreteerd.

Underdike

Ik sluit me aan bij HopSwiers.

Toen ik lang geleden leerde voor chemisch analyticus, speelde er een vergiftigingsgeval: Er was het 't zeer kankerverwekkende Benzeen aangetroffen in 't sjieke koolzuur-houdend bronwater Perrier.
Er werd gegooid met maximaal toelaatbare waarden, gevaarstelling etc., en Perrier ging er bijna aan failliet... maar toen we het gingen na-meter bleek er minder dan 1%  Benzeen in te zitten dan in een geroosterde boterham, en 600 keer minder Benzeen dan in iets dat van de BBQ afkomt.
Oftwel: er was gezondheids-schade als je gedurende 3 jaar meer dan 100 liter Perrier per dag zou drinken...
Het was fout, en hoort geen troep in Perrier... maar toen uiteindelijk bleek dat alles kwam doordat er 1 filter niet goed schoongemaakt was... beseften we wel dat er bijna een mooi bedrijf kapot was gegaan aan een niet écht gevaarlijke dosis

Meten is weten, dus laten we eerst een horen hoveel er nou daadwerkelijk in het eindproduct zit, en hoe schadelijk dat nou echt is...

Alfred Brouwer

Californië zet Roundup op lijst kankerverwekkende stoffen (per 07 07 2017). Maar de onduidelijkheid is er niet minder om geworden.

Ook staat in dit artikel het stukje bedrijfsstrategie van Monstanto:

CiteerOnkruidverdelger glyfosaat werd in de jaren zeventig ontwikkeld en gepatenteerd door Monsanto. Het concern bracht het op de markt onder de naam Roundup. Tegelijk modificeerde Monsanto landbouwgewassen genetisch zodat ze resistent werden tegen de onkruidverdelger. Boeren die deze gewassen afnamen bij Monsanto, konden Roundup erop spuiten zonder bang te zijn dat naast het onkruid, ook hun oogst dood zou gaan.

Deze tactiek leverde een belangrijke bijdrage aan de groei van Monsanto tot het miljardenbedrijf dat het nu is.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/27/californie-zet-roundup-op-lijst-kankerverwekkende-stoffen-a1564665

dennisbier

Het is niet direct kankerverwekkend.

KC

"If somebody came to me and said they wanted to test Roundup I know how I would react — with serious concern," one Monsanto scientist wrote in an internal email in 2001.
- geld opent alle deuren. Iedereen heeft z'n prijs.

dennisbier

Er zijn vast mensen die ook iets onafhankelijk willen onderzoeken.
Zover bekend zit het gevaar in het ontoegankelijk maken van sporenelementen door de sterke binding aan glyfosaat.
En de beperking van enzymatische systemen om juist te kunnen werken.
Dat kan wel kanker triggeren natuurlijk.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiv9cWW8JjaAhUBPFAKHXbBAjQQFggnMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.monsanto-tribunal.org%2Fupload%2Fasset_cache%2F76342986.pdf%3Frnd%3DIT6q1h&usg=AOvVaw3u3kV0vNvZBeSKHNTkJ9Yq

Eric v B

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 19-08-2020  21:25 uEigelijk brouw ik nooit tussen augustus, zeg oktober, daar er veel teveel fruitvliegjes zijn die mij storen tijdens het brouwen en bottelen.
Uit ervaring heb ik rekening gehouden met de situatie, voldoende gebrouwen in het voorjaar en heb nu 85L bier in flesje in de garage staan ouderen.
Je zult maar Heiniken pils moeten drinken...
Of nog erger, Hettog Jan pils (= gebrouwen bij Dommels), gebrouwen met round up mais.

#Off topic

In de volgende bieren uit de Nederlandse supermarkten zijn resten van glyfosaat gevonden:
1. Budweiser budvar
2. Swinckels
3. Bavaria
4. Schultenbrau
5. Warsteiner
6. Heineken
7. Oettinger
8. Bavaria alcoholvrij
9. Heineken alcoholvrij
10. Warsteiner alcoholvrij
11. Amstel
12. Jever Fun alcoholvrij
13. Alfa
14. Grolsch alcoholvrij
15. De Leckere Bio
16. Mongozo Bio
17. Urquell
18. Brouwers
19. Weihenstephaner alcoholvrij

De volgende bieren bevatten geen of minder dan een meetbare hoeveelheid glyfosaat:
20. Grolsch
21. Brand
22. Budels Bio
23. Hertog Jan
24. Jupiler
25. Amstel alcoholvrij
26. Budels alcoholvrij
27. Erdinger alcoholvrij
28. Palm alcoholvrij
29. Brouwers alcoholvrij
30. Gulpener UR Bio
31. Texels Skuumkoppe

Bron: https://www.ahealthylife.nl/veel-bier-bevat-bestrijdingsmiddel-glyfosaat-uitslag-onderzoek/

Jacques

Citaat van: Eric v B op 21-08-2020  14:49 u#Off topic

In de volgende bieren uit de Nederlandse supermarkten zijn resten van glyfosaat gevonden:
1. Budweiser budvar
2. Swinckels
3. Bavaria
4. Schultenbrau
5. Warsteiner
6. Heineken
7. Oettinger
8. Bavaria alcoholvrij
9. Heineken alcoholvrij
10. Warsteiner alcoholvrij
11. Amstel
12. Jever Fun alcoholvrij
13. Alfa
14. Grolsch alcoholvrij
15. De Leckere Bio
16. Mongozo Bio
17. Urquell
18. Brouwers
19. Weihenstephaner alcoholvrij

De volgende bieren bevatten geen of minder dan een meetbare hoeveelheid glyfosaat:
20. Grolsch
21. Brand
22. Budels Bio
23. Hertog Jan
24. Jupiler
25. Amstel alcoholvrij
26. Budels alcoholvrij
27. Erdinger alcoholvrij
28. Palm alcoholvrij
29. Brouwers alcoholvrij
30. Gulpener UR Bio
31. Texels Skuumkoppe

Bron: https://www.ahealthylife.nl/veel-bier-bevat-bestrijdingsmiddel-glyfosaat-uitslag-onderzoek/

Het bericht afgesplitst en samengevoegd met een topic dat over dit onderwerp gaat.

SVB

Ergens heb ik het vermoeden dat de alcohol een groter probleem vormt dan wat er verder in het bier zit...

beun

En als deze bieren hiermee verontreinigd zijn komt dat dan door de mouten, hop of het water? Lijkt mij dat onze hobby brouwgrondstoffen op eenzelfde wijze geproduceerd worden dus bestaat de mogelijkheid dat deze ook gecontamineerd zijn.

Ik maak mij er geen zorgen om.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.